גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי תחרות: כך זינק מחיר טיסה לניו יורק בביזנס ל-8,000 דולר

חג הפסח מתקרב, הביקוש לטיסות במגמת עלייה, אך ההיצע הנמוך שכמעט ולא השתנה מאז פרוץ המלחמה גורם למחירים לטפס - גם במחלקות העסקים ● עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע: "כשרוב החברות יחזרו לישראל, נראה שינוי מגמה, והמחירים יהיו נמוכים יותר"

מושבי מחלקת עסקים במטוס / צילום: LA COMPAGNIE
מושבי מחלקת עסקים במטוס / צילום: LA COMPAGNIE

אחד המושגים השימושיים ביותר בחודשיים האחרונים בשיח הישראלי הוא "התאווררות" - מילה שמתארת את הצורך להתנתק משגרת המלחמה הלוחצת ולבלות כמה ימים מעבר לים. אלא שהעלייה בביקושים לטיסות פוגשת היצע נמוך מאוד של חברות תעופה שמגיעות לארץ בזמן המלחמה, והתוצאה היא עלייה גורפת במחירי כרטיסי הטיסה בישראל.

חברות התעופה הזרות מתחילות לחזור לנתב"ג. מה יקרה למחירים?
באל על חשבו שהמלחמה תפגע בעסקים - ואז הכול התהפך ובגדול

העלייה הזו באה לידי ביטוי גם במחלקות הפרימיום, כאשר מחירם של כרטיסי מחלקות העסקים מזנק. "אם בעבר מחיר כרטיס ביזנס היה כפול מכרטיס אקונומי, היום הפער הוא פי שלושה ופי ארבעה", אומר יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת. "המחיר של האקונומי היום הוא המחיר של ביזנס של לפני המלחמה, בגלל שאין הרבה טיסות. ההיצע רחוק מהביקוש של הישראלים, ועד שלא יגיעו תיירים לישראל, זה לא ישתנה".

כך, למשל, באתר חברת התעופה אל על, כרטיס טיסה לשדה התעופה שרל דה גול בפריז בתחילת אפריל עולה 250-330 דולר לכיוון אחד, ואילו במחלקת העסקים המחיר נע בין 650 ל־1,130 דולר, בהתאם לפרמטרים שונים שאינם ידועים בהכרח לנוסע. מחיר כרטיס טיסה מנתב"ג לשדה התעופה JFK בניו יורק, באותם תאריכים, עומד על החל מ־960 דולר לכיוון אחד, בעוד שמחיר הכרטיס במחלקת עסקים עומד על לא פחות מ־4,029 דולר. בכל מקרה, בשני היעדים הפער יכול להגיע עד פי ארבעה.

צריך להדגיש: שיטת תמחור הכרטיסים בחברות התעופה השונות פועלת כך שאלה המקדימים להזמין משלמים מחיר נמוך יותר, ואילו ככל שעובר הזמן ומצטמצמים המושבים, המחירים מטפסים - גם במחלקת הביזנס. לכן, קשה לקבוע במדויק את ההבדלים במחירים. אולם לשם הדוגמה, ביונייטד איירליינס, שחזרה לאחרונה לטוס לישראל, המחירים כעת גבוהים בממוצע בכ־200 דולר לכרטיס במחלקת העסקים ביחס ל־2023.

"טיסות עסקים פעמים רבות מוזמנות בלית־ברירה ברגע האחרון, ולכן המחירים שלהן גבוהים מלכתחילה", מסביר פתאל. "חברות התעופה מתמחרות כרטיסי טיסה באופן מורכב מאוד, זה לא כמו בסופר שיש מחיר קבוע. בכל רגע נתון יש המון משתנים שמשפיעים על מחיר הכרטיס, וכל כיסא מתומחר על־ידי מערכות ניהול תשואה, שמתייחסות לפרמטרים כמו השוואה למתחרים, סטטיסטיקות ועוד".

יוסי פתאל, מנכ''ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל / צילום: איל יצהר

80% מההכנסות

לפי יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, הביקוש לטיסות עסקים בתקופה הנוכחית עולה עקב חוסר הברירה של הנוסעים - לא רק בגלל המלחמה, אלא גם מכיוון שהשפעות הקורונה עדיין ניכרות על ענף התעופה.

לדבריו, "מספר גורמים השפיעו על השוק מאז הקורונה. ראשית, חברות תעופה רבות פיטרו צוותי אוויר, והתקשו להחזיר אותם חזרה. שנית, אחרי שעולם התיירות קפא, אנשים שישבו יותר מדי זמן בבית בכל רחבי העולם רצו לטוס מיד כשהתאפשר, בדיוק באותו הזמן. הביקוש לדלק סילוני עלה, והמחיר קפץ".

פישר מסביר כי חברות תעופה שאינן לואו קוסט "תלויות במידה רבה במחלקות הביזנס, הפרימיום והאקונומי פרימיום שלהן. 20% מהנוסעים אחראים ל־80% מההכנסות של חברות". פתאל מחזק ומוסיף כי "מחלקות העסקים הן המרכיב החשוב ביותר בתוכניות העסקיות וערוצי ההכנסה של החברות".

פתאל מזכיר גם כי הקורונה חוללה שינוי בהרגלי הצריכה של טיסות העסקים - אחרי שרבים התרגלו לקיים פגישות מרחוק. לדבריו, הייתה מחשבה שהטיסות העסקיות לא יחזרו לעצמן, ואכן התחום התאושש לאט יותר ביחס למחלקות התיירים.

"בישראל, תנועה של אנשי עסקים היא מרכיב חשוב בכלכלה", הוא מציין. "לכל חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם יש מרכזי פיתוח בישראל. התנועה העסקית היא קריטית, ויש מעט מאוד תנועה ביחס לשנים האחרונות, כשגם בהן היינו בתהליך היציאה מהקורונה.

"מי שצריך לעשות את העסקים מגיע, אבל להערכתי 15%־20% מאלה שתכננו להגיע לישראל לא עושים זאת, בגלל המחירים הגבוהים והיצע המושבים הנמוך. אנשי עסקים משתמשים באלטרנטיבות אחרות כמו זום, למשל".

נקודה נוספת היא שבתחום העסקים מדובר פעמים רבות בנסיעות קצרות, כך שטיסות ישירות הן אטרקטיביות בהרבה. "אנשי עסקים שרוצים עכשיו לטוס לארה"ב לטיסת עסקים קצרה, למשל, לא ירצו לעשות טיסות מעבר (קונקשנים), והאלטרנטיבה היחידה שלהם כרגע היא אל על", אומר פישר.

"היות שאין הרבה מושבים, והכניסה של יונייטד איירליינס היא טיפה בים מבחינה מספרית - יש להם מעט מאוד מושבים וטיסות פעילות - לא סביר שנראה שינוי משמעותי במחירים".

אפקט השינוי במחלקות

עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע, מצביע על השינויים שעבר תחום המחלקות בטיסות. "המגמה בעולם היא שמחלקות היוקרה שונו ממחלקה ראשונה, עסקים ותיירים למחלקת עסקים משודרגת (full flat) פרימיום ותיירים. לעתים במספר חברות יש מחלקה שלישית שנקראת 'אקונומי פלוס', שמשמעותה מושב רגיל עם יותר מקום לרגליים.

"השינוי הביא לתשואה גדולה יותר לחברות: מחלקת התיירים הצטופפה ל־28 עד 40 אינץ', ולנוסע יש אפשרות לשדרג לעוד שתי מחלקות יקרות יותר. כך, ישיבה במחלקה משודרגת הפכה לזמינה ועממית יותר, ובעיקר במחירים נמוכים יותר מבעבר, בזכות שינוי הקונפיגורציה שנעשו במטוסים. בנוסף ישנם מבצעי נקודות לחברי מועדונים, מה שהפוך את השדרוג להרבה יותר זמין ללקוח.

"טיסה בביזנס היא סמל סטטוס מותגי, ולכן יש ביקוש. מ־7 לאוקטובר חל שינוי בתפוסה ובמחירים לכל המחלקות, אבל זה אירוע זמני. כשרוב החברות יחזרו לישראל, נראה שינוי מגמה, והמחירים יהיו נמוכים יותר".

לדברי פישר, לצד העלייה בנגישות של כרטיסי הפרימיום חלה גם ירידה ברמת השירות שניתן לאורחים, למעט חברות תעופה בודדות כמו אמירייטס או איתיחאד שטסות בזמן שגרה לישראל. "באמירייטס אתה יכול לקבל סוויטה פרטית במטוס - מעין חדר שלך, נפרד לגמרי משאר הנוסעים. יש עוד חברות כאלה, כמו פסיפיק או סינגפור איירליינס". עם זאת, חברות אלה אינן טסות לישראל, וככל הידוע אין סימנים לכך שיעשו זאת בקרוב.

ביקוש לטיסות פרטיות

האם חברות התעופה בישראל יכולות לנצל את המצב? מתוך חברות התעופה הישראליות שמפעילות קווים באופן רציף מתחילת המלחמה, אל על היא היחידה שמציעה מושבי ביזנס. לאחרונה הודיעה החברה על הצטיידות בעוד שלושה מטוסי דרימליינר (המותאמים מבנית למושבי ביזנס). לפי פישר, "משם החברה גוזרת את הקופון".

עם זאת, הוא מציין כי המצב הנוכחי מייצר תופעה נוספת: עלייה בביקוש למטוסים פרטיים. "בטרמינל הפרטי של פתאל בנתב"ג אפשר לשכור מטוס ולטוס איתו. יש לא מעט אנשי עסקים שבגלל הנושא של נגישות, זמינות טיסות ולוחות זמנים, בוחרים לטוס במטוסים פרטיים. מנהל בכיר שצריך להציג פרזנטציה חשובה בסיליקון ואלי, יתקשה מאוד להסתמך על חברת תעופה בודדת".

עוד כתבות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור