גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדילמה של מנהלי השיווק: איך נכון לקדם מותגים בזמן מלחמה

המציאות הנוכחית מייצרת סדרי עדיפויות חדשים במשק, וגם בענף השיווק נדרשים לערוך התאמות ולהציב במרכז ערכים שונים ● מהם המהלכים שכדאי לקדם כעת, איך לשמור על רגישות לרצונות הצרכנים, ואיך להגדיל מכירות בלי להיתפס בציניות ● כתבה ראשונה בסדרה

הדילמה של מנהלי השיווק / איור: גיל ג'יבלי
הדילמה של מנהלי השיווק / איור: גיל ג'יבלי

בימים הראשונים לאחר המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס הייתה תחושה שהעולם עצר מלכת. על המסכים נראו משדרי חדשות ברצף, בלי הפסקת פרסומות ובלי שום תוכן שאינו אקטואליה "קשה". גם ברשתות החברתיות נרשמה מציאות דומה, ורבות מהחברות הקפיאו את מודעות הפרסום שלהן.

זה לקח זמן, אבל לאט־לאט הפרסומות חזרו. גם הפניות של עסקים וחנויות באמצעות הודעות סמס, שלטים ורשתות חברתיות. רוב רובן של הפניות רציניות, משתמשות במילים של נחמה, ומציעות הטבות, יוזמות והקלות. אך האם הן רגישות מספיק? איך בכלל ניגשים למשימת השיווק בזמן מלחמה? 

מפייסבוק ועד קולגייט: כך מושפעות חברות הענק הגלובליות מהמלחמה בישראל 
איתור נעדרים ומערך הסברה: כך הפך משרד הפרסום גיתם לחדר מלחמה 
הכלים בסמארטפון שיכולים להציל את חייכם

פנינו לסמנכ"לי השיווק של החברות הגדולות בארץ על־מנת להבין מהם האם ואיזה מהלכים כדאי לקדם כעת בתחומים כמו מזון, מכוניות או בנקים, איך לשמור על רגישות לרצונות הצרכנים, ואיך להגדיל מכירות בלי להיתפס בציניות.

מינוף עובדים

"לאורך ההיסטוריה, לעסקים ולמותגים יש תפקיד חשוב גם בתקופות קשות או אסונות נוראיים", אומר אלעד רביד, סמנכ"ל שיווק וטרנספורמציה דיגיטלית של שטראוס. "העקרונות שמובילים אותנו הם שמירה על הרציפות העסקית, הפעילות והעשייה החברתית, ואולי הם נכונים גם לאחרים.

"הכלל הראשון שלנו הוא שמירה על האותנטיות והרלוונטיות לעסק. אצלנו הבחירה הטבעית היא להיות קרובים לצרכנים ולעולם המזון, ולהתאמץ להגיע לקהלים ולקהילות שצריכים אותנו (רגישים לגלוטן, חיילים או מפונים במיקומים רחוקים, בקשות מיוחדות של אנשים במצבים קשים). ככל שנהיה קרובים לליבת העשייה שלנו בשגרה - ככה נחזק את הרלוונטיות ואת הזיקה למותג ולעסק.

"הכלל השני הוא עשייה לפני מילים. לרוב אנשי שיווק הם חובבי מילים, מסרים וכותרות. בתקופה הזו, מילים בלבד, גם אם הן מנוסחות היטב על הטיות השורש נ.צ.ח, יהיו פחות חזקות ממענה אמיתי על צורך של אנשים.

"הכלל השלישי הוא מינוף עובדות ועובדי החברה. עובד שפוגש חייל או מנהלת שפוגשת מפונה יהיו לעולם יותר מחוברים ומשמעותיים מכל קמפיין חוצות. חיבור עובדים מכל מחלקות החברה למסרים, להתלבטויות וללקחים, רתימה שלהם לפעילויות בשטח, וכמובן תיעוד של זה בנכסים הדיגיטליים של החברה - יהפכו את הנגיעות למשמעותיות יותר. בכל מקרה, המותג הפעם הוא לא המרכז".

ליזום פרויקטים

מיכל בצר, מנהלת אגף השיווק של חטיבת החלב בתנובה, מזכירה כי "בזמן מלחמה סולם הצרכים של הצרכנים חוזר למדרגות הבסיסיות בפירמידת מאסלו: מזון, ביטחון ושייכות.

"לכן, המיקוד שלנו עכשיו אינו בעשייה השיווקית השוטפת, אלא בזיהוי הערך שאנחנו יכולים לתת לקהלים ומחזיקי עניין - וזאת לצד ייזום פרויקטים כמו חלוקת ערכות מזון למשפחות המגויסים, ועמדות כיבוד לחיזוק העובדים באתרי הדרום.

"בימים אלו יצאנו במהלך שמטרתו לתמוך ברפתני העוטף. לתנובה יש קשר הדוק של עשרות שנים עם הרפתנים שמהם אנו רוכשים חלב, וכעת הם צריכים עזרה. לכן הקמנו קרן לתמיכה בשיקום הרפתות, והמהלך לווה במעטפת שיווקית ותקשורתית".

לפי בצר, כדי לבצע פעילות שיווק אפקטיבית בזמן מלחמה יש לבחור את הערך שהחברה יודעת לתת, ולהתמקד בו. כך המותג מתחזק, והאמון של הציבור בחברה עולה. "בהיבט התקשורתי חשוב לבחור בשפה אותנטית עם כמה שפחות קלישאות, לוודא שאופן ההגשה בולט מול התקשורים האחרים שיש באוויר באותו הזמן, ולכור שבחירת אמצעי המדיה קריטית במקרים אלו".

להימנע משיווק יתר

בתקופה שבה סדרי העדיפויות משתנים, גם השיווק מבצע התאמות ומציב במרכז ערכים חדשים. "המסר השיווקי המוביל חייב להתייחס למצב, תוך שימוש בטון רגיש ואמפתי, גם אם במחיר של שינוי הטון המותגי", אומר זיו קסלמן, מנהל אגף השיווק והדיגיטל של קבוצת שופרסל.

"חשוב להתמקד במתן ערך ללקוחות, וכדאי שהערך ייגזר מהפעילות העסקית המשמעותית של החברה. בשופרסל, למשל, בחרנו ליזום תוכנית סיוע שתתמוך בחקלאות הישראלית שעמה אנו עובדים גם בימי שגרה.

"שיווק יתר בתקופה זו אינו מומלץ, ויכול להיתפס כחסר רגישות. מומלץ יותר לתת ערך ללקוחות באמצעות שת"פ עם ארגונים מובילים במאמצי המלחמה. בכל מקרה, התעלמות מהמצב תיתפס כמנותקת מהמציאות".

בלי קמפיינים

"היה ברור לנו מההתחלה שזה לא הזמן לשווק", אומר דור בלך, סמנכ"ל תקשורת ושיווק באפליקציית משלוחי הסופרמרקט יאנגו. "שיווק טוב הוא לעזור כמה ולמי שאפשר, בלי קמפיינים. דאגנו לנסיעות חינם אוטומטיות לתרומות דם ולצוותים רפואיים ברחבי הארץ, שלחנו מזון ומוצרים רבים מהחנויות של יאנגו דלי לאן שצריך, וחברנו לכל מיזם ועמותה שהזדקקו לעזרה בשינוע".

מהלכים ממוקדים

גם בענף הפיננסים, שבימי שגרה הוא בין הנציגים הבולטים בהפסקת הפרסומות, נרשמה עצירה שיווקית וחשיבה מחדש. "הטיפ החשוב ביותר בעיניי בימים כאלה הוא לייצר עשייה שחושבת רק על איך להקל על הלקוחות", אומר יגאל ברקת, סמנכ"ל השיווק בבנק הפועלים.

"אנחנו החלטנו תוך מספר ימים לפעול בחזית העסקים הבינוניים קטנים, עם שורה של מוצרים ופתרונות כמו סיוע לעסקים בדרום או חמ"ל שאלות לעסקים במגוון נושאים".

ברקת מדבר גם על הפקת לקחים מימי הקורונה. "אז ראינו את הכוח האדיר שיש במהלכי חשיפה מהירים וממוקדים, וכמה הם מועילים בתקופת משבר. לכן, שורה של מהלכים שיווקיים שאנו משיקים בימים אלו מתמקדים בעידוד הציבור לקנות תוצרת מקומית מהעסקים הללו.

"הכוח במהלכים מהסוג הזה הוא שמדובר ב־win-win: הם נאמנים לערכי המותג, כך שהבנק פועל בדיוק באזורים שבהם הוא מתמחה, והעסקים זוכים להזדמנות להמשיך ולפעול, ואולי אף לצמוח ביום שאחרי".

להרים את המורל

הדר שלו, סמנכ"לית שיווק, יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, מציינת את התרחבות מעגלי ההשפעה והחזיתות השיווקיות בימי מלחמה - לקוחות קיימים, חדשים, המפונים מבתיהם, כוחות הביטחון ועוד.

"שיווק אמיתי ונכון הוא כזה ששם את הלקוחות במרכז, תמיד, מכיר אותם ואותן ונותן ערך. בימי מלחמה הצרכים משתנים, ולכן שיווק נכון הוא כזה שמיד מבין מה הצורך החדש, נותן בהירות וביטחון ללקוחות וממשיך לתת מענה בגמישות ככל שהימים עוברים. בימי מלחמה מעגלי ההשפעה מתרחבים, ויש רצון לתת מענה לכולם. גם בימים האלו יש כל כך הרבה חזיתות, לקוחות קיימים, חדשים, המפונים מבתיהם, כוחות הביטחון. הדרך הנכונה בעיניי, היא להישען על יכולות קיימות של הארגון ובשילוב כוחות של כל המחלקות, כך יודעים לזהות את כל הצרכים וכל הפתרונות על השולחן, גם החדשים והיצירתיים. חשוב להישאר אותנטי ולהדגים מחויבות בעשיה ולא רק באמירות. מעבר למענה ללקוחות וסיוע בכל דרך, למותגים יש את הכח להרים את המורל, צריך לזכור את זה ולא לוותר על החלק החשוב הזה. מותגים שיודעים להיות שם עבור הלקוחות שלהם ברגעים הכי רגישים, הם מותגים איתם אפשר לבנות אמון אמיתי לטווח ארוך".

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

אפקט הפרפר של מחיר למשתכן: איך ההגרלות משנות אפילו את הסטטוס הזוגי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים