גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרצדס GLC300e פלאג אין: חיסכון לאלפיון

ביטול הטבות המס על רכבי פלאג־אין ישאיר בעיקר רוכשי רכבי פאר ליהנות מהטכנולוגיה. מרצדס GLC300e תעניק לבעליה פטור משמעותי מתדלוק לצד פינוקי מרצדס המוכרים

מרצדס GLC300e פלאג אין / צילום: יח''צ
מרצדס GLC300e פלאג אין / צילום: יח''צ

השבוע התקיים בוועדת הכספים דיון סוער בנושא העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, שתיכנס לתוקף בינואר הקרוב. הנוכחים מכל קצוות הקשת הפוליטית קראו לאוצר לעצור את העלאת המס מ־20% ל־35% בשם הפחתת זיהום האוויר והחיסכון בדלק. רק לקראת תום הדיון נזכר מישהו לשאול את נציגת אגף התקציבים באוצר מה יעלה בגורל רכבי הפלאג־אין, שהטבת מס הקנייה עליהם עתידה להתבטל בינואר והמס יזנק מ־56% ל־83%, זהה לרכבי בנזין רגילים.

מבחן דרכים | ביצועים אקזוטים במחיר משתלם: מכונית הדגל של XPENG
מבחן דרכים | סרס 5 חשמלי: בן הדוד של טסלה מתברר כמציאה

לנציגה הייתה תשובה מוכנה: מבחינת האוצר רכבי פלאג־אין הם לא כלי רכב "ירוקים", כי אם נהגיהם לא טוענים אותם מרשת החשמל באופן סדיר, הם מזהמים אפילו יותר מרכבי בנזין מקבילים. כלומר, ההנחה היא שלרוכשי הפלאג־אין אין מודעות לסביבה ולחיסכון, אלא הם מעוניינים רק בהטבת המס.

אלא שמדינות מפותחות רבות, חלקן עם מדיניות סביבתית הרבה יותר מתקדמת מזו של ישראל, ממשיכות לתמרץ את כלי הרכב הללו. הצריכה והפליטה הממוצעות שלהם נמוכות בעשרות אחוזים ממקביליהם, וגם תעשיית הרכב ממשיכה להשקיע בהגדלת היעילות והטווח של הטכנולוגיה הזו.

אבל העובדות לא משנות לאוצר. עליית המס והמחירים של רכבי פלאג־אין בינואר היא עובדה מוגמרת, וכתוצאה הפלח הזה ייכחד בהדרגה בישראל. זאת למעט בנישת רכבי הפלאג־אין היקרים והיוקרתיים, שהטבת המס עליהם הייתה זניחה ביחס למחירם הכולל. למשפחה האליטיסטית והמצומצמת הזו שייכת גרסת הפלאג־אין של הדור החדש של הקרוס־אובר מרצדס GLC-300, שנחת בישראל ב־2023 עם נתונים כמו טווח חשמלי של עד 119 ק"מ וצריכת דלק משוקללת של כ־166 קילומטר לליטר (!) לצד פליטה משוקללת כמעט אפסית.

 

עיצוב חיצוני

הרכב שומר על דמיון לדור היוצא של ה־GLC, עם פרופורציות מאוזנות, קווים עגלגלים, שמשות גדולות בצדדים, גלגלים ענקיים ובחרטום צמד פנסי חזית דמויי טיפה וביניהם גריל ענק. העיצוב מעט יותר אווירודינמי מקודמו וכולל עיטורים פלסטיים ומתכתיים מבריקים, ובסך הכל מחצין את הממדים ומקרין את הסטטוס של המותג ושל הנהג.

פנים הרכב

תא הנוסעים בגובה אופטימלי ובשילוב עם קו גג גבוה יחסית, קל להיכנס לרכב ולצאת ממנו. פנים התא מרווח ואוורירי בזכות חלונות צד גדולים, עד קו המרפקים. הראות טובה אפילו ללא סיוע ממערכת המצלמות ההיקפיות היעילה.

המושבים הקדמיים נוחים מאוד ובגרסה המאובזרת מתכווננים לכל זווית. המושב האחורי מרווח דיו לשלושה מבוגרים גדולים, עם מרחב ראש שופע ותנוחת ישיבה גבוהה יחסית, שתורמת להרגשה בטוחה.

מולטימדיה ומצלמות

המסך עצמו חד, מהיר ומאורגן היטב, גם המסך של לוח המחוונים גודל וחד מאפשר קריאה אפילו אם שכחתם את משקפי הקריאה. בתחתית המסך יש כמה מתגים פיזיים זעירים לשליטה בפונקציות חיוניות, אבל מערכת הפיקוד מבוססת הקול חוסכת את הצורך להשתמש בהם. ההגה הוא תענוג לעיניים ולידיים, אם כי מרצדס עדיין שומרת אמונים למוט ההילוכים הפלסטי הדקיק הממוקם לצדו. אולי הגיע הזמן לעבור הלאה.

רמת הגימור גבוהה ואם מוסיפים לתמונה "תאורת אווירה" עתירת גוונים, שמכסה כמעט כל משטח בתא, כמו גם מערכת קול רצינית ובידוד רעשים אבסולוטי בזכות שמשות אקוסטיות (אופציה ברכב המבחן) - מקבלים תחושה של בידוד מההמונים אפילו בפקקים.

תא מטען

תא המטען משלם את המחיר על הסוללה הנטענת הגדולה ומערכת הקירור שלה, ונפחו בגרסת הפלאג־אין עומד על 470 ליטר בלבד לעומת 620 ליטר בגרסאות הבנזין והדיזל הרגילות. אמנם הדלת האחורית רחבה וניתן להגדיל את שימושיות ההטענה באמצעות קיפול מהיר של המושב האחורי, אבל זו עדיין מגבלה עבור רכב המיועד להובלת משפחות פעילות על מטענן.

בעידן שבו כל יצרן סיני אלמוני יודע לעצב תאי נוסעים שנראים מתוחכמים ואיכותיים, עם מסכי ענק וממשקי אנוש מתקדמים, יצרני היוקרה הגרמנים צריכים להתאמץ כדי לשמור על בידול יוקרתי. ניכר שמרצדס השקיעה הרבה משאבים במטרה. התא כולו מפוסל בקווים נקיים עם חומרים איכותיים למראה ולמגע ונראה יוקרתי, ואפילו מסך הפיקוד האנכי הגדול והדקיק מזכיר עבודה של מעצב פנים מהאלפיון העליון ולא תוספת חיצונית אקראית.

מנוע וצריכת דלק

גרסת הפלאג־אין המחודשת מאמצת טכנולוגיה שהפציעה בסין, "הנעת פלאג אין מאריכת טווח" (EREV). במסגרתה מנוע הבנזין משמש גיבוי למנוע חשמלי חזק ולא להפך, וסוללה נטענת תומכת בטעינה מהירה המאפשרת נסיעה לטווח משמעותי על חשמל בלבד.

מרצדס נוקבת בנתונים מרשימים של טווח חשמלי וצריכת דלק, אבל הם תיאורטיים ומתייחסים לתנאים אופטימליים. אולם, מי שיקפיד לטעון את הסוללה באופן סדיר יוכל להשיג טווח של 70-80 קילומטר בתנאים ריאליים, די והותר לנסיעה יומית במסלולים קבועים. במצב כזה הביקורים בתחנת דלק יהיו מזעריים. ניתן להשתמש במנוע הבנזין בנפח 2 ליטר כדי לטעון את הסוללה תוך כדי נסיעה או כתוספת כוח במצב ספורט, אם כי הוא לא מעודן ביותר. מנגד, ברוב התנאים המקובלים העברת הכוח לארבעת הגלגלים חלקה והתאוצות מכובדות לכלי, ששוקל כמעט 2.3 טון לפני נוסעים ומטען.

על הכביש

ה־GLC מכויל היטב לנסיעה נינוחה ונטולת ריגושים ברוב התנאים. היציבות הכיוונית מרשימה גם במזג אוויר סוער וחבילת ה־AMG מגיעה עם חישוקים גדולים ומסייעת לשפר את האחיזה, לחדד את ההיגוי ולהקטין את נטיית הגוף בפניות הדוקות. עם זאת הרכב לא נותן לשכוח את משקלו הרב ומי שינסה לדחוק אותו יקבל התנהגות די מגושמת. נוחות הנסיעה על מתלי האוויר טובה מאוד ברוב התנאים.

מחיר

המחיר, שמתחיל ב־575 אלף שקל ומפליג עד 655 אלף לדגם המאובזר, עוד לפני עליית המס, ממחיש היטב את הגישה הצינית של האוצר ביחס למיסוי. לקוחות "רגילים" שרוצים ליהנות מחיסכון ונסיעה למרחקים ללא תלות במטען, יגלו שהאופציות כמעט נעלמו. האלפיון, עם תקציב של חצי מיליון, יוכל להמשיך ולחסוך. מיסוי חברתי לתפארת. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3 30e פלאג־אין

474 אלף שקל עולה הרכב בגרסה הבכירה, ולו עיצוב אתלטי ותא נוסעים איכותי. להנעה אחראי מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי בהספק 292 כ"ס אבל לסוללה טווח של עד 44 ק"מ.

ב.מ.וו X3 45e פלאג־אין / צילום: יח''צ

לקסוס RX 450H

480 אלף שקל עולה הרכב, עם תא נוסעים מפואר ועדכני. ההנעה משלבת מנוע 2.5 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללה עם טווח של כ־67 ק"מ.

לקסוס RX 450H / צילום: יח''צ

עוד כתבות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית