גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהלי השיווק נערכים ל-2024 עם קמפיינים צנועים ותקציבים מאתגרים

המחיר הכלכלי של המלחמה, שעדיין לא ידוע מתי תסתיים, מחייב את מחלקות השיווק בארגונים לפעול בשני כיוונים: מהלכי נתינה תדמיתיים לצד מהלכי מכירות ● המומחים ממליצים לתת הטבות עם ערך כדי להרוויח נאמנות בהמשך, וגם ללמוד מהמקרה של אוקראינה ● לקראת 2024, פרויקט מיוחד

מנהלי השיווק נערכים ל–2024 עם קמפיינים צנועים ותקציבים מאתגרים / אילוסטרציה: Shutterstock
מנהלי השיווק נערכים ל–2024 עם קמפיינים צנועים ותקציבים מאתגרים / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שההלם הראשוני ממתקפת החמאס ב־7 באוקטובר פינה מקומו לחוסר ודאות לגבי הסלמה אפשרית ומועד סיום המלחמה, אחת המשימות המשמעותיות בכל ארגון הוטלה על מנהלי השיווק: לנהל מחדש את הקשר בין המותג לצרכנים. 

איך לגבש תוכנית פרסום בזמן מלחמה 
האם התגייסות חברות למאמץ המלחמתי מועילה להן שיווקית?
לסובב את גלגלי המשק: הפתרונות של מנהלי השיווק לפעילות בזמן מלחמה

מסקר שביצע איגוד השיווק בקרב 100 מנהלים בענף בחודש נובמבר עולה כי מחציתם עובדים תחת ההנחה שהמלחמה תסתיים עד תום הרבעון הראשון של 2024. 28% סבורים כי היא תסתיים בתום המחצית הראשונה של השנה, ו־12% חושבים שהיא תסתיים עד סוף השנה הנוכחית.

איזו השפעה תהיה לכך? 46% צופים כי תקציב השיווק שלהם יישאר זהה לזה של 2023, 23% סבורים כי הוא יהיה קטן משמעותית, 23% נוספים חושבים כי יהיה קטן יחסית, ורק 10% מאמינים כי יהיה גדול יותר.

אחד הנתונים המפתיעים הוא הדבקות בשפה התקשורתית של המותג: 61% אומרים כי ימשיכו בשפה הרגילה עם התאמות מסוימות, 12% ימשיכו עם השפה התקשורתית הרגילה, ורק 23% ישנו את השפה והמסרים כך שיתכתבו עם המציאות המלחמתית.

מומחים ויועצים עמם דיברנו מזכירים כי אומנם חשוב להציג עמדה ערכית, אך השפה התקשורתית אינה חזות הכול. מסרים שהתאימו ונדרשו בשבועות הראשונים, בסגנון "יחד ננצח", צריכים לפנות את מקומם לעשייה אמיתית. מי שממשיך איתם פשוט מייצר תחושה של ניצול ציני. 

"אנשי ונשות השיווק מבינים את האחריות שיש להם, כמובילי חברות ומותגים, להניע את הכלכלה ולבנות את המחר", אומרת סיגלית הורן־גלפרין, מנכ"לית איגוד השיווק. "ישנה היערכות לשנה מורכבת, שבה יהיו תנודות משמעותיות. אנחנו רואים כבר עתה יותר ויותר פעילויות שיווק, ואני מעריכה שברבעון הראשון נראה עוד הגדלת תקציבים, כשהכול תלוי במצב". 

 

חלון הראווה

"מחלקת השיווק היא חלון הראווה של החברה שנכנסה להלם, והתפקיד שלה היה להחזיר את החיות", אומר אבי זיתן, מומחה לשיווק ואסטרטגיה. "אנשי השיווק נאלצו לצאת מההלם ולעשות התאמות בעדינות, בלי שמחה או הומור, לצד הגבלות בתקציבים. כל הקמפיינים הרבה יותר צנועים".

בשלב מסוים התגבשה ההבנה שגם בתוך הכאוס יש לפעול שיווקית ועסקית, ומותגים חזרו לפעילות עם דגש על שירות, ערכים ואמפתיה. "למרות הכאב, חייבים להניע את הכלכלה ולהמשיך לשווק ולפרסם", מציין זיתן, "אחרת בעוד כמה חודשים ייסגרו משרדי הפרסום, יוציאו אנשים לחל"תים ויצמצמו תקציבים.

"אני מניח שהמלחמה תגיע לסיומה לקראת סוף הרבעון הראשון, אבל אז תתחיל המלחמה הבאה - של הכלכלה. מחלקות השיווק בונות על רבעון צנוע, יותר הטבות ושחיקת הרווחיות, כדי לתת לאנשים מה שהם צריכים כרגע - ביטחון, שירות ומינון". 

אבי זיתן / צילום: יבגני שוורץ

איך ייראו תקציבי השיווק ב־2024?
"השנה עומדת להיות קשה ומאתגרת כלכלית. כמו שעושים בתקופות משבר, יהיה מיקוד על קטגוריות הליבה שמייצרות את ההכנסות הגדולות, הפרה החולבת והעוגנים, ותהיה פחות תמיכה במותגי נישה ובהשקות קטנות.

"אם התקציב יקטן, המשמעות היא להיכנס לפחות הרפתקאות וללכת על קו שמרני יותר. חשוב להקפיד על האמפתיה והחיבור. אי־אפשר לראות על המסך בתקופה הזו 50% הנחה, כשחמישה חיילים נהרגים. מצד שני, אין ברירה, כי אם לא יפרסמו, אז ייתקעו עם מלאי, יפגעו ברווחיות וייאלצו לפטר עוד עובדים. אז תפרסמו, תשווקו - אבל תבינו שאנשים במצב צבירה מורכב, וצריך להיות אמפתיים".

שיווק תחת אש

מוטי אלבז, מנכ"ל פירמת הייעוץ האסטרטגי שיווקי Success Code, אופטימי פחות מזיתן ומעריך כי המלחמה תימשך עד מחצית 2024. "חשוב לזכור שיש זירה נוספת לטפל בה - בצפון", הוא אומר. "יש עשרות אלפי אנשים שלא יחזרו לבתיהם לפני שהאיום שם ינוטרל".

לדבריו, "מחלקות השיווק יצטרכו לסגל לעצמן שיטות התנהגות תחת אש. כשהמלחמה תסתיים, יתחיל תהליך החלמה כלכלי שייקח עוד כמה חודשים. לכל אורך השנה יהיה צורך להתמקד בשני כיוונים: מהלכי נתינה תדמיתיים לצד קמפייני מכר". 

מוטי אלבז, מנכ״ל Success Code / צילום: עידו סקעת

באיזה אופן השפה תשתנה?
"אי־אפשר להשתמש בשפה הרגילה של 'אנחנו מציעים חבילות מאוד משתלמות, בוא תקנה'. צריך להוסיף אבן ענקית שאומרת 'אני נותן תדמיתית'. מהלכים של חברות עכשיו הם לתת חינם, להעניק הטבות ללא ריבית או הנחות מאוד משמעותיות, לפעמים במחיר עלות.

"הצרכן היום מצויד בגלאי בולשיט, אי־אפשר לערבב אותו - לא עכשיו. מנהלי השיווק צריכים להסתכל לטווח רחוק יותר ממה שהם רגילים. זה בסדר לתת כמויות של הטבות ומתנות ולא להרוויח, כדי להרוויח נאמנות בשנה שלאחר מכן. וזה מתקשר למשקיעים, שתמיד רוצים כאן ועכשיו, שגם התפיסה שלהם תצטרך להשתנות".

אחת הנקודות החשובות בעיני אלבז היא שלמרות הקשיים, חשוב להטמיע כלים טכנולוגיים חדשים בארגונים ובחברות. "זו שעת הכושר של כל מנהל שיווק במדינה להטמיע כלים טכנולוגיים שלא הספיק להכניס ב־2023 ובשנים לפניה. תמיד הבעיה היא זמן, אבל דווקא עכשיו כשהמלחמה בעיצומה, חשוב להשקיע במערכות ניהול מסע הלקוח באונליין ובאופליין".

האם ניתן לשכנע את הישראלים לקנות כחול־לבן לאורך זמן, ולוותר על האתרים הבינלאומיים?
"יש כוחות לכלכלה. אם יהיו סלי קנייה זולים יותר ב־50%, שם יקנו. בזמן מלחמה, הפטריוטיות שולטת. כשהיא תיגמר, הכוח הכלכלי יגבר על הפטריוטיות מסיבה אחת - המצב הכלכלי במדינה לא יהיה פשוט".

לשמור על רגישות

ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מבית ספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, מציעה להסתכל על המצב באוקראינה. "במלחמה שם, תקציבי השיווק ירדו ב־63% בממוצע. תמהיל אמצעי הפרסום והשיווק השתנה, כמו גם המסרים. בישראל זה נעשה אולי אפילו באופן אינטואיטיבי, מסרי התמיכה והתאמה של מוצרים ושירותים לטובת הציבור, הנפגעים והצבא.

"ככל שהמצב הופך להיות סוג של שגרת מלחמה, לכולנו ברור שחלק מהחוסן הוא כלכלי, ושגם חברות צריכות להתפרנס. גם הצרכנים משנים את סדרי העדיפויות. באוקראינה, מעבר לירידה דרמטית בתקציבי הפרסום, הייתה התאמה למצב, כי הציבור רצה לראות את המותגים תומכים בצבא, בערכים ובתרבות האוקראינית. הם לא הסתפקו בתרומה של 20% מההכנסות, אלא רצו לראות עשייה.

"גם אצלנו, הצרכנים מצפים מהחברות להיות חלק ממערך התמיכה. המלחמה הביאה מעגלים חדשים של משפחות למצב כלכלי לא פשוט. אנשים יתנו פחות דגש על מותרות. בנוסף, לא נרצה לרכוש רק מוצר ושירות, אלא גם לדעת שהחברות מעניקות ערך מוסף, כמו תמיכה בעסקים ובמפונים".

השאלה היא עד מתי הם יוכלו להמשיך בכיוון הזה.
"החברות צריכות להמשיך להתקיים, ולכן הן מחפשות את האיזון הדק בין הצורך להתפרנס לשגרת המלחמה ומתן הערך המוסף שחשוב לצרכנים. הרגישות צריכה להיות גדולה, מכיוון שיש פה קהלים שונים, שכל אחד מהם נמצא במעגל אחר של המלחמה.

"מסתובבים בינינו אנשים שהם במעגל הראשון ואיבדו אנשים, יש מעגל שני ושלישי, וכל אחד סוחב את הכאב שלו. מותגים חייבים לקחת בחשבון את כל המעגלים הללו. מי שיפרסם בצורה אופורטוניסטית, יזכה לפחות תמיכה ויכעיס. זה ייקח זמן, אם בכלל, עד שנחזור לנורמליזציה. לא כל עוד יש חיילים שנלחמים, מצב ביטחוני בסימן שאלה וטילים".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר