גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמליות החדשות שמגיעות, והאם המיסוי הירוק בדרך לרפורמה?

במשרד להגנת הסביבה נבחנות כיום שתי דרכים שקלול ותמחור זיהום מכלי רכב, רביזיה של המיסוי הירוק או הטלת "מכסות זיהום" על יבואני הרכב ● בשוק הרכב בינתיים מסתערים על החשמליות ● ועוד חדשות מענף הרכב

המיסוי הירוק על רכב בדרך לרפורמה? השבוע בעולם הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המיסוי הירוק על רכב בדרך לרפורמה? השבוע בעולם הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המשרד להגנת הסביבה פועל לגיבוש שיטות חדשות לשקלול ותמחור הזיהום מכלי רכב. זאת בין היתר במטרה להאיץ את התחלופה של כלי רכב מזהמים בכלי רכב "ירוקים" - בעיקר כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין.

כיום נבחנות במשרד שתי דרכים עיקריות לביצוע הרפורמה. הראשונה היא באמצעות רביזיה מהותית של נוסחת "המיסוי הירוק", שקיימת מזה למעלה מעשור. הנוסחה הזו משקללת ומתמחרת מזהמים שונים, שנפלטים מכלי הרכב, ובהתאם לה נקבע "ציון ירוק" לכל רכב חדש שנמכר בישראל. הציון מהווה בסיס לחישוב גובה ההטבה במס הקניה.

אחרי זינוק של עשרות אחוזים: האם זה הצעד שיוזיל את ביטוחי הרכב?
הכירו את המותג הסיני החדש שאמנון שעשוע השקיע בו ומגיע לישראל

יצוין כי בשיטה הנוכחית לא מוטל כל "קנס" על כלי רכב מזהמים במיוחד, אלא רק הטבה מדורגת על כלי רכב מופחתי פליטה. בנוסף, בעבר נכללו במיסוי הירוק הטבות מס מיוחדות לכלי רכב עם הנעה חשמלית, הנעה היברידית והנעת פלאג־אין. אולם חלק מההטבות הללו בוטלו או הצטמצמו משמעותית בשנים האחרונות.

גלגול אחריות על פליטות פחמן ליבואנים

הדרך השנייה שנבחנת במשרד היא הטלת "מכסות זיהום" על יבואני הרכב, שכוללת הצבת תקרת פליטות ממוצעת לכל כלי הרכב אותם מייבא כל יבואן לישראל, והטלת קנסות על חריגה ממנה. צעת חקיקה ברוח זו נכללה בטיוטת חוק ההסדרים אולם לבסוף לא עברה לנוסח הסופי.

האיחוד האירופי משתמש בשיטה דומה כדי לאלץ את יצרני הרכב בייצור ושיווק של כלי רכב "ירוקים". אולם בענף הרכב בישראל טוענים כי החלתה על היבואנים בישראל עתידה להפלות בין יבואנים שליצרנים שלהם יש היצע נרחב של כלי רכב חשמליים, ולפיכך ממוצע הפליטה שלהם נמוך מאד, לבין יבואנים קטנים יותר, שאין להם היצע רכב חשמלי. בנוסף עדיין לא ברור כיצד יהיה ניתן להחיל תקנות כאלה על עשרות יבואנים מקבילים, שמייבאים כיום לישראל מלאים מזדמנים של כלי רכב מתוצרת יצרנים שונים.

בענף הרכב מעריכים, שגם אם משרדי הסביבה והאוצר יגבשו רפורמה חליפית, ספק אם היא תושלם עד ינואר 2024. זה המועד שבו מס הקניה על רכב חשמלי אמור לעלות מ־15% ל־30% והטבת המס המיוחדת על רכבי פלאג־אין תתבטל כליל.

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר בתגובה כי "המשרד להגנת הסביבה פועל להקים מנגנון יעדי פליטות לרכב חדש אשר יבטיח את המשך כניסתם של רכבים מופחתי זיהום. המשרד עוקב ובוחן את נתוני כניסת הרכבים החדשים ואת החסמים ככל שישנם וזאת על מנת לקדם את הנושא.. המשרד פועל לקביעת מנגנון רגולטורי הדומה למנגנון הקיים באיחוד האירופי, אשר מחייב לעמוד בערכי פליטת CO2 ממוצעים לכלל כלי הרכב המשווקים מדי שנה בגבולות האיחוד האירופי. בנוסף, המנגנון האירופי כולל: עידוד רכבים בעלי פליטה נמוכה ומאופסי פליטות וקביעת מנגנון דיווח ואיסוף נתונים מכלל יבואני הרכב. כל זאת בהתאמה לשוק הרכב בישראל. המשרד להגנת הסביבה עוקב אחר קצב חדירת כלי רכב חשמליים בישראל ובוחן את קצב החדירה בהשוואה לאירופה".

טויוטה יאריס מתחדשת

חברת טויוטה חשפה השבוע באירופה את מודל 2023 המחודש של הסופר־מיני הפופולרית טויוטה יאריס. המכונית עברה מספר שינויי עיצוב קלים, בעיקר בחרטום שזכה לסט חדש של גריל ופגושים. להיצע נוספו כמה חבילות עיצוב חדשות, כולל חבילה ספורטיבית.

החידוש המרכזי הוא גרסה חדשה של מערכת ההנעה ההיברידית עם הספק משופר של 130 כ"ס לעומת 116 כ"ס עד כה. התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש השתפרה בחצי שניה ועומדת כעת על 9.2 שניות ופליטת ה־CO2 נותרה כמעט ללא שינוי.

מודל 2023 המחודש של הסופר־מיני הפופולרית טויוטה יאריס / צילום: יח''צ

החברה השיקה ביאריס חבילת בטיחות ואלקטרוניקה משודרגת, שכוללת בין השאר מערכת מתקדמת לחניה אוטומטית, מערכת בלימה אוטונומית משודרגת ועוד. גם לוח המחוונים הדיגיטלי חדש וכך מערכת המולטימדיה שכוללת בין השאר אפשרות לעדכוני תוכנה אלחוטיים (OTA) ואופציה למסך 12.3 אינץ'.

 החשמליות ממשיכות לטפס במכירות

בחמשת החודשים הראשונים של השנה נמכרו בישראל כ־24 אלף כלי רכב חשמליים, עלייה של כ־176% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של כלי הרכב החשמליים מכלל המסירות מתקרב ל־17% לעומת כ־6.3% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. שלוש קבוצות ייבוא עיקריות, שלמה מוטורס, יוניון מוטורס וכלמוביל החזיקו בכ־69% מכלל המסירות מתחילת השנה. במקום הרביעי נמצאת טסלה, שלמרות חיתוך המכירות העמוק מכרה בחמשת החודשים הראשונים של השנה כ־1850 יחידות.

טסלה EV / צילום: יח''צ

אולם בענף הרכב מעריכים כי זרם הייבוא והמסירות של כלי הרכב החשמליים יתגבר משמעותית החל מסוף הרבעון השלישי בשל הצפי להעלאת מס הקניה על רכב חשמלי בינואר הקרוב. בין השאר מצפים בענף לגל של דגמים חשמליים חדשים, ושל מותגים חשמליים חדשים, שינחתו בישראל עוד לפני סוף השנה כדי להקדים את עליית המס.

המגה־קרוס־אובר XM העתידני של ב.מ.וו נוחת בישראל

חברת דלק רכב, יבואנית ב.מ.וו, מתחילה לשווק בישראל את הקרוס־אובר המתקדם ב.מ.וו XM, שהושק רק לאחרונה בארצות הברית. הרכב פותח על ידי חטיבת הספורט "M" של החברה והוא אחד הכלים הגדולים והחזקים מסוגו, שהשיקה החברה הגרמנית אי פעם. אורכו 5.1 מ' ובסיס הגלגלים שלו הוא באורך 3.1 מ'.

הקרוס־אובר המתקדם ב.מ.וו XM / צילום: יח''צ

העיצוב "הטכנולוגי" הייחודי מסתיר בתוכו תא נוסעים עתידני, מתלים אקטיביים ממוחשבים ומערכת הנעת פלאג־אין ייחודי, שמשלבת מנוע V8 טורבו־בנזין עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת של 26 קילוואט, שאמורה לספק טווח נסיעה על חשמלי של עד כ־88 ק"מ. ההספק הכולל של הרכב הוא 653 כוחות סוס והתאוצה מאפס ל־100 קמ"ש אורך כ־4.5 שניות. בשלב מאוחר יותר תושק גרסה מיוחדת של הרכב עם 748 כ"ס. המחיר טרם פורסם אולם בארה"ב הוא מתחיל בכ־159 אלף דולר, כפול מהמחיר של ב.מ.וו X5 פלאג־אין שעולה בישראל כ־700 אלף שקל.

במקביל מתחילה החברה לייבא לפי הזמנה את גרסאות ה"קומפטישן" הייחודיות של ב.מ.וו X5 וב.מ.וו X6. הגרסאות הללו מצוידות בשלדות מיוחדות, שכוילו על ידי מחלקת הספורט־המוטורי של ב.מ.וו ומתאפיינות בעיצוב ייחודי של החרטום ובמנוע V8 בהספק 625 כ"ס עם תאוצה מאפס ל־100 בפחות מ־4 שניות.

עוד כתבות

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים