גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין תקיעת השופר לצלצול הפעמון: הקשר בין מנהגים יהודיים לריטואלים זן בודהיסטיים

ישנן זיקות מפתיעות בין ריטואלים יהודיים לריטואלים זן בודהיסטיים שקשה למצוא להן הסבר המניח את הדעת ● לכבוד השנה החדשה מאזינים בריכוז במקדש הבודהיסטי לצלצולי הפעמון וכך נטהרים מהחטאים מה שמהדהד את תקיעת השופר היהודית ● ומה בין חדר התה לסוכה היהודית?

המשורר ואמן התה היפני, סֶן נוֹ רִיקְיו / איור: גיל ג'יבלי
המשורר ואמן התה היפני, סֶן נוֹ רִיקְיו / איור: גיל ג'יבלי

ד"ר שוֹעִי רז הוא חוקר ומלמד פילוסופיה והיסטוריה של הרעיונות באוניברסיטת בן גוריון בנגב; יוצר, מתרגם, עורך ובלוגר

כשזרמי מחשבה מנהלים ביניהם זיקות היסטוריות וחברתיות מעמיקות, אין שום קושי להעמיד את הדברים בפריזמה של השפעת המוקדם על המאוחר, ולעיתים, כמו שמראים מחקרים רבים, מתקיימים בין זרמי מחשבה קרובים או דתות שכנות יחסי גומלין.

כך השפיעה הקבלה על תפיסותיו של האינטלקטואל הארגנטינאי הידוע
6 הערות|על ההשפעות המרגיעות של המוזיקה על נפש האדם

ריטואלים דומים ביהדות ובתרבות הזן בודהיסטית

תופעה מרתקת, שקשה מאוד למצוא לה הסבר מניח את הדעת, היא הזיקה הקרובה בין כמה מנהגים שמקורם בתרבות הזן בודהיסטית ביפן ובין כמה מנהגים שמקורם בתרבות היהודית, הקשורים לימים הנוראים ולחג הסוכות.

בין המאה ה-12 ותחילת המאה ה-13, הוקמו ביפן מנזרים זן בודהיסטיים על ידי הנזירים הסיניים מִיוֹאַן אִיסַאי (1215-1141) ודוֹגֶן זַ'נְגִ'י (1253-1200). זאת ועוד: נוסעים וסוחרים בינלאומיים ערביים, ובהם גם יהודיים, הגיעו לסין כנראה כבר במאה ה-10, ואנו יודעים כי בסין נוסד הזן בודהיזם כמה מאות שנים קודם לכן. אף על פי כן, קיימת הנחה לפיה ייתכן כי יש במין האנושי נטייה ליצור ריטואלים דומים ואף מקבילים, העונים על אותם צרכים אנושיים.

הקשר בין דנדון פעמון לקול השופר

ה-Joya No Kane הוא טקס המתקיים במקדשים זן בודהיסטיים בליל ראש השנה, ובו מאזינים מתכנסים במקדשים לקולו של פעמון ארד ענק, המדנדן 108 פעמים, כנגד החטאים החמורים של האדם. רק מי שמאזין בריכוז לצלצולי הפעמון נטהר מהחטאים שביצע בשנה החולפת, ופנוי לקבל את השנה החדשה כמי שזכה לסליחה.

מתבקש להשוות בין הריטואל הזן בודהיסטי הזה ובין הריטואל היהודי של 100 תקיעות שופר, שמצווים לשמוע בכל אחד מימי ראש השנה. ההלכה היהודית עומדת על חובת הכוונה, ולפיה רק מי שמכוון את ליבו, בריכוז מלא, יוצא ידי מצוות שמיעת קול שופר.

לגבי טעמי שמיעת קול השופר, נמנו בכתבים יהודיים סיבות רבות: החל בזיכרון עקידת יצחק, והברית שנכרתה עם אברהם וצאצאיו בעקבות כך; דרך הצורך לעורר את הישֵנים מתרדמתם. כלומר להביא את אלו המשוכנעים שהכול אצלם כשורה להתעורר בכל זאת, להרהר במעשיהם; וכלה בכך שהעולם יוכל להיות נדון לפנים משורת הדין.

חשוב לציין כי קיימים כמה הבדלים מהותיים בין הטקסים. אם ההאזנה לפעמון המקדש היפני פוטרת את האדם מחטאיו שחטא בשנה הקודמת, הרי שעל פי התלמוד הבבלי וממשיכיו, רק צדיקים גמורים נדונים כבר בראש השנה. הבינוניים, אלו שאינם צדיקים ואינם רשעים, התשובה תלויה ועומדת להם עד לאחר תפילת הנעילה של יום הכיפורים, ויש שהרחיבו את ימי התשובה עד הושענא רבה (היום השביעי של חג הסוכות), אשר רק בו מתבצע חִתּוּם הדין האחרון.

משמע שביהדות ההאזנה ל-100 קולות השופר היא חובה, אבל היא אינה מכפרת לאדם על כל חטאי השנה החולפת, אלא רק מכינה אותו לדרך שעליו לעבור עד מוצאי יום הכיפורים או עד ליל הושענא רבא.

בנוסף, ההלכה נהגה להקל בשמיעת 30 קולות שופר בלבד (במקום 100) לחולים או לציבור שאינו יכול להתעכב יותר (למשל, במצב של סכנה). אין הפחתה דומה ב-Joya No Kane, אולי מפני שההשתתפות בריטואל, מראש ועד תום, בכוונה מלאה, היא תנאי בל יעבור בכדי שאדם יזכה בכפרה.

חדר התה היפני הפשוט והנקי

לטקסים זן בודהיסטיים בסין וביפן, אלה הכרוכים בהכנת התה, היסטוריה ארוכה. במאה ה-9 הקדיש המשורר הסיני לוּ יוּ (804-733 לספירה) את החיבור Cha Jing (ספר התה) להיבטים השונים הנדרשים על מנת להפיק תה משובח.

תרבות התה הסינית הגיעה אף היא ליפן יחד עם מִיוֹאַן אִיסַאי והוא נטל עמו שתילים של צמחי התה המשובחים ביותר ביפן כששב לסין.

עד המאה ה-16 הפך ה-Cha No Yu, טקס התה, "המים החמים של התה", לריטואל מפותח ומורכב. המלומד, המשורר ואמן התה היפני, סֶן נוֹ רִיקְיוּ (1591-1522) אסף את כל המסורות הקודמות ועיצב את הטקס מחדש.

לריקיוּ מיוחס תיאור ה-Sukia, חדר תה הנראה כמו ביתן גינה סמוך לצמחייה ולנוף. הוא הדגיש ששביל הגישה אליו חייב להיות נקי, שקישוט החדר בזרים מוסיף ליופיו ושיש להשאיר את יופיו פגום ובלתי מושלם. כמובן כן כתב שחשוב לשמור על פשטות ונקיון החדר כמקום תפילה.

 

מקום לשהות בו ולשוטט במחשבות

האינטלקטואל היפני אוקאקורה קאקוזו (1912-1863), תיאר ב"ספר התה" את ה-Sukia כמקום שבו יכולים השוהים בו לשוטט במחשבותיהם, מבלי מפריע, וכך כתב:

"חדר התה (Sukia) אינו מתיימר להיות יותר מסתם צריף - בקתת קש, כפי שאנו מכנים אותה. הסימול הגראפי המקורי של סוּקייה פירושו "מעון הדמיון".

לאחרונה, אמני תה רבים החליפו סימולי לשון סיניים שונים על פי תפיסתם את חדר התה, ולפיכך המונח סוּקְיַיה עשוי לסמל גם "משכן המקום הפנוי" או "מעונו של הלא סימטרי".

"זהו מעון האשליה. מפני שהוא מבנה בן חלוף שנבנה כדי לתת מקום לדחף פיוטי. הוא משכן הרִיק, מפני שאין בו שום קישוט, לבד ממה שאפשר לשים בו כדי לספק איזה צורך זעיר של הרגע. הוא משכן אי הסימטריה, מפני שהוא מוקדם להערצת הפּגוּם-הבלתי שלם. היות שנבנה כך, מושארים בו כמה פרטים בלתי גמורים, כדי שהדמיון יוכל לשחק בהשלמתם".

[אוקאקורה קאקוזו, "ספר התה", תרגום: יורם קניוק, סדרת עופר האיילים, הוצאת הקיבוץ המאוחד: תל אביב 1996, עמ' 62-61].

קאקוזו כתב במקום נוסף על השאיפה לכך שה-Sukia יהפוך למקום מפגש רוחני עבור מתבוננים, ולאו דווקא חדר התבודדות: "חדר התה היה נווה מדבר בישימון הקודר של הקיום, שבו עוברי אורח יגעים יכלו להיפגש על מנת ללגום מן המעיין המשותף של הערכת האמנות" [שם, עמוד 41].

ה-Sukia הוא מקום בו עוצרים ומשתהים על החולף, על המשתנה ועל המתמיד בעולם, ומהרהרים ביופי הדברים ובעצבותם.

כאן מתבהרת גם הזיקה בין ה-Sukia ובין מדיטציה או הרהור קיומי פילוסופי.

באופן דומה, היציאה מהבית אל הסוכה, בהּ אוכלים, לומדים ויש הנוהגים גם להתפלל בהּ ולדור בהּ כל שבעת ימי חג הסוכות, עשויה אף היא להוות מקום שכזה.

עוד כתבות

פרויקט של עמרם אברהם בחדרה / צילום: איל יצהר

מי חברת הנדל"ן שמכרה כבר 1,000 דירות מתחילת השנה?

חברות הנדל"ן מדווחות כל אחת בתורה על עלייה משמעותית במכירות שלה, הן ברבעון הראשון של שנת 2024 והן ברבעון השני ● בולטת במיוחד חברת עמרם אברהם, אשר נהנתה מזינוק של 1,360% במכירת דירות ברבעון הראשון של השנה - אלה הסיבות

מכרו חברות ב־2 מיליארד דולר. האם המשבר הסתיים? / איור: גיל ג'יבלי

הושלם הגיוס הגדול ביותר והשכר בשיא: האם המשבר בהייטק הסתיים?

לאחר שנתיים קשות נראה שחל מפנה בהייטק הישראלי, כשבחודשים האחרונים יותר מעשר חברות נרכשו, ההשקעות עלו, ושכר העובדים הגיע לשיא של כל הזמנים ● אולם חלק מהמומחים לא ממהרים להגדיר זאת כהתאוששות, וטוענים: "יש פה שתי כלכלות נפרדות, אחת של 'כוכבי תעשייה' והשנייה של כל השאר"

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

הסתיים הדיון בבג"ץ; השופט סולברג: גיוס בני הישיבות הוא צורך קיומי

נציג היועמ"שית: הניסיון להעביר את שיקול־הדעת לצבא - מנוגד לדין ● השופט סולברג על התנגדות הממשלה לגייס 3,000 חרדים: "צעד בסיסי ומינימלי" ● נציג הממשלה טען כי זכותה לשלם לישיבות גם בהיעדר חוק לפטור מגיוס ● השופט גרוסקופף: "יש תנאי לתמיכות בתלמידי הישיבות, והוא שלא משתמטים מגיוס שלא כדין" ● נציג איחוד הישיבות טען לאכיפה בררנית אל מול האוכלוסייה הערבית ● עדכונים שוטפים

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים שיוביל לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בתוך כך, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה, ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים

צ'ו קוק במהלך עצרת לקראת הבחירות בפרלמנט באפריל / צילום: ap, Ahn Young-joon

השר הדרום-קוריאני שהתפטר בגלל שערורייה חוזר כדי להפיל את הנשיא

עלייתו, שקיעתו וכעת הקאמבק של הפוליטיקאי צ'ו קוק מרתקים את דרום קוריאה ● שנים לאחר ששערורייה הכניסה את אשתו לכלא ואילצה אותו להתפטר מהממשלה, הוא נבחר לפרלמנט

בנייה חדשה באשקלון / צילום: איל יצהר

דלת מול דלת, שתי דירות זהות ופער של מיליון שקל במחיר

השוואה שערך גלובס בין המחירים המסובסדים של דירות המוגרלות במסגרת "דירה בהנחה" לבין דירות זהות שנמכרות במחירי השוק מצביעה על פערים אדירים ● המגמה בולטת במיוחד באזור הדרום, שם ניתנות הנחות חריגות אשר עשויות להגיע לשיעורים של 50% ואף יותר

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

הכלכלן הראשי באוצר מאותת על הגזירות הצפויות בתקציב

תוך פחות מחודש ובאופן חריג, פרסם הכלכלן הראשי שמואל אברמזון שלושה מחקרים על סוגיות שעומדות כעת על שולחן הדיונים באוצר ● נתונים על תעסוקת בוגרי החינוך החרדי, רווחי השיא של יבואני הרכב והיקף הטבות המס במשק, מתכתבים עם שאיפות המשרד לקראת תקציב 2025 ● המהלכים עוד ייבחנו מול מציאות פוליטית מורכבת

הכניסה לנהריה / צילום: אייל פישר

2 פצועים קל במטח לקריית שמונה, שרפה פרצה בנהריה - ככל הנראה משבר מיירט

הירי לצפון לא עוצר: עשרות רקטות שוגרו היום גם לקצרין - שם משתוללת שרפה • מוקדם יותר: 2 כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה • על רקע ההצעה הישראלית לעסקה: קבינט המלחמה יתכנס הערב ב-20:00 - בהשתתפות ראשי צוות המשא ומתן • בבית הלבן מבהירים: "ההצעה הישראלית הועברה לחמאס ביום חמישי" • גלנט מצהיר: "מקדמים חלופה שלטונית לחמאס" ● עדכונים שוטפים

אייפון 15. הדור החדש צפוי לכלול שורה של שינויים / צילום: יח''צ

השמועות וההדלפות: איך ייראה אייפון 16 החדש?

בספטמבר הקרוב יושק האייפון החדש, אך כבר כעת יש מידע על האופן שבו הוא ייראה, יישומי הבינה המלאכותית שיכלול והשינויים הצפויים ● מהגדלת המכשירים ועובי המסגרת ועד שיפור בביצועים

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

פוקס: רשת המזון הבינלאומית Pret a Manger ביטלה את ההסכם איתנו בגלל המלחמה

קבוצת פוקס, שחתמה עם רשת המזון והקפה הבינלאומית על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים ברחבי הארץ, הודיעה כי ההסכם עימה בוטל ● בחודשים האחרונים עמדה Pret A Manger בפני הפגנות של תומכי BDS, שדרשו להחרים את הרשת בשל כוונותיה לפעול בישראל

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; קית' גיל שוב מקפיץ את מניית גיימסטופ

מדד ניקיי עלה ב-1.3% ●  בדרך להנפקה: המיליארדר ביל אקמן מכר כ-10% מקרן הגידור שלו ●  בעל מניות בטסלה תובע את אילון מאסק בגין מסחר על פי מידע פנים ● הבורסה בהודו בשיא כל הזמנים, תוצאות מקדמיות של הבחירות מצביעות על ניצחון של מודי ● האינפלציה בטורקיה עלתה ל-75% ● החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים על עליות ● הבנקים המרכזיים מגמישים את התנאים להורדת הריבית, באירופה ובקנדה צפויות השבוע הורדות ריבית

בן פסטרנק / צילום: ניר אלון

החברה הביטחונית שנמכרת בשווי של עד 100 מיליון שקל

קבוצת ה-IT אמן רוכשת את חברת אר.אס.אל, שלא נהנתה מהגאות בתחום התעשיות הביטחוניות, בעסקה במספר שלבים אשר משקפים לחברה שווי של עד כ-100 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

על רקע דיווחים שחמאס מסכים לעסקה: הבנקים מזנקים ב-2%, נאוויטס ב-13%

ת"א 35 עולה ב-0.4% • השקל מתחזק ב-1.3% מול הדולר ● נאווטיס דיווחה על סיום הקידוח בפרויקט שנדרואה ● סיפיה ויז'ן מזנקת בעקבות קבלת חוזה באירופה ● מיטב: "ההתאוששות במשק מתבססת בעיקר על הצריכה הפרטית" ● מדד רשתות השיווק הוא בעל התשואה הגבוהה ביותר בבורסה מתחילת השנה

אוניברסיטת חיפה / צילום: איל יצהר

בית ספר חדש לרפואה בחיפה: מתי הוא יוקם ומי עומד מאחורי התרומה

אוניברסיטת חיפה הודיעה על הנחת אבן הפינה להקמת פקולטה לרפואה ועל תרומה גדולה במיוחד ממשפחת עמיר, מראשי הקהילה היהודית בלוס אנג'לס ● מתי היא תתחיל לפעול, ולמה כולם רוצים פתאום להקים בית ספר לרפואה? גלובס עושה סדר

סניף של Pret a Manger בלונדון / צילום: ap, Matt Dunham

המשפחה הגרמנית מאחורי החלטת Pret a Manger לא להגיע לישראל

רשת בתי הקפה Pret a Manger נמצאת בשליטת משפחת ריימאן הגרמנית ● למשפחה עבר עסקי אפל, הכולל נאצים נלהבים, ובשנים האחרונות הקמת קרן למאבק באנטישמיות כתוצאה מוועדת בדיקה היסטורית • כעת, החלטת החברה לבטל את ההסכם עם פוקס, ואת הכניסה לישראל, נחגגים כהישג לתנועת ה-BDS, אותה תופעה שהקרן המשפחתית נאבקת ומגדירה כאנטישמית

טראמפ אכן הורשע במשפטו, אבל לא כל מה שאומרים על ההרשעה נכון

גזר הדין של נשיא ארה"ב לשעבר בפרשת דמי השתיקה יינתן רק ב־11 ביולי, אבל הרשת כבר חגגה - ולא תמיד עם העובדות ● המשרוקית של גלובס

בלבנון טוענים: חיזבאללה מפתיע את ישראל ביכולות שלו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חיזבאללה מצליח להפיל מזל"טים ישראלים, אלפים צעדו בתמיכה בישראל בניו יורק והסיפור הלא יאומן של מורן סטלה ינאי, שנחטפה לעזה ושוחררה • כותרות העיתונים בעולם 

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

אבי נקש תובע את המנכ"ל אבי חורמרו: "נטל זכויות בשווי עשרות מיליוני שקלים תוך ניצול האמון"

נאמנות אבי נקש הגישה בקשה לתביעה נגזרת בשם שמונה חברות נגד אבי חורמרו, יו"ר וכמנכ"ל בחברות בקבוצה עשרות שנים, בסכום של "מעל 2.5 מיליון שקל" ● בבקשה נטען ל"התנהלות פסולה ומקוממת של חורמרו" באמצעות חברה בבעלותו ולניצול האמון שניתן בו ● חורמרו בתגובה: "טענות סרק מופרכות"

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי