גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיחת הנזיפה והיועץ שגויס: מאחורי המאבק בין מנהלת רשות החברות לשר אמסלם

מינוי אחד בנמל אשדוד הצית ויכוח חריף בין מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים לשר הממונה דוד אמסלם ● העניינים הסלימו במהירות: אמסלם ביקש שינוי מהותי בנבחרת הדירקטורים ונדחה, ובתגובה זימן את הייעוץ המשפטי ברשות לנזיפה ● כעת השניים לקראת פגישה מכרעת

מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, והשר דודי אמסלם / צילום: כדיה לוי, רפי קוץ
מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, והשר דודי אמסלם / צילום: כדיה לוי, רפי קוץ

היחסים המתוחים בין מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, לבין השר הממונה עליה, דוד אמסלם, הגיעו לנקודת רתיחה. אמסלם נכנס לתפקיד לפני פחות מחודשיים, וכבר הצטברו מחלוקות רבות בינו לבין רוזנבוים. בהן, כוונתו לשנות מהיסוד את שיטת המינויים לדירקטוריונים בחברות הממשלתיות, הדחת יו"ר דואר ישראל, ומינוי יושבי־ראש לחברת החשמל ולנמל אשדוד.

במקביל לתחלופת מכתבים חריפים בין השניים, אמסלם ורוזנבוים צפויים להיפגש ביום שני לפגישה דרוכה, שעשויה להיות גורלית להמשך הדרך של רשות החברות. הפגישה, שזומנה על־ידי אמסלם כדי "לבדוק מה התפקשש בדרך", הייתה אמורה להתקיים כבר לפני מספר שבועות, אבל נדחתה מספר פעמים. 

מנהלת רשות החברות לשרים: "למנות יו"ר לחברת חשמל בהקדם" 
שר חדש נולד בליכוד, ויש לו תוכנית מסודרת בנוגע למינויים פוליטיים 
השרים מחכים שנבחרת הדירקטורים תבוטל, וכ-20 חברות ממשלתיות תקועות 
"שיקראו לי דורסנית": מנהלת רשות החברות מסכמת שנה בתפקיד 

איך התחיל הסכסוך בין אמסלם לרוזנבוים?

הסיפור מאחורי הפגישה המתוחה התחיל בנמל אשדוד. יושבת־הראש הוותיקה של הנמל, אורנה הוזמן־בכור, סיימה את הקדנציה, ואמסלם ביקש להחליפה בשאול שניידר, החבר בדירקטוריון הנמל. כשהמינוי הגיע לטיפול הרשות, הם הצביעו על קושי - הוותק של שניידר עלול להיות קצר מכדי להתמנות כיו"ר לתקופה של 3 שנים. לכן, היועצים המשפטיים של הרשות פנו לייעוץ המשפטי לממשלה, כמקובל במקרים כאלה, מה שהוביל לעיכוב המינוי באופן שהכעיס מאוד את אמסלם.

קצפו של השר יצא בעיקר על כך שברשות החברות פנו למשרד המשפטים בעניין המינוי. בסביבת רשות החברות טוענים כי אמסלם דרש לזמן את עורך הדין ברשות, זה שפנה לייעוץ המשפטי, לשיחת נזיפה. רוזנבוים סירבה, ולאחר מכן אמסלם זימן אותה להגיע אל לשכתו ביחד עם הייעוץ המשפטי של הרשות. הפגישה ההיא בוטלה, ובמקביל לשכת אמסלם זימנה ישירות את היועצת המשפטית של הרשות להיפגש עמו ביחידות, ללא נוכחות רוזנבוים וללא ידיעתה, כדי לדון בנושא תיקון חוק החברות והמינויים לדירקטוריונים.

בסביבתו של אמסלם מכחישים בתוקף שהוא מעוניין להדיח את רוזנבוים, וגם ברשות החברות לא מכירים כוונה קונקרטית כזאת. אבל גורמים המצויים בפרטים סבורים כי לנוכח הקרע בין השניים, זה רק עניין של זמן עד שאמסלם ינסה להדיח את רוזנבוים. אך זו לא תהיה משימה פשוטה. אמסלם יידרש להליך משפטי סבוך כדי להדיח את רוזנבוים, שכולל בין השאר את הייעוץ המשפטי לממשלה, שצפויים להתנגד למהלך.

ברשות החברות רואים אחרת מאמסלם את הטריגר שהביא לשבר בין השר לרגולטורית הכפופה לו. לפי עמדה זו, אמסלם ביקש מרשות החברות שיכינו מסמך משפטי לקראת ביטול נבחרת הדירקטורים. רוזנבוים סירבה, וכעת ברשות חוששים כי אמסלם מנסה למצוא מסלול עוקף לנבחרת, שהיא מאגר של דירקטורים פוטנציאלים ממנו רשאים השרים למנות נציגים בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות.

אצל אמסלם מכחישים את הטענה, אבל לא מסתירים את כוונתם להוביל מהפכה בנבחרת הדירקטורים. לשיטתם, התוכנית לא תבטל את נבחרת הדירקטורים, אלא תרחיב אותה משמעותית. כמה משמעותית? אם לנבחרת הנוכחית התקבלו כ־1,400 מנהלים בכירים, כעת המחשבה היא להגדיל את המאגר לסדר גודל משוער של 10,000 איש. לשם המחשה, לנבחרת שנקבעה בשנה שעברה הגישו מועמדות כ־12 אלף איש. אצל אמסלם, על פניו, כמעט כולם היו מתקבלים.

הרציונל שמציג אמסלם הוא פתיחת אפשרויות הקבלה, כדי לגוון את הדירקטורים בחברות הממשלתיות. הגם שאין כל פסול בכך, וטענות באשר להרכב ההומוגני של הנבחרות נשמעו לאורך השנים גם מצד מנהלי הרשות עצמם, החשש של רוזנבוים וגורמים רבים אחרים בשירות המדינה הוא אחר. רשות החברות חולשת על מינויי מאות דירקטורים ויושבי־ראש בחברות כמו חברת החשמל, נמל אשדוד והחברות הביטחוניות. ללא בקרה ראויה, מדובר במאגר ג'ובים בלתי נדלה שחולש על כמה מהתפקידים החשובים והרגישים במשק.

אמסלם מכחיש את הטענות שבכוונתו לבטל את הוועדה לבדיקת מינויים, שתפקידה לוודא כי המועמדים לדירקטורים עומדים בקריטריונים מקצועיים ומשפטיים. בראש הוועדה עומדת כיום השופטת בדימוס בלהה גילאור, שצפויה לפרוש בקרוב. היא תוחלף על־ידי השופטת החברה בוועדה, שולמית דותן. דותן תמונה תחילה כממלאת־מקום במשך שנה, לבקשת אמסלם. דותן זכתה לתמיכת רוזנבוים, אם כי ככל הנראה תמכה תחילה במועמד אחר.

המינויים שמסתבכים: מחברת חשמל ועד הדואר

מאז שר האוצר בצלאל סמוטריץ' העניק לאמסלם לפני מספר חודשים את האחריות על רשות החברות, אמסלם מתבקש לאשר כל מינוי לדירקטוריונים של חברות ממשלתיות. זו הסיבה שמתעכב, למשל, אישור יו"ר לחברת החשמל, שהדירקטוריון הסוער שלה נעדר יושב־ראש כבר כמעט שנתיים. שר האנרגיה, ישראל כ"ץ, חתם על מינויה של אלונה שפר-קארו, אולם החתימה הסופית מתעכבת אצל אמסלם, והמינוי תקוע.

חזית נוספת בין אמסלם לרוזנבוים היא בשאלת הדחת יו"ר דואר ישראל, מישאל וקנין, על־ידי שר התקשורת, שלמה קרעי. רוזנבוים תומכת בוקנין, בעוד אמסלם תומך בקרעי. "אין בסיס לטענתכם כי מר וקנין אינו ממלא כראוי את תפקידו כיו"ר דירקטוריון החברה, ואין בסיס להדחתו מתפקידו", כתבה בשבוע שעבר רוזנבוים לשני השרים מהליכוד, והזהירה כי הדחתו של וקנין "עלולה לסכל את הפרטת הדואר". היא אף גייסה יועץ תקשורת שיסייע לה בכל הקשור להפרטה.

היחסים בין השניים לא תמיד היו עכורים

למרבה האירוניה, פחות משלוש שנים לפני שעלתה התהייה האם דוד אמסלם ידיח את רוזנבוים, היה זה לא אחר מאמסלם עצמו שניסה דווקא למנות את רוזנבוים לתפקיד מנהלת רשות החברות. באותה העת כיהן אמסלם כשר הדיגיטל והחזיק כמו היום בסמכות המינסטריאלית על הרשות. כבר אז הוא הצהיר על כוונתו לבטל את מוסד הנבחרת, באופן שלא הפריע אז לרוזנבוים לרצות את התפקיד תחתיו.

לבסוף המינוי לא יצא לפועל, הממשלה התפרקה, ורוזנבוים מונתה לאותו התפקיד בו חפצה על־ידי יריב הליכוד, שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו