גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותגי רכב חדשים מציפים את השוק הישראלי. איך יושפעו המחירים ב־2024?

ענף הרכב הישראלי פותח את 2024 בסביבה תחרותית צפופה, כאשר שליש מהמותגים שמתחרים על פלח המחירים המרכזי הצטרפו בשלוש השנים האחרונות ● האם מלחמת המחירים תתרחב בצל עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים, ומי המרוויחים הגדולים מהמצב, בינתיים

כלי רכב בנמל בעיר יוקוהמה שביפן
כלי רכב בנמל בעיר יוקוהמה שביפן

בינואר 2020 התחרו בשוק הרכב הישראלי כ־40 מותגי רכב שונים בטווח המחיר שנע בין 100 אלף שקל ועד 350 אלף שקל. בינואר 2024 עומד מספרם של המותגים המתחרים על קרוב ל־60 ומתוכם נוספו ארבעה חדשים רק ברבעון האחרון של 2023. אליהם צפויים להצטרף ברבעון הראשון של 2024 לפחות עוד שלושה מותגים שלחלקם כבר יש מלאים בישראל. רק לשם השוואה: בכל העשור הקודם נוספו לשוק הרכב הישראלי שלושה מותגים חדשים.

מבחן דרכים | הרכב הזה עולה 1.35 מיליון שקל, ואת קהל היעד זה ממש לא מרתיע
ישראל בולטת בהיקפי המכוניות שמגיעות מסין, והג'יפ החדש שנחת בארץ

צפיפות תחרותית כזו היא חסר תקדים בשווקי רכב מערביים מפותחים ובוודאי בשווקים קטנים יחסית כמו השוק הישראלי, שבשנים האחרונות הצמיחה שלו הייתה מוגבלת. חלק מהמותגים הללו הם אמנם מותגי־נישה - כלומר, מיוצגים בישראל על ידי דגם אחד או שניים, מוגבלים לשיווק של עד 400 יחידות בשנה ולחלקם אף אין תקינה אירופאית.

אבל לכולם יש תוכניות להרחיב בעתיד את נוכחותם בישראל. בהערת אגב נציין שכמעט כל מותגי הרכב החדשים שנוספו הם מותגים סיניים, שנוהרים לכאן בעקבות ההצלחה חסרת התקדים של יצוא הרכב הסיני לישראל.

כך או כך התוצאה היא "מהומה" תחרותית, שיש ויהיו לה השלכות בתחומים רבים של שוק הרכב החדש והמשומש. לא מן הנמנע גם שנראה תהליך של "ברירה טבעית", שבסופו ייעלמו לא מעט מותגים מהשוק או יחליפו יבואן.

שנת 2024: סימנים ראשונים למלחמת מחירים

חוקי התחרות החופשית קובעים שככל שגדל היצע המוצרים בשוק שצמיחתו מוגבלת, נוצר לחץ לירידת מחירים. הצמיחה בשוק הישראלי אכן מוגבלת ומתחילת העשור עמד ממוצע המכירות על כ־280 אלף כלי רכב בשנה. לפיכך, ולנוכח הגידול המהיר במספר המותגים ניתן היה לצפות ללחץ לירידת מחירים.

אלא שהשנים האחרונות התאפיינו דווקא בתהליך עקבי של זחילת מחירים כלפי מעלה, בעיקר בגלל סיבות חיצוניות. רוב המותגים החדשים מתחרים בפלחי הרכב החשמלי והפלאג־אין, שהושפעו מהעלייה המשמעותית במס הקניה. בנוסף התאפיינו השנתיים האחרונות בשיבושים תעשיתיים שגרמו למחסור באספקה ותרמו לעליית מחירים.

אבל כבר אפשר להרגיש בסימנים ראשונים למלחמת מחירים, והראשונה שהחלה בה היא טסלה, שהיא השחקנית הדומיננטית בפלח כלי הרכב החשמליים שמעל 200 אלף שקל. טסלה חתכה בשנה החולפת מחירים והשיקה דגמים מוזלים, שאילצו חלק ממתחרותיה ליישר קו וכמעט הוציאו מותגים מתחרים מהשוק. הדוגמה הבולטת ביותר היא פולסטאר, שלא הצליחה לתת מענה תחרותי להורדת המחיר של טסלה ומכירותיה דעכו.

בתחילת 2024 כבר אפשר לראות סימנים נוספים למלחמת מחירים ואלה מגיעים ממותגי רכב חדשים, שחייבים לבסס חדירה ראשונית בשוק מאוד צפוף ולהצדיק את ההשקעה של היבואנים. הדרך היעילה והמהירה ביותר להשיג זאת היא "לשבור" את סף המחיר הקיים בפלח.

הדוגמה הבולטת היא תמחור החדירה האגרסיבי של מותג הפרמיום החשמלי XPENG, ששני הדגמים הראשונים שלו "שברו" את סף המחיר של טסלה 3 ושל טסלה Y. על הדרך משכו הדגמים של המותג את השטיח גם מתחת לכמה וכמה מותגים סיניים אחרים, שלא יכולים להתיישר עם רף התמחור החדש.

תופעה דומה בולטת בתמחור של המותג החשמלי "סמארט", שמיוצר בסין, והציב מחירי חדירה של 180־210 אלף שקלים לדגמים עם מפרט גבוה. התמחור הזה טרפד את מהלך החדירה של הקרוס־אובר החשמלי החדש מבית וולבו, שמבוסס על אותה פלטפורמה. השבוע יצטרף למלחמת המחירים גם המותג זיקר, שיציע בישראל קרוס אובר חשמלי, על אותה פלטפורמה, גם הוא עם מחירי חדירה אגרסיביים.

מעניין לציין, שדווקא טסלה, "חלוצת מלחמת המחירים", מוצאת את עצמה בתחילת השנה בנחיתות תחרותית לאחר התייקרות חדה בעקבות העלאת מס הקניה. אבל סביר להניח שזה רק זמני ובקרוב נראה חיתוכי מחיר לא מבוטלים, כמו בשנה שעברה.

השאלה הגדולה היא האם, ומתי, נראה התחלה של מלחמת מחירים גם בין שלושת המותגים שמובילים את המכירות בפלח רכב החשמליים "העממיים", שמתחת ל־170 אלף שקל ומחזיקים ביותר ממחצית מהמכירות בכל הפלח. סימנים ראשונים לכך ראינו בהורדת מחירים בדגמים החשמליים של MG, אך עדיין לא נרשמו צעדי נגד.

אפשר לצפות בהמשך גם ל"תמחור מגננה" של דגמי בנזין והייבריד, שהם כרגע המפסידים העיקריים בנתח השוק כתוצאה מהעלייה המהירה בכוחם של כלי הרכב החשמליים. בינתיים לרכבי הבנזין יש עדיין קהל נאמן בישראל, אבל התהליך כמעט בלתי נמנע.

שוק היד השנייה: מעגל קסמים של ירידת ערך

רבים ממותגי הרכב החדשים שהצטרפו לתחרות בשוק הרכב הישראלי בשנתיים שלוש האחרונות עדיין לא עברו את "מבחן שוק היד השנייה". הכלל הידוע הוא, שלקוחות רכבי היד השנייה בישראל נוטים להתקבץ סביב מותגים "מבוקשים" ואילו מותגים צעירים, שטרם נמכרו בישראל בכמויות משמעותיות ואין מידע לגבי אמינותם, נענשים בביקוש נמוך שמתורגם ישירות לירידת ערך מואצת. זו מצידה מתורגמת לירידה בביקוש לכלי רכב חדשים של אותו מותג - וחוזר חלילה.

חלק מהלקוחות של המותגים החדשים בישראל, שרוצים להחליף כיום את רכבם אחרי שנה או שנתיים, כבר מתחילים לחוות תופעה של ירידת ערך מואצת, ואחרים עתידים להיתקל בה לאורך הדרך. במיוחד אם המותג "שלהם" גם חווה קיפאון בשוק הרכב החדש.

היבואנים של אותם מותגים מנסים למתן את ירידת הערך באמצעות הצעת עסקאות טרייד אין לכלי הרכב המשומשים "שלהם" או "ליסינג פרטי", שמחזירה את הרכב ליבואן בתום התקופה. זוהי שיטת יקרה מאוד, ולעיתים גם הפסדית, אולם מותג רכב חדש שרוצה לשמור על המשכיות, חייב לדאוג לשוק היד השנייה שלו.

המרוויח הגדול: ענף הפרסום מחזיק קמפיינים רבים בצנרת

עד שההשקעה במותגים החדשים תתחיל להניב פירות, המרוויח העיקרי מה"צונאמי" הוא ענף הפרסום. שוק פרסום הרכב בישראל חווה ירידה משמעותית מאוד בשנתיים האחרונות בשל המחסור באספקה, שיצר עודפי ביקוש ו"שוק של מוכרים". התוצאה הייתה השקעה מזערית בפרסום למשיכת לקוחות חדשים וטיפוח מותגים.

אולם כבר בשנה שעברה התחלנו לראות קמפיינים של מיליוני שקלים להחדרת מותגי רכב חדשים, לעיתים ללא כל פרופורציה לפוטנציאל המכירות של המותג. גורם בכיר בענף הפרסום מעריך כי בצנרת כבר נמצאים קמפיינים להחדרת מותגים חדשים בהיקף מצטבר של יותר מ־15 מיליון שקל, שכרגע מתעכבים בשל המלחמה. אחרי התבהרות המצב אפשר לצפות ל"רעש" פרסומי מאסיבי, שחיוני כדי ליצור נוכחות למותגים חדשים בתוך הסביבה התחרותית הסופר־צפופה. "בוננזה" דומה כבר חווה כיום תחום הנדל"ן המסחרי של אולמות תצוגה לרכב, בעיקר במרכז, שגם בו הביקוש של היבואנים עולה על ההיצע.

עוד כתבות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר