שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: יצחק קלמן
במהלך הדיונים בוועדת הכספים על העברת תקציב 2024 המתוקן, התפתח שיח בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבין חברי כנסת בוועדה בנוגע לקיצוץ תקציב בהיקף של 200 מיליון שקל שמיועד לחברה הערבית. סמוטריץ' טען כי באותו תקציב (החלטה 550, שהתקבלה על ידי הממשלה הקודמת) יש "מרכיבים מעודדי צמיחה" ויש דברים שהם בגדר "כספים קואליציוניים". אותם 200 מיליון שקל - מענקי איזון לרשויות הערביות שיקוצצו כעת - הם לדבריו בגדר כספים קואליציוניים. וכשח"כ אחמד טיבי טען בתגובה כי מדובר בתשלום שמועבר כבר מאז 2016, ולא התחיל בממשלה הקודמת, השיב לו שר האוצר: "זה לא היה. ה־200 מיליון האלה לא היו קודם". כלומר, סמוטריץ' העלה בדיון - אליו הפנו אותנו בעמותת סיכוי־אופוק - שתי טענות: א. מדובר בכספים קואליציוניים, וב. הם נולדו בימי ממשלת בנט־לפיד. בדקנו.
● המשנה ליועמ"שית: "בשנים האחרונות, תקציב המדינה נופל בן ערובה לצרכים פוליטיים"
● בג"ץ לממשלה: הסבירו איך הגשתם את תקציב 2024
● החינוך החרדי במוקד: המחלוקת האחרונה בדרך לאישור התקציב בכנסת
החלטת ממשלה 550, בעניין "התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית", התקבלה באוקטובר 2021, בתקופת הממשלה הקודמת. נקבע בה כי בכל אחת מהשנים 2022־2026 יוקצו 200 מיליון שקל לטובת תגבור התקציב השוטף של רשויות ערביות. לגבי שנת 2021, שבתחילתה עדיין לא כיהנה הממשלה, נקבע כי יוקצו לעניין 120 מיליון שקל, ועוד 20 מיליון שקל שאכן יגיעו ממה שמכונה "כספים קואליציוניים". האם בשל כך ניתן להגדיר את כל התוכנית הזאת כ"כספים קואליציוניים"?
עסקנו בעבר גם בשאלה העקרונית הזאת (להרחבה בעניין ראו "הבדיקה המלאה" באתר), אבל גם בשאלה הקונקרטית. כפי שסמוטריץ' מציין בדיון, הוא הודיע על כוונתו לקצץ בכספים האלה עוד לפני המלחמה, גם אז בטענה שהוא בסך־הכול מבטל חלק מהכספים שהובטחו למפלגת רע"ם, על רקע הצרכים הפוליטיים של הממשלה הקודמת. אלא שכפי שהסבירה לנו אז עו"ד עדנה הראל־פישר, ראשת התוכנית לאתיקה שלטונית ומאבק בשחיתות במכון הישראלי לדמוקרטיה, זה לא יהיה נכון להסתכל כך על הכספים הללו. "אכן במקור היו סיכומים קואליציוניים בנוגע לתקציבים לחברה הערבית, כפי שהיו סיכומים בעניינים אחרים וכמקובל בהקמת ממשלות", אלא שכיום, "בין היתר כחלק מלקחי 'פרשת קירשנבאום', היישום וההקצאה של תקציבים כאלה" נעשים על בסיס "עבודה מקצועית של גורמי הממשלה". לדבריה, מהרגע שהתקבלה "החלטת ממשלה 550, כהחלטה ביצועית סדורה של הממשלה, התקציבים המוקצים בה אינם עוד בגדר תקציב פוליטי או כסף קואליציוני, אלא דינם ככל החלטת ממשלה אחרת". כמובן שממשלה חדשה יכולה גם לבטל - בהליך מסודר ומקצועי - החלטות ממשלה קודמות, אך סמוטריץ' עושה לעצמו חיים קלים כשהוא מציג את הכספים הללו כצורך פוליטי נקודתי או רגעי שכעת ניתן לבטל בהינף יד.
מה שמקשה אף יותר על הקו הזה, היא אותה הערה של ח"כ טיבי, לפיה לא מדובר בחידוש של הממשלה הקודמת. כידוע, חלק גדול מאותו הסכם שנחתם אז עם רע"ם מתבסס על תוכנית חומש לחברה הערבית (החלטה 922) שהתקבלה כבר ב־2016, תחת בנימין נתניהו כראש ממשלה. ואכן, גם בתוכנית שהתקבלה באותם ימים ניתן למצוא החלטה "להקצות באופן חד פעמי סך של 200 מיליון שקל בשנת 2016 לטובת תגבור התקציב השוטף" של הרשויות הערביות.
בשורה התחתונה: דבריו של סמוטריץ' לא נכונים. הסעיף שיקוצץ כעת אינו עונה להגדרה הפורמלית של "כסף קואליציוני", מאחר שהוא מוקצה באופן רב־שנתי ומתבסס על עבודת מטה מקצועית. בנוסף, אותו סכום חולק בעבר גם ב־2016, תחת ממשלת נתניהו.
תחקיר: יובל אינהורן