גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב הזה עולה 1.35 מיליון שקל, ואת קהל היעד זה ממש לא מרתיע

לרכב הפנאי העצום של ב.מ.וו עיצוב מפואר וביצועים אימתניים ● היומרות הירוקות נשארות על הנייר, אבל לקהל היעד לא אכפת

ב.מ.וו XM פלאג־אין הייבריד / צילום: יח''צ
ב.מ.וו XM פלאג־אין הייבריד / צילום: יח''צ

סין, ארה"ב ומדינות המפרץ הפרסי הם השווקים הגדולים ביותר לרכבי פאר בעולם, ומרוכזים בהם אלפי מולטי־מיליונרים עם רעב שאינו יודע שובע למוצרי יוקרה. ישראל לא נכללת רשמית ברשימה המיוחסת הזו, אבל אם מביאים בחשבון שההגדרה המקובלת ללקוחות הפלח היא "אנשים פרטיים עם תקציב של כ־100 אלף דולר ומעלה לרכישת רכב פרטי", אין לנו במה להתבייש. בשנת 2023, שהייתה בעייתית לכלכלה הישראלית עוד לפני פרוץ המלחמה, נמכרו בישראל למעלה מ־7,000 כלי רכב פרטיים במחיר של מעל 100 אלף דולר "על הכביש". מתוכם למעלה מ־240 מכירות היו של כלי רכב ברבע מיליון דולר ומעלה. אמנם כמחצית מהעלות מקורה במיסוי רכב אגרסיבי, אך במונחים של כוח קנייה והכנסה חופשית, זהו הישג מקומי מרשים.

מסקנדל לסקנדל: מי את קלודין גיי, נשיאת הרווארד המתפטרת 
אוניברסיטת העילית שפיצחה את המורכבות של ה-7 באוקטובר 

לפיכך אין זה מפתיע, שכמעט כל דגם חדש מהעלית של רכבי הפאר מגיע גם אלינו זמן קצר לאחר השקתו. אחד מהם הוא ה־XM של ב.מ.וו, הקרוס־אובר הסדרתי הגדול, המתוחכם, החזק האגרסיבי ולבטח היקר ביותר שהשיקה החברה אי פעם.

עיצוב חיצוני

חיצונית, ה־XM החדש לא מותיר אנשים אדישים. גם מי שיצליח להתעלם מהממדים החריגים - אורך 5.15 מ', רוחב של 2 מ' וגובה 1.75 מ' - יתקשה להתעלם מקווי העיצוב הקשוחים והזוויתיים שלו, שכאילו מתריסים על המוסכמות האווירודינמיות בעולם עיצוב הרכב.

החרטום המסיבי מחצין גריל טרפזי כפול בגודל שולחן קפה ממוצע, תחום במסגרת מתכתית שמוארת בלילה ובחזית פסי תאורה דקיקים. פרופיל הצד מחצין קו שמשות זוויתי וצר, ואילו הגג הכמעט שטוח ממקד את תשומת הלב לאורך יוצא הדופן של הרכב. גם הזנב זקוף וזוויתי, כמעט כמו של מיניוואן, והוא מעוטר בשני צמדים של מפלטים טרפזיים גדולים הממוקמים לגובה כמו בלמבורגיני.

עם חישוקי 23 אינץ' בעיצוב ייחודי וחבילת עיטורי ברונזה, נוצצת כמו הגג של הטאג' מאהל, מקבלים עיצוב פוער פה. כזה שלא מנסה להיות נחמד אבל מעורר מיידית את "אינסטינקט הסלפי" אפילו אצל עוברי אורח שבשגרה אדישים לחלוטין למכוניות.

 

פנים הרכב

אחרי דילוג קל מעל לסף הכניסה הגבוה, הנהג ואורחיו, או הבוס ונהגו הפרטי, מוצאים את עצמם בתוך מה שנראה כמעבדה לעיצוב פנים חדשני. המרכיב החריג ביותר הוא דיפון הגג, המשובץ באלמנטים תלת־ממדיים עתירי זוויות שמשקפים את תאורת הפנים בלילה, ויוצרים אווירה של שמיים מלאים כוכבים או מועדון לילה בדובאי סיטי. המושבים כאילו עוצבו אצל מעצב־על ממילאנו והישיבה יוצרת תחושת ריחוף. הם תומכים היטב בגוף תחת כוחות הג'י הנכבדים שהרכב מייצר בפניות.

ריפוד העור בעל טקסטורה עשירה ותפירה מורכבת, ומכסה לא רק את המושבים אלא גם משובץ בלוח המחוונים. יש גם ידית הילוכים שקופה עם תאורה פנימית, שנראית כמו יהלום. כל העסק מפגין רמת גימור עילית שלא תבייש שום פנטהאוז מעוצב של האלפיון. יש מי שימצא את עיצוב הפנים "רועש" וחסר איפוק, אבל ספק אם המילה "איפוק" נמצאת בלקסיקון של הלקוחות הפוטנציאליים.

המרחב הפנימי עצום, כראוי לרכב שניצב על בסיס גלגלים באורך 3.1 מ' לחמישה נוסעים מיוחסים בלבד. מרחב הרגליים עצום ו"הבוס" יכול גם לקפל את המושב הקדמי שלפניו ולהפוך אותו להדום. תא המטען רחב אבל לא עמוק במיוחד ויכול להכיל 527 ליטר, לא נפח מרשים במיוחד עבור רכב בממדים כאלה.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד מקביל לזה שפגשנו בב.מ.וו סדרה 7 החדשה עם צמד מסכים אופקיים ענקיים וחדים, שמקיפים את הנהג בזווית. הוא לא דרמטי כמו בדגמים הבכירים של מרצדס אבל מתברך באחד ממערכי התפריטים הנוחים ביותר לזיהוי ותפעול בתעשייה. הנדסת האנוש מצוינת, כמקובל אצל ב.מ.וו, ותפריטי המגע מקבלים גיבוי ממתגים פיזיים לשליטה על מערכות חיוניות ומפיקוד קולי יעיל.

מנוע וצריכת דלק

רוב הלקוחות בפלח המיוחס הזה לא מוטרדים מסוגיות שוליות כמו רמת הפליטה וצריכת הדלק, אבל לב.מ.וו יש התחייבויות משלה ל"נראות סביבתית". לפיכך היא ציידה את הרכב בהנעת פלאג־אין , שמציגה על הנייר נתונים "ירוקים" ומטהרי מצפון בתוספת קריצה למביני דבר.

ההנעה משלבת מנוע V8 טורבו בנזין בנפח 4.4 ליטר, מנוע חשמלי שאחראי לכמעט 200 כ"ס מהספק של 653 כ"ס, וסוללה גדולה, שאמורה להספיק עד כ־88 ק"מ עם זיהום אפסי. זוהי "תעודת זהות סביבתית" מרשימה, ואכן יציאה רגועה מעמידה, כשהסוללה מלאה, מתבצעת בשקט מופתי. עם רגל מרחפת אולי אפשר להשיג כמה עשרות ק"מ על חשמל.

על הכביש

עם מומנט של 85 קג"מ, כמעט מעמידה, צריך לחיצה מעט יותר נחרצת או בחירה במצב תכנות ספורטיבי כדי לעבור מסטטוס של "פעיל סביבתי" למצב של "פורע חוק". אז בוקעת מהמפלטים יללה קולנית, שמזכירה את מכוניות המסלול של ב.מ.וו, והרכב מייצר תאוצות אלימות ומרגשות כמעט בכל מהירות. בנהיגה כזו צריכת הדלק יכולה להגיע בקלות ל־9 ק"מ לליטר, קצת שונה מהממוצע המוצהר של מעל 60 ק"מ לליטר.

על כיול השלדה של ה־XM חתומה חטיבת הספורט המוטורי של ב.מ.וו, המכונה M. עבור הטהרנים של עולם הרכב זו חותמת מחייבת מאוד, שהציגה כמה ממכוניות הנהיגה המרגשות ביותר בעשרות השנים האחרונות. האם ניתן לשכפל את הקסם גם בקרוס־אובר של 2.8 טון? התשובה היא בערך. מערך של מערכות אלקטרוניות מאפשרות תכנות של תחושת ההיגוי, כיול בולמי הזעזועים, היגוי הגלגלים האחוריים ואפילו את התחושה של דוושת הבלמים. הסיפור מזכיר סימולציית נהיגה ולעתים קרובות גם מרגיש כך בשל היגוי מנותק. מי שינבור לעומק האופציות יגלה "מצב סודי" שהופך את המפלצת הזו למכונת נהיגה חדה ומדויקת, בצורה, שכמעט קוראת תיגר על חוקי הפיזיקה. כמה מהלקוחות אכן יממשו את הפוטנציאל הזה? זו שאלה אחרת.

נוחות הנסיעה נוטה לנוקשה גם כשמתלי האוויר במצב נוחות. בהתחשב בפוטנציאל הביצועים, ספיגת הזעזועים בעיר סבירה בהחלט.

מחיר

ב.מ.וו XM עולה בישראל 1.355 מיליון שקל וכאמור בפתיחה, זה לא מספר שמרתיע לקוחות פוטנציאליים בישראל. בתמורה מקבלים רכב רב־תכליתי, שיכול גם להיות שימושי ומהנה לנהיגה נמרצת, אבל תכליתו העיקרית היא להותיר חותם על סביבתו ועל הנמצאים בתוכו. ואת זה הוא עושה בהצלחה רבה. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

פורשה קאיין טורבו הייבריד

שילוב בין מנוע טורבו למנוע חשמלי חזק מייצר הספק משולב של 739 כ"ס. המחיר: החל מ־1.59 מיליון שקל.

פורשה קאיין טורבו הייבריד / צילום: יח''צ

ריינג'רובר Sport P550 פלאג־אין

כ־1.49 מיליון שקל עולה גרסת הפלאג־אין הבכירה של ריינג'רובר ספורט. ההספק הכולל: 550 כ"ס.

ריינג'רובר Sport P550 פלאג־אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב