גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המוצר של ליברה לצעירים הצליח להרגיז את חברות הביטוח הוותיקות

חברת הביטוח ליברה החלה לשווק כיסוי יומי לנהגים צעירים תחת אפליקציית Chik, גם אם הוריהם מבוטחים בחברות המתחרות ● באותן חברות כבר נערכים לדחות תביעות שיגיעו מתוקף ביטוחי החובה, בטענה כי המבוטחים פעלו במרמה כדי להוזיל פרמיות ● רשות שוק ההון: "הפוליסה נבדקה ואושרה"

הפרסומת של אפליקציית Chik / צילום: צילום מסך מיוטיוב
הפרסומת של אפליקציית Chik / צילום: צילום מסך מיוטיוב

חברת הביטוח ליברה השיקה בחודש שעבר את המוצר החדש שלה לנהגים צעירים, Chik. באמצעות אפליקציה ייעודית, יכולים נהגים צעירים להפעיל בעצמם כיסוי ביטוחי ולנהוג ברכב של ההורים או בכל רכב שבעל הפוליסה עליו נתן להם את אישורו. החידוש ב־Chik הוא שהנהגים הצעירים יכולים לכאורה להיות מכוסים גם אם הפוליסה המקורית נרכשה אצל חברת ביטוח אחרת, כשהעלות זניחה ועומדת על 30 שקל ליום.

שאלות ותשובות | גנבי הרכב מתמקדים בדגם חדש, ואלה בשורות מדאיגות
ניתוח גלובס | צל כבד הוטל על התעשייה הפיננסית של קרנות החוב. האם זה הזמן להשקיע או להתרחק?

אולם החידוש הזה - שזכה לברכת הרגולטור האחראי, רשות שוק ההון - עורר על חברת הביטוח בשליטתה ובניהולה של המייסדת אתי אלישקוב את המתחרות מהענף. זאת מאחר שהכיסוי של ליברה לא כולל ביטוח חובה אלא רק ביטוח מקיף וכיסוי לצד ג', כלומר נזקים שייגרמו לרכב או למעורבים שאינם הנהג עצמו, וגם שם הכיסוי עשוי שלא להיות מושלם (הרחבה בהמשך). משום כך, הם חושפים את הנהגים הצעירים לדחיית תביעה מצד חברות הביטוח שביטחו את הורי הנהג או כל בעלים אחר של פוליסת המקור.

נבהיר כי אין המשמעות שאין לנהג הצעיר כיסוי מתוקף ביטוח החובה וגם המתחרים יודו בכך.

מתי ניתן לדחות את תביעת המבוטח?

החוק קובע כי מעטות האפשרויות שיש לחברות הביטוח לדחות תביעה בתחום ביטוח החובה. אפשרות אחת, במקרה שהמבוטח רכש את פוליסת המקור באותה החברה, היא לגבות השתתפות עצמית אם האחרונה יודעת מעל לכל ספק שהמבוטח מסר לה מידע שאינו נכון בתהליך החיתום. רק אז, על פי הפוליסה התקנית, החברה יכולה לגבות מהתובע עצמו עד 10 אלף שקל אם הוא נפגע, ובגין כל אדם נוסף שנפגע עוד 2,500 שקל (עד לגבול של 10,000 שקל). נציין שבחלק מהחברות דבר כזה לא נעשה מעולם.

 

בנוסף, בחלק מחברות הביטוח טוענים כי על פי "חוק חוזה ביטוח", הן רשאיות לשלול פיצוי לגמרי במקרים מסוימים. אולם, "מדובר בהליך מורכב שלא בוצע עד עתה בחלק מהחברות, כיוון שאחת מהשאלות שנשאלות במהלך החיתום נוגעת לגילו של הנהג הצעיר ביותר הצפוי לנהוג ברכב. לכן, אם אדם צעיר נהג ברכב כ'בדרך אגב', אי אפשר לדחות תביעה", אומר בכיר בענף הביטוח.

אבל כעת, לדבריו, יש נדבך שמשנה את התמונה: "השלב הראשון בחיתום במוצר של ליברה הוא שבעל הרכב מוריד את האפליקציה ומצהיר שיש לו ביטוח חובה וביטוח מקיף". ובמילים אחרות, הוא נותן אישור לאדם שמבחינת ביטוח החובה בחברה האחרת - לא עומד בדרישות. "סעיף 17 ב'חוק חוזה הביטוח' מחייב את המבוטח להודיע לחברת הביטוח על החמרה בסיכון, כמו למשל אישור לנהג צעיר לנהוג ברכב, כך שאם הוא לא הודיע על החמרה כזו, החברה רשאית להטיל עליו סנקציה", אומר הגורם. "עם זאת, סעיף 18 מתיר לחברה, אם ההודעה לא נמסרה מתוך כוונת מרמה, להיות פטור מתשלום".

מה זו כוונת מרמה?
"לשיטת חלק מהחברות, ברגע שבעל פוליסה רכש את הכיסוי בליברה, למרות שיכול היה לבטח נהג צעיר אצל החברה שבה הוא מבוטח, גם אם בתשלום גבוה יותר, יש כאן כוונת מרמה. הוא פנה לליברה כדי לחסוך כמה שקלים. לכן, חברת הביטוח המקורית יכולה לדחות תביעות שיגיעו אליה ממי שרכש כיסוי ב-Chik. זה יהיה קשה ומורכב אבל זה הכיוון", אומר אותו אדם.

רשות שוק ההון לא רואה כל פסול

עם זאת, הנושא של ביטוח החובה כבר נידון אל מול רשות שוק ההון ואושר על ידה. לגלובס נודע כי בליברה אף שקלו לגבות תשלום נוסף בגין ביטוח החובה, אך מכיוון שמדובר יהיה בכפל ביטוח החליטו שלא לעשות זאת. באותה פוליסת חובה, בסעיף 7, נכתב כי כל מי שמאושר על ידי בעל הפוליסה רשאי לנהוג ברכב ואסור לשלול תגמולי ביטוח בשל כך.

מרשות שוק ההון נמסר: "כמו כל מוצר ביטוח, הפוליסה נבדקה ואושרה על ידי רשות שוק ההון. הרשות לא רואה בשלב זה השפעה מהותית על פוליסת החובה או פגיעה בעקרונות הביטוח".

בענף טוענים: ליברה מגלגלת אחריות

בחברות ביטוח שונות עמן שוחחנו מדגישים כי התעריפים של ליברה, כאמור 30 שקל ליום, לא נמוכים במיוחד. בחלק מהחברות אפשר לרכוש כיסוי בתעריפים נמוכים יותר, בעיקר כחלק מחבילה של שלושה או ארבעה ימים.

נציין שחברות ביטוח אחרות מציעות אף הן מוצר שנותן מענה לנהגים מזדמנים, כשבו הן גובות פרמיה על ביטוח הרכוש בלבד ולא על ביטוח החובה. בליברה אומרים ש"אי גביית פרמיה ביטוח חובה מנהגים מזדמנים אומרת שמה שבאמת מפריע לחברות הביטוח הוא שאנחנו לוקחים מהן מבוטחים ולא הגדלת הסיכון".

מעבר לסוגיית ביטוח החובה שעשויה להסתיים על פי המתחרות בדחיית התביעה, גורמים בענף מעלים עוד סוגיות בעייתיות לכאורה. "ליברה מגלגלת את האחריות לביטוח החובה על הפוליסה של ההורים או של מישהו אחר, מה שיכול להוביל לכמה מצבים. באופן פורמלי בית המשפט יגיד אולי לחברת הביטוח האחרת שהיא חייבת לכסות את מי שרכש את הכיסוי של Chik. אבל אם הלקוח מפעיל את הכיסוי הרבה פעמים הוא למעשה רימה את המערכת ולא הכניס את הנהג הצעיר לפוליסה שלו, אז מישהו צריך לסבסד את העלות הנוספת של הסיכון שגורמים נהגים צעירים".

"כמו כן, בחלק מחברות הביטוח יש מגבלות חיתומיות על נהגים צעירים, כמו אי מתן כיסוי בחלק מהדגמים, בשעות הלילה או לנהג צעיר עם שלילה. בליברה על פניו כל נהג עובר חיתום. בית המשפט אולי יחייב אותנו בכיסוי, ויכול להיות שבעוד שבע שנים הוא יפסוק נגדנו בתביעה, אבל הלקוח, בשביל אותו סכום שחברות אחרות גובות, לוקח סיכון מיותר".

בליברה מתייחסים לטענה לגבי הגבלת מספר הימים ואומרים שבממוצע מופעל כיסוי כזה ארבע פעמים בחודש, וכי הפעלה של יותר משלוש פעמים בשבוע אינה כלכלית ועדיפה כבר פוליסה שנתית לנהג צעיר. לכן, זהו שיקול כלכלי של כל לקוח.

עוד כתבות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"