גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהגביע של ארגנטינה ועד הפשטות של בריטיש: ההברקות הפרסומיות בקאן

פסטיבל "אריות קאן" נחשב לאוסקר של ענף הפרסום העולמי, ומדי שנה מתנקזות אליו אלפי עבודות ● בכירי הקריאייטיב בארץ בוחרים את המהלכים החזקים ביותר בעיניהם מבין אלה שהוצגו השנה בתחרות

קמפיין גביע המונדיאל של פדידוסיה / צילום: יוטיוב
קמפיין גביע המונדיאל של פדידוסיה / צילום: יוטיוב

מדי שנה מתנקזות אל פסטיבל "אריות קאן", הנחשב לאוסקר של ענף הפרסום העולמי, אלפי עבודות שמתיימרות להציג מצוינות קריאייטיבית לצד מהלכים שנועדו להשפיע לטובה על החברה.

המכללה למינהל משקיעה מיליוני שקלים בקמפיין ה־AI הטלוויזיוני הראשון בארץ
לשכת הפרסום הממשלתית רושמת שנת שיא, אבל לא כולם נהנים מההשקעה

גם משרדי הפרסום הישראלים שולחים עבודות לתחרות, והשנה זכו שניים: מקאן ת"א קיבל ששה פרסים - שני זהב וארבעה ברונזה על המהלך "זיכרון בסלון". בלאנקו קיבל פרס ברונזה על המהלך "ישראל היום, רוסיה מחר?".

ביקשנו מבכירי הקריאייטיב ממשרדי הפרסום הגדולים בארץ לבחור את העבודות והמהלכים הגלובליים החזקים בעיניהם מבין אלה שהוצגו בפסטיבל, אשר התקיים בחודש החולף.

הגביע שלך בדרך

אחד המהלכים שזכו השנה בגראנד פרי שייך לחברת משלוחי המזון הארגנטינאית PedidosYa. "מדובר במהלך שהפשטות והמדיה שלו היו מדויקים למוצר מצד אחד, ומחוברים לתרבות ולרגע מצד שני", מסביר יגאל עזרא, סמנכ"ל קריאייטיב בבאומן-בר-ריבנאי.

"החברה הצליחה לתפוס את תשומת-לבם של הארגנטינאים ביום הכי מרגש שלהם מאז 1986: היום שבו הגביע העולמי עושה את דרכו חזרה אליהם, אחרי כל כך הרבה שנים. התקציב: 0 דולר. המדיה: הודעת פוש אחת פשוטה. ומשם הכול התפוצץ.

"בשנייה שהגביע העולמי המריא מאדמת קטאר לכיוון בואנוס איירס, כל לקוחות החברה קיבלו הודעת פוש באפליקציה שמבשרת שהמשלוח שלהם בדרך. בלחיצה על הודעת הפוש הם הועברו למפה המוכרת של האפליקציה, שם יכלו לעקוב בלייב אחרי הטיסה של הגביע עד שנחת בארגנטינה. כמובן שלאחר הנחיתה, התקבלה הודעה נוספת: 'המשלוח שלך הגיע'. מושלם".

"המהלך מאפשר ל־PedidosYa להתבסס כמותג בעל משמעות סימבולית ותפקיד תרבותי בזירה שבה הוא פועל - ארגנטינה", מחדדת שרון שלו לבצור, שותפת אסטרטגיה, מנצ'.

"הודעת הפייק שנשלחה מהחברה עוררה סערה, וגרמה לרבים שכלל לא הזמינו משלוח לדאוג שמא החשבון שלהם נפרץ. הזעם הפך להתרגשות עצומה כשהמשתמשים פתחו את ההודעה, וגילו שהמשלוח הוא הגביע.

"מרגע זה, פדידוסיה אפשרו למיליוני אוהדים לעקוב בזמן אמת אחר מסלול טיסת נבחרת הכדורגל. ואם מעקב שגרתי אחר מסלול ההגעה של ההמבורגר עד לפתח הבית מייצר כמעט אצל כל אחד התרגשות, רק דמיינו את עוצמת האקסטזה הלאומית שעורר המעקב אחר 'הגביע הקדוש'.

"כמה אקסטזה? עד כדי כך שפדידוסיה והמעקב אחר הגביע זכו ליותר אזכורים ממסי והנבחרת גם יחד. וכל זאת ללא השקעה של פסו אחד במדיה".

למה עולים על מטוס

בחברת התעופה בריטיש איירווייז בחרו לשים דגש על הסיבות שמביאות אנשים לעלות על מטוסים, חוץ מהשתיים הקבועות - ביזנס או לייז'ר - וגם הם קיבלו גראנד פרי על המהלך.

"על המהלך הזה אחראית סוכנות uncommon - משרד מאוד צעיר של אנשים שעזבו סוכנויות גדולות, הלכו אול אין, והצליחו להעביר אליהם תקציבים מכובדים, וביניהם בריטיש איירווייז, שהיה במשך שנים רבות של אוגילבי לונדון" מספר עידן רגב, סמנכ"ל קריאייטיב ושותף ב־LEAD.

קמפיין בריטיש איירווייז / צילום: יוטיוב

"הם הלכו על שילוט קלאסי ונקי שחי בעולם הטיסות, עם תובנה מבריקה - למה אנשים (במיוחד אנגלים) באמת טסים. עשרות משפטים חדים, שילוט בכל מקום אפשרי בלונדון. קמפיין סופר בריטי למותג בריטי, וככה עושים את זה".

"שוק הטיסות הוא שוק רווי, והתחרות של המותגים הוותיקים היא טיסות הלואו קוסט", מוסיף קורן ווייס, מנהל הקריאייטיב הראשי ביהושע TBWA, שבחר גם הוא במהלך. יצירת העדפה למותג שדורש פרמיה גבוהה משמעותית מהמתחרים היא עבודה יוצאת מן הכלל, שמגדירה את האפקטיביות של קריאייטיב טוב".

משמרים את השפה

סיגל עבודי, מנהלת הקריאייטיב הראשית במקאן תל אביב, שכאמור זכה בשני פרסים, מסבה את תשומת-הלב לכך שהשנה הפסטיבל היווה במה לסיפורים לוקאליים רבים. "מותגים היום מבינים את הכוח של סיפור לוקאלי ממקד", היא מסבירה. "אחד הפרויקטים המרגשים הוא AdLam, שזכה בטיטניום, גראנד פרי וזהב.

"מדובר בפרויקט של מייקרוסופט, שכבר שנים עוזרת לעולם להיות טכנולוגי יותר. הפעם היא עזרה לשמר את ה־Pulaar, שפה קדומה של שבט Fulani בדרום אפריקה. במייקרוסופט פרמטו אותה, יצרו לה א"ב שמתאים לתוכנות של מייקרוסופט, והפכו אותה לשימושית בכל פלטפורמה דיגיטלית עבור 40 מיליון אנשים שדוברים את השפה.

"פרויקט לוקאלי נוסף של מותג גלובלי היה Where to settle של מאסטרקארד, שטיפל בבעיית המהגרים מאוקראינה, שבעקבות המלחמה הגיעו בהמוניהם לשכנה פולין. הם התמקמו בעיקר במרכז פולין, היכן ששוק העבודה והדירות היה צפוף במיוחד, ומאסטרקארד יצרה בעזרת דאטה שקיבלה מהמדינה ומהתושבים המקומיים כלי שמאפשר להסתכל רחוק יותר ולמצוא את העבודה והבית הכי מתאימים בעיירות הרחוקות יותר מהמרכז. עד היום 1.5 מיליון מהגרים נעזרו בכלי הזה.

פרויקט Where to settle של מאסטרכארד / צילום: יוטיוב

"גם אנחנו זכינו בששה אריות כשייצגנו בעיה לוקאלית של בני הנוער בישראל, שמתרחקים מאוד מסיפורי השואה, והנגשנו להם את סיפורי שורדי השואה בעזרת אחד המשחקים הכי פופולריים בעולם".

להחצין את התביעות

"כדי שאוכל להעריך מהלך, הוא חייב להתכתב עם הערכים שלי. כשנתקלתי במהלך Not milk, הבנתי שיש לי את זה", מספר מיכאל קוטקס, סמנכ"ל קריאייטיב באדלר-חומסקי. "בתור 3/4 טבעוני המעריך פרובוקציה טובה, ראיתי שיש במהלך הזה כל מה שצריך - אומץ, חוצפה ובולטות, וכל זה בלי שהקופירייטר יצטרך להתאמץ.

קמפיין NOT MILK / צילום: יוטיוב

"מדובר במוצר שהוא תחליף חלב, שבחר בשם 'נוט מילק'. השם גרר כתבי תביעה מעורכי הדין של חברות החלב. לטענתם השימוש במילה חלב אינו אתי, מטעה את הצרכן, ומשתמש ביוקרה של חלב כדי להגדיר את התחליף.

"משרד הפרסום לא התבלבל, והחליט לפרסם על גבי שילוט קטעים עסיסיים מכתבי התביעה השונים. התוצאה: 92% תגובות חיוביות לקמפיין, והמוצר נחטף מהמדפים. כצפוי, אף אחד לא מחבב עורכי דין. השימוש המדויק בשם, בכתבי התביעות ובשילוט, יצר מהלך חד, מקורי ובולט".

שירי הייסר, משנה למנכ"ל ראובני-פרידן, בחרה במהלך של איקאה. "מדובר בחברה שהיא שם נרדף למוצרים המספקים פתרונות חכמים ומעוצבים לחיי היומיום, אבל לא תמיד זה נכון. בחברה הבינו שיש דברים שקשה להתחרות בהם. למשל, הקשר המיוחד בין הורים לילדים.

"בסדרת סרטונים ומודעות מבריקה, איקאה הציגה סיטואציות שכל הורה לילדים קטנים מכיר ומזדהה איתן: הקטנטנים מעדיפים לשבת על אבא במקום על כיסא האוכל, או לטפס לכיור על אימא במקום על ספסל הפלסטיק. והמוצרים של איקאה? נשארים בצד, ללא שימוש.

"הסלוגן שליווה את הקמפיין הוא Proudly second best. משפט מקסים שמפרגן ומחמיא להורים, אבל גם ממצב את איקאה כמותג ווינרי - כזה שמכיר בחולשותיו, ולא רק מספר על יתרונותיו. בעידן שבו מותגים תמיד מנסים להראות במה ולמה הם הכי טובים ומשקיעים בהפקות ענק, איקאה הצליחה לפנות לקהל מזווית אחרת, מחברת ומעוררת הזדהות".

זה לא כמו שזה נראה

אחד המהלכים המרגשים שהוצגו בפסטיבל עוסק בהעלאת המודעות לאובדנות, ונקרא The last photo. "בסרטון עוצמתי בן 90 שניות הוצגה התובנה הכי חזקה ומשמעותית: אנשים אובדניים לא תמיד נראים כאלה כלפי חוץ", מסביר אבנר רסל, קופי בכיר בגליקמן-שמיר-סמסונוב.

"בסרטון (ובתערוכה שליוותה אותו) נראים אנשים שונים ברגעים שמחים, אך מתברר שהמצולמים היו אובדניים, ושאלו התיעודים האחרונים שלהם לפני שהחליטו ליטול את חייהם.

קמפיין The last photo / צילום: יוטיוב

"הקמפיין הזה בעט לי חזק מאוד בבטן, וחיזק אצלי את ההבנה שחובה כל הזמן לפתוח עיניים לגבי החברים והמשפחה בהקשר האובדני. ככה עושים שינוי, ומייצרים פרסום שבאמת תורם לאנושות".

מהלך מרגש נוסף שייך למותג דאב. "כאב לשתי בנות, הסרט The Cost of Beauty של Dove טלטל את עולמי", מציין דניאל בניה, מנהל קריאייטיב ראשי בבלאנקו, שכאמור גם הוא זכה בפרס בקאן השנה.

"מדובר בסרט בן שלוש דקות המבוסס על סרטי וידאו ביתיים של ילדה מקסימה שגדלה לנו מול העיניים, ובגיל ההתבגרות מפתחת הפרעת אכילה. סרט קשה, ששני שוטים מתוכו נחרטו לי בלב. האחד, הילדה מקבלת את האייפון הראשון שלה. זהו למעשה רגע הלפני/אחרי של חייה, אבל הוא שם בצורה כמעט אגבית. בשני, הילדה (כבר נערה) במחלקה להפרעות אכילה, מצלמת את עצמה ושפתה התחתונה רועדת. אין מילים. רק רגשות.

"האותנטיות, הפשטות והמסר הכל כך חשוב נגד תרבות הסושיאל מדיה כבשו וריגשו אותי (אולי אפילו דמעתי), וגרמו לי להיות גאה בדרך שענף הפרסום עשה ועושה".

עוד כתבות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק