גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אגד ודן התנגדו לעצירת הדיבידנדים והן לא יקבלו מהמדינה פיצויים בגין המלחמה

לגלובס נודע שמפעילות האוטובוסים הגיעו להסכם פיצויים עם המדינה על אובדן ההכנסות מדילול קווים עקב המלחמה ● כדי שהסיוע שעומד על 100 מיליון שקל לא ישמש לרווחים, הוא הותנה בהשתתפות בעלי החברות ובאי חלוקת דיבידנדים עד סוף השנה ● אגד ודן סירבו לתנאים

תחנה מרכזית קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין
תחנה מרכזית קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

לאחר משא ומתן מול משרדי התחבורה והאוצר, הושק מתווה פיצויים ייחודי למפעילות התחבורה הציבורית בעקבות מלחמת חרבות ברזל. הסכם הסיוע עומד על סך של 100 מיליון שקל, והוא כולל לראשונה תנאי של הזרמת הון בעלים לחברות ואיסור על משיכת דיבידנדים בשנת 2024. "נגמרה החגיגה, לא יתכן שחברות יצהירו על רווחים בפני המשקיעים, וכל הסיכונים יפלו רק על המדינה", אמר לגלובס גורם בענף. על ההסכם חתמו מרבית החברות הפרטיות שמפעילות את התחבורה הציבורית ואחראיות על כמחצית השוק בין השאר: מטרופולין, קווים וסופרבוס.

במשרדי הממשלה בוחנים להטיל מס חדש על רכבים חשמליים. אלה הפרטים
עם ממדים נדיבים ותמחור אגרסיבי: החשמלית שרוצה לקחת נתח לטסלה

עד לתחילת שנות ה־2000 מפעילות התחבורה הציבורית כללו רק את אגד ודן, אך בעקבות הרפורמה בענף והניסיון לפתוח אותו לתחרות נוספו חברות רבות, עד שכיום פועלות 26 חברות המפעילות 13 אלף אוטובוסים. חברות אלו לא זכאיות להיכלל במתווה הממשלתי שכן מחזור עסקאותיהן גדול יותר מהתקרה שנקבעה (400 מיליון שקלים בשנה), ונאמד בכ־10 מיליארד שקל.

 

הכנסותיהן מהמדינה ניתנות על פי נסועה - כלומר הקילומטרים שהאוטובוסים נוסעים בהתאם למפות הפעילות שהוגדרו על ידי משרד התחבורה. בעקבות המלחמה, מפות אלו צומצמו בחודש אוקטובר באופן שאינו אחיד אבל בממוצע של כ־25%. כתוצאה מכך, הכנסותיהן של החברות צומצמו והן דרשו סיוע שמשקף את האובדן. במשרדי הממשלה הדרישות התקבלו בצינה, שכן המתווה הכללי לעסקים כולל רק סיוע תזרימי. הובהר לחברות שהן חשובות לתפקוד המשק, אבל לא יותר מכלל העסקים שנפגעו בעקבות המלחמה.

שינוי כללי המשחק

הקשיחות הממשלתית התקבלה בהפתעה בענף, והיא מיוחסת, כך על פי גורמים הבקיאים במשא ומתן שהתנהל, גם למצוקה התקציבית שכופה המלחמה שעלותה נאמדת בכ־190 מיליארד שקלים ובאובדן הכנסות משמעותי, וגם בשאיפה של משרדי הממשלה לשנות את כללי המשחק מול החברות. זאת לנוכח העובדה שהחברות הציבוריות המדווחות לבורסה, מציינות כי מדובר בתחום יציב ורווחי כשהתמודדות עם שינויים מהותיים בו היא תמיד בשיתוף פעולה עם הממשלה.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאז שהשרה מירי רגב מינתה את עידן מועלם לעמוד בראשה, הקשיחה עמדות כלפי החברות, בצעד שהפליא רבים בענף ובמטרה לשתף את החברות לא רק בהכנסות, אלא גם בסיכונים. "לא מדובר בקבלני ביצוע, אלא בחברות עסקיות שמתמודדות במכרזים וכשם שהן מרוויחות, ורצוי שימשיכו להרוויח, כך גם יש סיכונים בענף שהמדינה לא צריכה לשאת", אמר אחד מהגורמים לגלובס. יש לציין, החברות האלו מתמודדות על מכרזים ומנוקדות בעיקר לפי מחיר משתלם, ובאופן שמתמרץ מרוץ לתחתית ופגיעה בשירות.

על כן, המתווה שסוכם בסופו של דבר ושנחשף כאן כולל רק השתתפות בחלק היחסי שנפגע מתוך ההוצאות הקבועות, כמו שכר נהגים, שכירות למסופי אוטובוסים וכדומה, החל מהשבעה באוקטובר ובמשך אותו חודש כאשר פעילות האוטובוסים צומצמה, כשהתנאי לקבלת הסיוע הוא הזרמת הון בעלים בשיעור של שליש, כשמשרד התחבורה ישלים שליש נוסף ואת השליש הנותר ישלם משרד האוצר.

תנאי נוסף שהחברות נדרשו לעמוד בו כדי לקבל את כספי הסיוע הוא איסור על משיכת דיבידנד מהשבעה באוקטובר ועד לסוף שנת 2024. התנאי הזה נולד כדי שכספי הסיוע לא ישמשו לרווחים שימשכו הבעלים בהמשך השנה, וגם כדי לאפשר להן גמישות תפעולית במקרה של התרחבות המלחמה לצפון הארץ - אז יצומצמו שוב קווי התחבורה הציבורית לנוכח הדרישה לנהגים ולאוטובוסים בצבא ומאחר שצירי תנועה צפויים להסגר. לתנאי זה סירבו בחברות אגד ודן, ולכן הן לא יקבלו פיצוי בגין מלחמת חרבות ברזל.

בתוך כך נזכיר כי קרן קיסטון ביקשה למשוך דיבידנד בסך של 550 מיליון שקלים מקופתה של אגד שאותה רכשה, ונתקלה בסירוב עיקש של המדינה מחשש לפגיעה בשירות. כעת מתנהל משא ומתן בין הצדדים, אך אם אגד תחתום בסופו של דבר על מתווה הסיוע היא לא תוכל למשוך את הדיבידנד המדובר.

"רווחיות צמודה ויציבה"

על רווחיות הענף ניתן ללמוד מהדיווחים למשקיעים. "לאורך השנים מטרופולין מספקת הכנסה תזרימית ורווחיות קבועה, צמודה ויציבה. כל זאת בענף בעל סיכוני ביקוש נמוכים ומתווי התקשרויות מוגנים", כתבו במצגת למשקיעים בקרן ג'נריישן שרכשה את מטרופולין. עוד מציינים בקרן כי "הענף מקבל גיבוי ממשלתי מלא", וכי ישנן הגנות מ"שינויים במחירי הדלק והביטוח וכן הגנה חלקית מפני עלייה בשכר נהגים".

על פי נתוני הקרן, הכנסותיה מהתחבורה הציבורית עמדו בשנת 2022 על כ־935 מיליון שקל וכ־165 מיליון שקל EBITDA (רווח לפני ריבית ומסים). כמו כן, צוין במצגת החברה כי בשנה שעברה חולק דיבידנד בסך 39.5 מיליון שקל, ושנה קודם לכן בסך 58.5 מיליון שקל מפעילות התחבורה הציבורית בלבד. בשנת 2025, הקרן צופה הכנסות של 1.7 מיליארד שקל וכ־378 מיליון EBITDA.

תמונה מצב דומה אפשר ללמוד מפרסום של קבוצת אלקטרה, שבבעלותה חברת אלקטרה־אפיקים. החברה מדווחת כי המדינה מעניקה "סובסידיות למפעילות לרבות בקשר עם העלאת משכורות נהגים והצטיידות באוטובוסים חדשים", וכן כי במהלך תקופת הזיכיון "נהנית המפעילה מתזרימי מזומנים משמעותיים מהמדינה, שבעיקרם אינם תלויים בביקוש לשירות, שכן התשלום העיקרי מתבסס על ק"מ נסועה ולא על כמות נוסעים". ייתכן שנתונים אלו יכולים להסביר את סכום הרכישה ששילמה אלקטרה בעבור השליטה (51%) בחברת אמנון מסילות, בעלת חברת אפיקים, בעלות של 74 מיליון שקל.

מערכת יחסים מורכבת

מאז שנכנסה מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה עמדות המשרד כלפי החברות השתנו. בפגישה שערכה איתן בתחילת הקדנציה שלה, הופתעו נציגי החברות כשדרשו סיוע וננזפו על ידה כשהזכירה להן שהתמודדו במכרזים ועליהן לעמוד בהם. יחד עם זאת, גם המדינה לא ממלאת את חלקה. בשנים האחרונות חלה הרעה במהירות המסחרית של האוטובוסים וזו עולה למפעילים יותר כסף, כשמשרד התחבורה מצידו לא עושה די כדי לשפר אותה. פרויקטים לסלילת נתיבים יעודיים לאוטובוסים לא עומדים בלוחות הזמנים ואכיפת אלו הקיימים רופפת. הרווחים של החברות הם אלו שהופכים את התחום כדאי. בממשלה מעוניינים מצד אחד לשמר יתרונות אלו, אבל גם לפזר את הסיכונים על החברות.

מחברת דן נמסר כי "בימים אלה דן הציגה לממשלה את המשמעויות של נזקי המלחמה והפגיעה בפעילות התחבורה הציבורית בגוש דן והצדדים נמצאים במו"מ לסיכום הנושא".

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר