גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דמוקרטיה בערבון מוגבל: מי ממנה את חברי הגוף שיבחר את יו"ר יש עתיד?

ביש עתיד הכריזו השבוע על עידן חדש שבמסגרתו מעמדו של מקים המפלגה, יאיר לפיד, לא יהיה מובטח עוד ● אלא שניסיון להבין איך מאויש הגוף הבוחר של המפלגה מעלה כי מדובר במנגנון סבוך ולא שקוף ● "ברור שללפיד יש השפעה מכרעת על הרכב הגוף", אומר פרופ' עופר קניג

קארין אלהרר, יש עתיד (בוקר טוב ישראל, גל''צ, 4.10.23) / צילום: שלומי אמסלם
קארין אלהרר, יש עתיד (בוקר טוב ישראל, גל''צ, 4.10.23) / צילום: שלומי אמסלם

לקראת בחירות 2013 הקים איש התקשורת יאיר לפיד מפלגה בצלמו ובדמותו, שהפכה מייד להצלחה אלקטורלית גדולה. כעבור כעשור, בבחירות שנערכו בשנה שעברה, הגיעה המפלגה למספר שיא של מנדטים עבורה, 24, ונדמה שכבר אפשר להתייחס אליה כגוף פוליטי יציב, שצפוי להישאר איתנו גם בשנים הקרובות. ובכל זאת, דבר אחד עדיין חסר. בניגוד למפלגות גדולות אחרות שאנחנו מכירים או הכרנו בעבר - כמו הליכוד, העבודה ואפילו קדימה - ביש עתיד אין מנגנון דמוקרטי ומסודר לבחירת יו"ר המפלגה. האם השבוע החסר הזה סוף סוף התמלא?

בלעדי | הסיפור המדהים על החברה שהסתבכה בפרו, המיליונים שאבדו ומשלחת החיפוש 
ראיון | הבכיר שחטף שני כדורים במהלך קרב ו-20 שנה אחרי פתר לימ"מ את הבעיה

לפחות באופן רשמי יש עתיד אמורה להיכנס כעת לעידן חדש. במפלגה הכריזו כי בדצמבר, בעת כינוס ועידת המפלגה, יערכו לראשונה בחירות לתפקיד היו"ר. לפי הפרסומים, אפילו מועמד שיתחרה בלפיד יש הפעם - ח"כ רם בן ברק (בנובמבר 2021 כבר נפתחה הזדמנות להתמודד על התפקיד אך איש לא ניגש). ובכל זאת, רבים נותרו סקפטיים לגבי העובדה שיש כאן הליך פתוח באמת, וחברי הכנסת של המפלגה נאלצו להסביר שוב ושוב בתקשורת שלא מדובר רק במראית עין. "יש 750 אנשים (בגוף הבוחר) שלא כולם מונו על ידי לפיד בעקיפין", טענה ח"כ קארין אלהרר בראיון בגל"צ, "...בסוף זה לא בדיוק איזה 'יסמנים' שעושים כל מה שאומרים להם". עד כמה הטענה של אלהרר מדויקת? יצאנו להתחקות אחרי המנגנון המפלגתי הסבוך והמפותל שנבנה ביש עתיד, קחו אוויר והצטרפו אלינו.

מי את, "הנהלת המפלגה"?

על פי תקנון המפלגה, יו"ר יש עתיד יבחר בבחירות חשאיות שיערכו בוועידת המפלגה. חברי הוועידה הם אותם כ־750 איש שאליהם התייחסה אלהרר בדבריה, אם כי על פי התקנון הגוף יכול למנות עד 1,100 חברים, והמספר המדויק אינו סופי כרגע ועשוי להשתנות. שאלת המפתח כמובן היא איך נבחרים אותם חברי ועדה. התקנון מונה לא פחות משבעה מרכיבים שאמורים ליצור את התמהיל של הגוף הבוחר, אבל הניסיון להתחקות אחרי כל אחד מהם מוליך לא פעם למסדרון מפותל או לדרך מעגלית. קחו למשל את "נציגי המטות והקהילות". ביש עתיד יש כ־150 מטות, ועל פי התקנון כל ראש מטה או קהילה ישלח לפחות נציג אחד לוועידה, אך לא יותר מ־49. כלומר, הנציגים האלה ירכיבו לפחות 150 מתוך כ־750 החברים, וייתכן שאף הרבה יותר. מי ממנה את ראשי המטות והקהילות הללו? אותו גוף שבוחר גם את "החברים המייסדים" שיכהנו בוועידה וימנו "עד 30%" ממנה, ואחראי על מינוי תפקידי מפתח נוספים. לגוף הזה קוראים "הנהלת המפלגה".

ומה אפשר לספר על "הנהלת המפלגה"? גם כאן אין תשובות רשמיות חדות וברורות. למשל, כשפנינו לדוברות יש עתיד ושאלנו מי הם האנשים שמכהנים כיום בפועל כחברי הנהלה - מדובר בחמישה עד עשרה חברים - נמסר לנו כי לא נוכל לקבל את השמות. אבל אולי התשובה בפועל היא דווקא די פשוטה. הנה מה שכן אפשר לומר על הנהלת המפלגה. בראשה עומד יו"ר המפלגה, כלומר לפיד. יתר חברי ההנהלה ממונים על ידי היו"ר, ועל פי התקנון הוא אפילו רשאי להחליף אותם "אם הוא סבור כי אינם ממלאים את תפקידם כנדרש לטובת המפלגה, על־פי שיקול דעתו".

במילים אחרות, הנהלת המפלגה, אותו גוף דומיננטי שעשוי להיות אחראי ישירות או בעקיפין למינוי רוב חברי הגוף הבוחר, נשלט במידה רבה על ידי לפיד. לפיד גם אחראי ישירות למינוי של 5% מבין חברי הוועידה, יש לו השפעה גדולה מאוד על מינוי חברי הכנסת, שגם הם חברי ועידה, ועוד ועוד.

 

לא מנינו כאן את כל הדרכים שבאמצעותן מתמנים לוועידה, אך בכל מקרה הניסיון לפלח כמה בדיוק מתוך חברי הגוף הבוחר ממונים ישירות או בעקיפין על ידי לפיד, ובאיזה דרך, נידון לכישלון, וכרגע אין לכך תשובות מוחלטות. "התקנון לא לגמרי ברור בהיבט הזה - ולכן קשה לקבל מספר מדויק", אומר על כך פרופ' עופר קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה שבחן את הנושא. "הוועידה של יש עתיד היא מוסד ממונה, לא נבחר, מה שמכונה בספרות: מוסד פנימי־מפלגתי לא־נבחר. זה חלק מהאלמנטים של מפלגה צעירה שעדיין לא עברה דמוקרטיזציה מלאה". ואולם, גם לפי קניג, "ברור שליו"ר המפלגה יש השפעה מכרעת על הרכב הוועידה".

פריימריז? זה מסגור שגוי

המהלך שעליו הכריזו ביש עתיד העלה גם את השאלה איך ייתכן שבמפלגה מתחילים רק כעת, ובאופן חלקי, ליישם צעדים שקיימים כבר עשרות שנים במפלגות הגדולות בישראל. גם כאן ח"כ אלהרר ניסתה לפוגג את הציניות שבה התקבל הצעד, ולהתבונן עליו דרך פרספקטיבה שונה. יש עתיד, היא אמרה, היא אמנם "מאוד דומיננטית בפוליטיקה בישראל", אבל מדובר במפלגה שקיימת רק כעשור. "צריך לזכור שלמפלגת השלטון היום, וגם למפלגת העבודה, לקח עשרות שנים להגיע לאיזשהו מנגנון. זה תהליך, זה לא קורה ביום אחד". האם זאת הפרספקטיבה ההיסטורית שבאמצעותה נכון לבחון את הדברים?

קודם כל, מדגיש קניג, "המסגור של הבחירות ב'יש עתיד' כפריימריז הוא שגוי, לפחות מהבחינה של ההגדרה בה משתמשים חוקרי מדעי המדינה. פריימריז היא שיטה כוללנית שבה מי שבוחרים - או את יו"ר המפלגה או את המועמדים לפרלמנט - הם מתפקדי המפלגה, או אפילו ציבור יותר רחב מזה". ביש עתיד, כפי שכבר ראינו, זה לא ממש הסיפור.

אבל מעבר לכך, בחינת ההיסטוריה של הפריימריז בישראל ובעולם, מראה כי ההסבר שהציעה אלהרר הוא בעייתי. הפריימריז ליו"ר המפלגה אכן הגיעו לישראל רק בשנות ה־90, כלומר, עשרות שנים לאחר שהעבודה והליכוד הוקמו, אך אי אפשר להסתכל על כך במנותק ממה שקרה בהקשר הזה בעולם.

קניג מציין כי שיטת הפריימריז נולדה בארה"ב בשנות ה־60, ומלבד ניסיון חד פעמי של ד"ש, ב־1977, לשיטה אכן לקח עשרות שנים להגיע לישראל. אלא שזה גם מה שקרה בשאר העולם. "במשך הרבה מאוד שנים הפריימריז אפיינו אך רק את ארה"ב, ורק משנות ה־90 יותר מפלגות באירופה, וגם בקנדה, אימצו את השיטה הזו. אלו תהליכים ששיקפו את רוח הזמן", הוא אומר, "בסופו של דבר זו שיטה שמבטאת יותר דמוקרטיה, השתתפותיות, תחרותיות".

ומה קרה כאן בישראל שגרם לכך שגם המפלגות הגדולות אצלנו אימצו אותה? העבודה הייתה הראשונה שפנתה אל השיטה ב־1992. יצחק רבין גבר אז על שמעון פרס במאבק על תפקיד יו"ר המפלגה, ובהמשך גם זכה בבחירות הכלליות. "הלחצים במפלגת העבודה לפתיחת ההליך היו תולדה של הרבה שנים שהמפלגה לא ניצחה בבחירות", אומר על כך קניג, "היה אז חוסר שביעות רצון מההנהגה, אבל פרס עדיין היה מאוד חזק במנגנון המפלגתי. לכן, המחשבה של רבין הייתה שהפריימריז יעניקו לו סיכוי, כיוון שבקרב הציבור הרחב של המפלגה הוא היה הרבה יותר פופולרי".

אותו הדבר קרה תוך זמן קצר גם בליכוד. שם דחף בנימין נתניהו להכנסת השיטה, לאחר ההפסד של המפלגה בבחירות 1992, ואכן כבש באמצעותה את ראשות הליכוד, ב־1993. "זה לא מקרי שרבין ונתניהו, שדחפו לאימוץ הפריימריז, גם צברו בעצמם קילומטראז' לא קטן בארה"ב - רבין כשגריר בתחילת שנות ה־70, ונתניהו כמי שכידוע התגורר שם שנים רבות - הם ספגו את רוח הפוליטיקה האמריקאית", אומר על כך קניג.

מטעמה של ח"כ אלהרר נמסר כך: "ועידת יש עתיד מונה כ750 חברים, אנשי הנהלת המפלגה שנבחרים על ידי היו"ר, חברי כנסת, ראשי מטות, פעילים שנבחרים על ידי ראשי המטות וצירים מטעם חברי הכנסת. ראשי המטות נבחרים על ידי ראש מטה השטח ובעת בחירה בהם יו"ר המפלגה לא מעורב כלל, ולכן יש ריחוק משליטתו. כמו כן, הפעילים הבולטים נבחרים על ידי ראשי המטות, וגם פה יש ריחוק מיו"ר המפלגה. יש גם נציגים מטעם חברי הכנסת, שיכולים להיות כל מי שהם בוחרים, ובלבד שהוא פקוד למפלגה שנתיים ומשלם דמי חבר. זאת אומרת, שיש מאות חברי מפלגה שאינם ממונים על ידי היו"ר ולא מאושרים על ידו. מכאן אמירתי שאין פה הצבעה של יס מנים.

"לגבי הליך הפריימריז במפלגה שקיימת 11 שנים. גם בליכוד וגם בעבודה היו תהליכים שקרו בטרם הגיעו לפריימריז מלא, שעברו דרך ועדה מסדרת. יש עתיד היא מפלגה מאוד דומיננטית בפוליטיקה הישראלית אך יחסית חדשה, ולכן אין להתפלא שהיא עדיין מצויה בתהליכים למציאת הדרך הטובה ביותר. מכל מקום, מבין כל המפלגות שהחלו דרכן ללא פריימריז, היא היחידה שהתחילה בתהליך. ובאופן כללי, אני אישית סבורה שפריימריז כמו שרואים במפלגת הליכוד, של מפקדי ארגזים, הוא תהליך משחית שאינני סבורה שמתאים ליש עתיד, ולכן צריך למצוא דרך טובה יותר להליך דמוקרטיזציה במפלגה".

מטעמה של יש עתיד לא התקבלה תגובה.

לקריאה נוספת:

עוד כתבות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית