גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קומפקטית ואופנתית: האם החשמלית הראשונה של Jeep שווה את המחיר?

מאחורי החזות הקשוחה של הג'יפון הקומפקטי החשמלי הזה מסתתר כלי עירוני אופנתי ותמים, עם ביצועים ועם טווח מתונים ● במחיר שלו קיימים בשוק כלים מרווחים ומאובזרים יותר, אבל הוא מפצה על זה בעזרת סטייל

ג'יפ AVENGER / צילום: יח''צ
ג'יפ AVENGER / צילום: יח''צ

קבוצת Stellantis הרב-לאומית, שנוסדה ב-2021, היא יצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם מבחינת היקף מכירות. היא חולשת על למעלה מעשרה מותגים, יש לה עשרות מפעלים בארבע יבשות וב-2022 מכירותיה נעו סביב 180 מיליארד דולר. באנלוגיה מעולם הספנות, סטלנטיס היא מכלית-על ("סופר־טנקר").

●  השבוע בענף הרכב | יותר מ-20 מותגי רכב סיניים חדשים יגיעו השנה לישראל. קבלו הצצה ראשונה
מבחן דרכים | עם ממדים נדיבים ותמחור אגרסיבי: החשמלית שרוצה לקחת נתח לטסלה
ניתוח גלובס | הטרנד החם של ענף הרכב מתמודד עם איום חדש ולא צפוי

אבל כפי שלמדו לאחרונה בים האדום לא מעט קברניטים של מכליות-על, הגודל לא מהווה יתרון כשצריך לשנות כיוון במהירות.

מגבלת התמרון לנוכח מתקפות של מתחרים קטנים וזריזים, הובילה את קבוצת סטלנטיס לעמדה בעייתית בשוק הרכב החשמלי העולמי. לוקח לה הרבה זמן להסתגל לשינוי בשוק, ועדיין אין לה מענה אפקטיבי לדגמים הפופולריים של טסלה ושל הסיניות הזולות, שכובשים במהירות את אחד הפלחים הצומחים בשוק העולמי.

הקבוצה אומנם עתידה לצמצם את הפער החל מהשנה, באמצעות שותפות בינלאומית עם יצרנית סינית של כלי רכב חשמליים מודרניים (Leap). אבל בינתיים הנציגות העיקרית שלה בפלח עדיין מבוססות על הפלטפורמה החשמלית הקומפקטית שהציגה החברה הבת פיז'ו-סיטרואן באירופה לפני מספר שנים. עליה היא משיקה כיום את את הקרוס-אובר החשמלי הקומפקטי, ג'יפ AVENGER.

עיצוב חיצוני

למרות השם המאיים, שלקוח מעולמם של גיבורי-העל, מדובר ברכב קומפקטי אופנתי, נאה ונטול אגרסיות. עיצוב החרטום הרבוע מזכיר את דגמי השטח של המותג בזכות העיטורים האנכיים על הגריל המדומה (רכב חשמלי, כזכור) ובזכות פגוש עמוק, שמסתיים במעין "פלטת מגן" בתחתית, נוסח רכבי שטח. פרופיל הצד נשלט על ידי קשתות גלגלים מודגשות, עמוד גג אחורי זקוף ופסי מגן, והזנב דומה לכל קרוס-אובר עירוני תמים.

כל זה ארוז במרכב שאורכו 4.08 מ' בלבד ורוחבו 1.78 מ', ממדים של סופר-מיני אירופית. אומנם הודות לעיצוב הלא שגרתי ולגלגלים הגדולים, שממוקמים ממש בפינות המרכב, הרכב נראה גדול מכפי שהוא באמת, ובהחלט שמים אליו לב. אבל "נוקם" זו קצת הגזמה.

מפתן הכניסה לתא הנוסעים נמצא בגובה נוח ודי גבוה יחסית לממדיו של הרכב, הודות למרווח גחון גדול מהממוצע, של 20 סנטימטרים. תנוחת הישיבה מלפנים מעניקה לנהג ולנוסעיו תצפית טובה קדימה ולצדדים מבעד לשמשות גדולות וזקופות יחסית, ממש כמו בג'יפים "אמיתיים", ומרווח הראש טוב.

אבל רוחבו של המושב האחורי מוגבל לשני מבוגרים ואילו מרווח הרגליים מאחור אינו ידידותי לארוכי רגליים, בשל בסיס גלגלים שמסתפק ב-2.56 מ' - כמעט 14 ס"מ פחות ממובילי הפלח הסיניים.

פנים הרכב

עיצוב הפנים מאמץ אלמנטים קלאסיים של המותג ג'יפ לתוך עיצוב "אופנתי תכליתי", שכולל קישוטים ומשטחים בצבע הגוף החיצוני, קווים חסונים ואלמנטים שימושיים, דוגמת מדף רוחבי פתוח להנחת חפצים מזדמנים ורגליים. מערך הפיקוד בגרסת הביניים המאובזרת שבה נסענו כולל לוח מחוונים דיגיטלי גדול וחד, ומסך מולטימדיה בגודל מרשים. גרסת הבסיס מסתפקת במסכים קטנים יותר.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב, עם כמות סבירה של מתגים פיזיים. עם זאת, הוויתור המוחלט על מוט הילוכים לטובת לחצנים אלקטרוניים הוא לא לטעמנו, והתפעול אינו אינטואיטיבי בעת תמרוני חנייה הדוקים.

איכות הגימור והייצור טובה, אם כי ברמת המחיר הזו היה ניתן לצפות ליותר השקעה בדיפוני פלסטיק רך על הדלתות והקונסול המרכזי, ופחות שימוש בפלסטיק נוקשה.

אם סיני חשמלי ב-160 אלף יכול לספק גג פנורמי ומושבים חשמליים, אין סיבה שמותג פרמיום כמו JEEP לא יספק אותם ברכב שמחירו במחוזות ה-200 אלף שקל.

תא מטען

תא המטען מספק נפח סביר יחסית של 355 ליטר, והוא רחב ועמוק מספיק עבור מטען סוף שבוע טיפוסי של משפחה צעירה. זאת, כל עוד לא מנסים לדחוק אליו גם עגלות תינוק מתקפלות, אופניים ושאר חפצים בממדים חריגים.

כדי לקבל דלת אחורית חשמלית כבר צריך לטפס לרמת האבזור הגבוהה יותר, שמחירה מפליג ל-200 אלף שקל. כגיבוי מקבלים לא מעט חללי אחסון שימושיים בתוך התא עצמו.

מנוע

מערכת ההנעה של הרכב היא מהדור האחרון של הקבוצה, שהוצג בשנה שעברה, עם מנוע בהספק 156 כ"ס וסוללה בקיבולת 54 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד 400 ק"מ ב-WLTP. היצרן נוקב בנתון תאוצה די מתון של 9 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, ובמהירות מרבית שמוגבלת ל-150 קמ"ש, אבל במצב הספורטיבי הרכב משדר תחושה די נמרצת בתנועה עירונית מקובלת, ומעפיל בקצב סביר למהירויות שיוט בין-עירוניות.

מצב התכנות הרגיל ומצב החיסכון מפחיתים משמעותית את הספק המנוע לטובת הגדלת הטווח, ומספקים תגובה די עצלה ללחיצה על הדוושה. במצבי נהיגה רגועים, עם שימוש מזערי במזגן, אפשר להגיע לסביבות ה-350 קילומטר בתנאי אמת.

על הכביש

הממדים הקומפקטיים של האוונג'ר ומרווח הגחון המכובד הם יתרון משמעותי בתנועה עירונית צפופה. קוטר הסיבוב שלו קטן משמעותית משל המתחרים הפופולריים, ההיגוי הקליל מאפשר לתמרן בזריזות בחניונים עמוסים ובמידת הצורך קל לטפס על מדרכות ואבני שפה גבוהות.

על הכביש המהיר הרכב גם שומר על יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות ועל כבישים מתפתלים נטיית הגוף די מרוסנת, אבל ההיגוי קליל ומנותק מדי לשעשועי כביש כהלכתם, וגם המשקל העצמי של 1.6 טונות מורגש היטב.

ספיגת הזעזועים בעיר סבירה אפילו עם חישוקי ה-18 אינץ' של רכב המבחן. עם זאת, היתקלות במהמורה באמצע פנייה מהירה, או מעבר על פסי הרעדה, עדיין יכולים להוציא רגעית את המתלים מאיזון.

האוונג'ר מתהדר בגיאומטריית שלדה שאמורה להיות מותאמת לשטח, אבל צריך למתן ציפיות. זה עדיין רכב הנעה קדמית חשמלי, והיינו חושבים יותר מפעמיים לפני שהיינו מנסים לקחת אותו לטיולי מועדון ג'יפ בנגב.

מחיר

גרסת הפתיחה של האוונג'ר עולה כ-190 אלף שקל עם חבילת אבזור די בסיסית, ומי שירצה אבזור שתואם יותר את תדמית המותג יצטרך להפליג לגרסאות הגבוהות יותר, שעולות 210 ו-220 אלף שקל.

זהו תמחור די שאפתני ביחס למפרט ולאבזור שמציעים כיום המתחרים מסין בפלח הזה.

מנגד זה אינו מחיר חריג עבור חובבי המותג, שמחפשים סמל סטטוס עירוני, ששונה מהדגמים הנפוצים בשוק. כי תמורה לכסף לא תמיד נמדדת במונחים רציונליים.

חלק מהמתחרות

סמארט 1

175-195 אלף שקל עולה גרסת המנוע הבודד של סמארט. זהו רכב מרווח מאוד עם בסיס גלגלים ארוך אם כי פחות קרוס-אובר בעיצובו. מנוע של 272 כ"ס וטווח של עד 440 ק"מ.

סמארט 1 / צילום: יח''צ

זיקר X

ב־185־205 אלף שקל הקרוס-אובר הקומפקטי של גילי פונה לפלח הפרימיום עם מרחב פנים מכובד ומאובזר היטב, מנוע אחורי בהספק 272 כ"ס וטווח של עד 445 ק"מ.

זיקר X / צילום: יח''צ

עוד כתבות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שיודע אילו מילים בוטים רוסיים אוהבים

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל