גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין עוטף עזה לרצועה: מה חיפש אילון מאסק בביקור הבזק שלו בישראל

המיליארדר האמריקאי הסתובב בין בתי הקיבוצים בפנים מאובנות ונתן לנרטיב הישראלי במה נאה ● אולם כשהוא מאבד מפרסמים בטוויטר, חווה הפסדים ומואשם באנטישמיות, מבלי שהמארחים בישראל מעמתים אותו עם האמירות הבעייתיות - ברור כי הביקור מיטיב בעיקר עמו

נתניהו ומאסק בביקור בכפר עזה / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
נתניהו ומאסק בביקור בכפר עזה / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"מעשים חשובים יותר ממילים" - זה היה הציוץ החידתי שהמיליארדר אילון מאסק בחר לשתף עם מיליוני עוקביו בראשית ביקורו ביום שני בכפר עזה, לצד רה"מ בנימין נתניהו. בסרטון שפורסם מהביקור נראה מאסק כמי שכפאו שד: כשמאחוריו מאבטח שמחזיק עבורו מטריה, הוא התהלך בפנים מאובנות בין בתי הקיבוץ, קיבל הסברים, מיעט בשאלות וכמעט ולא שוחח עם עמיתיו. חזותו נעה בין משועמם להלום.

סרט הזוועות וביקור בכפר עזה: כך נראה הביקור של מאסק בישראל
"רק באישור משרד התקשורת": השר קרעי ואילון מאסק הגיעו להסדר סביב שירות האינטרנט סטארלינק

בשיחה שערך כמה שעות מאוחר יותר עם נתניהו בפורום פתוח ב־X (לשעבר טוויטר) - שזכה לכ־130 אלף מאזינים וכ־200 אלף צפיות סך הכל - הוא נתן לנתניהו מרחב מלא לפרוס את משנתו, מיעט לדבר, וכאשר כבר פצה את פיו דאג להתבטא באופן מאוזן. "מטריד לראות הפגנות בעד חמאס כמעט בכל עיר מרכזית בארה"ב, אבל ברור שיש כאן דאגה לעם הפלסטיני", אמר מאסק. הוא אף אמר כי "גם ישראל הרגה אזרחים בעזה, אבל יש הבדל חשוב שישראל מנסה להימנע מהרג אזרחים". מאסק הביע זעזוע מההרג המכוון של מחבלי חמאס וגינה את שמחת הרצח שלהם, אך דאג להציג חזות פייסנית, ולאחר שורה של נאומים ארוכים של נתניהו קינח בתקווה "לעתיד טוב יותר לעולם כולו".

המיליארדר האמריקאי נחת בשעת בוקר בתל אביב, משם המשיך ישירות לביקור בישובי עוטף עזה לצדו של רה"מ; נפגש עם ממלא מקומו של ראש מועצת שער הנגב יוסי קרן בביתו של ראש המועצה שנרצח ב־7 באוקטובר, אופיר ליבשטיין; לאחר מכן נסע לכנסת - שם צפה בסרטון הזוועות שתיעד את האירועים הקשים בטבח; ואז המשיך לפגישות עם השר בני גנץ ונשיא המדינה יצחק הרצוג. מאחורי החזות הממלכתית והדאגה לשלום המזרח התיכון, עומדים אינטרסים מסחריים ושיקום תדמיתו של מאסק, שמאז שרכש את טוויטר הסתבך באמירות אנטישמיות, הואשם בהסרת המגבלות על שיח אנטישמי ב־‏X, ונאלץ פעם אחר פעם לפנות לכיבוי שריפות זמני עד הסקנדל הבא.

המטרה הכלכלית להחזיר את המפרסמים

ההכנסות החודשיות של טוויטר בארה"ב ירדו בלפחות 55% בכל חודש בהשוואה לחודש המקביל שנה קודם לכן, כך לפי נתוני Guideline. בחודש אוגוסט האחרון לבדו הצטמצמו ההכנסות מפרסום ב־60% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. על מנת לעצור את הסחף, הצהירה המנכ"לית שמינה מאסק לטוויטר, לינדה יקרינו, כי יותר מ־1,500 מותגים חזרו לפרסם בפלטפורמה וכי כ־90% מכלל המפרסמים המובילים חזרו אליה.

אלא שכל אלה ירדו לטמיון בעטיה של סערת האנטישמיות האחרונה: לאחר שהתברר כי מודעות שלהן ממומנות הופיעו לצד ציוצים אנטישמיים ברשת החברתית, הודיעו אפל, IBM ודיסני כי לא יפרסמו יותר, זאת לאחר פרסומו של מחקר שעסק בנושא בשבוע שעבר.

עבור יקרינו, המטרה היא ברורה - לחתור לרווחיות, ורצוי עוד השנה. סערת האנטישמיות ברשת החברתית ואפקט המלחמה בעזה מגיעה בעיתוי לא טוב עבורה. הרבעון הרביעי של השנה נחשב לחזק ביותר עבור כל חברת פרסום חפצת חיים, וכעת נראה כי היא רחוקה מהשגה. אם 2023 תוצג כקטסטרופלית, יהיה קשה להוכיח שמאסק אכן הצליח במשימתו "לשקם" את טוויטר. את הצ'ק אמורים לפדות בין השאר הקטרים וכמה משפחות מדובאי שסייעו למאסק לרכוש את הרשת החברתית בעסקת מיליארדים לפני יותר משנה.

אחרי מכת המחץ, מאסק מנסה להצטייר כמי שלוקח אחריות על האירוע מתוך תקווה להרגיע את הרוחות ולהשיב מפרסמים לפלטפורמה. מאסק מרבה לצייר עצמו כפטריוט, וכל עוד הצי האמריקאי מתקדם למזרח התיכון, הוא יכול לחשוב גם את עצמו ככזה, בלי להיתפס בחיבת ציון. הוא הבין היטב כי הצהרות כלליות כמו אלה שהשמיע בשבוע שעבר - לפיו יתרום את ההכנסות מפרסום על ציוצים הקשורים בעזה לבתי חולים בישראל ול"ארגונים הומניטריים בעזה" - אינם מספיקים.

המטרה התדמיתית טיהור הנזק שנגרם

העיסוק החוזר ונשנה בישראל וביחסיה עם הפלסטינים עם פרוץ המלחמה הביאו את מאסק להסתבך שוב בהתבטאויות אנטישמיות, ולספוג ביקורת מבכירים בעמק הסיליקון - בהם מייסד פייסבוק דסטין מוסקוביץ, וקריסטין הול שמנהלת אחזקות בטסלה וקראה לפיטוריו. מאסק הגיב באופן חיובי לציוץ שהאשים את היהודים ב"ליבוי שנאה כלפי לבנים", וטען כי יש להתעלם מ"יהדות המערב שמגלה כעת שמיעוטים לא אוהבים אותה".

עוד קודם לכן נקלע לעימות חזיתי עם אחד הארגונים הבינלאומיים הנאבקים באנטישמיות, הליגה נגד השמצה בארה"ב, שהיווה ככל הנראה את הטריגר למפגש הקודם עם נתניהו, לפני חודשיים בלבד. מאסק טען אז כי הליגה מקדמת לובי נגד טוויטר, ובגלל הטענות של הליגה שבטוויטר מקדמים תכנים אנטישמיים ללא הפסקה, הרשת החברתית איבדה כ־60% מסך ההכנסות שלה בארה"ב.

אלא שמאסק יכול לבוא בטענות בעיקר לעצמו: מאז הרכישה, פוטרו עובדים רבים שמילאו תפקידים מנגנוני ניהול התוכן בטוויטר, הוסרו מגבלות רבות ביחס למדיניות התוכן, הוחלשו מנגנוני אימות זהויות והאלגוריתם קידם בפועל יותר תכנים אנטי־ישראליים ואנטישמיים - זמן רב לפני הטבח באוקטובר. טוויטר הפכה להיות הרשת החברתית הזמינה ביותר עבור תכני הזוועות שמגיעים מטלגרם. באיחוד האירופי דרשו ממאסק בתחילת המלחמה לתת דין וחשבון על מה שקורה ברשת החברתית בבעלותו, ולהבין איך הוא נלחם בתכני שנאה.

ביקורו של מאסק בישראל, התייצבות חד־משמעית לצד נתניהו גם אם כלפי חוץ נראה כעובדה שנכפתה עליו, היא עבורו כורח המציאות. גם הנרטיב הישראלי זכה לבמה נאה: דרך הביקור מקדם מאסק את קו ההסברה הישראלי במדיות השונות, אלא שגם במדינת היהודים לא עומת מאסק עם התבטאויותיו האנטישמיות. בין אם מדובר בנימוס של מארחים או בזיכרון סלקטיבי - נתניהו, הרצוג ואפילו נשיא יד ושם לא השמיעו את קולם נגד האיש שנחשב לאחראי על אחד ממנועי התכנים האנטישמיים הגדול בדורנו.

המטרה העסקית אינטרנט למזרח התיכון

אולם לא רק עסקי הפרסום בטוויטר והתדמית של מאסק עומדים מאחורי ביקורו של המיליארדר בישראל - הוא בא לכאן לקדם עסקים עד הסוף, עם אג'נדה ברורה. מאסק מעוניין ששירות האינטרנט של חברת SpaceX בבעלותו, Starlink, תהיה זמינה ברחבי העולם כמה שיותר מהר. מה שמיוחד בשירות הזה הוא שהחיבור לאינטרנט הוא דרך לוויינים בשטח ולא דרך תשתיות קבועות באדמה, מה שהופך את זה לשירות מציל חיים באזורים מורכבים. בשל כך, העלויות הן גבוהות בהתאם, והרווח למאסק ברור.

מתחילת הלחימה, משרד התקשורת מנהל מגעים להפעלת Starlink כדי לחבר את יישובי העימות בדרום ובצפון בעזרת חיבור לווייני. כשהם כמעט הגיעו להסכמות, מאסק הצהיר בסוף החודש שעבר כי חברת החלל שבבעלותו SpaceX, תנסה לסייע לארגוני הסיוע הבינלאומיים בעזה להתחבר לאינטרנט. שר התקשורת שלמה קרעי תקף את מאסק על כך, כי חמאס ייעשה שימוש בזה לטרור, והחליט לנתק כל קשר עם החברה. מאסק תקף בחזרה ואמר שהם "לא כל כך תמימים", ו"שאף מסוף של סטארלינק לא ניסה להתחבר מעזה". עוד הוא ציין כי הם יוודאו ויאמתו שהמסופים האלו משמשים רק לסיבות הומניטריות טהורות.

עוד לפני שמאסק נחת בישראל, השר קרעי פרסם כי השניים הגיעו להסכמות - כשליבת העניין היא שהדרך היחידה להפעיל את המסופים הוא באישורו של משרד התקשורת הישראלי בלבד, "לרבות ברצועת עזה". מאסק למעשה נכנע לדרישה הישראלית לשליטה מלאה ביחס למכשירים עצמם, כדי לוודא שבעזה לא עושים בהם שימוש לרעה. במשרד התקשורת בטוחים שזה ימנע את השימוש של ארגון הטרור חמאס בטכנולוגיה הזו. אך מהצד של מאסק, זה ברור - הגדלת ההכנסות מהטכנולוגיה המתפתחת, וקידום אגרסיבי של אג'נדת מאסק: תומך ישראל, בעיקר כשזה מגדיל לו את ההכנסות ומשקם לו את התדמית.

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"