גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלפי מכוניות חדשות מגיעות לישראל גם בתקופת המלחמה, וזה המרוויח הגדול

המלחמה המתמשכת משנה סדרי עולם בענף הרכב הישראלי, שעה שהנמלים מתקרבים לתפוסת יתר על רקע הירידה במכירות ● מה קורה לשוק היוקרתי והרווחי של פריקת כלי הרכב ואכסונם, איך חיפה צוברת יתרון על אשדוד, ומדוע יבוא הרכב העקיף צפוי להיפגע במיוחד

כלי רכב חדשים ממתינים בנמל חיפה / צילום: דוברות  נמל חיפה
כלי רכב חדשים ממתינים בנמל חיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

בחודש אוקטובר, בעיצומה של המלחמה, נמסרו בישראל קצת יותר מ־12 אלף כלי רכב חדשים מיבוא סדיר ועקיף, ירידה של כ־28% לעומת אוקטובר אשתקד. הפסימיסטים יגידו שמדובר בירידה דרמטית, שמשקפת את הקיפאון הכולל במשק ורומזת לבאות.

שאלות ותשובות | צה"ל "גייס" אלפי כלי רכב אזרחיים מתחילת המלחמה. כך זה עובד 
75 אלף כלי רכב תקועים בנמלים: היבואנים מסרבים להתחייב על מחירים 

אבל האופטימיסטים, ונותרו עוד כמה מהם, סבורים שכ־12 אלף מסירות רכב בחודש של מלחמה מעידות על גרעין של ביקוש גנרי לרכב חדש, שצפוי לצמוח במהירות כשהמשק יחזור למסלולו. נציין שעל פי נתוני מס רכוש נפגעו עד כה במלחמה אלפי כלי רכב פרטיים, וגם התנודות המשמעותיות של האוכלוסייה מיישובי הספר לעבר ישובים עורפיים עתידה להאיץ את הביקוש לניידות אישית, כלומר רכב.

אבל עוד חזון למועד. בינתיים המלחמה ממשיכה לשנות את המוסכמות ואת חוקי משחק בענף הרכב הישראלי ובלוגיסטיקה שתומכת בו ולייצר "נזק היקפי" שהשפעתו עשויה להיות ארוכת טווח.

לחץ לוגיסטי באילת ודאגה בתעשיית הביטוח

נמלי ישראל הם השער הלוגיסטי של ענף הרכב הישראלי. בשנה ממוצעת עוברים דרכם כ־300 אלף כלי רכב, פלוס מינוס כאשר הפריקה והאכסון של כלי הרכב נחשבת לתחום פעילות יציב, רווחי ויוקרתי של הנמלים, שמגלגל על פי הערכות בין 250 ל־350 מיליון שקל בשנה.

גם חלוקת "עוגת הרכב" בין הנמלים הייתה עד היום די יציבה. נמל אילת נחשב ליעד העיקרי לפריקה ואכסון של כלי רכב, שמגיעים מהמזרח, בעיקר מיפן וקוריאה ובשנתיים האחרונות גם מסין. הובלת הרכב מאילת למרכז הארץ היא ממושכת ולא זולה אבל זו עלות שולית בהשוואה לאגרת המעבר של ספינות בתעלת סואץ.

נמל אשדוד פופולרי במיוחד לפריקת רכב בזכות הקרבה למתקני ההכנה למסירה של יבואני הרכב. על פי נתוני חברת נמלי אשדוד בשנה שעברה נפרקו בנמל כ־134 אלף כלי רכב חדשים, בדומה ל־2021.

גם נמל חיפה נכנס כיום בקצב מואץ לתחרות על פריקת כלי רכב, אם כי עד למלחמה הוא היה עדיין רחוק מאשדוד. בשבעת החודשים הראשונים של 2023 נפרקו בו כ־40 אלף כלי רכב, עליה של יותר מ־60%.

בתמונה נמצא נמל המפרץ החדש מנסה להשיג נתח מהעוגה היוקרתית והיתרון שלו הוא שטחי עתודה לא מנוצלים, שעליהם ניתן לאכסן למעלה מעשרת אלפים כלי רכב. בנמל גם קיימת אופציה לפריקת חלק מאוניות הרכב ברציף המכולות העיקרי שלו.

המלחמה שינתה משמעותית את המפה התחרותית בתחום פריקת הרכב ואכסונו והיא מאיצה כיום תהליכים שהחלו עוד לפניה. בתחילת אוקטובר נמצא הענף בעיצומה של תנופת הצטיידות חסרת תקדים ברכב חשמלי וברכבי פלאג־אין לקראת עליית המס בינואר. אלפי כלי רכב נוספים המשיכו וממשיכים להגיע גם בעיצומה של המלחמה ונתקלים במצב חריג של נמלים "סתומים" ומחסור בשטחי אכסון.

נמל אילת, למשל, התאפיין עוד לפני תחילת המלחמה בתפוסת יתר ובעיכובים בפריקת ספינות רכב, בין השאר בשל "הצונאמי" של יבוא כלי רכב מסין. על פי הערכות, בתחילת אוקטובר נמצאו בנמל ובשטחי הערובה שנלווים אליו מעל 42 אלף כלי רכב. אם לוקחים בחשבון שמתחילת המלחמה פחתה זמינות המוביליות לרכב בשל גיוס הנהגים, אפשר להניח שהתפוסה בנמל רק עלתה מאז.

אל הלחץ הלוגיסטי נוספו המתקפות האחרונות מכיוון תימן, שאמנם לא גרמו שום נזק אבל יצרו דאגה בתעשיית הביטוח הימי, שאחראית על קביעת "ביטוח סיכוני המלחמה" בנמלים שונים בעולם. אם פרמיית הביטוח לפריקה באילת תתייקר בכמה סדרי גודל, כפי שקרה באשדוד, המצב עשוי להשפיע על החלטות העגינה של ספינות הובלת הרכב.

עסקי פריקת הרכב בנמל אשדוד, שהיו לפני המלחמה בתנופה עקב הגעת קווי רכב חדשים מסין לאירופה, נפגעו משמעותית. הקרבה היחסית לעזה ונפילת טילים באזור הקפיצו פי 10 את "ביטוח המלחמה" והביאו להסטת ספינות, שהיו מיועדות לפרוק בו כלי רכב, לנמל חיפה. בהערת אגב נציין, שבחוזי ההובלה של חברות הספנות יש סעיף "כוח עליון", שמאפשר להן שלא לעגון ביעד מתוכנן על פי שיקולן, מבלי להתייעץ בלקוח. לא מעט ספינות רכב הוסטו בשל כך לנמל חיפה.

חיפה מתחזקת על חשבון אשדוד

כאמור, נמל חיפה מסתמן בינתיים כמרוויח הגדול מהמהומה הלוגיסטית בתחום הרכב. כיום מאוכסנים בו למעלה מ־20 אלף כלי רכב, כולל אלפי חשמליים מתוצרת סין, שנפרקו בשבועיים האחרונים בלבד. זאת לצד מאות משאיות ואוטובוסים מהמזרח. כלי הרכב הללו ממלאים כיום את הנמל ואת שטחי אכסון החדשים במזרח נמל הקישון. הקושי בהשגת מוביליות רכב למרכז הארץ מכביד מאד כרגע על שינוע כלי הרכב ואוניות הרכב ממשיכות להגיע.

עוד מרוויח בפוטנציה הוא נמל המפרץ החדש, שכאמור מנסה מזה זמן לנגוס מעוגת פריקת הרכב. המלחמה האיצה מאוד את התהליך ולראשונה אוכסנו בשטח הפיזי של הנמל כלי רכב, שנפרקו בנמל חיפה המתחרה אבל נתקלו בבעיה של מחסור בשטח אכסון.

לא מן הנמנע שההיתר התקדימי לאכסן כלי רכב בנמל המפרץ יאפשר לנמל הצעיר גם להיכנס לתחום הפריקה של ספינות ייעודיות להובלת רכב אחרי המלחמה.

כך או כך, הירידה בהיקף המסירות מגדילה עוד את הצפיפות בנמלים ולא ברור כמה עוד כלי רכב ימשיכו להגיע בשבועות הקרובים ויצטרפו לכ־80 אלף שכבר נמצאים שם.

בלי גב כלכלי: מכה ליבוא העקיף

לצד שינויים בתמונה הלוגיסטית, בענף מעריכים כיום כי ייתכנו שינויים גם במפת יבוא הרכב בעקבות המלחמה. נזכיר, שבשנתיים האחרונה נרשמה תאוצה משמעותית בהיקף היבוא העקיף של כלי רכב ולתחרות נוספו עשרות יבואנים מקבילים, שלא מוגבלים בכמות היבוא, לצד מאות יבואנים "זעירים", שרשאים לייבא עד 20 כלי רכב בשנה. המלחמה תפסה גם אותם בתנופת הצטיידות לא מבוטלת של כלי רכב חשמליים ופלאג־אין ועם מלאים של מאות ואולי אלפי כלי רכב בנמלים.

אלא שבניגוד ליבואנים הגדולים, שיש להם מספיק גב כלכלי וקווי אשראי כדי לשרוד חודש או חודשיים של שפל ארצי במכירות כמו גם ביטולי הזמנות סדרתיים, היחלשות דרמטית של השקל ו"ישיבה" על מלאי לא מכור בשווי עשרות ומאות מיליוני דולרים, עבור חלק מהיבואנים העקיפים זו מכה אנושה. לרובם גם אין תנאי תשלום נוחים מול הספקים והתחשבות כמו זו שמעניקים יצרני הרכב ליבואנים שקשורים איתם חוזית.

לפיכך לא מן הנמנע שנראה גל של חדלות פירעון בענף היבוא המקביל, לצד מלאים שימשיכו להיות "תקועים" במכס.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה

מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?