גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במחיר נמוך בעשרות אחוזים מהמקבילים: הקרוס-אובר הסיני החדש

הקרוס־אובר החשמלי הסיני מציע מערכת הנעה מתוחכמת, ביצועים חזקים, טווח מרשים ומחיר נמוך בעשרות אחוזים ממקביליו המערביים

XPENG G9 פרפורמנס / צילום: יח''צ
XPENG G9 פרפורמנס / צילום: יח''צ

בניגוד לאמונה הרווחת, התרומה המרכזית של טסלה לאבולוציה של תעשיית הרכב היא לאו דווקא החייאת הרעיון (העתיק) של הרכב החשמלי, וגם לא שיטת הייצור המתקדמת שפיתחה. טסלה תיזכר בעיקר כחברה שהצליחה לייצא לתעשיית הרכב השמרנית את המודל של חברות הסטארט־אפ. כלומר, אפשרות "לשרוף" הון עתק בשנים הראשונות להקמת חברה ולממן את ההפסדים בגיוסים, שמנותקים מהביצועים העסקיים בהווה.

הודות לחרם על רוסיה: סין עקפה את יפן והפכה ליצואנית הרכב המובילה 
ביטול הטבות לרכב חשמלי? בענף מגיבים בחריפות לאוצר 

הצלחת המודל של טסלה הובילה לעליית לא מעט "חברות סטארט אפ לרכב", בעיקר בסין, ששכפלו את הרעיון. קחו למשל את XPENG הסינית. בשנים האחרונות היא מגדילה בעקביות את מכירותיה ואת נתח השוק, אבל ממשיכה להפסיד הון עתק. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023, למשל, היא הפסידה 1.28 מיליארד דולר, הפסד גדול ב־33% לעומת התקופה המקבילה. למרות זאת היא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ־12 מיליארד דולר, לאחר עלייה של כ־25% ב־12 החודשים האחרונים.

עבור לקוחות שלא מתעניינים בצד הפיננסי של תעשיית הרכב, זו דווקא בשורה טובה. אם יצרן מסבסד את כלי הרכב שלו מכיסו כדי להציג למשקיעים גידול בנתח השוק, סביר שיציע תמורה יוצאת דופן לכסף.

עיצוב חיצוני

זהו המקרה של הקרוס אובר החשמלי הגדול G9 מבית XPENG. שפת העיצוב שלו שקטה ובוגרת ולו פרופורציות SUV קלאסיות, שמדגישות את ממדיו הנכבדים - אורך של 4.8 מ' ורוחב של כמעט 2 מ' - והחרטום הרחב מעוטר בפסי תאורה רוחביים. הוא לא מתהדר ב"גריל" מצועצע כמו חלק ממתחריו ופרופיל הצד נטול התחכמויות, קצת מזכיר את הדגמים הנוכחיים של ריינג'רובר. בחלק האחורי יש עמוד גג זקוף וזנב בעיצוב מינימליסטי למעט פס תאורה רוחבי. עיצוב שלא פונה לעדות הטיקטוק, אבל מצליח להיראות יוקרתי מכובד.

פנים הרכב

כפי שניתן לצפות מרכב על בסיס גלגלים באורך 3 מ' לחמישה נוסעים, מרחב הפנים מרשים. דלתות צד ענקיות מאפשרות כניסה נוחה לתא די גבוה, המושבים הקדמיים מעוצבים היטב גם לנוסעים גדולי מידות, והמושב האחורי יכול לאכלס שלושה מבוגרים גבוהים ורחבים עם מרחב רגליים נטול מגבלות מעשיות.

האבזור התקני בגרסה כפולת המנועים מרשים. נסו להזמין מיצרן פרימיום מערבי פיצ'רים כמו נעילת ואקום לכל דלת, עיסוי משוכלל לכל מושב ברכב, מערכת קול עילית עם 18 רמקולים והדום מתרומם חשמלית לרגליים, וסביר שהחשבון על התוספות יעלה כמו כל ה־G9.

איכות הייצור והחומרים תשנה את דעתו של כל מי שעדיין סובל מדעות קדומות לגבי Made in China. התא מרגיש מוצק ומלוטש, וכל פינה בטווח מגע של הנהג והנוסעים מרופדת בפלסטיק רך ואיכותי. גם ריפוד העור (המלאכותי) והתפירה שלו על המושבים, הדלתות והקונסול המרכזי, לא יבייש שום יצרן אירופי רציני, ובידוד הרעשים במהירויות גבוהות הוא מהטובים בהם נתקלנו בפלח.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד של ה־G9 מינימליסטי ונטול מתגים, ועיקרו מתבצע באמצעות מסכי מגע. שלושה מסכים רוחביים ענקיים נמתחים כמעט מדלת לדלת, כולל מסך שמוקדש נוסע שלצד הנהג. המסכים מהירים וחדים מספיק עבור סטרימינג של תכני וידיאו אינטרנטיים באיכות צפייה של מחשב חזק.

ממשק ההפעלה נוח ומתוכנן היטב, וכולל גם כמה גימיקים של תוכנה וחומרה, שתוכננו בעליל עבור הקהל באסיה. כמו למשל אפליקציית "מיינדפולנס", שמטה את המושב לאחור, מפעילה ברכב תאורה מרגיעה ומשמיעה תכנים "רוחניים". מצד שני גם יש "אפליקציית סלפי", שמאפשרת שליטה בתאורת הרקע של מראת האיפור הצדדית לטובת איפור וצילום מיטבי. חבל רק שאין גיבוי של מתגים פיזיים לשליטה בכמה מהפונקציות החיוניות, כמו מערכת האקלים.

תא מטען

הוויתור על שורת מושבים שלישית איפשר לצייד את הרכב בתא מטען רחב ועמוק, שיאכלס בקלות מטענים חורגים.

מנוע

ה־G9 שוקל 2.4 טון, אבל ספק אם מישהו יבחין בכך בגרסת הפרפורמנס עם שני מנועים, שמייצרים הספק של 551 כ"ס ומומנט משולב של 73 קג"מ. במצב התכנות הספורטיבי האתגר הוא לשלוט בצורה הדרגתית בכל הכוח המתפרץ ולא לגרום לנוסעים לחבוט את ראשם במשענת המושב בעת האצה, או להיכנס לפאניקה. במצבי התכנות הרגועים אפשר לזחול בנחת בפקקים ולשייט על הכביש המהיר בצורה ידידותית לסובבים. הבלימה יעילה בזכות מערכת אחזור אנרגיה, שמאטה את הרכב עד כדי זחילה ורביעיית בלמי "ברמבו" אימתניים.

גרסת הפרפורמנס מצוידת בסוללה בקיבולת של 98 קילוואט־שעה, שמאפשרת טווח מוצהר מכובד של עד 520 ק"מ. במבחן, שערכנו בחורף האביבי של ישראל, כמעט לא הופעל מזגן או חימום, צרכני האנרגיה המרכזיים. בתנאים האלה אפשר להגיע לנתון די קרוב למוצהר, כל עוד לא משחררים את הכוח המפלצתי מהכבלים לעתים תכופות. סביר שעם מזגן שפועל במלוא העוצמה מסביב לשעון, הטווח הריאלי ינוע סביב 400 ק"מ. לגג הזכוכית העצום אין הצללה - הוא נחמד ומואר ביום חורף שמשי, אבל בקיץ הישראלי עתיד לאתגר את מערכת האקלים ואת הסוללה.

מה שיותר מרשים מהטווח הוא התמיכה של הרכב בטעינה בקצב של עד 300 קילוואט. אם תצליחו למצוא מטען שתומך בקצב כזה (סיכוי קלוש), תוכלו להוסיף טווח נסיעה של מעל 320 ק"מ בתוך 20 דקות בלבד.

על הכביש

יחסית לרכב ששוקל כ־2.4 טון, הנהיגה ב־G9 קלה וידידותיות. ההיגוי לא הכי מדויק אבל יש לו משקל מאוזן, נטיית הגוף בפניות הדוקות מזערית וחישוקי ה־21 אינץ' מועילים בשיפור האחיזה והעברת הכוח העצום לכביש. מתלי האוויר האלקטרוניים מנטרלים היטב את רוב מפגעי הכביש, אם כי התחושה קצת נוקשה. גלגלי 19 אינץ' יעשו עבודה טובה יותר על האספלט הישראלי השבור.

מחיר

גרסת הפרפורמנס של ה־G9 עולה 365 אלף שקל. מי שיוותר על ביצועים קיצוניים יקבל ב־300 אלף שקל את הרכב עם אותה סוללה, מנוע בודד של 313 כ"ס וטווח משודרג של 570 ק"מ. הרכב מייצג השקעה יוצאת דופן בהנדסת רכב לצד איכות, מפרט וביצועים מקבילים לדגמי יוקרה "נחשבים", שעולים כפליים. לא פלא שהיצרנים המערביים מפעילים את כל כלי הרגולציה שברשותם לחסום את הסינים.

חלק מהמתחרות

ג'נסיס GV70 חשמלי

לרכב, שמתחיל ב־479 אלף שקל, יש שני מנועים עם הספק משולב של 489 כ"ס, שמאיצים אותה ל־100 ב־4.3 שניות, תא נוסעים מפואר ונוחות נסיעה טובה

ג'נסיס GV70 חשמלי / צילום: יח''צ

NIO EL6

הרכב, שינחת בתוך מספר שבועות בארץ, מצויד כסטנדרט בשני מנועים בהספק 485 כ"ס ובחירה בין סוללה של 75 קילוואט או 100 קילוואט. המחיר באירופה דומה ל־G9 המקביל

NIO EL6 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים