גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמעט התייאשנו מלמצוא חשמלית סינית זולה יחסית, ואז פגשנו את המכונית הזו

הגלגול החדש של סמארט הוא חשמלית משפחתית של יצרנית סינית שמרצדס סייעה לתכנן. יש לה ביצועים נמרצים והתנהגות כביש שלא תבייש שום אירופאית

סמארט #1 חשמלית / צילום: יח''צ
סמארט #1 חשמלית / צילום: יח''צ

היוצרות התהפכו בתעשיית הרכב העולמית ב־2023, שבה סין הפכה ליצואנית הרכב הגדולה בעולם, עם ייצוא של כ־5.22 מיליון כלי רכב חדשים בשווי מצרפי של כ־101 מיליארד דולר. כלי הרכב הסינים יוצאו בשנה שעברה לכ־200 מדינות, רובן נכנעו כמעט ללא קרב מול שטף הדגמים הזולים והמאובזרים מהמזרח. אירופה המשיכה להיות אי מבוצר, עם חדירה של פחות מ־4% למותגי רכב סינים עצמאיים.

השבוע בענף הרכב | הגזירה תתרחב: מס על כל קילומטר, גם ברכבי ה"פלאג אין"
ניתוח גלובס | הכנסות המסים על רכב חשמלי היו בשיא ב-2023. לאוצר זה לא מספיק
מבחן דרכים | במחיר נמוך בעשרות אחוזים מהמקבילים: הקרוס-אובר הסיני החדש

הסינים ממשיכים לחפש דרכים לעקוף את מחסומי החשדנות של האירופאים ואחת מהן היא "שיטת הסוס הטרויאני": לייצא כלי רכב שפותחו ויוצרו בסין, ולשווק אותם באירופה תחת המטרייה של מותגים אירופאים מוכרים ומבוססים.

דוגמה בולטת היא משפחת דגמי הקרוס־אובר החשמליים הקומפקטיים של קבוצת GEELY הסינית. על אותה פלטפורמה השיקה הקבוצה בשנה החולפת שלושה דגמים חשמליים מתחרים. אחד תחת שם של מותג סיני מקורי (זיקר X), השני תחת וולבו (EX30) והשלישי נושא את שם המותג "הנוסטלגי" סמארט, כחלק משיתוף פעולה עסקי והנדסי עם מרצדס, בעלת הבית של המותג בגלגול קודם. מרצדס גם מעניקה למותג תמיכה שיווקית.

הטקטיקה זכתה להצלחת מכירות מיידית באירופה וכעת עומדת למבחן בשוק הישראלי, שבו עבור רבים סמארט היא רק זיכרון חולף ממכוניות עירוניות זעירות (ויקרות).

עיצוב חיצוני

לדגם הראשון של סמארט המחודשת, שמכונה #1, או "האשטאג 1" בקרב בני דור הטיקטוק, שפת עיצוב שונה מזו של רכבי הקרוס־אובר הסינים. יש לו קווי מתאר של האצ'בק עם מרווח גחון נמוך, אבל הוא רחב וגבוה מהמקובל בפלח וניצב על בסיס גלגלים ארוך. בחרטום קווים עגלגלים ופנסים מלוכסנים, ופרופיל הצד בולט בזכות עמוד אחורי שנראה כאילו הוא חלק מהגג ש"זורם" לעבר דופן הרכב. בחירה באחד משלל שילובי הצבעים יוצאי הדופן, כמו גוף אפור וגג כתום, תזכה את הרוכש בהרבה תשומת לב.

פנים הרכב

למרות הממדים החיצוניים הצנועים, תא הנוסעים מרווח מאוד הודות לבסיס גלגלים באורך 2.75 מ' וגובה נכבד של 1.63 מ'. הוא מספק שפע מרחב לראש, לרגליים ולכתפיים של ארבעה מבוגרים בגובה 1.8 מ' גם מלפנים וגם מאחור. תנוחת הישיבה גבוהה, אם כי לא כמו בקרוס־אובר "מלא", והמושבים רחבים ונוחים. התא משובץ תאים וחללים שימושיים לאחסון - חשוב כי תא המטען בנפח 323 ליטר יכול לבלוע כ־3 מזוודות טרולי לכל היותר. אמנם מאחור יש דלת אחורית רחבה ואת המושב האחורי ניתן להזיז קדימה לטובת הגדלת נפח המטען על חשבון מרחב לרגליים, אבל זה עדיין לא נפח אחסון של קרוס־אובר כהלכתו.

עיצוב הפנים סימטרי ונעים לעין ושמשות הצד הגדולות, פלוס חלון הגג הפנורמי, תורמים לתחושה אוורירית ומוארת. מעצבי הפנים הקפידו לשלב אלמנטים מהגלגול הקודם של סמארט כולל צורות אליפטיות בפתחי האוורור והדוושות, ומוט ההילוכים הממוקם לצד ההגה בדומה לרכבי מרצדס.

התרומה של מרצדס בולטת באיכות החומרים והגימור. ברמת הגימור הבכירה הרכב העניק תחושה של מותג פרימיום אירופי עם ריפוד דמוי עור בתפירה נאה, דיפוני פלסטיק רכים ובידוד רעשים יעיל. האבזור התקני נדיב מאוד, כמקובל אצל הסינים, וכולל כבר בדגמי הבסיס מערך מצלמות היקפי מצוין, מושבים מחוממים, חלון גג פנורמי, דלת אחורית חשמלית, חישוקי 19 אינץ' ועוד. בסך הכל זה תא נוסעים שנעים מאוד לשהות בו לאורך זמן.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד כולל לוח מחוונים דיגיטלי די צר אבל חד וברור, ולצדו מסך מולטימדיה ענק. המעצבים ניסו לייצר ממשק תפעול "צעיר" עם שלל אנימציות צבעוניות, כולל שועל שנודד על פני המסך ללא הסבר ברור. סביר שנהגי דור הסמארטפון יפתחו אליו קשר רגשי עמוק, לנו הוא נראה כמו גימיק. מערך הפיקוד נקי ממתגים למעט כמה מתגי מגע חיוניים בתחתית המסך ועוד כמה על ההגה. כגיבוי יש ממשק פיקוד די קולי יעיל באנגלית.

מנוע

מערכת ההנעה מבית ג'ילי כולל בדגם הבסיס מנוע אחורי בהספק של 272 כ"ס ומומנט של 34 קג"מ, שמאפשר זינוק מאפס ל־100 ב־6.7 שניות. זה נשמע הרבה עבור רכב אופנתי/עירוני, שאורכו פחות מ־4.3 מ', אבל צריך לזכור שהמכונית הקומפקטית הזו שוקלת כ־1.87 טון.

כראוי לסינים, זו מערכת הנעה בוגרת וידידותית לשימוש. במצבי התכנות המתונים צבירת המהירות די מתונה. במצב הספורטיבי התגובה חדה והמכונית מאיצה במרץ גם בעליות תלולות עם ארבעה נוסעים. השיוט על כביש מהיר קליל וגם ב־130 קמ"ש עוד יש רזרבות לעקיפה מזדמנת. גרסת ה"בראבוס" הספורטיבית מגיעה עם שני מנועים בהספק קצת הזוי של 428 כ"ס וזינוק בפחות מ־4 שניות, אולם ספק אם מי שאינו שוחר ריגושי אקסטרים ימצא בה צורך מעשי.

לסוללה התקנית קיבולת צנועה יחסית של 66 קילוואט־שעה, אבל לג'ילי יש מוניטין של מי שיודעת להפיק ניצולת מירבית מהסוללות. הטווח המוצהר עומד על 440 ק"מ ב־WLTP ואפשר שבקיץ, עם מזגן פועל בעוצמה, הטווח הריאלי ינוע סביב 350-380 ק"מ בנסיעה רגועה. במערכת איחזור האנרגיה הבלימה פחות יעילה מהמערכות הטובות בשוק, כמו זו של יונדאי איוניק 5 למשל. מנגד המכונית תומכת בטעינה מהירה של עד כ־150 קילוואט לטובת קיצור השהייה בתחנות טעינה ציבוריות.

על הכביש

אחרי שכבר כמעט התייאשנו מלמצוא חשמלית סינית זולה (יחסית) ששומרת על קשר עם הנהג, המפגש עם הסמארט החזיר לנו את האופטימיות. יש לה היגוי נעים וזריז לצד התנהגות כביש רהוטה ונקייה, כל עוד לא מאתגרים אותה בקיצוניות. נטיית המרכב בפניות הדוקות די מתונה למרות הכיול הרך של המתלים, וזו בהחלט מכונית שאפשר גם לנהוג בה ולא רק "להגיע איתה ממקום למקום". נוחות הנסיעה טובה ברוב התנאים, אם כי מעבר על פסי הרעדה ארצישראלים יכול להקפיץ את היושבים מאחור.

מחיר

למרות הקרבה המשפחתית למרצדס, והעובדה שהסמארט משווקת באולמות התצוגה של המותג הגרמני המיוחס, הסמארט 1 מגיעה לישראל עם תמחור מרשים, שפונה לשוק הרחב. מחיר הגרסה הבסיסית מתחיל בכ־175 אלף שקל ומגיע עד כ־195 אלף שקל לגרסה המפוארת, ואילו גרסת ה"בראבוס" החזקה ובעלת העיצוב הייחודי עולה כ־210 אלף שקלים, בינתיים. היא לא פונה ללקוחות ההארד קור של הג'יפונים החשמליים, אבל זו עדיין אחת האופציות המוצלחות ביותר בפלח החשמלי "העממי" (הכל יחסי), עם בונוס של "הילת מרצדס". כך או כך זו מכונית שמכבדת את המורשת של המותג, ופותחת עבורו פרק חדש וראוי. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

זיקר X

חולק עם סמארט #1 פלטפורמה ומכללים ועיצובו דומה יותר לקרוס־אובר מסורתי. תא נוסעים מרווח, מנוע אחורי של 272 כ"ס, טווח עד 445 ק"מ ומחיר מ־184 אלף שקל.

זיקר X / צילום: יח''צ

ג'יפ אוונג'ר

לקרוס־אובר החשמלי־עירוני של ג'יפ עיצוב "קרבי" ותא נוסעים מאובזר. להנעה אחראי מנוע בהספק 156 כ"ס וסוללה של 54 קילוואט בטווח מוצהר של עד 400 ק"מ.

ג'יפ אוונג'ר / צילום: יח''צ

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה