גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכנסות המסים על רכב חשמלי היו בשיא ב-2023. אבל לאוצר זה לא מספיק

הצעת התקציב 2024 כוללת צעדי מיסוי על כלי רכב חשמליים, בהם על הנסועה והטעינה ● באוצר מסבירים זאת בכך שהם מכניסים פחות כסף למדינה, בשל מיסוי מופחת ● אולם לפי הנתונים, חרף החדירה המואצת של החשמליים בשנה החולפת, ההכנסות ממיסי רכב דווקא שברו שיאים

הטענת כלי רכב חשמליים בישראל / צילום: Shutterstock
הטענת כלי רכב חשמליים בישראל / צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר פורסמה טיוטת הצעת התקציב של משרד האוצר לשנת 2024, שכוללת שורה ארוכה של צעדי מיסוי שנועדו לייקר את כלי הרכב החשמליים ואת השימוש השוטף בהם. מה מציעים באוצר? הנה תקציר: העלאות חדות נוספות של מס הקנייה על רכב חשמלי החל מינואר 2025; ייקור אגרת הרישוי על רכב חשמלי באלפי שקלים; הטלת מס נסועה על רכב חשמלי (15 אגורות על כל קילומטר) החל מתחילת 2026; והכנות לקראת הטלת "מס טעינה" על החשמל המשמש לטעינה ביתית. 

בדיקת גלובס | גלגלי הכסף: כך משתלטים המיליארדרים של יבוא הרכב על עוד ועוד עסקים בישראל
סין בחרה צד במלחמה - האם זה יגרום לישראלים לקנות פחות רכבים סיניים? 

באוצר מנמקים את אותן העלאות מס בפגיעה העתידית של כלי הרכב הללו בהכנסות המדינה ממיסוי רכב, ובעיקר בהכנסות המדינה ממס הבלו על הדלק. ההצעה להטיל מס נסועה אפילו כונתה במפורש בהצעת התקציב "חלף בלו". אמנם ההצעות נעטפו במלל "סביבתי" הכרחי, אבל המסר בין השורות היה ברור: "החשמליות שנהנות מהטבות מס מאיימות על מקורות ההכנסה העשירים של בלו הדלק. חייבים לעצור את האיום הזה אפילו במחיר של התכחשות להתחייבויות הבינלאומיות של ישראל למעבר לתחבורה נטולת זיהום". 

אלא שכמה ימים לפני כן פרסם האוצר את דוח הכנסות המדינה השנתי ל־2023 והתמונה העולה ממנו שונה מאד - למרות ההאטה הכלכלית והירידה הכוללת בהכנסות המדינה, גביית מיסי הרכב דווקא שברה, שוב, את השיא של כל הזמנים (בדומה לנתונים שפורסמו לשנת 2022, ששברו אז את השיא).

זינוק בהכנסות מבלו דלק, למרות החשמליות

נפתח בהכנסות מבלו דלק, שלטענת האוצר, המעבר המואץ לרכב חשמלי מאיים לפגוע בהן ומחייב הטלת מס נסועה על רכב חשמלי בשיעור של אלפי שקלים בשנה החל מ־2026.

ב־2023 מספר כלי הרכב החשמליים על כבישי ישראל אכן כמעט הכפיל את עצמו והסתכם בכ־100 אלף כלי רכב, אבל ההכנסות המדינה מבלו דלק דווקא רשמו עלייה ריאלית של כ־4% בהשוואה ל־2022 והסתכמו בכ־23.1 מיליארד שקל, שיא של כל הזמנים.

 

איך אפשר להסביר את זה? די פשוט. על כבישי ישראל נעים כיום כ־3.4 מיליון כלי רכב, כאשר 97% מהם הם רכבי בנזין ודיזל. כלומר, ההשפעה של מכירות כלי הרכב החשמליים על התמונה הכוללת של צריכת הדלק ועל ההכנסות מבלו דלק בישראל היא עדיין זניחה ותמשיך להיות כך בשנים הקרובות.

אפילו אם מצבת כלי הרכב החשמליים תמשיך לצמוח ותעמוד על 400 אלף כלי רכב בתחילת 2026 - וספק רב אם זה יקרה לאור גזירות המס החדשות - ההשפעה על בלו דלק עדיין לא תצדיק את הטלת מס הנסועה, שאמור להכניס למדינה כ־1.3 מיליארד שקל בשנה. בשורה התחתונה, די ברור שמס הנסועה לא נועד "לפצות" על ירידה בהכנסות הבלו, אלא להתווסף עליהן.

מס הקנייה על רכב ממשיך לצמוח

הסעיף השני בחשיבותו "בחליבה" משוק הרכב הוא ההכנסות ממס קנייה על יבוא רכב חדש. באוצר מציינים כי ב־2023 כלי הרכב החשמליים ורכבי הפלאג־אין היוו 29% מסך הייבוא של רכבי נוסעים.

כלומר, יובאו הרבה יותר כלי רכב שמס הקנייה עליהם מופחת - מה שאמור היה לדחוף את ההכנסות בסעיף הזה כלפי מטה. זאת במיוחד לאור העובדה שהצמיחה של שוק הרכב הייתה מזערית.

אלא שהכנסות בסעיף "מס קנייה יבוא" דווקא עלו בשנה שעברה ב־6% והסתכמו ב־23.2 מיליארד שקל. מתוך אלה כ־55% במקורב מהווים הכנסות ממיסי יבוא רכב (והשאר סיגריות, אלכוהול וכו'). כלומר, הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב הסתכמו בשנה שעברה בכ־‏12.76 מיליארד שקל, לא כולל מע"מ, עלייה של כ־3% לעומת 2022 (נתון מקורב).

אמנם ההכנסות הללו כוללות הקדמת גבייה של כ־1.9 מיליארד שקל ב־2023 בשל הקדמת הייבוא ושחרור ממכס של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים ופלאג־אין בדצמבר לקראת העלאת מס הקנייה עליהם בינואר 2024. אבל גם בשנה שעברה הייתה בדצמבר הקדמה בשיעור דומה, כך שעדיין מדובר בעלייה.

הסיבה לסתירה היא שהמחיר הממוצע של כלי הרכב החדשים ,שנמכרו בישראל ב־2023, המשיך לדהור מעלה, בין השאר בשל רכישות כלי רכב ירוקים ויקרים יותר, וסחב איתו את ההכנסות השקליות ממס קנייה. כלומר נמכרו יותר כלי רכב ירוקים - אבל יקרים יותר. עובדה זו לבדה סותרת את טענת האוצר שחייבים להמשיך ולהעלות משמעותית את מס הקנייה על רכב חשמלי.

עוד כמה מיליארדים "בסעיפים צדדיים"

כעת מגיעים עוד כמה סעיפי מיסוי רכב "קטנים", שהם כבר מזמן לא קטנים. ההכנסות מאגרות רכב למשל, שמהוות במקורב כ־70% מכלל ההכנסות בסעיף הכללי של "הכנסות מאגרות", הסתכמו בשנה החולפת ב־5.4 מיליארד שקל במקורב, עלייה של כ־2% לעומת 2022.

לאלה יש להוסיף גם את סעיף ההכנסות הדי־יציבות של "מס שווי שימוש רכב", שמשלמים כ־300 אלף מקבלי רכב צמוד בישראל. הסעיף הזה מסתכם בגבייה של כ־5 מיליארד שקל בשנה במקורב וגם ב־2023. אמנם כלי רכב חשמליים נהנים מהפחתה מכובדת של כ־1,200 שקל משווי השימוש החודשי, אבל הם יקרים יותר (גובה שווי השימוש נקבע על פי מחיר המחירון של הרכב), וממילא החדירה שלהם לציי הרכב בישראל עדיין נמוכה יחסית. כלומר, ספק אם נרשמה ירידה משמעותית בהכנסות מהסעיף הזה ב־2023 כתוצאה ממעבר מרכבי בנזין לחשמל. אחרון (ולא) חביב הוא סעיף ההכנסות ממע"מ ודלק, שהכניס למדינה עוד כ־4 מיליארד שקל, בקטנה.

הנימוק לגל הנוכחי של גזירות מס: "כי אפשר"

בשורה התחתונה הגענו לגבייה של כ־50 מיליארד שקל במקורב משוק הרכב בשנה שעברה, עלייה של כ־‏10% לעומת 2022. וזאת, למרות החדירה המואצת של כלי הרכב החשמליים וכאמור בשנה של משבר במשק, שבה כלל הכנסות המדינה ממסים צנחו בכ־8%. כלומר, משקל ההכנסות ממיסוי על הנהגים מכלל הכנסות המדינה עלה בחדות.

הנתונים האלה מספקים הסבר מה הנימוק לגל הנוכחי של גזירות מס, שמוטלים על הפלח הירוק והידידותי ביותר לסביבה, ולכיס, של שוק הרכב. הנימוק הוא "כי אפשר". ענף הרכב הישראלי היה ועודנו מעיין נובע של הכנסות מיסוי, שמקורו במיליוני בעלי רכב כנועים, ששוכנעו כי רכב הוא מוצר מותרות אנטי־חברתי ואנטי־סביבתי, שהשימוש בו ראוי לקנס. ובכל פעם שנוצר גירעון בתקציב, ה"מעיין" הזה אמור למלא אותו.

ומה לגבי ההתחייבויות הבינלאומית של ישראל להפחתת הפליטה מתחבורה ולמעבר מלא לרכב חשמלי עד סוף העשור, שאותם הציגו נציגי הממשלה בוועידת האקלים של האו"ם רק לפני חודשיים? לא לדאוג. ההתחממות הגלובלית תחכה.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

המונים בדרך בגין בהפגנת משפחות החטופים / צילום: אמיר ירחי

מקור בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הסכימה לסיים את המלחמה

מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"