גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המותגים הגדולים בישראל מתגייסים למען החטופים בעזה

שופרסל, ויקטורי, תנובה, אל על, מקדונלד'ס וחברות נוספות יצאו במהלכים שמעלים את נושא החטופים למודעות הישראלית והבינלאומית ● מה שבימים רגילים היה יכול להיתפס כניצול ציני, מתקבל כקידום ערך חשוב ומעורר הזדהות, במטרה להשפיע על הנהגת המדינה

הקוטג' של תנובה עם קריאה להחזרת חטופים / צילום: תנובה
הקוטג' של תנובה עם קריאה להחזרת חטופים / צילום: תנובה

בששת השבועות מאז המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס על תושבי העוטף, צצו יוזמות רבות במטרה לסייע לנפגעים, לתושבים שפונו, לאלו שפרנסתם נפגעה, לאלו שאיבדו את בתיהם וגם למשפחות החטופים.

החברות הגדולות במשק נרתמו למהלכים שיהדהדו את נושא החטופים במודעות הישראלית והבינלאומית, על מנת שהם לא יישכחו לרגע - לא בסופרמרקט, לא כשעומדים בתור ולא כשפותחים את המקרר.

לצד המהלכים שיזמו החברות עצמן - חלקן בשיתוף מטה המשפחות - פותחו גם מהלכים חוצי מותגים, כמו שעונים שסופרים את הימים, הדקות והשניות מרגע החטיפה, או כסאות צהובים שמוצבים בכניסה לחנויות, ארגונים ואתרים.

אבי זיתן, מומחה לשיווק ואסטרטגיה, שבעצמו ניצל ב-7 באוקטובר כששהה בקמפינג סמוך למסיבה ברעים, סבור כי למרות טענות שעולות כלפי חלק מהמותגים, לא מדובר בניצול ציני של המצב. "החטופים הם כרגע המכנה המשותף הכי רחב ואמוציונלי בחברה הישראלית", הוא מסביר.

אבי זיתן / צילום: יבגני שוורץ

"המותגים משקיעים בזה, כדי שכולם ירגישו שהנושא נוכח כל הזמן. כשאתה קונה קוטג' והוא במקרר שלך, זה נוכח. אותו דבר כשאתה נכנס לסניף של ויקטורי, או כשאתה גולש באחד מהאתרים עם השעון. וכשחברה כמו תנובה שמה את המסר על הקוטג', גם העובדים מרגישים הזדהות.

"החברות לא עושות את זה כדי לקבל 'ריוורד' חברתי. יש פה ניסיון להתחבר בצורה יחסית עדינה, ולהניע את המודעות. הן בחרו בערך תדמיתי חזק, זה לא כמו לעשות מבצע של 50% הנחה. עשו בנו טבח נוראי, ואת זה צריך לשים במרכז תשומת הלב הציבורית. זו הדרך של החברות המסחריות להשפיע על ההנהגה".

בנוגע לרתיעה של הורים רבים מלחשוף את ילדיהם לכך שישנם חטופים - ביניהם עשרות ילדים - זיתן סבור כי לאור חזרת הילדים לגנים ולבתי הספר, קשה להסתיר את הדברים. "זה עומד להיות חלק מהזהות שלנו.

"בחרו להשתמש בתמונות יפות של הילדים, ולא תמונות נוראיות מאותו הבוקר, וזה נותן תזכורת טובה. כך זה לא מכניס ללחץ, אלא מעלה למודעות. שיווקית, זה נכון להעלות מודעות לכל הקהלים. אי אפשר להתחמק מזה. זה שם. כל אדם בישראל צריך לדעת את הקטסטרופה שעברנו".

שופרסל: צמידי הזדהות עם החטופים

"כשהתבררה התמונה הקשה של הנעדרים והחטופים, היה לנו ברור שנרצה להירתם גם בזירה הזו", מספר זיו קסלמן, ראש אגף השיווק בשופרסל. "בהמשך לפנייה של מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים, הפקנו כ-2.5 מיליון צמידים עם המסר: עד שכולם כאן, כולנו עדיין שם - והם נמכרים ברשתות שופרסל ו-Be.

"המהלך מאפשר לנו להציע ללקוחות דרך נוספת להשאיר את הנושא על סדר היום התקשורתי, וגם לסייע כספית - כיוון שכל רכישה כזו נתרמת במלואה למען המטה".

צמידים של שופרסל / צילום: יח''צ שופרסל

תנובה: מסר על הקוטג'

"לבקשת מטה משפחות החטופים ובשיתוף עמו, התחלנו בשיווק כחצי מיליון גביעי קוטג' 5% למשך שבוע, עם הקריאה בעברית ובאנגלית "מחכים לכם בבית / BringThemHome#", מספרת מיכל בצר, מנהלת אגף השיווק בחטיבת החלב של תנובה.

"למרות פניות רבות בעבר, עד כה לא נעתרנו לפניות לפרסום מסרים על גבי המוצרים שלנו, ובוודאי שלא על מוצר דגל כמו קוטג' תנובה. מדובר במהלך חסר תקדים עבורנו. עם זאת, גם אירועי ה-7 באוקטובר הם חסרי תקדים בישראל, ובסופו של דבר, גודל השעה הכריע. בחרנו בהעברת המסר על גבי הקוטג', כיוון שהוא מותג אייקוני ישראלי שנמצא כמעט בכל בית ומזוהה עם סמל הבית, כך שהמהלך מתחבר לערכי המותג".

ויקטורי: תזכורת על העגלה

"לרגל ציון חודש לאירועי ה-7 באוקטובר, חיפשנו דרך להעלות את המודעות לנושא החטופים. היה לי ברור שיש צורך במהלך שיהדהד וייצא מכותלי הסניפים, עם מסר שלא ניתן להתעלם ממנו, שיחדור לכל אחד ואחת כמו חץ ללב", מספר גל מרגלית, סמנכ"ל השיווק של רשת ויקטורי.

"המהלך כלל קמפיין גרילה, שבמסגרתו הודבקו שמותיהם וגילם הצעיר של הילדים החטופים על גבי מושבי הפעוטות הקיימים בעשרות אלפי עגלות הקנייה ב-68 סניפי הרשת, עם הכיתוב המטלטל 'זה יכול היה להיות הילד שלך' בעברית ובאנגלית, כך שכל נושא עגלה יראה את השם על גבי המושב הריק.

עגלת הסופר של ויקטורי / צילום: ויקטורי

"הקמפיין צולם ושותף על ידי משפיעני רשת ובכלי התקשורת הארציים, ומאז מקבל הדים בכל רחבי הגלובוס והודעות תמיכה בכל השפות. הוא עורר מנעד רחב של תגובות: היו שהתרגשו, התלהבו ואפילו בכו, והיו גם אלה שהתקשו להכיל את המסר והכאב.

"למרות הבעיטה בבטן, הקושי של החטופים והמשפחות גדול יותר מקשיי ההכלה. אנו במצב של לעשות או לחדול - המדינה חייבת לעשות הכול על מנת להשיבם הביתה בשלום, ואנו נעשה ככל האפשר על מנת לעורר את המודעות הארצית והעולמית".

ליים: סרטים על קורקינטים

"רצינו להשתמש בכלים שלנו, שנמצאים במרחב הציבורי, להעלאת מודעות על החטופים וכבר בימים הראשונים קשרנו על כ-3,000 קורקינטים בגוש דן ואילת סרטים צהובים", מספר רן יוריסט, מנהל קשרי ממשל וקהילה ב-Lime ישראל.

קורקינטים של ליים עם סרט צהוב / צילום: ליים

"בדרך כלל אנחנו לא עושים מרקטינג מסורתי לעצמנו, אבל כשיש נושאים וערכים שחשוב לנו לקדם, אנחנו משתמשים בנוכחות הציבורית של הכלים שלנו להעלאת מודעות. Lime היא חברה גלובלית, והקהילה הישראלית חשובה לה. קיבלנו את התמיכה של ההנהלה הגלובלית למהלכים השונים שקידמנו, כולל פוסט הזדהות עם הקהילה הישראלית בדף הגלובלי".

אל על: תמונות על מושבי המטוס

חברת אל על צרפה את תמונות הנעדרים והחטופים הנושאות את שמם למושבי טיסת המטען שיצאה מניו יורק להבאת ציוד טקטי ורפואי ארצה עבור הלוחמים בחזית. "כחברת תעופה לאומית יש לנו אחריות לייצג את המדינה", אומר נדב חנין, סמנכ"ל השיווק של אל על. "מטוס ריק מנוסעים ומלא בתמונות החטופים זו תמונה מאוד עוצמתית, והמהלך זכה להד תקשורתי בישראל ובחו"ל, ושודר בכלי תקשורת עולמיים.

טיסת אל על עם צילומי החטופים והנעדרים / צילום: דוברות אל על

"נרתמנו ללא מעט דברים בנושא החטופים, כשביום ה-14 למלחמה מטה המשפחות ביקש להדליק אורות ולשיר את התקווה, ועשינו זאת על טיסה מבנגקוק לתל אביב. גם ביום ה-30 עשינו זאת על טיסה 315 ללונדון. בסוף, למטוס יש כוח עוצמתי, יש בו משהו שמעניין אנשים בכל העולם".

מקדונלד'ס: תמונות על מסכים

רשת המזון המהיר מקדונלד'ס הציבה בסניפיה מסכים שעליהם מוקרנות תמונות החטופים, זאת לאחר שתרמה 100 אלף ארוחות לכוחות הביטחון, תושבי העוטף ובתי החולים.

סניף מקדולנדס עם כרזות החטופים, רמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

המהלך בוצע ביוזמת זכיינית מקדונלד'ס בישראל, חברת אלוניאל, והוא הוביל לגילויי ביקורת כלפי הרשת ברחבי העולם, ולקריאות לחרם. עם זאת, המהלך ממשיך והמסכים מוצבים בסניפים.

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נעילה ירוקה באירופה

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב