גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

200 טילים ו־150 חיילים: מה עומד מאחורי החלטת ביידן לשלוח צוללת גרעינית לאזור

הצי האמריקאי לא נוהג לפרסם את מיקום הצוללות שלו, אך באופן חריג עשה זאת השבוע, עם הגעת "פלורידה" למזרח התיכון ● הצוללת בהנעה גרעינית הגיעה לאזור ברקע המלחמה בעזה, ובכך ארה"ב העבירה מסר ברור לאיראן וגרורותיה ● איזה יתרון צבאי היא מביאה למערכה?

הצוללת ''אוהיו'' בתעלת סואץ, השבוע / צילום: Reuters, U.S. Naval Forces Central Comman
הצוללת ''אוהיו'' בתעלת סואץ, השבוע / צילום: Reuters, U.S. Naval Forces Central Comman

ביום ראשון הפתיע צבא ארה"ב את המזרח התיכון כאשר הודיע כי "פלורידה", אחת מהצוללות הגרעיניות מהדגם המתקדם "אוהיו", נכנסה לאזור פיקוד המרכז שלו, סנטקום, המנוהל מבחריין. ההצהרה הבהירה לכל השחקנים באזור מסר ברור: הצוללת האמריקאית כאן בגלל המלחמה בעזה וגרורותיה בתימן, עיראק וסוריה. 

שאלות ותשובות | מאפשרת פגיעה מדויקת במטרה: הפצצה החכמה שמצטרפת למלחמה מול חמאס
WSJ | טילים מצפון קוריאה, מרוסיה ומאיראן: מומחים מנתחים את ארסנל הנשק של חמאס
כותרות העיתונים בעולם | הדיפלומטיה של יפן על חבל דק ומה חושבים במצרים על עמיחי אליהו?

ההודעה הפומבית הפתיעה רבים. ארה"ב איננה נוהגת להודיע על מיקום הצוללות הגרעיניות שלה, קל וחומר לא בשעת מלחמה שעשויה להתרחב גם לאזורים נוספים. יתרה מכך, רק לפני מספר שבועות האמריקאים שלחו לחופי ישראל ולבנון שתי נושאות מטוסים ("אייזנהאואר" ו"פורד"), כוח ימי שבעצמו מייצר הרתעה משמעותית. 

צוללות ה"אוהיו" הן חוד החנית של צי הצוללות האמריקאי. הן תוכננו ויוצרו בשנות ה־70 וה־80 של המאה שעברה כדי לסייר במעמקי האוקיינוסים, כשבבטנן ארסנל של טילים גרעיניים שיכולים להגיע לכל נקודה בגלובוס. מדובר בכלי לחימה במשקל של כ־16 אלף טון, שעלות הייצור שלו עומדת על 2 מיליארד דולר, שחוצה ימים במהירות של 46 קמ"ש, ומסוגל להגיע מנמל הבית בג'ורג'יה לחופי ישראל בתוך שבוע וחצי בלבד. כל זאת בזכות מנוע המבוסס על כור גרעיני עוצמתי שמפיק 60 אלף כוחות סוס ואיננו זקוק לתדלוק. על הסיפון 155 אנשי צוות, המסוגלים לירות 154 טילי "טומהוק" ו־48 טילי "הרפון". 

מדוע ההצהרה של ארה"ב חריגה?

צוללות מדגם "אוהיו" נושאות ראשי קרב גרעיניים ונמצאות בדרך כלל במשימות סיור חשאיות בעומק של מאות מטרים במעמקי הים. לפיכך, הצי האמריקאי איננו נוהג להודיע על מיקומן של הצוללות שלו. 

לאחר סיומה של המלחמה הקרה בתחילת שנות ה־90, החליטה ארה"ב להסב ארבע מתוך הצוללות לכאלה הנושאות טילי שיוט. ה"פלורידה" עברה הסבה שכזו רק בשנת 2003 ולכן איננה נושאת על סיפונה נשק גרעיני ואיננה נחשבת לחלק מהמאמץ הלא קונבנציונלי של הצי האמריקאי.

במקור נבנו 18 צוללות "אוהיו" בשלהי המלחמה הקרה למשימות של הרתעה גרעינית. אלה צוללות שמסיירות ברחבי העולם ונושאות עליהן ראשי קרב גרעיניים בכדי לספק את מה שכונה כ"יכולת המכה השנייה" - היכולת לשגר במפתיע טילים גרעיניים מעומק הים במקרה של תקיפה גרעינית על ערים או בסיסים ביבשה. 

מדוע הגיעו הצוללות דווקא עכשיו?

טילי "טומהוק", שבהם חמושה הצוללת, מסוגלים להגיע לכל נקודה במזרח התיכון, עד למרחק של 2,500 ק"מ. לשם הדגמה, טיל המשוגר ממול לחופי ביירות בלבנון יכול להגיע בקלות עד לטהרן (כ־1,500 ק"מ) או אפילו עד צנעא שבתימן (כ־2,200 ק"מ), לא כל שכן ליעדים קרובים יותר בסוריה ובעיראק. 

לפיכך, ככל הנראה המטרה העיקרית בהגעתן למזרח התיכון היא לייצר הרתעה מפני תקיפות של איראן, או של גרורותיה - חיזבאללה בלבנון, חות'ים בתימן ומיליציות שיעיות בסוריה ובעיראק. יש לציין שרק השבוע הודיע הבית הלבן כי יתערב במקרה ואיראן וחיזבאללה יתקפו את ישראל. 

בנוסף, בשבועיים האחרונים בסיסים של ארה"ב בעיראק ובסוריה הותקפו על ידי מיליציות שיעיות, באמצעות רחפנים שהופעלו מרחוק. רשת NBC אף דיווחה ש־45 חיילים אמריקאים נפצעו בדרגות נזק שונות - החל מפציעה קלה ועד נזק מוחי - באותן תקיפות. 

בשל כך, לא מן הנמנע כי הצוללת "פלורידה" הגיעה לאזור גם כדי לתגבר את נושאות המטוסים האמריקאיות שכבר הגיעו למזרח התיכון בשבועות האחרונים. 

"לטילי שיוט שנורים מתוך צוללות יש יתרון ביחס לאלה שנורים ממשחתות", אומר לגלובס תא"ל (במיל') פרופ' שאול חורב, לשעבר מפקד שייטת הצוללות וסגן מפקד חיל הים. "זאת מפני שהאויב יודע לצפות מהיכן תגיע האש כשהיא נורית ממשחתות גלויות שמיקומן ידוע, אך לא יודע לצפות לה כשהיא מגיע ממעמקי הים.

"הצי האמריקאי וצי הצוללות בפרט הוא חלק בלתי נפרד מהדיפלומטיה האמריקאית, שתפקידו בראש ובראשונה לייצר הרתעה במקרים של חשש לעימות. מדובר בכוח אש נוסף על הכוח הקיים, שמסוגל לירות טילי שיוט המבוססים על GPS ולהגיע לכל נקודה במזרח התיכון". 

האם זו הפעם הראשונה ש"פלורידה" מגיעה לאזור?

הצוללת "פלורידה" רגילה לשייט בים התיכון. בשנת 2011 היא לקחה חלק בלחימה של ארה"ב, צרפת ובריטניה נגד לוב, שבסופה הודח הנשיא לעבר מועמר קדאפי. למעשה, זו הייתה הפעולה המבצעית הראשונה של הצוללת אי־פעם. בין השאר, "פלורידה" אכפה את מדיניות השמים הסגורים שהטילו בעלות הברית על שמי לוב, ואף סייעה בכוח אש שכלל ירי של 93 טילי "טומהוק" לעבר בסיסי כוחות ההגנה האווירית הלובית.

שנה קודם לכן, "פלורידה", לצד שתי צוללות נוספות שהתמקמו לאורך חופי אסיה, הפגינה נוכחות אמריקאית באזור בתגובה לניסוי ימי שערכה סין בטילים.

באיזה עומק משייטות הצוללות הגרעיניות?

צוללות גרעיניות, כמו אלה של סדרת "אוהיו" או של מדינות אחרות בנאט"ו, יכולות לצלול עד עומק של 300 או 400 מטר. הן בדרך כלל ינועו לא גבוה מ- 100 מטר מתחת לפני הים כדי לא להיחשף על ידי צבאות יריבים כמו רוסיה וסין. עם זאת, גם במעמקים של 300 מטר הן עלולות להתגלות באמצעות גלאי סונאר המותקנים באוקיינוסים וחשים בתנועתן על ידי גלי קול. לכן, קברניטי הצוללות משתמשים בחישוב של טמפרטורת המים בעומקים שונים על מנת לאתר את הגובה האידיאלי לשייט בו באותו הרגע ולהקטין את הסיכוי להתגלות.

כמה מתקדם הצי האמריקאי ביחס לצבאות אחרים?

צי הצוללות האמריקאי הוא היחיד בעולם שמתנייד באמצעות הנעה גרעינית בלבד. הוא מונה צוללות גדולות במיוחד המסוגלות להכיל כמות נשק גדולה בהשוואה לצוללות בצבאות מתקדמים. לשם השוואה, הצוללות הישראליות החדשות ביותר מדגם דולפין AIP מונעות במנועי דיזל או חשמל, כשעל סיפונן לא יותר מ־35 לוחמים, 5 טילי "הרפון" ו־16 טילי טורפדו.

עם זאת, צי הצוללות הסיני מאתגר את מקבילו האמריקאי. "הסינים מקצים תקציבי ענק לצוללות, ולמרות שהם פחות מתקדמים טכנולוגית מהאמריקאים, בעתיד כמות הצוללות עשויה להפוך ליתרון על פני איכות", אומר חורב. אמנם מומחים צבאיים בארה"ב מעריכים כי במקרה של עימות צבאי מול סין, תהיה ידה של האמריקאים על העליונה, אך הם יאבדו כרבע מצי הצוללות שלהם שמונה כיום 53 כלים ויאבדו כאלף לוחמים.

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם