גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחפשים את המודל הכלכלי הבא: כך תיראה השנה הקרובה במדיה ובבידור

דוח התחזיות של דלויט מציג את השינויים הצפויים בעולמות הטלוויזיה, האודיו והבידור ב-2024, במטרה להגדיל את ההכנסות ● בסטרימינג יגדל מספר אפשרויות התשלום, בפודקאסטים לא יסתפקו בפרסומות ויעברו לדמי מנוי, והקולנוע והגיימינג יתלכדו יותר מהרגיל

הפודקאסט המצליח "The Joe Rogan Experience" / צילום: צילום מסך
הפודקאסט המצליח "The Joe Rogan Experience" / צילום: צילום מסך

חידושים טכנולוגיים מהירים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעידן הנוכחי, מה שמוביל למגוון עצום של הצעות ומוצרים שצרכנים יכולים לבחור ביניהם. התחרות עזה, הסיכונים גדלים, ובכל ענף כמעט מחפשים את מודל ההכנסות המתאים ביותר.

הרווחיות של נטפליקס בשיא, אז למה היא רוצה להעלות מחירים דווקא עכשיו?
הישראלים כבר לא נדבקים למסך הטלוויזיה. האם זה סימן טוב?

בפירמת הייעוץ העולמית דלויט מנסים לעשות סדר בכל הנוגע לחידושים בעולמות הטכנולוגיה, המדיה והטלקום, ולהציג את התחזיות והטרנדים החמים ביותר לשנה הקרובה. אלה מאוגדים בדוח שכתבה קבוצת המחקר של הפירמה, על בסיס ראיונות עם חברות בתעשייה ונתונים ממחקרים שונים בעולם. כאן בחרנו לשים את הזרקור על שלוש מגמות עיקריות שעלו בדוח.

סטרימינג 8 הצעות למנוי

לפי דלויט, שוק המדיה נמצא בנקודה קריטית. מצד אחד, החברות הוותיקות חוות שחיקה בשיעור הלקוחות שצורכים טלוויזיה מסורתית - חיבור לכבלים או ללוויין וצפייה ליניארית בתוכן - כשלראשונה שיעור זה ירד מתחת ל־50%.

מצד שני, פלטפורמות הסטרימינג שהיו אמורות להוות תחליף, וביצעו השקעות ענק בתוכן, מתקשות להגיע לרווחיות ואף רושמות הפסדים. בנוסף, התחרות בזירה עצמה מתעצמת, מה שמקשה על השחקניות לגדול משמעותית.

ב־2024 הפתרון לאתגר הכפול - השקעה בתכנים ושימור מנויים - יהיה חיזוק שיטת ה־Tiers (שכבות מחיר). במילים אחרות, מספר אפשרויות המנוי יוכפל מארבע לשמונה בממוצע. "כשאתה מגיע למיצוי צמיחה, אתה רוצה להוציא מכל צרכן את המקסימום שהוא מוכן לשלם לך", אומר אורן רוזמן, שותף ומוביל סקטור המדיה, התקשורת והספורט בדלויט.

"ההצעות ייבדלו זו מזו במספר המכשירים, איכות השידור, פרסומות, תכנים שנחשבים נחשקים כמו שידורי ספורט, חוזים שנתיים מול חודשיים, באנדלים עם שירותי מדיה נוספים ועוד". לפי רוזמן, לא בטוח ששיטת השכבות תגיע גם לארץ, בגלל שני חסמים עיקריים: מבנה השוק המקומי והצורך בהתאמה של חלק מהאפשרויות לישראל.

"מה שקרה ב־2023 היה החלום ושברו, או התפכחות - כל השחקניות הפסידו, חוץ מנטפליקס", מסביר רוזמן. "בהתחלה היא הייתה על המגרש כשחקנית כמעט יחידה, ואז החלה תחרות עזה בין המון שחקניות, מאות שירותי סטרימינג והשקעות אדירות בתוכן, אבל הצרכן לא יכול לשלם על כל זה.

"קלות החיבור לשירותים השונים היא גם חרב הפיפיות שלהם, כי ההתנתקות היא בלחיצת כפתור, וזה הוביל לשיעורי נטישה גדולים. אם לא מצליחים לבלוט ולמלא את התיאבון של הצופים לתוכן, מאבדים אותם, ומצד שני, התכנים עולים המון כסף. מכאן מגיע הפתרון של קונסולידזציה וצמצום הוצאות".

הכוונה, בין היתר, היא לעסקת רכישת התוכן של נטפליקס מדיסני לפני כמה חודשים ("לפני שנה מהלך כזה היה בלתי נתפס", אומר רוזמן), לשיחות בין פראמונט לאפל על מודל הפצה משותפת (לאפל חסרה ספריה רחבה של תוכניות אהובות ישנות) ולחיבור אפשרי בין HBO לנטפליקס.

הסדרה ''שנות הקסם'' שדיסני מכרה לנטפליקס / צילום: צילום מסך

בידור אודיו מתחילים לשלם

בשנת 2024 צפוי שיעור השימוש בפורמטים שונים של בידור אודיו (האזנה) לגדול באופן משמעותי. מספר המשתמשים החודשיים בפודקאסטים יעמוד על כ־1.7 מיליארד, במוזיקה בסטרימינג - 750 מיליון משתמשים, ובתחום הספרים המוקלטים (אודיו בוקס) - 270 מיליון משתמשים. במקביל, הרדיו המסורתי ישמור על כוחו - עם 4 מיליארד משתמשים.

בדלויט צופים כי כל התחומים האלה גם יחד ייצרו ב־2024 הכנסות של 75 מיליארד דולר - גידול של 7% לעומת 2023, אך כזה שאיננו משקף את הגידול השנתי או את היקף זמן ההאזנה. וזה מביא אותנו לאנומליה של השוק: גידול במספר המשתמשים לעומת חוסר יכולת לייצר הכנסות מההאזנות הללו.

לפי דלויט, המאזין הממוצע של מוזיקה בסטרימינג מייצר רק 33 דולר הכנסה שנתית, בעוד שבפודקאסטים המצב קיצוני יותר, ומדובר ב־2 דולר בלבד. בסך־הכול מסתכמות כיום ההכנסות השנתיות מפודקאסטים ב־3.5 מיליארד דולר.

רוזמן מזכיר כי בעוד שהרדיו הוא שוק ריכוזי יחסית, כמות הפודקאסטים היא אינסופית. "יש פה פרדוקס: מבחינת השימושיות זה שוק ענק, אבל המוניטיזציה שלו מוגבלת. ייתכן שנראה קונסולידציה גם בשוק הזה, גופים יאגדו הרבה פודקאסטים ויבקשו תשלום עבור ההאזנה.

"בהרבה מקרים, פודקאסטים נתפסים עדיין כאמצעי קידום, ולא כמרכז פעילות בפני עצמו. אבל כמו שיש בסטרימינג הצעות ערך שונות, גם פה החדשנות תהיה בייצור מודל הכנסה. האפשרויות הן דמי מנוי, פרסומות או פורמט היברידי. ב־2024 ינסו להכניס יותר את דמי המנוי, כי ההכנסה מפרסומות לא מספיקה, וגם יהיו יותר שיתופי־פעולה מסחריים. זה יכול להיות לפי חלונות זמן או תוכן אקסקלוסיבי. היום גוגל פודקאסט זה חינמי, אולי בעתיד גוגל תגבה דמי מנוי".

גם בישראל, למרות שהפורמטים הופכים פופולריים יותר, עדיין ההכנסות מפרסומות נמוכות. לשם המחשה, בימי שגרה, עלות עסקת פרסום שמציעה אחת השחקניות הגדולות בשוק, ADIO, עומדת על 50-100 אלף שקל לקמפיין שנע בין יומיים ל־10 ימים, ועולה בספוטיפיי, לייב רדיו ופודקאסטים. "במלחמה המחירים לא ירדו, אבל התמריצים גדלו כדי להחזיר את גלגלי התנופה. למשל, חבילות שמייצרות יותר ערך וחשיפות", אומר דרור גנות, מבעלי החברה.

גיימינג וקולנוע חיבורים חדשים

תעשיית הקולנוע בעולם עדיין לא חזרה להיקפי הפעילות שאפיינו אותה טרום הקורונה. מצד אחד, היא עדיין זקוקה לשוברי קופות, ומצד שני היא מחפשת השקעות שיגדרו את הסיכון שלה, כלומר תכנים שכבר מוכרים לקהל הצופים ויש הסתברות גבוהה יותר שיצליחו.

מולה ניצבת תעשיית הגיימינג, מהשווקים המשמעותיים והצומחים בעולם, בעיקר הודות לקהל הצעיר שמתאפיין ברמה גבוהה של מעורבות (השקעה מעבר לזמן המשחק עצמו, לרוב בעזרת ההורים). התוצאה: התלכדות זירות שהחלה כבר ב־2023, עם הפריה הדדית בין שני התחומים. אחת הדוגמאות לכך היא הסרט "סופר מריו", שהצליח מאוד בקיץ האחרון וייצר לנינטנדו הכנסות בהיקף של 1.3 מיליארד דולר.

התחזית של דלויט היא שב־2024 נראה התלכדות משמעותית הרבה יותר, ושעד 2025 נראה הכפלה של נתח ההכנסות מסרטים עם IP שמבוסס על משחקי וידאו. השנה הקרובה תושפע אומנם משביתת התסריטאים שהתקיימה במשך מספר חודשים ב־2023, אך אחריה הגידול יהיה בולט בהרבה. במקביל, תתרחש מגמה הפוכה של משחקי וידאו מבוססי סרטים מצליחים.

הסרט Sonic the Hedgehog 3, שמבוסס על משחק וידיאו / צילום: צילום מסך

"הסיכונים ששוק הקולנוע התמודד עמם בקורונה, והתחרות מול הסטרימינג, גורמים לענף לנסות להיות אטרקטיבי עם סיכון נמוך, וגיימינג משרת טוב את המטרה. גם ליוצרי המשחקים זה עוזר להתרחב, למשל באמצעות הכנסות ממרצ'נדייז", אומר רוזמן.

כחלק מכך, הסטוריטלינג יהפוך לחלק מהמשחק. "הפוקוס הוא כבר לא רק משחק שכיף לשחק בו, אלא ממש שילוב של תסריטאים בתוך המערך. הסיפור של כל משחק יהיה יותר מורכב ומשמעותי", אומר רוזמן.

לפי דלויט, מדובר בהזדמנות לכלכלת יוצרי התוכן, שתוכל להתרחב עד כדי הקמת סטודיואים שיוקדשו לעולם המשחקים. הדבר גם יגדיל את התחרות בשוק, יסייע לחדשנות בו ויאפשר להגדיל את מעורבות המשתמשים.

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה