גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אי-אפשר לפטור מגיוס ללא חוק": בג"ץ דן בשידור ישיר בעתירות לגיוס בני ישיבות

בג"ץ דן היום בעתירות המבקשות לחייב את המדינה לגייס את המגזר החרדי לצה"ל ● בנוסף התקיים דיון בשתי עתירות המבקשות למנוע תקציב למוסדות תורניים שתלמידיהם לא מתגייסים לצה"ל ● הדיון שודר בשידור חי לבקשת גלובס וגופי תקשורת נוספים ●  השופט סולברג לנציג המדינה: "איך אפשר להאריך בהחלטת ממשלה חוק שפקע?"

הדיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, היום / צילום: דוברות הרשות השופטת
הדיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, היום / צילום: דוברות הרשות השופטת

שופטי בג"ץ דנו היום (ב') בעתירות המבקשות לחייב את המדינה לגייס את המגזר החרדי לצה"ל. הדיון שודר בשידור חי לבקשת גלובס וגופי תקשורת נוספים. מחוץ לבית המשפט התקיימה הפגנת תמיכה בעתירות. 

צעדה מגשר המיתרים לבית המשפט העליון בקריאה לשוויון בנטל / צילום: שב״פ sha_b_p@

היועמ"שית לבג"ץ: אם חוק הגיוס לא יקודם עד אפריל, צה"ל יידרש לגייס בני ישיבות
דעה | בג"ץ צריך להודות: נכשלנו בגיוס בני הישיבות. לא הכול שפיט

"בית המשפט נותן לממשלה הארכה פעם אחר פעם" 

עו"ד אליעד שרגא, ראש התנועה לאיכות השלטון שעתרה לבית המשפט, טען בפתח הדיון: "בדמוקרטיה המעוותת שלנו יש אזרחים בעלי חובות בלבד, כמו הצ'רקסים והדרוזים; אזרחים בעלי זכויות וחובות, כמו רוב הציבור המתגייס לשירות צבאי; וציבור בעל זכויות בלבד - תלמידי הישיבות הפטורים מכל חובה".

לדברי שרגא, "כבר 25 שנים שנושא הגיוס מתגלגל בין הכנסת לבתי המשפט ללא הכרעה. בית המשפט הפך לבעיה במקום לפתרון. הוא נותן לממשלה הארכה פעם אחר פעם, במקום להכריע בנושא השוויון בנטל אחת ולתמיד. החוק ברור וחל על כל האזרחים. ברור שעוד 30-45 יום דבר לא ישתנה. הצבא זועק לכוח-אדם. במקביל לפטור למסות האדירות, הצבא מאריך את גיל הפטור לשירות. מאריך את השירות מ-32 ל-36 חודשים לסדיר". 

"אם אין חוק, אי-אפשר לקבל החלטה בממשלה" 

ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, ביקש למקד את הדיון בשאלת הסמכות בעקבות בג"ץ רובינשטיין. בפסק דין זה נקבע בשנת 1998 כי לא ניתן לפטור ציבור שלם מגיוס בהחלטת ממשלה, ויש לעשות זאת רק באמצעות חקיקה ראשית בכנסת.

פוגלמן שאל: "האם יש סמכות להתערב אחרי בג"ץ רובינשטיין? אם אין סמכות, אז אין סמכות". עוד הוא הוסיף כי "יש טענה, ויש לה משקל של ממש, שאי-אפשר לפטור חרדים מגיוס ללא חוק שייתן סמכות. מכאן זה מתחיל, וכאן זה נגמר".

השופט נעם סולברג הוסיף: "בשנה הראשונה בלימודי משפטים, לומדים שאין סמכות ללא הסדר ראשוני. אם אין חוק, אז אי-אפשר לקבל החלטה בממשלה".

"הטיעון שאנחנו בתקופת מלחמה אינו הטיעון המנצח"

עו"ד טומי מנור ממשרד נשיץ ברנדס אמיר, המייצג את "אחים לנשק" וקבוצת אזרחים יחד עם עורכי הדין עמית מור, טל גנדלמן וויקי הקמון, טען: "הממשלה קיבלה החלטה להקפיא את גיוס הישיבות אחרי הבג"ץ. אם אין סמכות, אז ההחלטה לא יכולה לעמוד. ההארכה של הפטור פסולה".

עו"ד מנור הוסיף כי המדינה אומרת בעצמה כי יש צורך הארכת שירות הסדיר והמילואים. "הטיעון שאנחנו בתקופת מלחמה אינו הטיעון המנצח. לחרדתי, מצאתי שבמשך 75 שנים של קיום המדינה היו 12 מלחמות. בממוצע כל 6 שנים יש מלחמה. העיקרון שחייבים לגייס את כל האוכלוסייה, ונקבע בבית המשפט העליון, קיים תמיד. המציאות הנוכחית מחדדת אותו בתקופה זו". 

נציג המדינה: ניתן להאריך את הפטור מגיוס

נציג המדינה, עו"ד אבי מיליקובסקי ממחלקת הבג"צים, טען בדיון כי אם תהיה החלטת ממשלה הקובעת לוח זמנים לחקיקה, ניתן להאריך את הפטור מגיוס בני הישיבות עד לסוף יוני 2024, וכי לאחר מכן יהיה צורך בחקיקה ראשית. "לשיטת היועמ"שית, בנקודת הזמן הנוכחית הרשויות פועלות לפי סמכותן. הדרג המדיני הצהיר כי בכוונתו לחוקק הסדר חדש". עוד הוא הוסיף כי בתקופת הביניים לא יינקטו הליכי גיוס, אבל גם לא יינתנו דחיות שירות חדשות.

השופט סולברג פנה לעו"ד מיליקובסקי ושאל: "איך אפשר להאריך בהחלטת ממשלה חוק שפקע?". מיליקובסקי השיב: "אפשר להאריך עד לסוף יוני 2024. החלטת הממשלה לא אמרה לתת דחיות שירות למלש"בים, אלא להימנע מגיוס, ויש הבדל". 

קודם לכן, עו"ד דפנה הולץ-לכנר, המייצגת את "אימהות בחזית" מבין העותרות, טענה כי "אין מתווה באופק הקרוב או הרחוק. מה ההיתכנות שתוך שלושה חודשים יימצא הפתרון שגם יתאפשר לא לגייס אותם, וגם נעמוד בעיקרון השוויון שנקבע בבג"ץ?".

בנוסף היא טענה כי "כל האווירה במדינה השתנתה. רוצים להקדים גיוס ל-1,300 איש. יש 12 אלף דחויי שירות בשנה. אם צה"ל מסוגל להקדים גיוס לתלמידי המכינות, אז שיתחילו עם אלף".

בשלב זה הקהל מחא כפיים, וממלא-מקום הנשיא, השופט פוגלמן, ביקש מהקהל להתנהג בהתאם למקובל בבית המשפט. 

עו"ד שמואל הורוביץ, המייצג את ארגון איחוד הישיבות באר"י, גוף המאגד מספר ישיבות חרדיות, ביקש שבית המשפט לא יתערב בהחלטת הממשלה: "להתערב בהחלטת הממשלה זה לגרום לה להחליט אם להוציא חלק מחברי ממשלת האחדות ואם לעמוד בהסכמים קואליציוניים. התערבות בהחלטת ממשלה היא משהו חריג", אמר. 

יותר ממיליארד שקל לתמיכות במוסדות תורניים

השופטים דנו גם בשתי עתירות המבקשות להפסיק את התמיכות הכספיות בבני ישיבות שלא מתגייסים.

עו"ד משה שפירא מ"פורום איילון לזכויות אדם" סיפר כי שכל את בנו איילון במהלך שירותו הצבאי. "אף אחד לא שאל את איילון בני אם הוא מעוניין לשרת. אף אחד לא שאל אותו אם הוא רוצה ללמוד באוניברסיטה או בישיבה", אמר והוסיף: "אני חי עם רגשות אשם שגייסתי ילדים. יש לי בן שעושה שנת שירות ואמור להתגייס. חינכתי את ילדיי להתגייס. במקביל ציבור שלם חי במדינה שלו על חשבון דמים וכלכלה שהוא לא חלק ממנה, וזה לא נותן לי מנוח. ב-1982 הקמתי קבוצה של מילואימניקים בשם 'נמאס'. חלפו 42 שנה, ולא קרה כלום".

שפירא ביקש מבג"ץ להוציא צו ביניים להפסקת תשלום הכספים לתמיכה בבני ישיבות שלא מתגייסים, מאחר שאין מקור חוקי להחלטת הממשלה. "מי שהגיע מועדו להתגייס ולא עשה כן, לא יכול להמשיך לקבל מימון. זה לא סביר. אי-גיוס זו עבירה על החוק. מדובר על מאות מיליוני שקלים, לא מדובר פה על פיצוחים לשבת".

עו"ד גלעד ברנע מהתנועה הדמוקרטית האזרחית טען כי מדובר ביותר ממיליארד שקל של תמיכות למוסדות תורניים. "מבחן התמיכה קובע בצורה ברורה - כדי לתת תמיכה, התלמיד צריך להיות דחוי שירות או פטור משירות כדין. אי-אפשר לפרק את הקואליציה, אז עושים דברים לא חוקיים". 

נציג המדינה, עו"ד מיליקובסקי, הסכים כי היעדר חקיקה משפיע על התקציבים, אך ציין כי היועמ"שית טרם גיבשה את עמדתה באיזה אופן, זאת מאחר שעד הימים האחרונים לא ידעו מה המצב מבחינת הדרג המדיני. "היעדר הסדר נורמטיבי שמאפשר את דחיית השירות משליך על חוקיות מתן התמיכות", אמר. לצד זאת אמר מיליקובסקי כי כל עוד החלטת הממשלה להאריך את הפטור קיימת, אין עילה להתערבות בית המשפט. הוא ביקש דחייה לגיבוש העמדה עד לסוף מרץ. 

ממלא-מקום הנשיא, השופט פוגלמן, השיב כי "מבחן התמיכה הוא למי שקיבל דחיית שירות כדין. אדוני הולך חלק מהדרך אך לא את כל הדרך". פוגלמן הבהיר לעו"ד מיליקובסקי כי על המדינה למסור נתונים לבג"ץ כדי להכריע בבקשה לצו ביניים, כולל בחינה לפי שנתונים. 

הדיון הסתיים. השופטים הודיעו כי החלטתם תימסר במועד מאוחר יותר. 

העתירות הוגשו לאחר פקיעת החוק

העותרים הם התנועה לאיכות השלטון, "אחים לנשק" ו-240 אזרחים. לעתירת התנועה לאיכות השלטון הצטרפו קרוב ל-400 בכירי צה"ל, המוסד, המשטרה והשב"כ. הדיון כולל גם שתי עתירות המבקשות למנוע תקציב למוסדות תורניים שתלמידיהם לא מתגייסים לצה"ל.

העותרים מבקשים לבטל את החלטת הממשלה שקבעה כי לא יינקטו הליכים לגיוס תלמידי הישיבות לאחר שהמועד לחוק הגיוס פקע ביוני האחרון.

העתירות הוגשו לאחר שביוני האחרון פקע סופית "חוק הגיוס" שבוטל בבג"ץ בשנת 2017, לאחר שנקבע כי אינו שוויוני. הממשלה הגישה שורת בקשות דחייה עד שפקע החוק.

ביוני 2023 החליטה הממשלה על הוראת שעה שממשיכה את הסדר הפטור הקיים עד לסוף מרץ 2024. העותרים טוענים כי החלטת הממשלה להאריך את הפטור מגיוס מנוגדת לחוק שירות הביטחון המבטיח שוויון בגיוס אזרחי ישראל, ויוצרת הסדר פטור בחוסר סמכות. בנוסף נטען כי ההחלטה פוגעת בעיקרון השוויון ומנוגדת לפסיקת בית המשפט העליון.

הדרג המדיני לא גיבש עדיין הסדר חקיקתי, ונמסר לבג"ץ כי מתקיים "שיח אינטנסיבי" בניסיון להגיע למתווה אפשרי שיכלול התייחסות להארכת תוקפה של החלטת הממשלה והשלמת חקיקה, אך לא צוינו לוחות זמנים.

לכן, היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי ככל שלא תוארך תוקפה של החלטת הממשלה המסתיימת בסוף מרץ, בהחלטה חדשה שתעגן לוחות זמנים להשלמת חקיקה ראשית עד ליום 30 ביוני 2024, "לא יהיה מקור סמכות חוקי המאפשר הימנעות גורפת מהליכים לגיוס הישיבות. כל גורמי המדינה המוסמכים יהיו מחויבים לפעול בהקשר להליכי הגיוס בהתאם לדין".

הארכת שירות המילואים והסדיר

במקביל, הממשלה פרסמה לאחרונה שתי חוקים המבקשים להאריך את שירות המילואים והסדיר בעקבות צורך בכוח-אדם הנובע מהמלחמה. ההצעה היא להאריך את השירות הסדיר של הגברים מ-32 חודשים ל-36 חודשים, וכן להאריך את מספר ימי המילואים שמבצעים לוחמים ל-42 בשנה במקום 18 בממוצע, מפקדים 70 ימי מילואים וקצינים 84 ימים בשנה.

פורום העסקים, הכולל כ-200 מראשי החברות הגדולות במשק קרא לקיים שיח ולהעביר חקיקה שתסדיר מתווה לפיו כל חלקי החברה בישראל, בהם בני הישיבות והערבים, ישרתו את המדינה במערכת הביטחון או בארגוני הצלה וסיוע.

לדברי הפורום, "אי-השוויון הקיצוני שיש בישראל בחלוקה בנטל הוא סכנה אמיתית לחברה הישראלית, ובמיוחד בעת הזו לא ניתן יותר להתעלם מכך, לאור העובדה שחלקים משמעותיים בציבור הישראלי עדיין אינם משתתפים בו. כולנו קיבלנו הוכחה כואבת לשותפות הגורל בינינו. כולנו קיבלנו הוכחה לצורך במניעת פילוג והגעה להסכמות לגבי הנושאים שביסוד הקיום המשותף שלנו בישראל". 

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל