גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם בהייטק וגם במשרד עורכי דין: כלי הניהול שמנהלים אימצו משירות המילואים

צה"ל לא חף מביקורות על התרבות הארגונית שלו, אבל יש גם מי שרואה בצבא כבית ספר מצוין למנהלים ● תחקור ולמידה תוך כדי תנועה, שילוב אנשים בקבלת החלטות וגיוון תעסוקתי: המילואימניקים שהחליטו לקחת איתם לאזרחות כלי ניהול צבאיים

מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

מי ששירת בצבא בוודאי שמע לא פעם את האמרה שלפיה "אם הצבא היה עסק, הוא היה קורס מזמן". פעמים רבות הצבא מואשם בקיבעון, קושי בראיית הפרט ועוד חולשות שיקשו על ארגון להתנהל בחיים האזרחיים. ועם זאת, יש מנהלים שמעידים שמאז שהתגייסו למילואים כדי לסייע במאמץ המלחמתי, הם דווקא הפיקו תובנות חשובות שהם אפילו שואפים ליישם במקומות העבודה. 

הם נלחמו על המדינה. עכשיו הם צריכים להילחם על העבודה שלהם
חוזרים למשרד אחרי מילואים? חמש אסטרטגיות שיגרמו לכם להפוך את האתגר להזדמנות

"הצבא הוא בית ספר מצוין, לכל אורך השנים שבהם שירתי במילואים תמיד חזרתי עם תובנות" מספר איתי הס (50), ראש מחלקת חדלות פרעון במשרד עורכי הדין אגמון עם טולצ'ינסקי, שחזר בשבוע שעבר מארבעה חודשי מילואים. הס שירת כסגן אלוף בחטיבת האש 990 ושימש כנציג אוגדה 99 בפיקוד דרום ובצפון. "הפעם זה היה ארוך יותר, נחשפתי לצורות ניהול שונות, ניסיתי להפיק משמעויות, תועלת ותובנות תוך כדי המילואים לדברים שאני רוצה לקחת איתי לאזרחות".

בתרבות הארגונית הצבאית, ובמיוחד בעת מלחמה, נהוג לבצע תחקירים כדי להפיק וליישם לקחים במהירות. "הצבא מודע לצורך בלמידה ותחקור תוך כדי תנועה. במהלך השירות הייתי בדיונים שעסקו בלמידה מהיממה הקודמת. היה דגש מתמיד להשתפר וזה דחף אותנו קדימה", מסביר הס. כעת הוא מקפיד לבצע תהליך דומה גם בעבודתו. "זה לא משהו מובנה בתחום. הכנסת תהליך הלמידה והפקת הלקחים לאורך הדרך כסטנדרט, במיוחד במהלך אירועים משמעותיים בתיק, יכולה לסייע לנו להיות טובים יותר בהמשך".

קבלת החלטות משותפת

גל לבנט, ראש מטה של יו"ר רשות החשמל וקצין האוכלוסייה של פיקוד דרום במילואים, מספר כי "התחדד לי עד כמה חשוב לשלב אנשים בקבלת ההחלטות". לבנט מנהל במסגרת תפקידו באזרחות את כל ממשקי העבודה מול גופים פרטיים וממשלתיים, חקיקה, אסדרות, תעריפי החשמל, יצרנים פרטיים, ומתכלל את כל עבודת רשות החשמל. במילואים, היה אחראי על ניהול המשימות הנוגעות לאוכלוסייה ברצועת עזה.

"בצבא יש נטייה לקבל פקודות ולהגיד היישר, אבל פקודה שמתקבלת לאחר שיתוף האנשים שהיא נוגעת אליהם מתבצעת על הצד הטוב ביותר. אנשים צריכים להיות מעורבים, שיח זה דבר חשוב. כשהדרגים בשטח יודעים מה אתה רוצה, ההסתברות שמה שרצית יקרה פשוט מזנקת מעלה", הוא אומר. מאז שחזר מהמילואים, הוא מאמין שעליו ליישם את הגישה הזו גם ברשות החשמל.

"כשמבקשים לייצר מדיניות, גם כרגולטור, חשוב לדבר עם האנשים שההנחיות ישפיעו עליהן. להקשיב לאנשים, גם אם לכאורה אפשר פשוט לפקוד עליהם. בצבא, הפיקוד מתייעץ עם האוגדה לפני שמקבל החלטות. אותו דבר עם הרגולטור ומי שהוא מפקח עליו, כך ניתן להבין הכי טוב את המגבלות, היכולות והקשיים. גם בצבא וגם כרגולטור זה ייצר מדיניות טובה יותר כלפי מי שאמור להיות הזרוע הביצועית שלך. חשוב לייצר אחדות אינטרסים גם אם אין הסכמה מלאה", מסכם לבנט.

באותו הקשר, הס מספר שבעבר נהג לנהל את ישיבות הצוות שלו ולהיות המרכז שלהן, אך מאז שחזר ממילואים הוא דוגל בגישה שונה, בהשראה מהצבא. "בצה"ל בחלק גדול מהדיונים וההיערכויות אמנם יש סדר דוברים קבוע ונושאים מובנים, מה שלא מתאים לאזרחות, אבל לקחתי את המקום של המנהל בדיונים האלה. יש הרבה מה ללמוד מהאנשים שפגשתי בצבא. היום אני מדבר פחות בישיבות, האנשים הם אלה שמדברים ובסוף אני מסכם. אם צריך לקבל החלטות, אני מדבר יותר. זה נראה לי יותר יעיל ונותן יותר מקום לאנשים. בעבר אני הייתי מעלה את הדברים והם היו יותר פסיביים".

"שילוב המוחות קריטי"

אחת התובנות שחזרו על עצמן בשיחות עם מנהלים, היא התרומה של גיוון אנושי למשימות הצבא. "היינו חבורה של בכירים ממקצועות מגוונים והצלחנו להבין וללמוד אחד מהשני" מספר אלעד סואיסה, סמנכ"ל חטיבת הרשת המטרופולינית בנתיבי איילון. סואיסה התנדב למילואים ביחד עם הצוות שלו, יוצאי אגוז, ושירת ברחבי הרצועה כחלק מחטיבה 11 של הקומנדו במשך למעלה מ־120 ימים.

"ישבתי באותו המשוריין עם מנהל סניף בנק, סמנכ"ל מחברת פארמה וסמנכ"ל מחברת ביטוח, וקיבלתי כלים נוספים. לדוגמה החבר מהבנק - שני הארגונים מאוד קשיחים ותחת רגולציות מחמירות. העברנו רשמים על ייצור כלים בתוך המערכת, איך להיות יצירתי יותר למען השגת מטרות. בסוף מדובר במפגשים שכמעט ולא קורים באזרחות".

זוהר גיל, סמנכ"ל שיווק בחברת ההייטק נובה, אחת החברות הישראליות המובילות בתעשיית השבבים העולמית, מספר דברים דומים. גיל שימש כקצין תכנון ושליטה במהלך המלחמה, ולדבריו היה שם "שילוב מדהים של אנשים עם רקעים שונים בחברה, כולם עם מטרה ברורה. החבר'ה הצעירים יותר מכירים את המערכות ולמבוגרים יש ניסיון מבצעי, וביחד כולם עבדו בצורה מאוד יפה".

גיל מסביר שהדבר חידד לו את החשיבות של הגיוון בהייטק. "ידענו את זה קודם, אבל לחוות את זה במילואים רק העצים כמה זה חשוב. אנחנו כמובן משתדלים לעשות את זה עכשיו ונעשה את זה גם בהמשך", הוא אומר.

לבנט מוסיף כי גם העובדה שהמילואימניקים הביאו את היכולות מהעולם הפרטי שלהם תרמה באופן ישיר למהלך הצבאי. "שילוב המוחות הוא קריטי. גם שיתוף תובנה שלא בהכרח קשורה ישירות יכול לתרום".

רותמים את הדור הצעיר

אין ספק כי שירות מילואים בזמן מלחמה מפגיש מגוון עצום אנשים תחת המטרייה הצבאית, ובהתאם גם אנשים מדורות שונים. ק', אשר את שמה לא ניתן לחשוף עקב מגבלות ביטחון מידע, משמשת כ-director of learning and training בקורו, חברה המספקת פתרונות הגנה בתחום הסייבר.

בצבא, משמשת ק' כמנהלת תחום פיתוח הדרכה במרכז הפקת לקחים ולמידה של זרוע היבשה, ומלווה את הפיתוח של קורס מ"פים לוחמים. "אנחנו מבינים שיש דברים שצריך להגדיר מחדש, כל מיני כישורים ושרירים קוגנטיביים שצריך לפתח אצל המפקדים שלנו", היא מספרת.

"כשהגעתי למרכז הפקת לקחים, הצבא עסק בניסיונות להבין איך בכל שעה יש תובנות מהשטח ובאתגר איך להעביר אותן הלאה - בשונה מחברה פרטית שבה שאפשר לשלוח הודעה בווטסאפ או סלאק. רצינו להפוך את ההפצה למשהו נגיש, קצר ובמהירות בזק". הצורך הזה יצר אצלה תובנות בנוגע למפגש בין הדורות, ולימד אותה רבות על הדרך לרתום את הדור הצעיר שמשתלב כעת לראשונה בשוק העבודה בצורה יעילה יותר.

"זאת הייתה תזכורת לגבי הדור הנוכחי. המאפיינים הם אותם מאפיינים בתוך הצבא ומחוצה לו: זה דור שצורך מידע בצורה מאוד ממוקדת, ובמגוון סגנונות למידה. הבנתי שצריך לייצר מגוון של אמצעי למידה שילמדו אנשים שונים עם מניפה שונה של יכולות. בנוסף, הם צריכים להבין בדיוק למה הם לומדים את מה שהם לומדים, ממש לגייס אותם לזה. ברגע שהם מבינים, הם רצים ישר ולעניין למטרה. זה דור שרוצה ללמוד, הוא פשוט יעיל".

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?