גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם הדברים לא ייפתרו בתוך שנה-שנתיים, תהיה פה אינתיפאדה דרוזית"

הקמת טורבינות רוח בגולן הוציאה אלפי דרוזים למחות, אך הרוחות בעדה סוערות כבר שנים ● עכשיו, אומר תנ"צ (בדימוס) ג'יהאד קבלאן, לשעבר מפקד מרחב ירושלים במג"ב, הם "כבר לא יכולים לשתוק" ● בראיון לגלובס הוא מספר על ההזנחה, על בעיות התכנון והתשתיות ועל החשש מהשינוי במערכת המשפט

ג'יהאד קבלאן, עוספייה / צילום: שלומי יוסף
ג'יהאד קבלאן, עוספייה / צילום: שלומי יוסף

 

"בשנים האחרונות מתגברות יותר ויותר התחושות העמוקות של בגידת המדינה בעדה הדרוזית. כבר אי אפשר לשתוק, השטח מבעבע. אנחנו נמצאים בסיר לחץ שעומד להתפוצץ. לצעירים הדרוזים נמאס להסתפק במועט, הם רוצים את הזכות המלאה לחיים נורמליים. הרי בסוף, על מה אנחנו נלחמים פה? על הזכות להתקיים ולחיות בכבוד באדמתנו". את הדברים האלה אומר תת־ניצב (בדימוס) ג'יהאד קבלאן, לשעבר מפקד מרחב מג"ב בירושלים ובחברון, שאביו היה הקצין הדרוזי הראשון בצה"ל ובנו משרת בתפקיד פורץ דרך בחיל האוויר. "רק בבית שלי יש יותר מ־100 שנות שירות למדינה".

האם השליטה של ענבי טלי בדרך להתערער? 
הישראלי שרץ 217 ק"מ במקום הכי חם בעולם: "שום דבר לא הכין אותי לשני לילות רצופים ללא שינה" | ראיון
מה אפשר ללמוד מהאיש שהציל את ברבי 

אנחנו יושבים בביתו בעספיא שבכרמל, חודש אחרי שאלפי דרוזים יצאו לרחובות במחאה נגד חברת אנרג'יקס והמיזם שלה לייצור חשמל מאנרגיית רוח, הכולל הקמת 21 טורבינות בצפון רמת הגולן, חלקן על אדמות של בני העדה. הפרויקט נולד לפני יותר מעשור ביוזמת התושבים הדרוזים ואנרג'יקס, והפך לימים לפרויקט תשתית שמובילה הממשלה. אלא שהתושבים טוענים כי האנשים שחתמו על השכרת הקרקעות שיופקעו לטובת הפרויקט אינם בעלי האדמות שלו, וכי החברה לא חשפה את מידת הפגיעה בחלקות הסמוכות וכן חששות סביבתיים, כלכליים ובריאותיים אחרים. המאבק המשפטי לעצירת המיזם מתנהל כבר שנים, אך תחילת העבודות עליו בחודש שעבר עוררה את זעמם של התושבים. המחאות, שהידרדרו לעימותים אלימים עם המשטרה, הובילו להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את חידוש העבודות עד 1 באוגוסט ולהקים ועדה בין־משרדית הכוללת גם נציגים של חברת אנרג'יקס והעדה הדרוזית.

 

"הטורבינות זה אמנם טריגר", אומר קבלאן, "אבל אי אפשר להתעלם ממנו. יש פה חברה טייקונית שיש לה כסף והצליחה לשכנע אנשים. גם אם 21 אנשים חתמו על ההסכם באדמתם, הם עדיין לא יכולים להרוס לכל הסביבה את הפרנסה והחקלאות. אנשים צריכים להבין - מדובר באלפי דונם של חקלאות ופרנסה של אנשים, זה החיים שלהם. ואם הפרויקט הזה יצא לפועל לא תישאר להם חקלאות".

מחאת הדרוזים נגד מיזם אר''ן, רמת הגולן / צילום: דוברות משטרת ישראל

הנוף מהבית של קבלאן עוצר נשימה, אבל במהלך השיחה איתו קשה לשמור על אופטימיות. הוא מספר על הזנחת היישובים הדרוזיים, על הביוב ברחובות, וגם על חוק הלאום שנתן סטירה לעדה. אבל מעל הכול, לאורך כל השיחה מרחף האיום. לעתים הוא מפורש, לעתים מתחבא בין המילים, אבל שפת הגוף משדרת דבר אחד: תתעוררו לפני שיהיה פיצוץ.

עוספייה / צילום: שלומי יוסף

"אני נגד אלימות בכל מצב, בטח כשהיא כלפי שוטרים. חצי מהשוטרים במהומות בגולן היו דרוזים. אבל מה לעשות, פעם אחר פעם זה מתפוצץ. זה כדור שלג שמתחיל ואתה לא יודע איפה הוא נגמר. עם זאת, ראיתי אחר כך בעיתון כל מיני אנשים מנותקים שכותבים שהדרוזים עבריינים ואלימים, הכתימו עדה שלמה. אנחנו עדה מפוארת שנלחמה כל חייה כדי לשרוד, אין עדה בעולם כולו שחברה לעם היהודי ונלחמה איתו כתף בכתף. לא היה ולא יהיה. אנחנו לא עדה אלימה, רק מגנים על הבית".

"מחנה פליטים מודרני"

כשקבלאן מדבר על הזכות לחיות בכבוד, הוא מתכוון בעיקר לחוסר התכנון וההזנחה הקיימים לטענתו ביישובים הדרוזים. כשהוא מתחיל לפרט, כמעט אי אפשר לעצור אותו. "מדינת ישראל הזניחה באופן פושע את היישוב הדרוזי. זו פשוט פשיעה. אם רוצים להתפתח אין לאן. אם רוצים לבנות על אדמות פרטיות, לא מאשרים. תוכנית המתאר האחרונה לכפר עספיא, שבו אני גר, נעשתה בשנת 1978. מאז הכפר גדל פי שניים או שלושה ולא היו תוכניות המשך. המועצה הגישה לפחות עשר תוכניות, וכולן נדחו.

"מאז קום המדינה ועד היום יש לפחות שבע החלטות ממשלה להקים יישוב דרוזי חדש, אבל הן נותרו על הנייר. מאות יישובים יהודיים חדשים הוקמו מ-1948, אחד דרוזי לא הצלחתם להקים?

עוספייה / צילום: שלומי יוסף

"בסופו של דבר אנשים מתחילים לבנות בלית ברירה על אדמתם הפרטית. אני רוצה להדגיש - אף דרוזי בישראל לא גזל אדמת מדינה ולא חרג מגבולות האדמה הפרטית שלו. אבל כשלא רואים את הצרכים שלנו וכשלא מקצים שטחי מדינה - זה יוצר כאוס שלם.

"אנחנו רואים את היישובים מסביבנו מתפתחים. נשר, יקנעם, קיבוץ בית אורן. מגיע להם? בהחלט. אבל אני גם רוצה להתפתח. לא יכול להיות שאצא ליקנעם ואמצא גן עדן וכשאחזור לעספיא אמצא תשתיות של עולם שלישי. ואני מדבר על התשתיות הבסיסיות ביותר - 57% מתושבי עספיא לא מחוברים למים ולחשמל באופן ישיר. אנחנו מחברים חוטי חשמל בצורה פיראטית ומסוכנת. זבל אוספים פה פעם בשלושה שבועות. את הכביש לביתי סללנו מכסף פרטי. ביוב לא קיים. שלא לדבר בכלל על תחבורה ציבורית. אין משחקייה אחת בכפר. זה פשוט מחנה פליטים מודרני".

 

ולגור במקומות אחרים לא רלוונטי מבחינתכם?
"אני לא רוצה שהצעיר הדרוזי ילך לגור בתל אביב, כי אז העדה תפסיק להתקיים. העדה הדרוזית מאוד קטנה בעולם אבל היא ידעה לשרוד בזכות חוקים שהגבילו את ההתבוללות.

"גם ביישובים הדרוזים האחרים המצב זהה, ככה שאין באמת לאן ללכת. בסופו של דבר, אנחנו מסתכלים על הערבים שלא משרתים בצבא ועצוב לומר שהם מתפתחים הרבה יותר מאיתנו. הם אומרים לנו 'התגייסתם לצבא, אתם יותר ציונים מציונים ולא קיבלתם כלום'. בנוסף, מיליארדי שקלים ניתנים לציבור החרדי שלא נותן כלום למדינת ישראל. אני מרשה לעצמי להגיד את זה כי זה כואב לי".

"הבנו שאולי תוותרו עלינו"

קבלאן מתאר הזנחה שנמשכת מאז קום המדינה ואני עוצר אותו לרגע, מנסה להבין למה דווקא בשנים האחרונות כל התחושות הקשות צפות. "עד חוק הלאום, איכשהו קיבלנו את זה, הרגשנו שאנחנו בכל זאת שווים. אבל בחוק הלאום העדה הדרוזית התעוררה למציאות חדשה ולמחשבה שיכול להיות שיום אחד תוותרו עלינו. הצעיר הדרוזי פשוט קיבל סטירה. אני אישית הרגשתי שלקחו ממני את הישראליות.

"אנחנו מקבלים בהחלט שזו המדינה המובטחת של העם היהודי. במגילת העצמאות כתוב שתוקם מדינת היהודים ואין ספק בכך. אבל גם כתוב שהיא תיתן שוויון, והחוק הזה משנה את המשוואה. כשאני מסתכל על חוק הלאום אני מבין שכשאתם מדברים על התיישבות, למעשה אתם מדברים רק על התיישבות יהודית. יש כאלו שמנסים להציג את זה כחוק סימבולי. אבל החוק הזה לקח את כל מי שלא יהודי ושם אותו בחבילה אחת. יש יהודי ויש את כל השאר. איך אני יכול להמשיך להילחם בכל כוחי על מדינה שאומרת לי שאני סוג ב'? שאני רק שכיר חרב?"

אתה באמת מאמין שהמדינה תוותר עליכם?
"אני מתחיל לחשוב שזה עשוי לקרות. יש אנשים שמונעים מאידיאולוגיה מסוימת וגם אם הם מעריכים אותנו, בסופו של דבר אנחנו לא שווים בשבילם. אנחנו לא הסוס שדוהר קדימה, אלא רק העגלה. אז מעגלה אפשר להתנתק, כן.

"ואם חוק הלאום לא מספיק - מגיע עכשיו אדון בן גביר ומציע את 'חוק הציונות'. מדובר ביישום של חוק הלאום הלכה למעשה. החוק הזה גם מוסב על האדם הפרטי. אם אני ואתה נתמודד על אותו תפקיד ציבורי, יכול להיות שאתה תקבל אותו ואני לא. ניקח לדוגמה תפקיד באחד האגפים במשרד השיכון - זה תפקיד שחשוב לי מאוד. אבל בשם החוק הזה יוכלו לקבל את היהודי ולהסביר שהוא יראה את הדברים בהיבט הציוני".

אל סיר הלחץ הזה הצטרף ב־2017 גם חוק קמיניץ שנועד להסדיר את הבנייה הבלתי חוקית. החוק מאפשר אכיפה מנהלית, ללא הליך משפטי, נגד עבירות בנייה. "חוק קמיניץ למעשה משלים גם הוא את חוק הלאום", מסביר קבלאן. "זה חוק גזעני שמאפשר לפקח של ועדה מחוזית לתת קנס של מאות אלפי שקלים. צריך שוב לחזור על זה - כל הבנייה הלא חוקית נעשית כי פשוט אין ברירה. אתם לא רוצים שאבנה? תנו לי שטח, תנו לי מקום, תנו לי תקווה. כשאתם לא נותנים לי את זה, המקום הופך לגטו. ואז יוצא מצב שבא פקח ונותן קנס של 400 אלף שקל. זה פשוט חורבן.

עוספייה / צילום: שלומי יוסף

"ואני אהיה ברור - אם יש בית שנבנה עם פלישה לאדמת מדינה, צריך להרוס אותו. חד משמעי. אבל אם יש בתים על אדמות פרטיות, בגלל הכאוס התכנוני, מה אתם מצפים מאיתנו לעשות? תסיימו את התכנון בכפרים הדרוזיים, תאפשרו לכולם לעשות הסדרה למצב הקיים ואחרי זה תטילו איזה עונשים שאתם רוצים.

"אנחנו לא רוצים להיות עבריינים. אנחנו רוצים תכנון ועתיד לילדים, מי רוצה שהילד שלו יהיה עבריין? אבל המדינה מאלצת אותך ועושה בך לינץ' ציבורי. היא שמה אותך בפינה ואתה צריך לבחור בין שתי ברירות - להתנער ולבעוט לכל כיוון, או לברוח. ואנחנו לא מתכוונים לברוח. אף אחד לא יזיז אותנו מכאן".

ואם ירצו להרוס בתים שנבנו ללא היתר?
"יבואו פקחים וירצו להרוס? נהרוס להם את הראש. תבוא משטרה? תהיה התנגשות. למרות שאחים שלנו נמצאים שם. לא ניתן להרוס בית אחד, גדר לא תיהרס פה. תעשו הסדרה ואז תתנו איזה עונשים שבא לכם. אנחנו גם מעוניינים בזה".

"קפלן יהיה רק הפרומו"

המשבר הזה מגיע בעיצומו של משבר פנימי עמוק בחברה הישראלית. "מה שקורה במדינה מאוד מדאיג אותי. הכאוס שנוצר הוא סכנה אמיתית שמרחפת על החוסן הלאומי. וכשאני מסתכל על נושא האיזונים והבלמים בין הרשויות - ברור שמי שייפגע הכי הרבה זה המיעוט. וזה מטריד אותי. הדרוזים בהתחלה כמעט לא השתתפו בהפגנות, אבל לאט לאט הבנו שזה חופף את הבעיות שלנו. אנחנו גם מנצלים את הבמה הזאת כדי להרים את הדגל הדרוזי.

"בסוף, אם מסתכלים על כל הדברים שעוברים על העדה הדרוזית, הכול מתחבר לפיצוץ. כמי שדואג לביטחונה של המדינה ולקשר שלה עם העדה, אני חושש שהדברים יגיעו למחוזות שאי אפשר יהיה לעצור אותם. שבר אמיתי. אם הדברים לא ייפתרו תוך שנה-שנתיים, תהיה פה אינתיפאדה דרוזית. אנשים ייצאו לרחובות, יחסמו כבישים, האלימות תהיה בלתי נמנעת. קפלן יהיה רק הפרומו. במאבק הזה כל הדרכים לגיטימיות. מציע שלא ינסו אותנו, אנחנו לא רוצים להגיע לשם".

המילה 'אינתיפאדה' מעוררת לא מעט תחושות. למה אתה מתכוון? הרוגים?
"חס וחלילה. יכול להיות שיהיו פצועים, כי זה טבען של הפגנות, אבל לעולם לא נשתמש בנשק חם. כנגד מי? כנגד כוחותינו? הבנים שלנו? לא יקרה. אבל בסופו של דבר, במשך שנים נלחמנו על המדינה שלנו, עכשיו אנחנו נלחמים על הבית.

"וגם צריך לומר - הברית הזאת בין מדינת ישראל לעדה הדרוזית לא תסתיים לעולם כי היא יותר מדי חזקה ומהולה בדם בנינו. גם אם יש משברים, הפגנה או שתיים לא יפרו את הברית. מותר לנו למחות ולהתנגד להריסת בתים. אם אני חוסם את הרחוב, מה אני שונה מהמפגינים בקפלן?".

מה בנוגע לשירות הצבאי?
"אם אחרי כל המחאות לא יהיו שינויים - העדה הדרוזית בהחלט תצטרך לחשב מסלול מחדש גם בקשר לפרה הקדושה שלנו. כבר מאז חוק הלאום חלה ירידה קטנה באחוז הגיוס, ואני מניח שאם המציאות לא תשתנה, תתקבל החלטה בעדה שאין לנו מה לחפש בשירות חובה.

"אני אומר את זה בכאב רב. כל נער דרוזי קם בבוקר וחושב על השירות הצבאי. אבל בסוף הנער ישאל את עצמו - איפה אגור אחרי הצבא? אנחנו לא נשרת את המדינה אם היא לא תיתן לנו את האפשרות לחיות בכבוד. לא נהיה חוטבי עצים ושואבי מים. הדרוזים לא יכולים להיות הפודל הנחמד שאפשר ללטף ולזרוק לו פירורים".

קבלאן מציין שבסופו של דבר הם מבקשים שלושה דברים. "אחד, לבטל את הקנסות של קמיניץ ולהקפיא את כל צווי ההריסה שקיימים על בתים פרטיים. שתיים, לשנות את המדיניות ולהסיר את החסמים על הבנייה בכפרים הדרוזים. שלוש, לדבר על הרחבת יישובים. המדינה חייבת לתת שטחים.

"מדובר בדברים בסיסיים. אני רוצה לדבר על חינוך, על תעסוקה, על הייטק, אבל במקום זה אני מדבר על חשמל וביוב. זו בושה וחרפה.

עוספייה / צילום: שלומי יוסף

"לצערי, במצב הזה אני לא אופטימי. אני לא רואה שמנהיגות המדינה קמה ואומרת משהו חד־משמעי. אנחנו רוצים מעשים, לא דיבורים. מאסנו מהדיבורים וממכבסת המילים. כולם באים לפה ביום הזיכרון ומלטפים אותנו, אבל אין ברית שיכולה להתבסס על צד אחד. מה אגיד לך, זה כואב לי מאוד בכלל לחשוב על מה שיקרה פה. בחיים לא חשבתי שאדבר ככה".

אנחנו מסיימים את השיחה וקבלאן לוקח אותנו לסיבוב בכפר. הוא מצביע על חוטי החשמל החשופים, על המוסך שממוקם באמצע הרחוב, על הילדים שנאלצים ללכת על הכביש ועל אלפי הבתים שנבנו ללא היתר. "עכשיו אנחנו מגיעים למקום הכי מטופח בעספיא", הוא אומר בחיוך ומצביע על בית הקברות הצבאי.

עוד כתבות

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

דיווח: אם לא יהיו תקלות - הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי

מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ראש תוכנית האו"ם לסילוק מוקשים: "כמות הטילים בעזה שלא התפוצצו מאז 7 אוקטובר - לא נראתה מאז מלחמת העולם השנייה" ● עדכונים בולטים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים