גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביצועים אקזוטים במחיר משתלם: מה חשבנו על מכונית הדגל של XPENG

הספורט־סדאן החשמלית של המותג הסיני הצעיר XPENG מפתיעה עם עיצוב בוגר, טכנולוגיה עילית, שלדה נוחה וביצועים ספורטיביים ● היא לא מושלמת אבל מציעה תמורה מרשימה למחיר

XPENG P7 PERFORMANCE / צילום: יח''צ
XPENG P7 PERFORMANCE / צילום: יח''צ

בתחילת העשור הנוכחי עוד ניסו יצרני רכב סינים לייצא לאירופה כלי רכב חשמליים כמעט זהים לאלה שמשווקים בשוק הסיני. אבל הגישה הנאיבית בנוסח "מה שטוב למיליארד סינים יהיה מספיק טוב גם לאירופאים" לא צלחה את מבחן השוק. הגל השני כלל דגמים שעברו התאמה מסוימת לדרישות הקהל באירופה, אבל עדיין התבססו על מחירים נמוכים מאלה של מתחרים מערביים מקבילים. זאת כדי לפצות על נחיתות התדמית של "שחקנים חדשים מתוצרת סין".

השבוע בענף הרכב |בגלל המצור הימי: ספינות מטען מהמזרח פוסחות על נמלי ישראל

אולם הגל השלישי, שמתחיל כיום, כבר כולל מותגי פרימיום חשמליים מסין, ששואפים להתמודד מול טסלה ומותגי העילית של אירופה בלי רגשי נחיתות בזירה ההנדסית והשיווקית. חלקם מאמצים את המודל העסקי של טסלה, שכולל גיוס מיליארדי דולרים משוק ההון והשקעה מאסיבית במחקר, פיתוח וטכנולוגיית ייצור.

הנציג הראשון מהגל הזה, שנוחת בישראל, הוא המותג הצעיר XPENG, שנסחר בנאסד"ק ונמצא בעיצומה של התרחבות לפלח הפרמיום החשמלי באירופה. מכונית הדגל של המותג, ספורט סדאן החשמלית P7, ממוצבת ומתומחרת כמתחרה של טסלה 3, אולם ממדיה קרובים יותר לאלה של טסלה S עם אורך של 4.89 מ' מקצה לקצה ובסיס גלגלים באורך כ־3 מ'.

 

עיצוב חיצוני

למכונית עיצוב אווירודינמי־עתידני עם חרטום רחב ונמוך, פס תאורה דקיק לכל רוחב מכסה המנוע ופגוש עמוק. פרופיל הצד מזכיר מכוניות קופה בזכות גג קמור, שזורם לזנב בזווית חדה, וחיפויים רחבים ושריריים מעל הגלגלים האחוריים. העיצוב מסתיים בזנב דרמטי עם שמשה אחורית צרה וכמעט אופקית, שבתחתיתה כונס אוויר מורם ופס רוחבי של אורות קדמיים. המכלול כולו חלקלק, הדוק ובעיקר שונה מהמקובל, והצליח למשוך תשומת לב אפילו ברחוב הישראלי הטרוד, בעיצומה של מלחמה.

פנים הרכב

תא הנוסעים בסגנון מינימליסטי עם סביבה נטולת מתגים נוסח טסלה. העיצוב לא משדר פאר מוחצן אלא יעילות מודרנית ושקטה. הנהג והנוסעים מוקפים במשטחים קלילים ונעימים לעין בשילוב עור, מתכת ופלסטיק רך. יחד עם מכסה המנוע הנמוך, שממוקם מתחת לקו ההגה, וחלונות הגג המסיביים, נוצרת תחושה של ישיבה בבועת זכוכית.

המושבים הקדמיים מעוצבים היטב ותומכים בגוף תחת עומס, והם נוחים לנסיעות ארוכות. המושב האחורי רחב מספיק עבור שלושה מבוגרים ומציע מרחב רגליים בשפע, אבל המיקום הגבוה יחסית שלו מציב את ראשי הנוסעים הגבוהים בקרבת יתר לגג הקמור. זה לא נורא בחורף האירופי, אבל עלול להיות בעייתי בקיץ הישראלי, שבו חלונות גג כאלה נוטים להתלהט. כדאי היה לצייד אותם בווילון בידוד כלשהו.

תא המטען רחב אבל די רדוד, ללא מדף אחסון מתחת לרצפתו, והוא יכול להכיל כ־440 ליטר. הנפח שימושי מספיק עבור מטען משפחתי וכמה מזוודות, אבל קטן מהמקובל בכלי רכב באורך כזה. תא הנוסעים עצמו כולל כמות מכובדת של חללי אחסון שימושיים עבור חפצים ניידים.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד נשלט על ידי מסך מולטימדיה ענק בגודל כ־15 אינץ' ואף שאין לו עיצוב דקיק ונטול מסגרת, הוא אחד המתקדמים מסוגו שבהם נתקלנו עד היום. התצוגה שלו חדה, התפריטים מופיעים ללא השהייה, הסמלים גדולים ומאורגנים היטב וחווית המולטימדיה כוללת סטרימינג של וידיאו ואודיו ברמה של מחשב ביתי מהיר. למרבה הצער, לנהג אין שליטה פיזית מינימלית על מערכת הקול והאקלים, אבל כפיצוי מקבלים את אחת ממערכות הזיהוי הקולי (באנגלית) היעילות ביותר בשוק. לצד מסך המולטימדיה יש מסך נפרד בגודל מכובד על תקן לוח מחוונים, שמציג גרפיקה ברורה ונאה.

האבזור בדגם "פרפורמנס" שבו נסענו די מקיף וכולל מערכת קול עם איכות סאונד מקצועית, ריפוד עור איכותי, מושבים קדמיים חשמליים מחוממים ואפילו סגירת ואקום לדלתות. מנגד בולטת בהיעדרה שליטה נפרדת על העוצמה והטמפרטורה של פתחי המיזוג האחוריים הקטנים. בקיץ זו עשויה להיות בעיה לנוסעים מאחור. איכות הגימור וההרכבה סולידית ומכובדת ברמה מערבית ובידוד הרעשים מצוין. אפילו במהירויות גבוהות רק מעט רעשי רוח נכנסים לתא.

מנוע וסוללה

ה־P7 מגיע עם שתי תצורות הנעה. הבסיסית כוללת מנוע אחורי בודד בהספק 276 כ"ס, ולגרסת הביצועים שבה נסענו שני מנועים בהספק מרשים של 473 כוחות סוס ומומנט רציני של כ־77 קג"מ. אלה שווי ערך למכוניות ספורט עם מנועי טורבו בנזין עתירי נפח וצילינדרים, וכך גם נתון התאוצה - אפס ל־100 קמ"ש ב־4.1 שניות. לנהגים שאינם מורגלים מומלץ להתאמן על מצבי התכנות הרגועים יותר. במצב התכנות הספורטיבי הרכב מייצר תאוצות ברוטאליות עם כל ליטוף דוושה קל. הניגוד בין הפעולה השקטה לצבירת המהירות המסחררת מהנה, אבל דורש מהנהג בגרות כדי לא להסתבך עם החוק.

לכל הגרסאות סוללה מכובדת של כ־82 קילוואט־שעה, כשהטווח המוצהר של גרסת הבסיס הוא עד 576 ק"מ ושל גרסת הביצועים עד כ־505 ק"מ. במבחן בחורף הישראלי המתון הביצועים היו די קרובים לטווח המוצהר ואפשר להגיע לכ־450 ק"מ ריאליים. סביר שבקיץ הלוהט, עם מזגן פועל בעוצמה, הטווח בפועל יהיה נמוך ב־20%-30% מהמוצהר. היינו שמחים גם לקבל מערכת יותר חזקה ויעילה למיחזור האנרגיה בבלימה. הטעינה תומכת בקצב של עד 175 קילוואט, פחות מטסלה אבל מעל הממוצע.

על הכביש

השלדה מודרנית ומתקדמת עם יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות, העברה חלקה של הכוח לגלגלים ותחושת ביטחון על כבישים מתפתלים עם נטיית גוף מזערית. בידוד הזעזועים הוא מהטובים בפלח, הישג מרשים עבור רכב נטול מתלי אוויר, שניצב על צמיגי ביצועים בעלי חתך נמוך. חבל שההיגוי לא חד ומדויק מספיק, אפילו בתכנות הספורטיבי. חבילת הבטיחות מקיפה ומתקדמת אם כי הסיוע להיגוי טורדני במיוחד.

מחיר

דגם הפרפורמנס עם אבזור תקני מקיף, עולה 267 אלף שקל, תמחור אטרקטיבי לרכב עם ממדים וביצועים כאלה, שחותך בעשרות אלפי שקלים מחירים של מתחרים סינים, שלא לדבר על המערביים. מי שלא זקוק לריגושי הכוח וביצועי הדגם הבכיר יחסוך כמעט 50 אלף שקל ברכישת הדגם החד־מנועי, שמציב יחס מרשים של ממדים ומפרט למחיר. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

NIO ET5

344 אלף שקל עולה הספורט־סדאן של מותג הפרמיום הסיני NIO. יש לה שני מנועים בהספק 489 כ"ס ועם סוללה של 75 קילוואט הטווח הוא עד 450 ק"מ.

NIO ET5 / צילום: יח''צ

BYD SEAL 4WD

לספורט־סדאן החדשה של BYD גרסה כפולת מנועים המייצרת 530 כ"ס, ועם סוללה של 82 קילוואט משיגה טווח של עד 520 ק"מ. באירופה היא זולה מה־P7.

BYD SEAL  4WD / צילום: יח''צ

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום