גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה חמאס משתמש בקריפטו לגיוס כספים

מחוקקים אמריקאים רוצים כללים נוקשים יותר ● חברות מטבעות קריפטו אומרות שהן פועלות להרחקות פושעים וארגונים מוחרמים מהפלטפורמות שלהן

טיימס סקוור בניו יורק, ביום שבו קוינבייס הונפקה בנאסד''ק / צילום: ap, Richard Drew
טיימס סקוור בניו יורק, ביום שבו קוינבייס הונפקה בנאסד''ק / צילום: ap, Richard Drew

התפקיד של מטבעות קריפטו במימון לא חוקי עלה לדיון פעם נוספת לאחר הדיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", לפיו חמאס וקבוצות מיליטנטיות אחרות השתמשו בטכנולוגיה לגיוס מיליוני דולרים לפני המתקפה על ישראל.

 ● טרוריסטים פלסטינים הודו: בורסת קריפטו רוסית מימנה את המתקפה על ישראל
ניתוח גלובס | הנקמה של ההייטקיסטים: סוגרים לחמאס את צינור המזומנים באמצעים טכנולוגיים

כמה מחוקקים הגיבו בקריאה לחוקים נוקשים יותר לריסון התועלת של קריפטו עבור פושעים וקבוצות שנתונות תחת סנקציות אמריקאיות.

חברות קריפטו אומרות שהן עובדות להרחיק משתמשים כאלה מהפלטפורמות שלהן וטוענות שמטבעות דיגיטליים יכולים לעזור לגורמי אכיפת החוק לעקוב אחרי שחקנים שליליים.

הנה מבט על השאלות העולות מהשימוש של חמאס במטבעות קריפטוגרפיים.

למה ארגוני טרור משתמשים בקריפטו?

חמאס ובעלי בריתו כמו הג'יהאד האסלאמי וחיזבאללה, הוגדרו כארגוני טרור זרים על ידי ממשל ארה"ב ונתונים לסנקציות מצד משרד האוצר האמריקאי. זה מגביל את הגישה שלהם למערכת הבנקאית הבינלאומית.

רוב הפעילות הפיננסית הבלתי חוקית בעולם מתרחשת באמצעות המערכת הבנקאית המסורתית, כמו גם במזומן. אבל קריפטו הפך לאמצעי חשוב למימון ישויות מוחרמות והלבנת הון, בגלל שמשתמשי קריפטו יכולים לשנע ערך ברחבי העולם באופן מיידי על ידי שימוש במה שנקרא ארנקים דיגיטליים.

חמאס מנסה לגייס כספים בקריפטו באופן פומבי לפחות מאז 2019, דרך ערוץ הטלגרם שלו.

ארנקי קריפטו הקשורים לגי'האד האסלאמי, ארגון טרור הקשור לחמאס, קיבלו עד 93 מיליון דולר במטבעות קריפטו בין אוגוסט 2021 ליוני השנה, על פי חברת מחקר הקריפטו Elliptic.

ארנקים הקשורים לחמאס עצמו קיבלו כ־41 מיליון דולר בתקופה דומה, על פי חברת המחקר BitOK מתל אביב.

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

האם ניתן להתחקות אחרי ארנקים דיגיטליים?

לפעמים. עסקאות קריפטו רבות מתבצעות בספרי חשבונות גלויים לציבור הנקראים בלוקצ'יינים, אשר נשמרים מעודכנים בזמן אמת ולא ניתן לשנותם. זה מאפשר לרשויות לנטר ולפקח על עסקאות כאלה בזמן שהן מתרחשות או לחבר את הנקודות ולהבין שהן קרו לאחר העברת הכסף.

אבל בקריפטו יש מורכבויות אחרות. בלוקצ'יינים מזהים משתמשים על ידי כתובות הארנקים ולא על ידי שמות. במבט ראשון, חוקר שיבחן את ספר החשבונות של ביטקוין יראה רק מחרוזת של אותיות ומספרים - לדוגמה, 1H939dom7i4WDLCKyGbXU
p3fs9CSTNRzgL, כתובת המקושרת על ידי משרד האוצר לפושע סייבר איראני לכאורה.

בעיה נוספת היא שהעברות קריפטו רבות אינן מתבצעות בבלוקצ'יינים פומביים. פלטפורמות מסחר כמו Coinbase Global ו־Binance משתמשות בספרי חשבונות פנימיים פרטיים כדי לעקוב אחר פעולות המסחר והיתרות של המשתמשים שלהן.

כדי להתחקות אחר עסקאות מסוג זה, המשטרה וסוכנויות המודיעין מבקשות גישה מהחברה המפעילה את הפלטפורמה - בדיוק כפי שהיו מקבלות גישה לחשבון בנק רגיל. פלטפורמות קריפטו גדולות אומרות שהן מגיבות למאות צווי זימון כאלה בשבוע.

"קריפטו ומימון לא חוקי הם פרדוקס מבחינה מסוימת", אמר ארי רדבורד, מנהל מדיניות גלובלית בחברת מודיעין הבלוקצ'יין TRM Labs ובעברו בכיר במשרד האוצר האמריקאי. "יש לנו יותר נראות מבעבר, אבל עדיין אין לנו נראות מלאה".

איך מנסות חברות קריפטו למנוע עסקאות לא חוקיות?

מתווכים פיננסיים בארה"ב נדרשים לבצע מה שנקרא בדיקות 'הכר את הלקוח' על המשתמשים שלהם, העוזרות לחוקרים לחבר זהות של אנשים אמיתיים עם ארנקי קריפטו.

חלק מפלטפורמות הקריפטו נוקטות צעדים נוספים כדי למנוע משחקנים רעים להשתמש בשירותיהן. רבות עובדות עם חברות מחקר על בלוקצ'יין כדי להיות מעודכנות לגבי כתובות ארנקים חשודות ומעסיקות אנשי מודיעין או אכיפת החוק בדימוס כחברים בצוותי הציות (compliance) שלהן.

בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בארה"ב, קוינבייס (Coinbase), אומרת שהיא מעסיקה יותר מ־400 עובדים העוסקים בנושא של ציות לחוקים, והיא חוסמת משתמשים מלבצע עסקאות עם יותר מ־8 מיליון כתובות קריפטו הקשורות למימון לא חוקי. קוינבייס גם אומרת שפיתחה כלי קנייני שמיירט עסקאות קריפטו על ידי ישויות שיש עליהן סנקציות בזמן אמת, ומדווח עליהן לרשויות.

מה הפערים והבעיות, ואיך מגיבים קובעי המדיניות?

הרגולציה, האכיפה והציות ברחבי העולם אינם אחידים. היכולת של קריפטו לחצות גבולות משמעותה שהוא יכול לנוע במהירות ממקומות מפוקחים היטב למקומות עם פיקוח רופף. והרשויות לא יכולות להקפיא או ללכוד קריפטו אם המשתמשים מחזיקים את המטבעות בארנק שהם שומרים באופן פרטי אצלם, במקום על גבי פלטפורמת מסחר.

הרשויות בארה"ב האשימו מוקדם יותר השנה את בייננס (Binance), בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בעולם, בכישלון לאסור על חמאס וארגוני טרור אחרים משימוש בפלטפורמה שלה.

ישנם אתגרים אחרים. מטבעות קריפטו מסוימים, כמו Zcash ו־Monero, מתוכננים מראש למקסם את האנונימיות של המשתמשים. הרשויות אומרים שמטבעות פרטיות (privacy coins) יכולים להיות שימושיים לפושעים.

"כל מי שרומז או טוען שפושעים משתמשים ב־Zcash פשוט עושה ספקולציות", אמר כריס טומאו, דובר של החברה המנפיקה את המטבע, Electric Coin Co. הוא הודה בכך שרשויות אכיפת החוק לא יכולות לעקוב אחר העברות כספים ב־Zcash. נציג של Monero לא הגיב לבקשות תגובה.

מלביני הון יכולים גם להשתמש בקריפטו או בכסף מזומן כדי לקנות ציוד לכריית מטבעות חדשים, למשוך מזומנים מכספומטים של ביטקוין או להשתמש בקריפטו לרכישת כרטיסי גיפטקארד או כרטיסי חיוב משולמים מראש.

לאחר הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" לגבי מאמצי הקריפטו של חמאס, 105 מחוקקים מארה"ב חתמו על מכתב לבית הלבן ולמשרד האוצר ודחקו בממשל ביידן להתייחס לנושא של שימוש בקריפטו על ידי ארגוני טרור. ביום רביעי, משרד האוצר הטיל סנקציות על פלטפורמת קריפטו שמבוססת בעזה עקב קשרים עם חמאס.

"טיפול בנקודות התורפה וההתחמשות השערורייתית של מטבעות קריפטוגרפיים הוא עניין של ביטחון לאומי", אמר הסנאטור הרפובליקאי רוג'ר מרשל (קנזס) בהצהרה כתובה. "רגולציה עצמית לא סוגרת את הפערים שהשחקנים הרעים האלה משתמשים בהם כדי לנצל את המטבע הזה".

הקונגרס התקשה לקבוע חקיקה סביב תחום הקריפטו. בהצעה של משרד האוצר האמריקאי לחייב את בורסות הקריפטו לזהות את בעלי הארנקים שעמם הן מבצעות עסקאות תקועה כבר כמעט שלוש שנים.

מרשל היה אחד הכותבים של הצעת חוק עם הסנאטורית אליזבת' וורן (דמוקרטית ממסצ'וסטס) שהייתה כופה על משרד האוצר ליישם את הכללים האלה. כמו כן בהצעה הורחבו דרישות 'הכר את הלקוח' גם ללקוחות קריפטו כמו כורים, מוודאי עסקאות והחברות המספקות ארנקים דיגיטליים.

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים