גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בג"ץ קבע כי החוק שנועד לסייע למקורבו של דרעי לא יחול בבחירות הקרובות

הרכב מורחב של תשעה שופטי בג"ץ דן במשך חמש שעות בעתירה נגד "חוק טבריה", שנועד לאפשר לבועז יוסף, מקורבו של אריה דרעי, להתמודד בבחירות לראשות עיריית טבריה ● שופטי בג"ץ המליצו ליוסף שלא להתמודד, והוא סירב ● הנשיאה אסתר חיות: "החוק פרסונלי כי הוא תפור למידות הבחירות בטבריה" ● פסק הדין ניתן בשלב זה ללא נימוקים

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam
בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

שופטי בג"ץ קבעו פה-אחד כי "חוק טבריה" יחול מהבחירות הבאות, כך שבועז יוסף, מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות. בג"ץ קבע כי אין צורך להכריע בטענה שהתיקון אינו חוקתי. ההחלטה ניתנה ללא נימוקים בשל סד הזמנים.

בתום 5 שעות דיון, השופט נעם סולברג הודיע לצדדים כי עמדת השופטים היא לקבוע שהחוק, שנועד לאפשר למקורבו של דרעי להתמודד לראשות טבריה, לא יחול על הבחירות הקרובות. כך, בועז יוסף לא יוכל להתמודד בהן. השופטים הציעו ליוסף שלא להתמודד בבחירות באוקטובר הקרוב, והוא סירב. 

הבית של ארקדי גאידמק נמכר והצית מחלוקת על דמי התיווך | 3 פסקי דין בשבוע
בג"ץ מעכב את הדחת ראש היחידה למאבק בגזענות לשם פנייה לבית הדין לעבודה

החוק שאיפשר למקורבו של דרעי להתמודד בבחירות 

הרכב מורחב של שופטי בג"ץ דן היום (א') בשידור חי בעתירה נגד תיקון לחוק הרשויות המקומיות, המכונה "חוק טבריה", ששונה באופן המאפשר לבועז יוסף, מקורבו של דרעי, להתמודד בבחירות לראשות עיריית טבריה. 

בעתירה דנו תשעה שופטים: נשיאת המשפט העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, ענת ברון, דוד מינץ, יעל וילנר ואלכס שטיין, שהתבקשו להכריע האם יש לפסול את החוק בשל היותו לא חוקתי.

בתחילת הדיון אמרה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, כי "החוק פרסונלי כי הוא תפור למידות הבחירות בטבריה. חברי הכנסת אמרו זאת בפה מלא". השופטת ענת ברון הוסיפה: "החוק תפור למידות מבחינת העיתוי שלו, כי יש רק אדם אחד שנכנס למשבצת בעיתוי הזה".

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, מסרה לבג"ץ את עמדתה, לפיה תחולה מיידית של החוק אינה חוקתית, ויש לפסול אותו. כלומר, לעמדתה החוק לא יכול לחול במועד הבחירות הקרוב.

נציגת מחלקת הבג"צים, עו"ד שרון רוטשנקר, אמרה בדיון: "לחוק לא קדמה עבודת מטה, האם ניתן לצמצם את הביטול. ההסדר פוגע בשוויון בין המועמדים ובהסתמכות של המועמדים האחרים".

במהלך הדיון אמרה הנשיאה חיות לנציג הכנסת שהגן על שינוי החוק: "הייעוץ המשפטי של הכנסת חשב שבגלל הקשיים המאוד משמעותיים של שינוי כללי המשחק והפרסונליות של החוק, ראוי שהוא יחול רק בבחירות הבאות. חברי הכנסת החליטו אחרת באמירה מפורשת שהחוק נדרש עכשיו בגלל טבריה. אדוני צריך להצדיק את זה, זה קצת קשה".

עו"ד אילן בומבך, המייצג את המועמד בועז יוסף, אמר בדיון: "בועז יוסף עושה את העבודה הכי כפויית-טובה. שום ראש ועדה ממונה שירצה להתמודד. זה שקר מוחלט שהוא מקורב לאריה דרעי. הוא לא חבר שלו ולא היה בשמחות שלו. הוא לא קרוב של הרב עובדיה. דרעי מינה אותו כי הוא מעריך אותו. הוא היה ממונה על מחוז צפון ומילא תפקידים רבים בשלטון המקומי".

השופט אלכס שטיין אמר לעו"ד בומבך: "אדוני טוען שחקיקה פרסונלית היא חוקתית".
עו"ד בומבך השיב: "זאת הנשיאה חיות אומרת. רק כאשר נפגע עיקרון יסוד".

השופט שטיין אמר: "חקיקה פרסונלית כשלעצמה היא פתיחת פתח גם למעשים לא כשרים. יש דוגמאות אין-סוף בארה"ב של חקיקה פרסונלית שלפעמים נפסלת".

השופטת דפנה ברק-ארז העירה: "תקופות צינון זה דבר מקובל לגבי מימוש הזכות להיבחר. גם ברמה הארצית. זה הוכר כערך ראוי".

עו"ד בומבך השיב: "אי-אפשר להמציא את המשפט החוקתי והמינהלי מחדש. ממתי יוצרים פגיעה בזכות חוקתית? זה להמציא את החוק מחדש".

השופט יצחק עמית אמר: "המדינה אומרת שיש איקס בעיות בחוק. הוא נוגד לכאורה את עיקרון השוויון, על-מנת ליישב את הסטייה הלכאורית. זו פרופוזיציה צנועה".

בתום 5 שעות דיון, השופט נעם סולברג הודיע לצדדים כי עמדת השופטים היא לקבוע שהחוק לא יחול על הבחירות הקרובות. כלומר, שבועז יוסף לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות בטבריה. "אולי יהיה נכון מצד יוסף להודיע שלא יגיש את מועמדותו. זו כמובן רק המלצה, אך אם כך יחליט יוסף - העותרים יבואו על סיפוקם, תוך שמירת זכויות לעתיד אם הדבר יהיה רלוונטי", הוסיף סולברג.

השופטים הציעו למדינה להסכים לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, כך שהחוק לא יחול על הבחירות הקבועות ל-31 לאוקטובר השנה, אלא על הבחירות הבאות בשנת 2028. כאמור, בדיון חלק מהשופטים הביעו את עמדתם כי מדובר בחוק פרסונלי.

החוק היה סולל את דרכו של יוסף להתמודד על רשות טבריה

התיקון לחוק המדובר מאפשר לראשי ועדות קרואות במועצות האזוריות להתמודד לראש הרשות, ובכך היה סולל את דרכו של יוסף להתמודדות. בג"ץ מדרש לתת החלטה עוד השבוע, על-מנת לאפשר ליוסף להתפטר כדי להתמודד בבחירות לראשות העירייה, במקרה שהעתירה תידחה.

החוק נועד להוציא את הוועדות של המועצות האזוריות מהזירה הפוליטית ולהגביר את המקצועיות. העותרות נגדו הן התנועה לטוהר המידות, המתמודדת שני אילוז, התנועה לאיכות השלטון ואביב יצחק. 

"צחנה כבדה של שחיתות ציבורית"

לטענת העותרות, מדובר בחקיקה פרסונלית שמטרתה הטבה עם אדם אחד, שטרם התיקון לא יכול היה להתמודד בבחירות. עוד נטען כי החקיקה "משנה את כללי המשחק תוך כדי משחק", בניגוד לפסיקה. לכן, לטענת העותרות, יש בכך פגיעה בזכות לבחור ולהיבחר, ויש לבטל את התיקון לחוק.

לדברי עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי של התנועה לאיכות השלטון ,"צחנה כבדה של שחיתות ציבורית והפרת כל נורמה ציבורית מרחפות מעל התיקון לחוק הזה". 

מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עו"ד עומר מקייס, מסר: "אנו מברכים על ההחלטה לדחות את תחולת החוק ולמנוע את התמודדותו של המקורב לח"כ דרעי, אשר החוק הפרסונלי והמושחת נתפר למידותיו. כעת יוכלו המתמודדים בבחירות בטבריה לנהל את מערכת הבחירות בצורה שוויונית והוגנת.

"אנו סבורים כי גם החוק עצמו הוא הסדר בלתי חוקתי שבא לעולם רק לטובת מקרוב של דרעי, אבל כעת ייפתח פתח מסוכן להצנחת מועמדים בידי שר הפנים, עם יכולת ביקורת מוגבלת של בית המשפט לאור ביטול עילת הסבירות".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ד"ר עו"ד אליעד שרגא, מסר: "בית המשפט מסמן לדרעי ולממשלה המושחתת הזאת שיש גבול לכל תעלול".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם