גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחירים והרווחים: באל על חשבו שהמלחמה תפגע בעסקים. ואז הכול התהפך ובגדול

רק לפני כשלוש שנים עמדה חברת התעופה בפני קריסה ● הזרמות הון של המדינה ובעל שליטה חדש, לצד התייעלות ופיטורים, החזירו את עסקיה למסלול, אך הייתה זו המלחמה בעזה שהותירה אותה כמעט לבד בנתב"ג, הגדילה את רווחיה ומאפשרת לה לגבות מחירים גבוהים יותר ● גם בעלי המניות באל על חוגגים עם זינוק של יותר מ־100% לעומת השפל באוקטובר ● ומה צופן לה העתיד?

מטוס אל על / צילום: דני שדה
מטוס אל על / צילום: דני שדה

תחום התעופה, יודעים היטב בשוק ההון, הוא תנודתי ונתון להשפעות חיצוניות שיכולות להקפיץ את הרווח או לרסק אותו - החל ממחירי הדלק, דרך שערי מט"ח ועד אירועי מלחמה. חברת התעופה המובילה בישראל, אל על, הייתה הפסדית במשך חצי העשור שקדם לפרוץ מגפת הקורונה, כשהיא נאלצת להתמודד לא רק עם תחרות מצד חברות תעופה זרות, אלא גם עם ועד כוחני שסירב להתפשר על תנאי העסקתם המופלגים של טייסי החברה.

הרווחים קפצו, ומנכ"לית אל על זכתה לתגמולים של 6 מיליון שקל 
זינוק של 370% ברווח: הבלעדיות בשמיים סידרה לאל על את הרבעון 
חברות התעופה הזרות מתחילות לחזור לנתב"ג. מה יקרה למחירים?

מגפת הקורונה, שהשביתה את רוב פעילות החברה לתקופה ממושכת, כמעט שהביאה את אל על לפשיטת רגל וייצרה לה הפסדים עצומים (כמיליארד דולר בשנתיים). החברה נזקקה לסיוע כספי, והמדינה הייתה שם בשבילה עם הזרמת הון של מאות מיליוני דולרים. במקביל עשה זאת גם קני רוזנברג, מיליארדר יהודי מארה"ב, שניצל את מצוקת החברה כדי להפוך לבעל השליטה (באמצעות בנו אלי) במקום משפחת מוזס־בורוביץ'.

בד־בבד, אל על ניצלה את הקורונה, שהחלישה את כוחם של ועדי העובדים בחברה, כדי לבצע התייעלות משמעותית, תוך צמצום של כ־20% בכוח־האדם (שמונה כיום כ־5,000 עובדים) והפחתה באבטלה הסמויה בחברה. גורמים בחברה מפרגנים למנכ"לית דינה בן טל גננסיה וטוענים כי תחת הנהגתה נעלמה האווירה העכורה ששררה בשנים קודמות בין ההנהלה לוועד הטייסים (שכללה לא פעם השבתת טיסות מהרגע להרגע).

כפועל יוצא הראו תוצאותיה של אל על מגמה של שיפור בשנת 2022, שנמשכה לתוך השנה החולפת, בד־בבד עם עלייה הולכת וגדלה בנפח הטיסות של ישראלים לחו"ל. אלא שאף אחד לא דמיין את התפנית שתתרחש החל מאוקטובר האחרון, כשבעקבות המלחמה בעזה הפכה אל על לשליטה כמעט בלעדית בשדה התעופה, המעלה את מחירי הטיסות ונהנה מרווחיות חריגה.

זה לא מה שצפו באל על עם תחילת המערכה הצבאית. באמצע אוקטובר הזהירה החברה מפני פגיעה בתוצאות הרבעון הרביעי - "על רקע המצב הביטחוני במדינה והשפעותיו על ענף התעופה והתיירות". בחודש לאחר מכן היא צפתה פגיעה גם בתוצאות הרבעון הראשון של שנת 2024 (אף שהוא טרם החל אז) בעקבות "הימשכות הירידה בהיקף הביקושים לטיסות החברה" ו"השהיית פעילות טיסתית" שהובילה ל"ירידה בצבר ההזמנות". מניית אל על  נצמדה לדיווחים וירדה ביותר מ־30% בשלושה שבועות.

אלא שמהר מאוד התהפכה המגמה - חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לישראל, ונתח השוק של אל על בנתב"ג זינק לכ־80% בחודשים נובמבר ודצמבר, לעומת כ־21.5% בתקופה המקבילה ב־2022. וכך, חרף המלחמה אל על הטיסה ברבעון הרביעי יותר נוסעים מאשר ברבעון המקביל, ובמחירים גבוהים יותר. בסיכום שנתי נהנתה אל על מזינוק של 32.5% במספר הנוסעים שהטיסה בשנת 2023. גם המשקיעים נהנו מזינוק של יותר מ־100% במניה מסוף אוקטובר ועד היום. זו משקפת לחברה שווי של 1.3 מיליארד שקל, ולמניותיו של רוזנברג בחברה (48%) כ־620 מיליון שקל.

בד־בבד נהנתה החברה מגידול משמעותי בנפח המטען שהעבירה (נתח של מעל 90% בנתב"ג לעומת כ־30% לפני המלחמה).

כל אלה באו לידי ביטוי בדוחות החזקים שפרסמה החברה השבוע לרבעון הרביעי של 2023.

 

עלייה במחירי הטיסות

גם בחודשים ינואר ופברואר 2024, ולמרות חזרה הדרגתית של מספר חברות לטוס לישראל, המשיכה אל על ליהנות ממעמד של שליטה בתחום התעופה בישראל, כשהטיסה כמעט 73% מהנוסעים בינואר, ועל־פי הערכות פחות מכך בפברואר (ישראייר של רמי לוי הייתה השנייה בהיקף הפעילות בינואר, עם 9.7% מהנוסעים - לעומת 3% בתקופה המקבילה אשתקד).

בתוך כך, אל על סופגת ביקורת על כך שהיא מנצלת את מעמדה החדש כדי לגבות מחירים גבוהים יותר. כך למשל, מחירי כרטיסים במחלקת עסקים לניו יורק קפצו לעד 11 אלף דולר (לעומת 2,500 שנה קודם לכן), והמחיר במחלקת תיירים זינק ל־2,000 דולר (לעומת 850 דולר בשנה הקודמת).

בשיחה עם גלובס מבקר גורם בכיר בענף את התנהלותה של אל על ואומר כי "המחירים הפכו שערורייתיים, ולא ברור איך רשות התחרות לא טרחה אפילו לבדוק את זה. המחירים מאוד־מאוד גבוהים, שבעבר הם לא העזו לקחת, פשוט כי הם יכולים". הגורם הדגיש כי מחירי הכרטיסים עלו "למרות שמחירי הדלק לא התייקרו וגם לא המשכורות של העובדים".

לא בטוח שכל הביקורת מוצדקת. הירידה במספר חברות התעופה שמגיעות לישראל צמצמה את מנעד האפשרויות שעמדו בפני הטסים לחו"ל טרם המלחמה, לאחר תקופה ארוכה שבה התרגל הקהל הישראלי לקשת מחירים רחבה. כעת אותו הקהל ניצב בעיקר מול אל על שמעולם לא הייתה חברת לואו קוסט, ובוודאי לא תמחרה עצמה ככזו. שיטת התמחור של כרטיסים באל על, בדומה לחברות תעופה בעולם, מבטיחה את המחירים הזולים ביותר עבור המקדימים להזמין, וככל שעובר הזמן ומצטמצמים המושבים, המחירים מטפסים.

באל על גם טענו כי הם מגבילים את עליית המחירים, וכי ללא התערבות זו הם היו מזנקים אף יותר. מעבר לכך ציינו בחברה כי ממוצע ההכנסה של אל על למושב מוטס עלה רק ב־5.4% ברבעון האחרון של השנה.

לדברי המנכ"לית בן טל גננסיה, "כולם יודעים שהמחיר של מושב לא מחכה למי שמזמין כרטיס ברגע האחרון, בוודאי כשאנחנו היחידים שטסים. המחיר לא עלה למי שהזמין מראש, ויש כאלה שמזמינים חצי שנה וגם שנה מראש. בסוף זה אחוזים בודדים של נוסעים שהמחיר בו קנו עלה, בעיקר כי הזמינו את הכרטיס ברגע האחרון. אני חוזרת ואומרת שכדאי להקדים ולהזמין כרטיסי טיסה".

החברות הזרות חוזרות

עם זאת, לכולם ברור שמה שהיה בחודשים האחרונים הוא לא מה שיהיה. לאחרונה עוד ועוד חברות תעופה בינלאומיות מדברות על החזרת טיסות לישראל, גם אם באופן מהוסס עדיין לנוכח המשך המלחמה.

לפני כשבוע פורסם כי יונייטד איירליינס מתכננת לחזור לישראל בתחילת חודש מרץ, ומניית אל על צללה ב־14% באותו יום - עדות לחשיבות פריימת השליטה בנתב"ג שמייחס השוק לחברה.

אומנם החברות הטורקיות טורקיש איירליינס ופגסוס, שתיים מהגדולות בתעבורת הנוסעים בישראל (אחראיות יחד ל־9% מתנועת הנוסעים בנתב"ג), לא צפויות לחזור "עד אשר ארדואן יחליט, וזה במובהק עניין פוליטי", מוסיף גורם בענף. גם ריינאייר האירית (כ־6%) "מזפזפת וטרם חזרה". אולם חברות משמעותיות אחרות כמו וויז אייר (10% מהתנועה), יונייטד איירליינס (כ־2.6%) ואיזי ג'ט (3%) צפויות לחזור החל מתחילת מרץ.

באל על מעריכים כי החזרה של החברות הזרות תהיה הדרגתית, ובינתיים החברה תמשיך ליהנות מכך. "כשחברה מודיעה על חזרה לטוס, המטוס שלה עדיין ריק, ושלי בינתיים מלא ב־80%", אמרה בן טל גננסיה. גורם אחר בשוק הוסיף כי "החברות אמרו שיחזרו, אבל צוותי התעופה שלהן לא מוכנים לישון בישראל. זה הופך את כל החזרה שלהן למוזרה. חברות מארה"ב יחליפו צוותים באירופה ואז יגיעו לישראל ויטוסו בחזרה. זה יסרבל את כל ההליך ויאריך את הטיסות, אבל סביר להניח שהמחירים יירדו. בכל זאת תיווצר שוב תחרות".

מהלך שביצעה אל על לאחרונה היה מבצע מיוחד שבו חילקה למילואימניקים כ־18 אלף כרטיסי טיסה בחינם (למעט מיסי נמל). הביקוש כמובן עלה משמעותית על ההיצע, ועשרות אלפי אנשים שניסו להזמין כרטיסים נתקלו בהודעה ש"הכרטיסים אזלו", וזאת אחרי שחלקם טענו כי החברה לא הייתה מוכנה לביקושים, והאתר קרס במהירות.

ציניקנים יגידו שמדובר בעוד דרך של אל על למשוך אליה נוסעים, כאשר על כל כרטיס שנתנה החברה בחינם יש לפחות עוד נוסע אחד שיקנה כרטיס כדי לטוס עם בן הזוג ואולי גם עם הילדים. מבחינתה של אל על מדובר כמובן במהלך שיווקי לגיטימי, במטרה לנסות לשמור על נתח השוק שלה גדול יותר מזה שהיה טרום המלחמה.

מנגד, אל על סובלת מהעובדה שהיא, שוב, לא יכולה לטוס מעל מדינות ערב. אחרי שהצליחה לקבל רק לפני שנה את האישור לטוס מעל מדינות ערב בדרכה למזרח, נאלצת כעת אל על לטוס במסלול הארוך יותר, מדרום למדינות, ולהאריך את הטיסה בכמה שעות. מדובר כמובן בעלויות משמעותיות נוספות של שעות עובדים וגם דלק.

מה יקרה למניית אל על?

האם מניית אל על יכולה להמשיך ולעלות? רווחיות החברה מושפעת כאמור מגורמים חיצוניים כמו ממחירי הדלק ושער הדולר, ואנליסטים מתייחסים לתעופה כאל "תחום שמאוד קשה לסקר" לדברי אחד מהם, וחלקם איבדו בו עניין. בדיקה של כלל מניות שוק התעופה, גם האמריקאיות, מראה שמדובר במניות "בעייתיות", שלא סיפקו תשואה חיובית למשקיעים בתקופה של עשר שנים.

עם זאת, בכיר לשעבר באל על מאמין שהחברה בהחלט נמצאת בכיוון הנכון. לצד מחמאות להנהלה הנוכחית, הוא מציין כי "אל על כבר הראתה בעבר שהיא יכולה להרוויח כ־100 מיליון דולר בשנה. עם ניהול נכון של הקווים וגידור מחירי הדלק והמטבע, אפשר בהחלט להרוויח יפה".

השאלה היא אם לאחר שנה מצוינת שבה הכוכבים הסתדרו לחברה, היא תצליח לשמר את הרווחיות הגבוהה גם בשנים הבאות. לפחות בינתיים, נראה שהיא בכיוון הנכון.

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה

הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • לפני יציאת המשלחת לקהיר - חמאס בהצהרה רשמית: "נחושים להגיע להסכם - שיכלול את נסיגת הכוחות ועסקה רצינית" • עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

"הרופאים אמרו שאאבד את המוח, את התודעה, שזה וירוס שלא שורדים"

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית