גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנקים, אנרגיה ותקשורת: האנליסט מברקליס שמסמן שלוש מניות ישראליות

טבי רוזנר, מנהל מחקר מניות ישראל בברקליס, מספר כי המשקיעים הגלובליים רק מחכים לחזור לשוק הישראלי: "הם מבינים שהחברות הישראליות איכותיות, ויש פוטנציאל, אבל לא ייכנסו עד שיתברר המצב" ● וגם: אילו מניות ישראליות תופסות את תשומת־הלב שלו?

טבי רוזנר, מנהל מחקר המניות בישראל של ברקליס: "אנחנו אוהבים את חברות התקשורת"
טבי רוזנר, מנהל מחקר המניות בישראל של ברקליס: "אנחנו אוהבים את חברות התקשורת"

כבר יותר משנה שהמשקיעים הזרים נמצאים בראש הכותרות בישראל. בין הרפורמה המשפטית, המחאות הציבוריות והמלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר, הסערות שפוקדות את ישראל טלטלו את ההשקעות הזרות בארץ. אבל אם שואלים את בבנק ההשקעות ברקליס, המשקיעים הזרים רק יושבים על הגדר, ומחכים לתזמון טוב כדי לחזור ולהשקיע במניות בבורסה המקומית.

שאלות ותשובות | המגבלה שמסעירה את שוק הפנסיה: למה הרגולטור שם סוף לטרנד הנאסד"ק 
אחרי השפל, מניית יצרנית השבבים טאואר שוב עולה. לאן היא תוכל לטפס 
"השווקים בפרשת דרכים": העדפות ההשקעה של הכלכלנית הבכירה 
בנק לאומי מציג: איך מוחקים יותר ממיליארד שקל ועדיין מציגים רווחי עתק 

"רואים יותר ויותר משקיעים זרים"

טבי רוזנר, מנהל מחקר המניות בישראל של ברקליס, מספר שהמשקיעים הזרים מתעניינים במניות הישראליות ומעריכים את האיכות שלהן, אך על רקע ה"רעש" שייצרה החקיקה המשפטית בשנה שעברה ואחריו המלחמה - הם מעדיפים להמתין. רוזנר מסקר את מניות הבנקים הגדולים, חברות התקשורת, וכן חברות מתחומי האנרגיה, הנדל"ן והמזון (במקביל, הוא מסקר מספר מניות ישראליות שנסחרות בוול סטריט). בשיחה עם גלובס הוא מספר על התחושות שהוא שומע מהמשקיעים מעבר לים, ועל ההזדמנויות בשוק הישראלי.

להערכתך, היום זה זמן טוב להשקיע במניות ישראליות?
רוזנר: "כן, בהחלט. אנחנו רואים פוטנציאל בחברות שאנחנו מסקרים. אנחנו מסתכלים על היסודות הכלכליים (fundamentals) של החברות, ורואים שלמרות הרפורמה המשפטית בשנה שעברה והמלחמה, היסודות הכלכליים שלהן או שלא הושפעו כלל, או שההשפעות היו ניתנות לניהול. לא הייתה חברה אחת שאנו מסקרים שהושפעה מהותית.

"במקביל, השווי ירד בכל סקטור שסיקרנו - זה היה משמעותי יותר בבנקים אבל גם בטלקום ובאנרגיה. זאת, בזמן שהאיכות של החברות נותרה ללא שינוי. לכן, מבחינתנו זו נראית נקודת כניסה מצוינת להשקעה. זה מסר שמתקבל היטב גם בקרב המשקיעים הזרים".

מה אתה שומע מהם?
"אני מבדיל בין שני סוגי משקיעים - מניות וחוב. המומחיות שלי היא מניות, אך אני מדבר עם שניהם. באופן כללי, הלקוחות שלנו הם גלובליים והם יכולים להשקיע בכל מדינה. ישראל היא לא בבנצ'מרק, ולא חייבים להשקיע בה, והם מגיעים לכאן כשהם רואים הזדמנות. החוק הוא שמשקיעים לא אוהבים שום סוג של רעש; הרפורמה המשפטית הייתה מאוד משמעותית בנושא הרעש. אף אחד לא רוצה לשמוע כל שתי דקות חדשות כשאיזה פוליטיקאי אומר משהו. משקיע אמר לי משהו שאני אוהב לצטט: 'יש לי מניה שהיא 1% מהפורטפוליו שלי ו־10% מתשומת־הלב שלי'.

"בגלל הרעש, משקיעים לא רצו להסתכל על ישראל על רקע הרפורמה. כשהמלחמה התחילה, אנשים העריכו שהיא לא תימשך לנצח, בינתיים השוויים ירדו עוד, ומאז אנחנו דווקא רואים יותר ויותר משקיעים זרים. המכנה המשותף הוא שהם אומרים שהם לא משקיעים באזורי מלחמה, גם אם הם אוהבים את ישראל, אבל הם רוצים להבין את ההשפעה על החברות, על הכלכלה, ומתי הזמן הנכון להשקיע שוב. אז ביחס לשנה שעברה יש יותר עניין. עשינו עם בזק מפגשים למשקיעים (non-deal road show) והיה עניין רב מאוד, וכך גם עם הבנקים. אני לא חושב שזה יהפוך מיד להשקעות, אבל הפידבק הוא שהמשקיעים מבינים שהחברות הישראליות איכותיות, לא מושפעות או מושפעות מעט מהמלחמה, ויש בהן פוטנציאל אפסייד. לא נראה השקעות חדשות עד שתהיה הבנה מתי הדברים יסתיימו, וכל עוד יש חששות לקונפליקט בצפון, כי משקיעים לא רוצים להיות חשופים לזה".

עם זאת, בכל הנוגע למשקיעי החוב הזרים, אלו שרוכשים בעיקר איגרות חוב ממשלתיות ושל חברות, טבי רוזנר מספר כי "לא פגשנו מישהו שמכר את הפוזיציה שלו בישראל". לדבריו, "משקיעי חוב רוצים להיות בטוחים שהחוב שלהם ישולם. הם שואלים יותר שאלות אבל לא הייתה השפעה".

מי הסקטור שהכי מעניין את המשקיעים?

כשטבי רוזנר מסתכל על שוק המניות המקומי הוא מתאר כי הוא רואה "הרבה אפסייד בכל מקום". שאלנו אותו איפה ההזדמנויות בעיניו: "אנחנו אוהבים את חברות התקשורת ובפרט את בזק. אנחנו אוהבים שבזק היא 'self help story' (תלויה בעצמה). הם לא צריכים להעביר לעצמם מנויים מחברות אחרות, רק למכור עוד למנויים הקיימים. יש פחות רדיפה אחרי נתח שוק ועלייה מסוימת במחירים. בבזק, מעבירים גם את מנויי yes לאינטרנט. בזק השקיעה משמעותית בסיבים ואמרה לאחרונה שמ־2025 תהיה ירידה ב־CAPEX (השקעות הוניות) ועלייה ב־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות). בזק נסחרת היום במכפיל 5 על ה־EBITDA, וחברות תקשורת אירופיות נסחרות סביב 7. זה לא משהו שרואים במקום אחר, זה מעניין מאוד. מעבר לזה היא כמעט חסינה למלחמה, אף אחד לא יבטל מנוי לטלוויזיה במלחמה".

מה לגבי הבנקים בישראל, גם הם מוערכים בחסר?
"הבנקים בישראל נסחרים במכפיל נמוך לעומת בנקים באירופה ועם תשואה גבוהה יותר. היסטורית, כמעט תמיד היה פער כזה, שנסגר זמן קצר לפני הרפורמה המשפטית. הרפורמה עשתה נזק במובן של התמחור, אני לא מדבר על השפעה מהותית, אלא על התפיסה של ישראל כמקום בטוח, 'safe haven'".

עניין נוסף שייתכן שהכביד על תמחור מניות הבנקים הייתה ההצעה להעלות את שיעור המע"מ שישלמו מ־17% ל־26%, בניסיון להגדיל את קופת המדינה ולממן את הגירעון התופח. אבל ברגע האחרון ההצעה הוחלפה בתשלום חד פעמי בסך כולל של 2.5 מיליארד שקל בשנים 2024־2025. רוזנר מציין כי "מדובר על כ־6% מהרווח לפני מס, ושיעור כזה לא אמור 'להזיז את המחט' בהקשר הזה".

 

לדבריו, הבנקים בישראל הם הסקטור שהכי מעניין משקיעים זרים. הסיבות לכך הן שהם נתפסים לטענתו כאיכותיים ובטוחים, בין היתר משום שלבנק ישראל יש כללי רגולציה נוקשים. "יש הרבה עניין בבנקים והם מאוד זולים. אבל שוב, הם ממתינים לתזמון טוב יותר", הוא מוסיף. ככל שהריבית במשק תרד, ההכנסות של הבנקים מריבית ירדו גם הן באופן טבעי, אך הוא מעריך שהמודל של הבנקים בישראל "מאוד בריא": הם צומחים בקצב מהיר יותר מהתמ"ג ומתמקדים בהפחתת עלויות, כמו מעבר של מטות הבנקים מחוץ לתל אביב, ובכך הם שומרים על רמה טובה של רווחיות. בין הבנקים, הוא רואה את האפסייד הגבוה ביותר כיום בבנק לאומי.

עסקת הענק בוטלה, האם המניה אטרקטיבית?

בין החברות שרוזנר מסקר נמנית שותפות הגז ניו מד שבבעלות יצחק תשובה. בשבוע שעבר בוטלה עסקת ענק של השותפות שמחזיקה בקידוח לוויתן עם חברת BP הבריטית וחברת הנפט של אבו דאבי.

השתיים היו אמורות לרכוש מחצית מהזכויות בה בתמורה ל־7 מיליארד שקל. מבחינת ברקליס, ביטול העסקה לא משפיע על אטרקטיביות מניית ניו מד, משום שהם לא התייחסו לעסקה במודל שלהם. "אנחנו אוהבים אותה כחברה עצמאית. הגז הישראלי הגיוני במובן הזה של הצרכים של ישראל ושל השכנות שלה, ובטח על רקע מלחמת רוסיה־אוקראינה שגורמת לאירופה לרצות לגוון את מקורות האנרגיה שלה. יש פה כמות גז משמעותית ואנחנו חושבים שזו פוזיציה טובה להיות בה. עם זאת, ההשפעה הגיאופוליטית גבוהה. מצרים היום היא חברה ולקוחה גדולה, אבל תמיד יש סיכון שתחזור בה ללא התרעה. גם פוטנציאל המלחמה בצפון נכנס לתמחור. בתחילת המלחמה, מאגר תמר הושבת ע"י הממשלה, לוויתן לא, אבל תמיד יש סיכון של הפסקה שם אם תהיה מלחמה מול חיזבאללה. ועדיין, זה סקטור שאנחנו אוהבים".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים