גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכונית עירונית "כמו פעם" במחיר של 90 אלף שקל בלבד

הדור המחודש של יונדאי i10 הוא מסע נוסטלגי לעידן של מכוניות הגיוניות במחיר נוח וללא מצברים של 400 קילו ● תיבת ההילוכים הרובוטית היא מגבלה, אבל אפשר לחיות איתה

יונדאי i10 2024 / צילום: יח''צ
יונדאי i10 2024 / צילום: יח''צ

בשנים האחרונות, השתנתה ההגדרה של "רכב ידידותי לחברה ולסביבה" מהקצה לקצה. לפני שנים ספורות היא כללה עירוניות קומפקטיות, קלות משקל, נוחות לתנועה ולחניה בצפיפות, זולות ועם ביצועים הגיוניים. כיום ההגדרה מתייחסת לכמעט כל רכב חשמלי.

רק בחודשיים האחרונים, נהגנו בישראל בחמש מכוניות חשמליות, שתפסו שטח כביש (וחניה) של שתי מכוניות עירוניות ממוצעות, שקלו למעלה מ־2.1 טון כל אחת וצוידו במספיק כוחות סוס להאיץ מעמידה לשלילה לצמיתות בפחות מ־5 שניות. רובן גם צוידו בסוללות ענקיות, שייצורן כרוך בתהליכים תעשייתיים שמבוססים על אנרגיה מזהמת. אבל העולם קבע ש"רכב חשמלי הוא סביבתי וחברתי", והשוק מיישר קו.

לפיכך, כשנקרתה בפנינו הזדמנות, שהופכת נדירה, לבחון דור מחודש של מכונית עירונית "כמו פעם", עם מנוע בנזין חסכוני, קומפקטית, במשקל נוצה ומחיר שמתחיל בכ־90 אלף שקל, לא חשבנו פעמיים.

עיצוב חיצוני

יונדאי i10 היא מראה די שכיח על כבישי ישראל ועשרות אלפי יחידות ממנה נמכרו מאז נחת כאן הדור האחרון שלה, לפני כשלוש שנים. הגרסה המחודשת שומרת על קווי המתאר המוכרים ועל הממדים של הדגם היוצא, אבל מעט מעדנת אותם עם פגושים, חישוקים וגריל חדשים ואולי עוד כמה פרטים קוסמטיים קטנים שהחמצנו.
זו עדיין מכונית קצרצרה, בסך הכל 3.67 מטר מפגוש לפגוש, אבל היא די גבוהה והגלגלים שלה ממוקמים בפינות המרכב לטובת יציבה רחבה יחסית על הכביש. חישוקי 15 אינץ' נמוכים משווים לה מראה של מכונית צעצוע, אבל הם לפחות רחבים ונאים, וכשבוחרים בגוונים שונים למרכב ולגג, כמו בגרסה הבכירה בה נסענו, היא נראית עדכנית ואופנתית.

פנים הרכב

את לוח המחוונים האנלוגי המיושן למדי של הדור הקודם מחליף לוח דיגיטלי רחב ועתיר מידע, שאמנם אין לו אפשרויות להתאמה אישית של הגרפיקה, אבל הוא חד, מאורגן היטב ולא דורש משקפי קריאה.

מולטימדיה ומצלמות

מסך מולטימדיה בגודל סביר, דומה לשאר דגמי יונדאי, לוקה בגרפיקה די דהויה ובמיעוט אפליקציות ואופציות תצוגה. נראה שעיקר הייעוד שלו הוא לשקף את מסך הטלפון החכם של הנהג. הנדסת האנוש פשוטה ומאורגנת היטב, ועוררה געגועים לעידן הטרום דיגיטלי, שבו לא היה צריך לנבור בתפריטי מגע מסיחי דעת רק כדי לבצע פעולות בסיסיות.

כמה פונקציות דורשות שימוש בתפריטי מגע, אבל רוב הפעולות הנפוצות מתבצעות באמצעות מתגים פיזיים, מאורגנים היטב. גם מוט ההילוכים לא הפך למתג זעיר או חלילה לשורה של לחצנים כצו האופנה הנוכחי. הוא עדיין ראוי לשמו - מוט גדול במרכז הקונסול המרכזי. מנגד, הידית הגדולה של בלם היד המכני, שמזדקרת לצדו, היא קצת יותר מדי "אולד סקול" אפילו לטעמנו. מתג הפעלה פשוט היה משתלב יותר בסביבה המתוחכמת.

תא מטען

מרחב הפנים מרגיש די מרווח בהתחשב באורך בסיס הגלגלים - 2.43 מ' בלבד. המושב האחורי מכיל רק שני מבוגרים, אבל הם ייהנו ממרחב ברכיים סביר לקטגוריה ומשפע מרחב לראש. הגג הגבוה משפר את נוחות הכניסה/יציאה מהרכב, אף שהדלתות האחוריות די צרות, ומשטחי השמשות הגדולים תורמים לתחושת המרחב. את המחיר משלמים בתא המטען, שנפחו 252 ליטר. זה די והותר לקניות שבועיות טיפוסיות, אך מי שירצה לשנע מזוודות לשדה התעופה, למשל, יאלץ לקפל את מסעד המושב האחורי.

רמת האבזור התקני מכובדת והגרסה הבכירה צוידה בהתנעה וכניסה לרכב ללא מפתח, תאורת אווירה ועוד. לצל"ש אחראית חבילת הבטיחות האקטיבית המשודרגת, הכוללת פונקציות שאת חלקן קשה למצוא גם בדגמים יותר יקרים, כמו בלימה אוטונומית עם זיהוי כלי רכב דו־גלגלי חוצה, מערכת לשמירה על מרכז נתיב הנסיעה והחלפה אוטומטית של אור גבוה. רוב המערכות הללו לא מטרידות יותר מדי את הנהג בעת הנסיעה, ואם עולה הצורך ניתן לנתק אותן בקלות.

הטקסטורות של משטחי הדיפון נעימות לעין ואיכותיות. אבל למעט ההגה הנעים לאחיזה, החומר הדומיננטי בתא הוא פלסטיק נוקשה, שמשמיע צליל חלול כשנוקשים עליו ומזכיר שזהו רכב בתקציב נמוך.

מנוע וצריכת דלק

יחידת ההנעה לא השתנתה ביחס לדגם היוצא וכוללת מנוע 1.2 ליטר נטול טורבו בהספק 84 כ"ס, שמשודך לתיבת הילוכים "רובוטית" (אוטומטית ממוכנת ללא דוושת מצמד). זה לא נשמע מרשים אבל הרכב שוקל כ־1,000 ק"ג בלבד. המנוע נמרץ גם כשנדחק לסיבובים גבוהים. זהו שינוי מרענן אחרי שלל מנועים חשמליים ממוחשבים, שתפעולם מרגש כמו לחיצה על מתג של טוסטר. צריכת הדלק טובה מאוד ואפשר להשיג בקלות 15 ק"מ לליטר בתנאי אמת.

למסע נוסטלגי אחר, לאו דווקא חיובי, לקחה אותנו תיבת ההילוכים ה"רובוטית". הטכנולוגיה שופרה בשנים האחרונות, אך עדיין מכבידה על העברת הכוח בהאצה ומרגישה לעתים כמו רצועה שמונעת מרוטווילר לזנק. היא גם מוסיפה יותר מ־3 שניות בהאצה מאפס ל־100 קמ"ש לעומת הגרסה הידנית.

על הכביש

בשיוט עירוני ובין עירוני רגוע התיבה מספקת את הסחורה ופעולתה כמעט לא מורגשת, אבל נהגים שרוצים לנצל את המיטב שמציע המנוע, צריכים להשתמש פיזית במוט ההילוכים בעת האצה או האטה. כשמתעלמים ממגבלות התיבה מגלים עונג נשכח. ללא מאות קילוגרמים עודפים המכונית מרגישה קלילה, נמרצת, מגיבה מיידית לפקודות ההיגוי ומעבירה משקל בצורה זורמת על כבישים מפותלים. כצפוי בעיר היא משתחלת בקלילות בחניונים צפופים וברחובות עמוסי משאיות. נהיגה במהירות גבוהה על הכביש המהיר דורשת עירנות נהג, במיוחד במזג אוויר סוער בשל רגישותו של המרכב לרוחות צד.

מחיר

המחיר של יונדאי i10 אוטומטית מתחיל ב־90 אלף שקל ומגיע עד 98 אלף שקל לגרסה הבכירה. בעידן שבו כל ג'יפון עירוני נוסק לאזור 140 אלף שקל וצפונה, אלה מחירים בהחלט נגישים עבור תחבורה אישית בעיר צפופה. התיבה הרובוטית היא מינוס שפוגם במכונית טובה לכשעצמה, אבל נהגים רגועים יתרגלו גם אליה. היא שייכת לקטגוריה של מכוניות "נכונות" ויהיה חבל אם תיעלם. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

טויוטה AYGO X

99 עד 106 אלף שקלים עולה ה־AYGO X של טויוטה. העיצוב משלב אלמנטים של פנאי והרכב ניצב על חישוקים גדולים. להנעה אחראי מנוע 1 ליטר, שמייצר 72 כ"ס.

טויוטה AYGO X / צילום: יח''צ

קיה פיקנטו

94־98 אלף שקל עולה האחות המתחרה של i10. לפיקנטו המחודשת עיצוב רענן בגרסאות הבכירות, אבזור תקני מכובד ומערכת הנעה מקבילה ל־i10.

קיה פיקנטו / צילום: יח''צ

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר