גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-250 אלף שקל: מותגי הרכב החשמלי שבדרך לישראל

בשנה הבאה יגיע לישראל "צונאמי" של מותגי פרימיום חדשים מווייטנאם ומסין, אשר עשוי לטלטל את שוק הרכב המקומי ● על הכוונת: הלקוחות של טסלה בארץ ● האתגר: השתלבות בפלח היוקרה עתיר הסטטוס ● האם יהיה מקום לכולם בשוק התחרותי?

משלוח ראשון של מותג הפרימיום הסיני ZEEKR בדרך לאירופה, בשבוע שעבר / צילום: יח''צ
משלוח ראשון של מותג הפרימיום הסיני ZEEKR בדרך לאירופה, בשבוע שעבר / צילום: יח''צ

בשנתיים האחרונות נרשמה חדירה מוצלחת לישראל של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין. עם זאת, למעלה מ־80% מהמכירות שלהם התמקדו בטווח צר יחסית של מחירים, שנע בין כ־160 עד כ־200 אלף שקל. רוב הדגמים הסיניים היקרים יותר, בטווח מחירים שנע סביב 250־350 אלף שקל ויותר, נתקלו בתקרת הזכוכית העמידה שמכונה בישראל "סטטוס הכביש של הרכב", כלומר תדמית המותג היוקרתית, שאותה מצפה להשיג מי שמשלם כסף רב עבור רכב חדש.

בתנאי שהמחיר לא יעלה: לחשמלית הזו סיכוי טוב להפוך ללהיט מכירות 
אילון מאסק אמר שזה "המוצר הטוב ביותר" של טסלה. בקרוב יגיע המבחן 
בלעדי | חברת הרכב מווייטנאם שהיממה את וול סטריט מסמנת את ישראל כיעד מרכזי

אבל מאמצי החדירה שלהם היו רק "טירונות" לקראת הקרב הצפוי: בשנת 2024 ינחת בישראל צי שלם של מותגי פרימיום חדשים מסין. ביניהם: XPENG ,ZEEKR ,NIO ,DENZA ,DAYUN סמארט ואולי גם אחרים. לאלה אפשר לצרף גם נציגה אחת מווייטנאם בשם VINFAST, שאליה נגיע בהמשך.

לכל מותגי הרכב יש דגמים עם תקינה אירופית הנדרשת בישראל. הם יציעו עיצוב בולט, מפרט יוקרתי ומחיר שרחוק מאוד מלהיות זול. השאלה הגדולה היא איזו קבלת פנים מצפה לחבורה היוקרתית והצפופה הזו בשוק המקומי והאם התוצאה תהיה ניפוץ של תקרת הזכוכית, או "מלחמת הכחדה" שיווקית.

אתגר חדש עבור טסלה

במרכז הכוונת של רוב המותגים החדשים שבדרך נמצאת טסלה, שהוכיחה שיש בישראל פוטנציאל למכירות של אלפי כלי רכב חשמליים בשנה בטווח המחיר של 250־350 אלף שקל. חלק לא מבוטל מהמותגים החדשים ייפנו אל הלקוחות הפוטנציאליים והקיימים של טסלה, שעמה הם מתחרים בשוק הסיני.

רוב המותגים הללו גם מנסים לחקות באופן די מדויק את המודל העסקי והטכנולוגי של ענקית הרכב האמריקאית. כלומר, שיווק ישיר מהיצרן לצרכן עם הזמנות מקוונות, הקמת חנויות קונספט מפוארות בערים הגדולות, יצירת קשר ישיר של היצרן עם כלי הרכב והנהגים באמצעות תקשורת נתונים, עדכוני תוכנה מרחוק (OTA) ועוד.

לרוב המותגים האלה יש לפחות קרוס־אובר חשמלי אחד, שמיועד להתחרות מול טסלה Y, או דגם בתצורת סדאן או פאסטבק, שמיועד להתחרות בגרסאות שונות של טסלה מודל 3 וטסלה S. רובם גם מתומחרים בסין באותו טווח מחיר שבין כ־35 ל־70 אלף דולר. עם זאת, חלקם גם מתחרים בפלחים שבהם טסלה לא משחקת, דוגמת דגמי קרוס־אובר קומפקטיים או מיניוואנים גדולים ומפוארים.

הדמיון הבולט ביותר של המותגים האלה לטסלה הוא באסטרטגיה העסקית, לפיה שוק ההון הבינלאומי הוא אמצעי להצפת ערך לבעלי המניות שלהם, הרבה לפני שיגיעו לרווחיות תפעולית. חלק מהמותגים שיגיעו לישראל ב־2024, ובראשם XPENG ו־NIO, כבר נסחרים בנאסד"ק לפי שווי של למעלה מ־10 מיליארד דולר, למרות שהם עדיין רחוקים מלהשיג רווחיות תפעולית. לאלה אפשר להוסיף את פולסטאר שמשווקת בישראל מאז 2022; החברה נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי של כ־8 מיליארד דולר.

מותגים אחרים ברשימה המכובדת מכוונים את עצמם להנפקה עתידית, חלקם בעתיד הקרוב. המותג ZEEKR של קבוצת GEELY הגיש רק בימים האחרונים את המסמכים לקראת הנפקה בנאסד"ק לפי שווי משוער של למעלה מ־15 מיליארד דולר. בסין מעריכים כי גם המותג DENZA של BYD הוא מועמד פוטנציאלי להנפקה בעתיד הלא רחוק.

מבחינת מותגי הרכב הציבוריים הללו, החשיבות של כניסה לשוק הרכב הישראלי הצומח גדולה יותר מפוטנציאל של מכירת כמה מאות כלי רכב בשנה. רובם רשמו עד כה באירופה מכירות די סמליות, ואם יצליחו להשיג נתח שוק מהותי בשוק התחרותי של ישראל, זו תהיה בשורה שהמשקיעים שלהם יאהבו.

אתגרים ייחודיים לשוק הרכב הישראלי

לכל מותגי הפרימיום החדשים שעושים את דרכם לישראל מהמזרח, ממתינה זירה תחרותית קשה ומורכבת בארץ. הבעיה העיקרית היא כאמור אותו מחסום תדמיתי שמונע חדירה משמעותית של מותגים לא מוכרים לפלח היוקרה. אמנם טסלה הצליחה לצלוח את המחסום למרות שהיא מציירת בסין חלק מהדגמים, וזאת בזכות מיתוג בינלאומי חזק, אך לא נראה שהחברה מתכוונת לוותר בקלות על הלקוחות שלה, בעולם ובישראל. לכן, יש להניח שהיא עוד לא מיצתה את חיתוכי המחירים בנוסח "בעל הבית השתגע".

רוב מותגי הפרימיום הצעירים יצטרכו לבנות את התדמית שלהם בישראל מבראשית. זו אולי בשורה טובה למשרדי הפרסום, שיזכו לשיטפון של תקציבים חדשים, אבל המשימה תהיה קשה מאוד לביצוע בפלח שהלקוחות בו מייחסים חשיבות רבה למוניטין היצרן.

היבואנים גם יתקשו לבצע "קיצורי דרך" ויצטרכו להשקיע הון בהקמת אולמות תצוגה בפריים לוקיישן, גיוס כוח אדם, בניית מערך יוצא דופן של שירות, אחריות וקשרי לקוחות וכו'. אמנם רוב היבואנים של המותגים החדשים הם עתירי משאבים, אך עדיין זו משימה מאתגרת, במיוחד כאשר לשוק נכנסים כמעט במקביל מספר מותגים שמכוונים לאותה משבצת שיווקית צרה.

ולבסוף, הם יצטרכו להתמודד עם הבעיות הרוחביות שעמן יתמודד בשנה הבאה כל שוק הרכב הישראלי: העלאת מס הקנייה בינואר, אי־ודאות משקית, שערי מטבע לא ידידותיים וריבית גבוהה, שמקשה על נטילת מימון. ובמילים אחרות - מלחמת כל בכל בשדה קרב בלתי סלחני.

התופעה הבלתי מוסברת מווייטנאם

אם כבר אנחנו עוסקים במותגי פרימיום חשמליים חדשים ולא מוכרים שנמצאים בדרך לישראל, אי־אפשר שלא להתייחס לתופעה המרתקת שקרויה VINFAST. בשבוע שעבר חשפנו בגלובס כי החברה הווייטנאמית השלימה תקינה אירופית לאחד הדגמים שלה, מה שפותח בפניה דלת לשיווק באירופה ובישראל. עד כה, החברה לא הגיבה לדיווח.

VINFAST יצאה להנפקה בנאסד"ק לפני כשבועיים ומנייתה זינקה מאז ביותר מ־300%. בסוף השבוע האחרון היא הפכה, על הנייר, ליצרנית הרכב בעלת שווי השוק השני בגודלו בתעשיית הרכב העולמית, תוך שהיא עוקפת את פולקסווגן, טויוטה, BYD פורד, GM ושורה ארוכה של ענקיות רכב רווחיות במיוחד.

מיטב האנליסטים בשוק ההון העולמי מתקשים להסביר את התופעה: החברה מכרה עד כה פחות מ־15 אלף כלי רכב חשמליים ברחבי העולם, יש לה רק שני דגמים (שדי יקרים), והמפעל המתוכנן שלה בארה"ב לא צפוי להגיע לתפוקה המיועדת לפחות בשנתיים הקרובות. אבל אין ספק שהזינוק שלה הוא "סדין אדום" שנותן מוטיבציה לכל יצרנית של רכב חשמלי בסין להסתער לעבר שוק ההון האמריקאי. כולל כמה מרשימת מותגי הרכב שיגיעו בקרוב לישראל וטרם הונפקו. לפיכך, הרבה עיניים בעולם יעקבו אחרי התקדמותה בשוק הישראלי.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ירוקה אחרי דוח התעסוקה; מניית אפל מזנקת ב-7%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אליקים ליבמן

לאחר 210 ימים שבהם נחשב חטוף: שרידי גופתו של אליקים ליבמן אותרו בקבר במרכז הארץ

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר