גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא מכונית עממית: הדור החדש של טויוטה

הדור החדש של טויוטה קורולה שומר על העיצוב המוכר ומציע מערכת הנעה מחוזקת וחסכונית, תא נוסעים איכותי וספיגת זעזועים נוחה ● אבל המחיר מטפס לקטגוריה בעייתית

טויוטה קורולה הייבריד 2023 / צילום: יח''צ
טויוטה קורולה הייבריד 2023 / צילום: יח''צ

טויוטה קורולה היא הדבר הכי קרוב להגדרה "המכונית הלאומית של ישראל". במשך שלושה עשורים ליוותה המשפחתית הזו את האבולוציה המוטורית של המעמד הבינוני בישראל והצליחה לשמור על מעמדה.

בדרך לישראל: ארבע חשמליות שעולות בסין 15 אלף דולר 
כבר לא חסרת השראה: איך הפכה יונדאי לכל-כך מגניבה? 

עם השנים היא שודרגה ממעמד של "יפנית בסיסית", ל"משפחתית־היברידית", והפכה לחביבת ציי הליסינג ולרכב הנפוץ ביותר בצי של המגזר הציבורי. אפילו בשנים האחרונות, במהלכן היגר קהל הלקוחות בהדרגה לפלח רכבי הפנאי־שטח, היא עוד זכתה לא אחת בתואר "הרכב הנמכר בישראל".

אמנם הקורולה מעולם לא הייתה מכונית מרגשת, אבל הצליחה להציע שילוב של מחיר נגיש ואמינות יוצאת דופן שהלקוח הישראלי אהב. כל אלה הקנו לה ביקוש שעולה על ההיצע בשוק היד השנייה.

אבל כיום המכונית ניצבת בפני האיום הגדול בתולדותיה - אובדן הנגישות. מודל 2023 המחודש, שנחת כאן לאחרונה, הוא אמנם יותר מתוחכם ומאובזר אבל המחיר של גרסת הבסיס עומד כיום על כ־158 אלף שקל ואילו גרסת ה"לימיטד" הבכירה, שבה נסענו, נושקת ל־170 אלף. לפני כשנתיים שלוש טווח המחיר של סדרת הקורולה היה 138-144 אלף שקלים. האם זו עדיין "מכונית העם"?

 

עיצוב חיצוני 

בכל מה שקשור לעיצוב, נסיעה בקורולה על כבישי ישראל מזכירה קצת עליה על מדי ב' במילואים: ברגע שיוצאים איתה לדרך משאירים מאחורי את הזהות הייחודית ונטמעים בתוך הקולקטיב.

כלומר, בתוך זרם של עשרות אלפי קורולות כמעט זהות, שממלאות את הכבישים. מודל 2023 עבר כמה שינויי עיצוב עדינים, בעיקר בחרטום, שנראה מודרני ועדכני עם פרופורציות סדאן קלאסיות, חרטום דינמי, שימוש מאופק בחיפויי כרום נוצצים וחישוקי 17 אינץ' נאים בגרסה הבכירה.

אבל המכלול מזוהה ומוכר בכל מקום ואפילו בעלי קורולה ממודל 2022 לא יעצרו כדי להגיד לך "תתחדש".

מנגד, קורולה עם סטיקר של חברת היי־טק על הדופן האחורית עדיין יכולה לשדרג את הסטטוס החברתי שלכם ולזכות אותכם במבטי קנאה, ששמורים למעמד ההיי־טק. גם זו נחמה.

פנים הרכב

תא הנוסעים של הקורולה היה ונותר חלל משפחתי יעיל ונוח. הדור המחודש אף משפר את האווירה תודות לטקסטורות נעימות, חומרי דיפון משודרגים וצבעים מרגיעים.

האיכות מורגשת בכל פינה והיא מסתייעת בשיפור מוחשי בבידוד רעשי החוץ והמנוע במהירויות גבוהות ותחת עומס של האצה ובפעולה חלקה ושקטה של מתגי התפעול.

המושבים הקדמיים עוצבו מחדש והם הרבה יותר נוחים לנסיעות ארוכות לעומת מה שאנחנו זוכרים ממודל 2021. מרחב הפנים לא השתנה במיוחד והוא עדיין מציע מרווח נדיב לברכיים ולכתפיים של שני מבוגרים מאחור.

מולטימדיה ומצלמות

אחד החידושים שמודל 2023 מביא לתא הנוסעים הוא מערך פיקוד חדש, שמבוסס על מסכים דיגיטליים. לוח המחוונים הדיגיטלי זהה לזה שפגשנו בדגם הקורולה "קרוס" והוא מציג את המידע בצורה חדה וברורה עם גרפיקה עדכנית, שניתנת להתאמה אישית. מסך המולטימדיה החדש גדול, חד ומגיב בזריזות, אבל הוא עדיין עבה ובולט בצורה די מגושמת מהחלק העליון של מערך הפיקוד תוך שהוא מסתיר חלק משדה הראיה. במילים אחרות: לטויוטה עוד יש מה ללמוד בנושא מהסינים.

כפי שניתן לצפות ממשפחתית יפנית, הנדסת האנוש יעילה וגם בוגרי העידן האנלוגי יסתגלו באופן מהיר לתופעה, בזכות לא מעט מתגים פיזיים חיוניים לצד תפריטי המגע. בנוסף לכך שמחנו לגלות גם את קיומה של מערכת פיקוד קולית (בשפה האנגלית) באיכות גבוהה, שחוסכת הסחות דעת מיותרות. פתחי האוורור מחולקים היטב ומערכת המיזוג יותר יעילה ורבת עוצמה מאשר ברוב החשמליות המודרניות.

תא מטען

לרכב תא מטען רחב ושטוח. עיצובו הנוח מעניק יעילות גבוהה המאפשרת לבצע מטלות משפחתיות טיפוסיות.

מנוע וצריכת דלק

החידוש במרכזי באגף ההנעה הוא אימוץ הדור החדש של מערכת ההנעה ההיברידית של טויוטה, שגם בו כבר פגשנו לראשונה בקורולה "קרוס". המערכת עודנה כוללת מנוע 1.8 ליטר בנזין יעיל ומנוע חשמלי, שמסתייע בסוללה צנועה, שכעת מגיעה בטכנולוגיית ליתיום־איון.

ההספק הכולל עומד כעת על 140 כ"ס ולמרות שזו תוספת הספק צנועה יחסית של 18 כ"ס השיפור בהחלט מורגש גם במצב התכנות הרגיל ובמיוחד במצב התכנות הספורטיבי.

החיסכון בדלק היה ונותר יתרון משמעותי של הקורולה, ולמרות תוספת הכוח והביצועים המכונית מתהדרת בצריכה משופרת מוצהרת של כ־22 עד 23 ק"מ לליטר. בפועל לא נתקלנו בקושי להשיג כ־17 קילומטרים לליטר בנהיגה די מאומצת.

על הכביש

מי שרוכש קורולה, לא מצפה בדרך כלל לערך מוסף בכל הנוגע לחווית הנהיגה, אבל הדור המחודש מרגיש יותר הדוק ומסוגל "לפתות" את הנהג לנהיגה נמרצת על כבישים מפותלים מקודמו.

ההיגוי עדיין לא הכי חד בשכונה, אבל יש לו "משקל" יותר מאוזן. עם משקל עצמי של כ־1.35 טון בלבד המכונית מרגישה די קלילה עם מינימום של תנודות מיותרות, לא מעט זכות הצמיגים הרחבים של הגרסה הבכירה.

יש לקוות שזה המצב גם בגרסאות הזולות יותר, שמסתפקות בחישוקי 16 אינץ'. את החבילה הדינמית משלימה נוחות נסיעה טובה עם ספיגה יעילה של מהמורות ישראליות ורמפות הרעדה עירוניות.

מחיר

קשה להגיד דברים שליליים על טויוטה קורולה 2023. מדובר ביצירה הנדסית יפנית יעילה, איכותית, נעימה לנהיגה ולנסיעה וחסכונית, שממלאת היטב את ייעודה ושומרת על ערכה יותר טוב מאג"ח ממשלתית.

אבל הקפיצה במחיר ב־2023, שנובעת בין השאר מביטול הטבות המס על מכוניות היברידיות בשנה שעברה ומהיחלשות השקל, היא עדיין קשה לעיכול ודוחקת אותה לטריטוריה תחרותיות בעייתית. יש לקוות, שהיבואן יימצא את הדרך לרדת מעץ המחיר. 

חלק מהמתחרות

יונדאי אלנטרה הייבריד

מחיר הדור החדש נע בין כ־158 ל־170 אלף שקל. לרכב עיצוב דינמי ותא נוסעים מרווח ומאובזר. מערכת ההנעה מייצרת 139 כ"ס ומחזירה צריכה של כ־22.7 ק"מ לליטר.

הונדה סיביק הייבריד 2023 / צילום: יח''צ

הונדה סיביק הייבריד

180 אלף שקל הוא מחיר הפתיחה של הדגם. בסיס גלגלים הוא כ־2.73 מ' ומרווח פנים מכובד. להנעה אחראים מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי חזק אך חסכוני.

יונדאי אלנטרה הייבריד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

"הרופאים אמרו שאאבד את המוח, את התודעה, שזה וירוס שלא שורדים"

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"