גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לידיעת שרון גל: מה עושים אם המעסיק לא מוכן לקבל את ההתפטרות

שרון גל הודיע על עזיבת עבודתו בערוץ 14, אך בערוץ לא מקבלים את הודעת ההתפטרות. הם דורשים מגל להישאר עד סוף השנה, כפי שהוסכם בין הצדדים מראש ● המקרה של גל מעלה סוגיות משפטיות: האם מעסיק יכול לסרב לעזיבה של עובד, באילו תחומים הדבר נהוג, ומה מעסיקים וטאלנטים צריכים ללמוד מהמקרה?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה
שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

שנה לאחר שעזב את החברה כדי להגיש את המהדורה המרכזית בערוץ 14 עם מגי טביבי, שרון גל הודיע כי יחזור להגיש רצועה אקטואלית ברשת 13. הדבר עורר סערה תקשורתית כאשר נודע כי בערוץ 14 הוציאו מכתב התראה לגל, שם נכתב כי החוזה בין הצדדים תקף עד סוף 2024. בערוץ דורשים מגל לקיים את ההסכם עד תומו, לפיו הוא לא יכול לעבור לערוץ 13 עד סוף השנה. מהלך כזה מפר את ההתחייבות לטענת הערוץ, מה שיכול לפגוע ברייטינג ובהכנסות הערוץ. בערוץ 14 מזהירים כי אם גל לא יחזור בו מההודעה שלו, ינקטו אכיפה למימוש ההסכם וידרשו פיצויים. 

המקרה של גל מעלה סוגיות משפטיות: האם מעסיק יכול לסרב לעזיבה של עובד? באילו תחומים הדבר נהוג? ומה מעסיקים וטאלנטים צריכים ללמוד מהמקרה? 

הבונוס של עובדי רפאל נחשף: עשרות מיליוני שקלים
מתווה החל"ת מסתיים, ועובדים בענף התיירות והפנאי נשארים ללא פתרון

האם אפשר לכפות על עובד להמשיך ולעבוד אצל מעסיק במקרים מסוימים? 

נקודת המוצא היא שלא ניתן לכפות על עובד לעבוד אצל מעסיק מסוים או במקום עבודה מסוים. עו"ד מיכל פינברג-דורון, שותפה בנ. פינברג ושות', מסבירה כי "אי-אפשר לכפות על עובד להמשיך ולעבוד אצל מעסיק, וכך גם לפי חוק החוזים אי-אפשר לכפות על אדם לעבוד אצל זולתו. יש על כך פסיקה של בית הדין לעבודה. עם זאת, לגבי מועד התפטרות של עובד - זה תלוי בתקופת ההודעה המוקדמת שהעובד צריך לתת למעסיק לפי החוק. אם עובד מתפטר מיידית בלי לתת הודעה מוקדמת, המעסיק רשאי לקזז לו את תקופת ההודעה המוקדמת מהמשכורת האחרונה". 

עו''ד מיכל פינברג-דורון / צילום: אופיר אייב

עו"ד ליאת סעדון-לוי, שותפה במשרד גדעון רובין ושות' המתמחה בדיני עבודה, מוסיפה כי "כשם שהמעסיק רשאי לפטר את העובד, כך גם העובד רשאי להודיע על התפטרותו בהתאם לרצונו ולשיקוליו, בכפוף למתן הודעה מוקדמת על-פי הדין. החריג לכלל הוא במקרה בו נחתם בין הצדדים 'חוזה לתקופה קצובה'. במסגרת חוזה שכזה הצדדים מתחייבים לקיים את קשר העבודה ביניהם עד למועד נקוב שנקבע מראש, ומוותרים על זכותם לסיים את ההתקשרות בכל עת". 

"על-פי רוב, במקרה של הפרת ההתחייבות על-ידי אחד הצדדים, ניתן יהיה לפסוק פיצוי כספי בגובה שנקבע בהסכם בין הצדדים, ככל שהוסכם על פיצוי שכזה, כמו גם פיצוי בגין הנזק שנגרם עקב ההפרה (אשר עשוי לשקף את עלויות ההתקשרות עד תום התקופה המוסכמת). אכיפת יחסי העבודה תתאפשר במקרים חריגים בהם בית הדין יגיע למסקנה כי מדובר בהתחייבות ברת-תוקף למשך תקופה סבירה". 

עו''ד ליאת לוי סעדון / צילום: רמי זרנגר

מה המעסיק צריך להוכיח במקרה כזה? 

על המעסיק להציג הסכם העסקה ובו התחייבות מפורשת, ברורה וחד-משמעית מצד העובד לתקופת העסקה מוגדרת, המשקפת הסכמה מודעת ביחס למהות ההתחייבות. "ככל שקיימת התחייבות מפורשת, יהיה צורך לוודא, בנוסף, כי התקופה שנקצבה בהסכם סבירה, וכי ההסכם אינו כולל סעיפים המאפשרים לצדדים בכל זאת להשתחרר מהתחייבויותיהם ההדדיות לפני תום התקופה" אומרת עו"ד סעדון-לוי. "בתי הדין לעבודה אינם מעודדים הסכמים לתקופה קצובה, ועל כן כל ספק בעניין יטה את הכף לכיוון הקביעה כי מדובר בחוזה לתקופה שאינה קצובה".  

לדברי עו"ד פינברג-דורון, יש לבחון את השאלה האם אפשר להגביל עיסוק של עובד לשעבר אצל המתחרה. "אם יש לעובד הסכם אי-תחרות לתקופה מסוימת לאחר סיום העבודה, יש לזכור כי לכל אזרח יש זכות יסוד חוקתית לעסוק בכל עיסוק או מקצוע. הגבלת חופש העיסוק של עובד לעבוד אצל מעסיק מתחרה נעשית במקרים חריגים שבהם המעסיק הקודם הוכיח את הדברים הבאים: שקיימת אפשרות ממשית שהעובד יעשה שימוש בסוד מסחרי של המעסיק הקודם בעבודתו אצל המעסיק החדש, ושהדבר עלול לפגוע במעסיק הקודם; שהמעסיק הקודם נתן לעובד הכשרה מיוחדת והשקיע בו משאבים מיוחדים, ובמקביל העובד התחייב העובד לעבוד אצל המעסיק הקודם למשך תקופה מסוימת; אם שולמה לעובד תמורה מיוחדת עבור הגבלת העיסוק; ועקב הפרת חובות האמון ותום-הלב".

תחום התקשורת הוא תחום דינמי ומתפתח, ויש לעמוד בנטל הוכחה משמעותי על-מנת להגביל את עיסוקם של הפועלים במסגרתו. בכל מקרה, קיים קושי עם חיוב עובד להוסיף ולעבוד עד תום תקופת ההתחייבות, בניגוד לרצונו, בייחוד בתחום המסוים בו מדובר, וייתכן שנכון יותר למצוא פתרונות חלופיים מוסכמים.

"ככל שהדיווחים בתקשורת נכונים, וככל שאכן מדובר בחוזה לתקופה קצובה או שקיימת מגבלת אי-תחרות לתקופה זו או אחרת - בית הדין יידרש לבחון את נסיבות ההתקשרות, את לשון החוזה ומהות המגבלות הקבועות בו, האם קיימים סעיפים אחרים המאפשרים לצדדים לקצר את תקופת ההתקשרות או ההתחייבות, האם שולמה תמורה מיוחדת בגין ההתחייבות לאי-תחרות, האם התחייבות זו נועדה להגן על סוד מסחרי או על אינטרס מוגן אחר של ערוץ 14 ועוד", אומרת עו"ד סעדון-לוי.

באילו תחומים מקרים כאלה נפוצים יותר, וכיצד ניתן להתמודד איתם? 

מקרים כאלה קורים כמעט בכל תחום, אך נפוצים במיוחד בקרב מנהלים וטאלנטים. "מנהלים שעוברים מחברה לחברה עלולים לקחת איתם סודות מסחריים", מסבירה עו"ד פינברג-דורון. "במקרים כאלה קיים סיכון שאותו מנהל ישתמש בידע הבלעדי של החברה שעזב. עם זאת, עדיין מאוד קשה להגביל אותו מלעזוב. רק אם המעסיק הקודם יצליח להוכיח שנגנבו ממנו סודות או שנתנו לו תמורה מיוחדת כדי שלא יעבוד במשך פרק זמן מסוים מרגע ההתפטרות. ההגבלה היא מאוד מאוד מצומצמת". 

עם זאת, בית הדין מסתכל על הגבלת עיסוק באופן ביקורתי במיוחד. גם עובד שיש לו התחייבות חוזית שכזו, לא בטוח שבית הדין יכול להכריח אותו לעבוד בעבודה שהתפטר ממנה. "גם אם המעסיק הקודם רוצה למנוע את ההעסקה אצל החדש, הנטל הוא על המעסיק להוכיח שהעובד לוקח לו סודות מסחריים ולוקח לו לקוחות מהותיים ומרכזיים. במקרים כאלה יש סיכון שאולי תהיה הגבלת עיסוק, אבל זה לא תמיד לכל התקופה. ברוב המקרים בקשות כאלה נדחות". 

כיצד ניתן לצמצם סיכונים הנובעים מעזיבת עובדים למתחרים? 

כפי שמסבירה עו"ד סעדון-לוי, ניתן להוסיף סעיף אי-תחרות להסכם ההעסקה. משמעות ההוראה היא שהעובד מתחייב שלא להתחרות במעסיק למשך תקופה מוגדרת, כלומר, לא לעבור לעבוד אצל מתחרים או לא לעסוק כלל בתחום המסוים.

"מדובר בהתחייבות חוזית העומדת בסתירה לחופש העיסוק, ועל כן בתי הדין בוחנים אותה בקפידה ונותנים לה תוקף רק כאשר היא עומדת בתנאים שנקבעו (נועדה להגן על סוד מסחרי, ניתנה כנגדה תמורה מיוחדת לעובד, מדובר בהתחייבות מידתית וכיוצ"ב) - וגם אז לתקופה מוגבלת בת חודשים ספורים". 

עו"ד פינברג-דורון מוסיפה כי ניתן להכניס הסתייגויות ופירוט מאוד משמעותי לכל ההתחייבות של העובד לשמירת הסודיות. "מומלץ לעגן בהסכם סעיף שמירה על סודיות ללא הגבלת זמן, לפיו לעובד אסור לגנוב פטנט או המצאות שפיתח אצל המעסיק הקודם שלו". 

עוד כתבות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; היום עדכון המדדים, אלה שיוצאות ואלה שנכנסות למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין