גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סובארו קרוס־טרק 2023: לוקחת ברצינות את השם "פנאי־שטח"

המצטרפת החדשה למשפחת סובארו לא זולה וצורכת לא מעט דלק ● אבל היא מאפשרת נסיעת שטח שנדיר למצוא בשוק המשפחתיות

סובארו קרוס־טרק 2023 / צילום: יח''צ
סובארו קרוס־טרק 2023 / צילום: יח''צ

בשלהי העשור הקודם השמיעה טסלה "קריאת השכמה" קולנית לתעשיית הרכב. הסינים והאירופאים לקחו אותה ברצינות. מנהלים ואסטרטגים בכירים התוו תוכניות למעבר מבנזין לחשמל והקצו לנושא משאבי פיתוח רציניים. חברות סטארט־אפ סיניות לכלי רכב חשמלי הוקמו על ימין ועל שמאל, וממשלת סין אימצה את הטכנולוגיה לתוכנית החומש שלה. היפנים, לעומת זאת, איבדו את הדרך.

המכוניות החדשות שבדרך, ואיפה יטענו חשמליות בעוד שנתיים? | השבוע בענף הרכב 
מכת גניבות הרכב: חברות הביטוח שילמו אשתקד 700 מיליון שקל, זינוק של פי 2 

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, המשיכה להיאחז בקרנות המזבח של ההנעה ההיברידית וטענה כי "הטכנולוגיה החשמלית לא מספיק יעילה ובשלה מבחינה הנדסית". ניסאן, שהייתה חלוצה עולמית בפיתוח ושיווק של רכב חשמלי עממי בתחילת העשור הקודם, הקפיאה את הפיתוח ואיבדה את ההזדמנות להפוך למובילה עולמית. הונדה המשיכה להשתעשע עם טכנולוגיית הנעה מימנית יקרה ומאזדה שרפה מאות מיליוני דולרים על פיתוח "מנוע בנזין שמתנהג כמו מנוע דיזל".

גם סובארו, החברה הקטנה והגאה, התעוררה מאוחר ותשיק את הדגמים החשמליים העצמאיים שלה רק ב־2026. בינתיים יש לה דגם חשמלי בודד ש"הושאל" מטויוטה, והיא ממשיכה לפתח רכבי בנזין פרטיים ומסורתיים עם הנעה כפולה. רובם מיועדים למעמד הבינוני, המבוסס והמצליח של ארה"ב. אותו קהל שכיום נוהר בהמוניו לכלי רכב חשמליים.

 

עיצוב חיצוני

גם הקרוס־טרק 2023 שייך למשפחה "המסורתית" של המותג והוא ממשיך לשאת את קווי המתאר של "מכונית סטיישן מוגבהת", שמאפיינת את הסדרה עוד מהימים בהם נקראה "XV". יש לו אורך מכובד ומרווח גחון גבוה, שמודגש על ידי חישוקים גדולים וקשתות גלגלים בולטות. אבל הגג אינו גבוה כמו ברכבי SUV קלאסיים, ומשטחי החלונות הם בממדים של מכונית פרטית תקנית.

מעצבי סובארו העניקו לדור המחודש של הרכב מראה יותר רבוע וקשוח בנוסח אחיו הגדולים "פורסטר" ו"אאוטבק". השינוי בולט במיוחד בחרטום שכולל פגוש יותר אגרסיבי ופנסים חדשים. שינוי קוסמטי דומה בוצע גם בזנב, שזכה לקבל פגוש מושחר בחלקו. הממדים הכוללים נותרו זהים, ולמעט חובבי סובארו מושבעים, לא רבים מבחינים בהבדלים.

פנים הרכב

תא הנוסעים עבר עדכון מקיף ויש לו מעט מאוד משותף עם קודמו. האלמנט הבולט בתא הוא מערך פיקוד עדכני, שמזכיר את ה"אאוטבק" הנוכחי.

המושבים הקדמיים נוחים מאד והמרחב הפנימי מאורגן היטב עם מרחב מכובד לנוסעים בוגרים מלפנים ומאחור. מרווח הראש מאחור, לעומת זאת, מקביל לזה של מכוניות פרטיות ואינו נדיב כמו בכלי רכב קרוס־אובר קלאסיים.

מולטימדיה ומצלמות

לוח המחוונים עדיין לא עבר לעידן הדיגיטלי ומציג צמד שעונים אנלוגיים עגולים וגדולים כמו שהאמריקנים אוהבים (וגם אנחנו), שביניהם יש מסך צבעוני עתיר מידע. אבל לצד הנהג יש כעת מסך מולטימדיה אנכי ומאסיבי, שהוא אחד האיכותיים בשוק. יש לו רזולוציה גבוהה, סמלים גדולים ומאורגנים היטב ותגובה מהירה לפקודות. כגיבוי, יש גם פיקוד קולי יעיל (באנגלית), שמזהה ללא קושי אנגלית במבטא ישראלי טיפוסי.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב - כפי שניתן לצפות מחברה יפנית - וכוללת מוט הילוכים בעיצוב קלאסי. לטובת מאותגרי מסכי המגע יש גם כמות סבירה של מתגי שליטה פיזיים, שממוקמים משני צידי המסך ועל ההגה. תנוחת הישיבה גבוהה, וביחד עם ראות מצוינת לכל הכיוונים יש לנהג שליטה בטוחה על הנעשה מסביב לרכב.

האבזור התקני משתנה בהתאם לרמת הגימור, ובדגם העילי שבו נסענו הוא היה נדיב ומקיף. כל הגרסאות מצוידות בחבילת הבטיחות האקטיבית האחרונה של סובארו, שכוללת את רוב הפיצ'רים הקיימים במערכות כאלה פלוס תמיכה בנסיעה אוטומטית בכבישים מהירים ובפקקים. איכות הייצור סולידית, אולם מרכב שמגיע לטריטוריות של 180 אלף שקל היינו מצפים לפחות פלסטיק קשיח בטווח מגע של הנהג והנוסעים.

מנוע וצריכת דלק

בצפון אמריקה, שהיא כאמור שוק היעד המרכזי של הרכב, הוא מוצע גם עם מנוע 2.5 ליטר בנזין ויש אפילו אופציה היברידית. אלינו מגיע המנוע הוותיק והמוכר של סובארו בנפח 2 ליטר ללא טורבו, שמייצר 152 כ"ס ומומנט של 20 קג"מ ב־4000 סל"ד. בימינו אלה לא נתונים מרשימים עבור מנוע בנפח כזה וגם לא התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש, שאורכת 10.5 שניות. אבל המנוע מספק את הסחורה בנסיעה רגועה בעיר ועל הכביש המהיר. האצה בעלייה או עקיפה אגרסיבית מחלצות מהמנוע דציבלים די גבוהים, ותורמת לכך גם התיבה הרציפה.

חובבי הצליל הייחודי של מנוע הבוקסר של סובארו יטענו שזה צליל "שרירי" וערב לאוזן. נהגים שלא שייכים לכת הסוברואידים ימצאו אותו קולני וטורדני. צריכת דלק מוצהרת של כ־13.1 ק"מ לליטר, או קרוב יותר ל־10 ק"מ לליטר בשימוש יומיומי, מרשימה אולי את הלקוחות האמריקאים, אבל בסטנדרטים של מנועים מודרניים זו צריכה די מאכזבת.

על הכביש

על הכביש הקרוס־טרק הוא רכב נעים מאד לנהיגה ממושכת. אמנם נטיית הגוף בפניות חדות מורגשת, אבל ההנעה הכפולה מספקת שפע של אחיזה על כל סוגי המשטחים ומשרה הרבה ביטחון במהירויות גבוהות ובכבישים מתפתלים. ההגה מרגיש קליל אבל מספק כמות סבירה של מידע על הנעשה מתחת לגלגלים, ומשקל עצמי מתון יחסית מאפשר להשתעשע בכבישים מתפתלים. נוחות הנסיעה תמיד הייתה צד חזק של סובארו ובדגם המחודש היא טיפסה עוד דרגה וניצבת קרוב לצמרת של פלח.

סובארו מקפידה להדגיש את פוטנציאל עבירות השטח של ה־XV, ואכן, עם מרווח גחון של 22 ס"מ, זוויות גישה/נטישה מרשימות והנעה כפולה - שמאחוריה ניסיון של עשורים רבים - הרכב יכול לקחת את נוסעיו ליעדים שאליהם רוב דגמי הקרוס־אובר "המפונקים" לא יעלו בדעתם להגיע.

מצד שני זה לא לנד־רובר ואפילו לא לנד־קרוזר, ואנחנו לא רואים את רוב הקהל המשפחתי של הרכב הזה גורס את החישוקים המהודרים על הסלעים שבנגב (אלא אם זה רכב חברה כמובן).

מחיר

בשורה התחתונה סובארו קרוס־טרק המחודש הוא קרוס־אובר משפחתי, שימושי ויעיל, שבנוי לשרוד הרבה שנים. בטווח המחירים שלו, שנע בין 160־180 אלף שקל, אפשר למצוא כיום דגמי־אובר עם יותר מרווח, ביצועים וסטטוס, ואפילו עם כמה דגמים חשמליים יעילים. אבל אף מהם אחד לא מתייחס בכזו רצינות לביטוי "רכב פנאי־שטח".
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

טויוטה קורולה קרוס
במחיר של 170־180 אלף שקל יש לקורולה קרוס העדכנית מראה אופנתי וממדים דומים לקרוס־טרק. ההנעה היברידית עם מנוע 1.8 ליטר, מנוע חשמלי ותיבה רציפה.

טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ

מאזדה CX-3
במחיר שמתחיל ב־160 אלף שקל, לקרוס־אובר יש עיצוב חלקלק וממדים מעט קטנים יותר מקרוס־טרק. גרסת הבסיס מצוינת במנוע 2 ליטר בנזין ותיבה בת 6 מהירויות.

מאזדה CX-3 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות