גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לרכב הזה יש עיצוב תמים אבל תאוצות מסחררות

הגרסה כפולת המנועים של החשמלית הסינית־גרמנית סמארט #1 אמנם שומרת על העיצוב התמים, אך רושמת תאוצות מסחררות

סמארט #1 / צילום: יח''צ
סמארט #1 / צילום: יח''צ

ברבעון הראשון של השנה המשיכה פלישת כלי הרכב החשמליים מסין במלוא המרץ. שיעור החדירה החשמלי בין ינואר למרץ עמד על 25% מכלל המכירות, ומתוכם יותר מ־70% יוצרו בסין. אלה הנתונים הגבוהים ביותר מבין השווקים המפותחים במערב.

חוזה מפתיע לחברה ביטחונית מישראל, והמגבלה שהוסרה מ-F-35 
הקוריאנים משיבים תחרות: אלה דגמי קיה ויונדאי שבדרך לישראל 

החדירה המואצת משנה באופן יסודי את המוסכמות הוותיקות בשוק המקומי; הרגישות המסורתית של הצרכנים כלפי ארץ ייצור הרכב ושם המותג פחתה, הלקוחות מתרגלים לאבזור בשיטת "הכל כלול" וגם היחס בין מחירי הרכב לבין ההספק והביצועים משתנה במהירות.

עד לפני כמה שנה מי שרצה רכב חדש עם הספק של יותר מ־300 כוחות סוס ותאוצה מאפס ל־100 קמ"ש בפחות מ־6 שניות, למשל, היה חייב לבחור בין קומץ מכוניות "ספורטיביות", לרוב של מותגי פרמיום, במחירים טיפוסיים של 300 אלף שקל והלאה. אבל אז הגיעו החשמליות הסיניות, בהובלת טסלה 3, וכל הפנטזיות על "ביצועים קיצוניים במחיר נגיש" התממשו.

קחו למשל את גרסת הביצועים "בראבוס" של הסמארט #1 החשמלית מבית ג'ילי הסינית ומרצדס. לא מזמן לקחנו למבחן את הגרסה החד־מנועית הרגילה שלה, עם 272 כ"ס, שלא היה חסר לה שום דבר בסעיף התאוצה. אבל אחותה הפרועה בראבוס כבר מצוידת בשני מנועים עם הספק של לא פחות מ־428 כ"ס ותאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־3.9 שניות, וכל זה במחיר של 240 אלף שקל.

עיצוב חיצוני

חיצונית, גרסת הבראבוס מצליחה להסוות היטב את פוטנציאל הביצועים שלה. היא מאמצת את העיצוב העירוני הרך והידידותי של אחותה הרגילה, למעט צביעה קצת שונה עם פסים אדומים מודגשים, צמד פתחים אופקיים דמויי נחיריים על מכסה המנוע, יחידת פגוש/גריל מעט יותר עמוקה מלפנים, חישוקי 19 בעיצוב ייחודי לדגם ועוד כמה פרטים קוסמטיים מינוריים.

פרט לכך היא מציגה את אותן פרופורציות רחבות־גבוהות ומזכירה יותר רכב סופר־מיני, שממדיו תפחו, מאשר קרוס־אובר או מכונית ספורטיבית. העיצוב התמים הזה יוצר סיטואציות משעשעות במיוחד כאשר הבראבוס עוקפת או מותירה מאחור ברמזור מכוניות ביצועים מוחצנות ויקרות עם מנועי בנזין.

פנים הרכב

תא הנוסעים של הבראבוס משדרג את תחושת הפרמיום של הסמארט "הרגילה" עם פריטי פרמיום כמו ריפוד שמשלב אלקנטרה, עיטורים ממותגים על משענות הראש, דיפוני פלסטיק באיכות גבוהה יותר, גלגל הגה ספורטיבי עטוי אלקנטרה, דוושות מצופות מתכת, מערכת קול משודרגת, תאורת פנים עשירה יותר ועוד.

תנוחת הישיבה גבוהה יחסית, המושבים הקדמיים מרווחים ותומכים היטב, והיושבים מאחור נהנים מחופש תנועה תודות למרחב רגליים וראש מכובד. עם זאת, בדגם הבראבוס שמענו תלונות מנוסעים על כך שהמושב האחורי שטוח מדי, ולא מספק את התמיכה הנדרשת בפניות מהירות. זו תלונה די מובנת בהתחשב בביצועים. כמו בגרסה הרגילה, רמת הגימור גבוהה ובידוד הרעשים במהירויות גבוהות הוא מהטובים בפלח. את הבראבוס לקחנו למבחן במזג אוויר חם יותר - וכצפוי גג הזכוכית הגדול תורם לא מעט להתחממות התא ומאתגר את מערכת האקלים.

מנוע

הדבר הראשון שמבחינים בו עם היציאה לדרך הוא צליל המנוע, שמזכיר רכב בנזין ספורטיבי עתיר ביצועים. לא מדובר כמובן בצליל אמיתי, שמקורו במנוע בעירה פנימית ובמפלטים, אלא בצליל מנוע "וירטואלי" שמושמע דרך הרמקולים ברכב באופן שמסונכרן עם התאוצה. זה גימיק חביב, שמפיג את החד־גוניות החרישית של כלי רכב חשמליים, אבל לנו הוא הזכיר קצת המבורגרים מתחליפי בשר. כלומר חיקוי, שנועד להעניק פיצוי פסיכולוגי למי שהפסיק לצרוך את "הדבר האמיתי" מטעמי מצפון אבל מאוד מתגעגע אליו.

האמת היא, שלא באמת צריך צליל רקע כדי לייצר דרמה ברכב הזה. צריך רק לבחור במצב "בראבוס" או במצב ספורט פלוס בבורר מצבי התכנות ולתת הדיפה לדוושת התאוצה. כל לחיצה קלה יוצרת נחשול של מומנט, שמזכיר קצת גלישה על גל ענק, והספרות על מד המהירות מתחילות להתחלף בקצב של מכונת הימורים בקזינו. ההבדל הוא, שכאן ההימור הוא על רישיון הנהיגה.

התחושה כולה די מזכירה סימולציית מחשב, והתזכורת היחידה שאכן מדובר במציאות, היא הגב שנדבק למושב והקולות החנוקים שמשמיעים הנוסעים מאחור בכל פעם שהרכב מאיץ.

במצבי התכנות הרגועים, ההספק והמומנט נחתכים מיידית, תגובת הדוושה הופכת להיות עצלה והרכב מקבל אופי "משפחתי" רגוע וידידותי. הרכב עושה שימוש באותה סוללה בקיבולת של 66 קילוואט של גרסת הבסיס, אולם המשקל העודף מקצץ את הטווח לכ־400 קילומטר. המשמעות היא טווח ריאלי של כ־300־325 ק"מ בנסיעה בתנאי מזג אוויר ישראלים. פשרה שצריך לקחת בחשבון מראש.

על הכביש

לטענת מרצדס גם כיול השלדה של הגרסה בוצע בסיוע סדנת "בראבוס" המהוללת, שבימים כתיקונים מייצרת גרסאות ביצועים קיצוניות ומושחזות למיליונרים, שלא מסתפקים בגרסאות הספורט "הרגילות" של החברה. אפשר להבחין במגע הזה בהיגוי למשל, שהוא הרבה יותר כבד ומהיר מזה של הגרסה הרגילה ובכיול קצת יותר נוקשה של המתלים, שנועד להתמודד עם תוספת הכוח, המומנט והביצועים.

אבל עם כל הכבוד למהנדסים הגרמנים יש גבול לרמת הדיוק הדינאמי שניתן להפיק ממכונית חשמלית קצרה וגבוהה, ששוקלת 1.9 טון ומתאפיינת בחלוקת משקל לא שגרתית. ההיזון החוזר מההגה הוא עדיין לא חד בדרגה של מכוניות ספורט־בנזין רציניות, ולמרות שתחת עומס יש תחושה ראשונית שהגלגלים האחוריים משחררים קצת אחיזה, אל תצפו לאיזה "דריפטינג" כוחני. המטרה העליונה כאן היא מתן תחושה בטוחה לנהגים ממוצעים, ואת זה המכונית עושה ברוב המקרים. היא נכנסת לפניות בצורה מדויקת ומהירה יותר מרוב החשמליות בפלח, שומרת על נטיית גוף מבוקרת ומספקת יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות. כלומר, אפשר ליהנות בנהיגה מהרכב הזה - רק צריך להתאים ציפיות וללמוד מגבלות. למרות הכיול הנוקשה יותר של המתלים זה עדיין רכב נוח, שמותאם היטב לכבישים המחורצים והמשובשים של ישראל.

מחיר

הסמארט #1 כבר הספיקה להתייקר מאז שנחתה בארץ בתחילת השנה. גרסת הבראבוס עולה כיום 240 אלף שקל, שהם כ־30 אלף יותר מהגרסה החד־מנועית. זה עדיין מחיר נגיש, אם כי כבר לא מחיר מציאה כפי שהיה בעת שהושק המלאי הראשון (210 אלף שקלים), שנחטף במהירות מסחררת. מצד שני, אם תרצו לקבל הספק וביצועים דומים ברכב מבית מרצדס עם מנוע בנזין, קרוב וודאי שהתחנה הראשונה שלכם, מלמטה, תהיה מרצדס A450 AMG הקומפקטית, שעולה לא פחות מ־680 אלף שקל. אז תעשו את החישוב לבד.

חלק מהמתחרות

זיקר X הנעה כפולה

205 אלף שקל עולה הגרסה כפולת המנועים של הזיקר X, שחולקת עם הסמארט את הפלטפורמה החשמלית. התאוצה ל־100 קמ"ש אורכת 3.8 שניות אך הכיול פחות ספורטיבי

זיקר X הנעה כפולה / צילום: יח''צ

מיני קאונטרימן ALL4

בהמשך השנה תגיע אלינו המיני "קאונטרימן" החשמלית. בגרסה החזקה שני מנועים מייצרים 318 כ"ס ומאיצים את המכונית ל־100 ב-5.6 שניות. המחיר בגרמניה מקביל לבראבוס

מיני קאונטרימן ALL4 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נעילה ירוקה באירופה

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?