גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה תפסיד מדינת ישראל כשהבמבה והפתיתים יעברו מאסם לנסטלה?

אסם ממשיכה בהעברת זכויות הקניין הרוחני שלה לנסטלה ומעבירה את הבעלות על מותגי-העל כמו במבה והפתיתים לענקית הבינלאומית ● מה המשמעות של העברת הזכויות, מה עלולות להיות ההשלכות על הייצור המקומי, והאם אחד המותגים הכי ישראליים צפוי לעשות רילוקיישן?

במבה / צילום: Shutterstock, defotoberg
במבה / צילום: Shutterstock, defotoberg

אסם ממשיכה במהלך העברת זכויות הקניין הרוחני שלה לנסטלה העולמית: הבעלות על מותגי-העל כמו במבה והפתיתים עוברת לענקית הבינלאומית. בכך מותגים אלה מצטרפים למותגים המשווקים בארץ שזכויותיהם כבר נמצאות בידי נסטלה: מותגי הקפה ודגני הבוקר של אסם, מזון התינוקות מטרנה, פיטנס, השוקולד, מוצרי המאפה, הפריכיות ומזון בעלי החיים פורינה. בכך מעמיקה נסטלה את הבעלות על אסם ועל כל מותגיה, הכוללים את החטיף במבה - סמל הישראליות - ומוצרי הפתיתים, מאז השלימה את רכישת השליטה באסם ב-2016 והפכה אותה מחברה ציבורית לחברה פרטית בבעלות מלאה של נסטלה.

מה המשמעות של העברת הזכויות, מה עלולות להיות ההשלכות על הייצור המקומי, אם בכלל, והאם אחד המותגים הכי ישראליים צפוי לעשות רילוקיישן? ככל הנראה לא, ומדובר בעיקר במנופי לחץ במטרה לזכות בהטבות מס.  

עוד אישוש שהמשק חוזר לשגרה: המסחר באונליין רשם גידול בדצמבר 
ישראל מייבאת ענבים רק ממדינה אחת. האם התביעה בהאג תשנה את זה?

"הזדמנות ליצירת ערך למותג" 

עו"ד אסא קלינג, ראש מחלקת קניין רוחני במשרד נשיץ ברנדס אמיר, לא בטוח שהדרמה היא בהיבטי הקניין הרוחני, אלא בהיבטי המיסויי. "קונצרנים בינלאומיים מאופיינים בריכוז הכול תחתם. בכל הנוגע לטכנולוגיות, ייתכן כי מדובר בעשיית שימוש בטכנולוגיות האלה במקומות אחרים. החשש על העברת הייצור לטריטוריות אחרות מתעורר, אבל זה משהו שיכלו לעשות גם קודם לכן, אלא אם כן ישנן הגנות על העברות הייצור.

"ייתכן שיש פה הזדמנות ליצירת ערך למותג, אם ייעשה פה שימוש במדינות אחרות. האינטרס הישראלי הוא שהבמבה תיוצר בישראל, ואם הבעלות הייתה ישראלית, היא הייתה יכולה לתת למדינות אחרות רישיון לייצר את המותג, והתמלוגים היו עוברים לבעלי המותג. אם בעל המותג אינו ישות ישראלית, הכסף לא נכנס לישראל. זה בעצם יאפשר חופש לעשיית עסקים עם מדינות שלרוב פחות עושות עסקים עם ישראל, מה שיכול להפוך אותו למותג בינלאומי, כפי שקרה בעבר עם ווייז. לאחר שגוגל רכשה אותו, מדובר במותג בינלאומי של גוגל, ואנשים ברחבי העולם לא מכירים אותו כמותג ישראלי". 

אסא קלינג / צילום: עמי ארלך

"עם זאת, הפסיכולוגיה של הברנדינג שונה בעולם המזון", מציין עו"ד קלינג. "המוקד הגאוגרפי עדיין משחק תפקיד בחלק ניכר מהמזונות. המשמעות המרכזית היא לאן הכסף יעבור, והסוגיה של העברת הטכנולוגיות למקומות ייצור אחרים.

"צריך להפריד בין טכנולוגיות למותג. האם יש ערך למותגים ישראליים? אולי לקהילות מסוימות ברחבי העולם. השאלה המעניינת היא כמה ערך יש לטכנולוגיות של אסם, כמה ייצור באמת נעשה בישראל, והאם יעבירו אותו למקומות אחרים".

ניסיון לקבל הטבות מס

אסם היא יצרנית המזון מהגדולות בישראל. לפי נתוני סטורנקסט, בדצמבר האחרון עמד נתח השוק שלה על 6%, כשלפניה רק שטראוס עם כ-9% ותנובה עם 11%. נתח השוק של החטיפים המלוחים עמד על 43%, נתח הפסטה, אטריות ופתיתים עמד על 40%, נתח השוק של טבעול עמד על 52%, נתח הפריכיות עמד על 35%, ונתח השוק של מטרנה עמד על 48% מכלל השוק. החברה מעסיקה 4,200 עובדים בארץ ובעולם, מחזיקה 7 מפעלים בישראל ומוכרת כ-1.5 מיליון מוצרים ביום.

לדברי עו"ד יובל לזי, מנהל המחלקה המסחרית הבינלאומית במשרד ברנע ג'פה לנדה, כרגע הנסתר רב על הגלוי. עם זאת, הוא סבור כי מדובר במהלך שהחל כבר לפני שנים ואינו קשור למלחמה ולמצב הביטחוני; ומסביר כי האסטרטגיה של רבות מהחברות הגלובליות שרכשו יצרניות מזון ישראליות גדולות - כמו תנובה שנרכשה על-ידי התאגיד הסיני ברייט פוד - היא לרכז בחברה אחת או שתיים עיקריות את הקניין הרוחני של כל הארגון, ולתת רישיונות שימוש למדינות שונות בעולם.

"אם עד כה תהליכי הייצור והקניין הרוחני של במבה היו בידי אסם, והיא הייתה מקבלת על כך תמלוגים - כעת הם יגיעו לאותה חברה שרכשה את הקניין הרוחני. היא זו שתקבל את הכספים בגין המותג אסם ברחבי העולם, וגם בשימוש בתהליכי הייצור המיוחדים שלהם", מסביר עו"ד לזי. "כנגד זה, אסם תקבל תשלום חד-פעמי מנסטלה, שגם פה מעניין כיצד ייעשה החישוב מול רשויות המס. ישנה רמת ודאות גבוהה שרשויות המס יערערו על התשלום אם הוא ייראה להם נמוך מדי, מכיוון שמדובר בהכנסה משמעותית למדינה". 

עו״ד יובל לזי / צילום: נועה שרביט

הייצור נכון לעכשיו צפוי להמשיך בישראל, במפעלים הקיימים. עם זאת, הוא לא שולל שמדובר כרגע בניסיון להפעיל לחץ על המדינה, במטרה לקבל הטבות מס. ייתכן שלנסטלה יהיה זול יותר לייצר את המוצרים במדינות אחרות ולייבא אותם לישראל, אלא אם כן המדינה תעניק הטבות מס לייצור בארץ.

"נקודה נוספת נוגעת לעניין התמלוגים שייאלצו אסם לשלם מעכשיו לנסטלה תמורת ייצור הבמבה בישראל", מוסיף עו"ד לזי. "ככל שההכנסה של אסם תהיה קטנה יותר בגין הרישיון שתקבל מנסטלה - כך הרווח שלה יעלה, והיא תיאלץ לשלם יותר מס למדינה". 

הפסד מס למדינת ישראל? 

גם עו"ד הראל פרלמוטר, ראש מחלקת המיסוי במשרד ברנע ג'פה לנדה, תומך בדעה שהמהלך עלול להוביל להפסד מס למדינת ישראל, ושלא מדובר באירוע חריג בעולמות היצרניות הגלובליות. "הוצאת קניין רוחני ישראל לאחר רכישת מניות חברה אינה דבר נדיר. במספר פסיקות בשנים האחרונות נדרשו בתי המשפט לשאלות בדבר שווי הקניין הרוחני שממנו נגזר המס. מכיוון שמדובר בצדדים קשורים, ואין באמת משא-ומתן לגבי שווי הקניין הרוחני, החברה המוכרת תנסה לקטין את שווי הקניין הרוחני, בעוד שרשויות המס יטענו לשווי גבוה", הוא מסביר.

"מבחינה אסטרטגית של מדינת ישראל, לצד אובדן הקניין הרוחני יהיה כמובן תשלום מס חד-פעמי גבוה", אומר עו"ד פרלומטר. "במקרה שהייצור יימשך בישראל, הרי שהמדינה תיהנה מתשלומי מס בגין תמלוגים שישולמו על-ידי החברה בישראל לבעל הקניין הרוחני. אך אם הייצור יעזוב את ישראל, הרי שלא יהיה מס על התמלוגים, והדבר יכול להביא להפסד מס למדינת ישראל.

"מתן תמריצים לתאגידים רב-לאומיים לפעול בישראל הוא דבר חשוב וקריטי לכלכלה הישראלית ולמשק המס ויכול לסייע לא רק להבאת שחקנים נוספים אלא גם להשארת השחקנים הנוכחיים - והקניין הרוחני שלהם - בארץ.

"בניגוד לצעקות של פוליטיקאים לאורך השנים להפסיק לתת תמריצים כאלה ואחרים לחברות רב-לאומיות - הן חשובות מאוד למשק הישראלי, הן מבחינת יצירת מקומות עבודה ושימורם והן מבחינת גביית מס".  

עו''ד הראל פרלמוטר / צילום: איל יצהר

מאסם-נסטלה נמסר בתגובה: "לעסקה הזו אין שום השפעה על הפעילות של אסם-נסטלה בישראל". 

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

המונים בדרך בגין בהפגנת משפחות החטופים / צילום: אמיר ירחי

מקור בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הסכימה לסיים את המלחמה

מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל