גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כרזות שבויים מסידני ועד ניו יורק: האמנים שמבקשים לשנות את דעת הקהל

ניצן מינץ ודדה בנדאיד, זוג אמני רחוב ישראליים, יצרו את הפוסטרים הוויראליים עליהם מתנוססות תמונות הישראלים שנשבו בידי חמאס ● בשיחה עמה מסבירה מינץ כיצד נולד מסע ההסברה שסחף את העולם, מארצות הברית ועד אוסטרליה ● חזית ההסברה, פרויקט מיוחד

פוסטרים עם תמונות השבויים הישראלים בהולנד / צילום: באדיבות ניצן מינץ
פוסטרים עם תמונות השבויים הישראלים בהולנד / צילום: באדיבות ניצן מינץ

האירועים המדממים שהתרחשו ביישובים שבעוטף עזה תפסו את האמנים הישראלים ניצן מינץ ודדה בנדאיד באמצע הלילה, בניו יורק, אליה הגיעו כאורחי תכנית רזידנסי (שהות אמנים) יוקרתית. בנדאיד, 36, הוא שותף לאמנות של מינץ, 33, וגם בן זוגה, וביחד הם נחשבים מאמני הרחוב הישראלים הידועים ביותר בעולם, שיצירותיהם בעלות האופי החברתי־פוליטי מוצגות בגלריות ובמוזיאונים נחשבים ובולטים.

בראיון שהתפרסם השבוע ב"הניו יורק טיימס" תיארה מינץ את תחושותיה כשהידיעות על החטופים החלו להגיע אליהם: "הרגשנו חסרי תועלת ואומללים לחלוטין להיות כל כך רחוקים מהמדינה שלנו. לא יכולנו לשאת את זה לרגע אחד יותר, ולכן שאלנו אחד את השני: 'איך נוכל להשתמש בכישרון שלנו כאמני רחוב כדי לעורר את סוגיית החזרת האנשים המסכנים האלה הביתה?'".

 

ליצור הזדהות בשפה חזותית מוכרת

כמי שפועלים במרחב הציבורי, מינץ ובנדאיד מיומנים באמנות גרילה המפעילה את הסביבה, ולא פעם רתמו את האמנות שלהם לאקטיביזם חברתי. תחילה הם שקלו להדפיס את תמונות השבויים על קרטוני החלב, אבל מהר מאוד הם ירדו מהרעיון כי הם הבינו שזו אופרציה ארוכה ויקרה.

״רציתי ליצור משהו מהיר וזול, עם מסר ברור ואפקטיבי", מסבירה מינץ בשיחת טלפון מניו יורק. בתזמון מושלם, פנתה אליהם טל הובר, מעצבת ובעלי חברת המיתוג הישראלית "ג'ירף", שהציעה להם לעבוד יחד, ויחדיו הם הגו קמפיין ויראלי, לו נתנו את הכותרת Kidnapped: הפקת פוסטרים עליהם מתנוססות תמונות השבויים ופיזורם במקומות ציבוריים בניו יורק ובעולם.

מינץ ובנדאיד עיצבו פוסטרים ב־12 שפות, אותם ניתן להדפיס במדפסת. הם עוצבו בפורמט המזכיר מודעות של ילדים חטופים בארצות הברית ובמקומות רבים בעולם: תמונה גדולה של השבוי או השבויה, מלווה בטקסט קצר אודותיהם באנגלית.

טל הובר, שותפתם של מינץ ובנדאיד, אמרה בראיון עמה למגזין "פרוטפוליו": ״המטרה היא לייצר הזדהות בשפה החזותית המוכרת, ולקבל תשומת לב מהעוברים ושבים שבשנייה הראשונה אינם יודעים במי מדובר״.

היא הדגישה כי היה חשוב להם גם להגן על כבודם ורגשותיהם של אלה שנפגעו ישירות: ״אני נמצאת בקשר ישיר עם נציג משפחות החטופים וכל פוסטר עובר אישור של המשפחה להשתתף בקמפיין״.

חמ"לים ואלפי מתנדבים ברחבי העולם

תחילתו של הקמפיין בשבוע שעבר לא הייתה קלה. מינץ ובנדאיד התרוצצו ברחבי מנהטן עם אלפיים הפוסטרים הראשונים שהפיקו, תוך כדי שניסו לשכנע אנשים לעזור להם לתלות אותם, אך הם נתקלו באזרחים אדישים.

״זה שיקף בעיני את הלבד של מדינת ישראל, שאין לנו אף אחד ושאנחנו צריכים לסמוך רק על עצמנו"

כששבו הביתה בלילה, הם פרסמו ברשתות החברתיות שלהם פוסטים בהם הזמינו אנשים להדפיס את הפוסטרים ולהדביק אותם. "הלכנו לישון מאוד מיואשים״, היא אומרת.

בפוסטים אלו הם סיפקו "הוראות הפעלה": ״כנסו ללינק> קראו הנחיות> הדפיסו במדפסת לא חשוב איזו ובאיזה צבע> קחו מסקנטייפ> צאו לרחוב> הדביקו בכל מקום. אל תיכנסו לריבים עם זרים. אל תתווכחו עם אנשים. עשו זאת ביעילות, זריזות וכמות. יום אחרי יום״.

בבוקר חיכתה להם הפתעה: האתר עם קבצי הפוסטרים המוכנים להורדה קרס בעקבות 20 אלף פניות.

השעות הבאות הוקדשו לתפעולו מחדש של הממשק, בעזרת צוות המשרד של טל הובר. הפוסטרים החלו לצוץ במקומות רבים ניו יורק.

אנשים הצטלמו איתם והעלו את התמונות לרשתות החברתיות.
תוך זמן קצר מיזם הפוסטרים הפך לבינלאומי, כשבעזרת מתנדבים, הוא התפשט מניו יורק לרחבי העולם, בין השאר אמסטרדם, לונדון, פריז, טורונטו, סידני, בואנוס איירס, בנקוק, ליסבון ומדריד, כשבכל אחת מהערים פועלים חמ"לים עם מתנדבים. הגדול שבהם בברלין ומונה כאלף מתנדבים.

עד מהרה גם סלבריטאים הפיצו את הפוסטרים ברשתות החברתיות, ביניהם גל גדות, איימי שומר, גווינת' פלטרו וג'ק בלאק.

הפוסטרים צצו לצד אריק אדמס, ראש עיריית ניו יורק, פרנק וואלטר שטיינמאייר, נשיא גרמניה ואף באו״ם. אל אלה הצטרפו גם ראיונות ומאמרים בכלי תקשורת מובילים, אחד מהם הוא "הניו יורק טיימס" כאמור.

״אין לנו דקה לנשום, אך זה עדיין לא מספיק״ אומרת ניצן. ״כל עוד זה בכותרות, אז הפוליטיקאים זזים״.

הפוסטרים נתלשים על ידי תומכי חמאס

במקומות מסוימים ברחבי העולם תומכי חמאס השחיתו ותלשו את הפוסטרים, לפעמים זמן קצר אחרי שניתלו. זה לא מרגש את מינץ.

"על כל פוסטר שהם יתלשו אנחנו נתלה עשרת אלפים פוסטרים. מה גם שאנחנו אמני רחוב, כך שלאמנות שלנו אין תוחלת חיים ארוכה", הסבירה בראיון ל"הניו יורק טיימס".

והיא מוסיפה: ״בסופו של דבר זו הסברה גרועה בשבילם, זה מוציא אותם הכי רע".

כשהיא נשאלת לפשר הצלחתו של הקמפיין שלהם, היא עונה ללא היסוס: ״העם היהודי יודע להיות מדהים כשרוצים להרע לו.

הכל בזכות ישראלים שגרים בחו״ל ומחפשים תכנית פעולה. כל מי שמרגיש נורא ומיואש, הקריאה שלנו באה לו בדיוק בזמן הנכון״.

עוד כתבות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות