גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המזון מהיר, הצמיחה עוד יותר: הפוטנציאל האדיר של שוק הפאסט פוד

מניות חברות המזון המהיר האמריקאיות נוסקות לגבהים חדשים - ככל שהאינפלציה משתוללת ומאלצת את קהל הסועדים להסתפק במסעדות זולות יותר מאלה שאליהן התרגלו בימים רגילים ● בהתאם לכך, גם ההזדמנויות למשקיעים בענף המזון המהיר הולכות ומתרבות

סניף KFC של Yum! Brands במיאמי / צילום: Associated Press, Wilfredo Lee
סניף KFC של Yum! Brands במיאמי / צילום: Associated Press, Wilfredo Lee

הכותב הוא שותף מנהל בקרני פמילי אופיס

אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו

במתכון הפעילות של חברות המזון המהיר המצליחות בעולם יש מרכיב יוצא דופן, והוא נקרא "חדשנות". 

כך קרה גם בשנת 1952, כאשר סוכן מכירות של מכונות מילקשייק, בשם ריי קרוק, נכנס לדוכן המבורגרים בסן ברנרדינו, קליפורניה, במטרה לשכנע את שני האחים שניהלו את המקום לקנות את המכונה שלו, וקנה בסופו של דבר את המסעדה. 

הסיפור מאחורי קרן הנדל"ן שהבטיחה תשואה פנטסטית למשקיעים והגיעה לסף קריסה השבוע 
הדולר מתחזק ביותר מ-1.5% ושולח את השקל לשפל חדש 

החשיבה וההתנהלות החדשנית ויוצאת הדופן שאותם זיהה קוק מיד כשנכנס למסעדת מקדונלד'ס הפילו אותו מהרגליים. הוא הבין שההמבורגר לא היה באמת המוצר שאנשים קונים שם; מקדונלד'ס היה המוצר. 

ההצלחה פורצת הדרך של מקדונלד'ס , ש-36 אלף הסניפים שלה ממוקמים כיום בכ-120 מדינות ברחבי העולם, טמונה בין היתר במודל העסקי החדשני שלה - מחירים נמוכים ונגישים במיוחד, שתמכו בחשיפה של המסעדות לכל אדם בכל מקום.

גורם נוסף הוא שיטת הזכיינות שלה - מודל חכם המספק לחברה אחוזים יפים מההצלחות, בהפחתת סיכון.

תשע שנים לאחר שקוק רכש זיכיון בלעדי להפעלת מסעדות הרשת ברחבי ארצות-הברית, הוא רכש את זכויות התמלוגים של האחים מקדונלד ויצא לדרך עצמאית עם חברת מקדונלד'ס סיסטם קופוריישן.

תוך שנים ספורות הוא הפך את מקדונלד'ס לאימפריית רשת המזון המהיר הגדולה בעולם.

הצמיחה האדירה של חברות הפאסט פוד

האינפלציה בארה"ב, המחייבת צרכנים לחשב את ההוצאות שלהם מחדש, משנה את חוקי המשחק בתעשיית המזון והמסעדות, ומנתבת אל מסעדות המזון המהיר לקוחות נוספים, אשר לרוב מעדיפים מסעדות יקרות יותר.

חברות הפאסט פוד הנסחרות מרוויחות מכך, וכך גם המשקיעים בהן. 

הרבה מעבר להשלכות האינפלציה, תעשיית המזון המהיר חווה התרחבות משמעותית בעשורים האחרונים ככל שהיא מבססת תפיסות חדשניות ומודלים עסקיים מתקדמים, כגון זכיינות, המהווה זרז מהותי לצמיחה מהירה ונרחבת.

מחקר שוק שפורסם באפריל השנה על-ידי Custom Market Insights, אמד את שווי שוק המזון המהיר בארה"ב בכ-270 מיליארד דולר בשנת 2022, ומעריך כי הוא צפוי להגיע ל-294 מיליארד דולר השנה (2023) ולכ-454 מיליארד דולר עד שנת 2030. 

 

שחקני השוק המרכזיים הרשומים בדוח של החברה - בזכות המכירות, ההכנסות והאסטרטגיות שלהם - הם מקדונלד'ס, מותגי Yum! (טאקו בל, KFC ופיצה האט), סאבוויי, וונדי'ס, ברגר קינג, סטארבקס, דומינו'ס פיצה ונוספים.

בין הגורמים העיקריים התומכים בצמיחה הפנומנלית של חברות המזון המהיר ניתן למנות כמה חזקים במיוחד: מוטיב האג'יליות - יכולת ההתאמה המהירה שלהן לטרנדים ולהעדפות צרכנים משתנות; התקדמות טכנולוגית - הטמעת טכנולוגיה מתקדמת כגון עמדות דיגיטליות להזמנה מהירה בסניפים, שירות משלוחים מקוון ועוד.

דגש נוסף הוא על בטיחות והיגיינה - רשתות המזון המהיר הטמיעו בשנים האחרונות אמצעי בטיחות והיגיינה מוגברים על-מנת להבטיח את בטיחות לקוחותיהם ועובדיהם.

שוק המזון המהיר הוא דינמי, וחברות חייבות להיות זריזות כדי להצליח בשוק תחרותי זה.

מקדונלד'ס הונפקה לראשונה בנאסד"ק ב-1965 בהשקעה ראשונית של 100 מניות תמורת 2,250 דולר, שהתרחבו ל-74,360 מניות באמצעות פיצול מניות ודיבידנדים בלבד.

החברה רשמה תשואות חזקות לבעלי מניות לטווח הארוך - חמישה עשורים לאחר מכן, בשנת 2015, המניות הללו היו כבר שוות 8.8 מיליון דולר.

11 שנים לאחר הפריצה הגדולה של מקדונלד'ס לנאסד"ק, ב-1976, יצאה רשת מסעדות המזון המהיר, וונדי'ס  (Wendy's) אף היא להנפקה ראשונה לציבור, עם הנפקה של מיליון מניות רגילות בשווי של 28 דולר למניה.

עד סוף השנה הבינו בעלי המניות שהכסף שלהם מניע צמיחה, כאשר וונדי'ס פתחה את החנות ה-500 שלה. ההתרחבות המהירה של הרשת נתמכה בין היתר על-ידי מסע הפרסום הלאומי הראשון של וונדי'ס ב-1977.

ברגר קינג החלה להיסחר בבורסת ניו יורק ב-18 במאי 2006. מכירת המניות הניבה הכנסות של 425 מיליון דולר - ההנפקה הגדולה ביותר של רשת מסעדות בארה"ב.

מניות ותעודות סל שכדאי לשים אליהן לב

McDonald’s Corporation (MCD) - מניות רשת המזון המהיר העולמית מקדונלד'ס כבשו לאחרונה שיא חדש עם הזינוק במכירות כתוצאה מהאינפלציה והעליה בביקוש, וטיפסו למחיר של כמעט 300 דולר למניה.

רווחיות החברה קוטפת גם כן שיאים חדשים. המכירות של מקדונלד'ס בארה"ב ובמדינות נוספות עלו ב-13% ברבעון הראשון של 2023, לעומת אשתקד, ומיקמו את הרשת שוב כמובילה ברשתות המזון המהיר.

מניות מקדונלד'ס מוערכות כיום ביותר מפי תשעה מהמכירות השנתיות - שיא חדש למניה, אשר מחירה גבוה בהרבה מהערכת השווי של רוב רשתות המזון מהיר.

אצל דומינו'ס פיצה , לדוגמה, הערכת השווי של החברה היא פי 2.5 בערך מהמכירות.

Yum! Brands  - חברת !YUM יחד עם החברות הבנות שלה KFC, טאקו בל, פיצה האט ו-Habit Burger Grill, מפתחת ומפעילה זכיינות לכ-55 אלף מסעדות מזון מהיר ב-155 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם.

החברה, הנסחרת בבורסת ניו יורק, מעסיקה כ-36 אלף עובדים, והיא רשמה ב-12 החודשים שעד מאי 2023 הכנסות של כ-6.9 מיליארד דולר עם שולי רווח של 17.7%.

מניית YUM מספקת כיום תשואת דיבידנד של 1.8%, ואנליסטים צופים כי הרווח המתואם יגיע ל-5.114 דולר למניה בשנת הכספים הנוכחית.

Wendy’s - ווונדי'ס (WEN) היא רשת ההמבורגרים השלישית בגודלה בעולם אחרי ברגר קינג ומקדונלד'ס. ב-24 באפריל 2008 הודיעה החברה על מיזוג עם Triarc Companies Inc, החברה-האם של Arby's, וכיום יש לחברה שלושה מגזרים: Wendy’s U.S, Wendy’s International ו-Global Real Estate & Development.

חברת וונדי'ס יחד עם החברות-הבנות שלה פועלת כחברת מסעדות בשירות מהיר בארצות-הברית וברחבי העולם. החברה נסחרת בנאסד"ק ומפעילה כ-5,895 מסעדות בארצות-הברית, חלקן בהפעלת החברה והיתר במודל זכיינות.

משקיעים המעוניינים לממש את פוטנציאל האפסייד ארוך-הטווח של ענף המזון יכולים לשקול השקעה בקרנות נסחרות בבורסה (ETF) המתמקדות בתעשייה זו.

נכון להיום, יש תעודת סל אחת בלבד המתמקדת בתחום המסעדות והמזון בלבד.

AdvisorShares Restaurant ETF - תעודת סל שהושקה בשנת 2021, עם טיקר יצירתי (EATZ) המעיד על תוכנה.

זו תעודת הסל היחידה המתמקדת אך ורק בהשקעות בתעשיית המסעדנות והמזון, והחזקותיה כוללות מסעדות, ברים, פאבים, מזון מהיר, מתקני אוכל לקחת ושירותי קייטרינג לאוכל.

נכון לאפריל החזיקה תעודת הסל 25 מניות של מסעדות, ביניהן !YUM, ווונדי'ס ומקדונלד'ס.

עוד כתבות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ההפגנות בקמפוסים בארצות הברית העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

פלסטינים עוזבים את מזרח רפיח לאחר קריאות צה''ל להתפנות מהאזור / צילום: Reuters, Hatem Khaled

בכיר בחמאס לרויטרס: פינוי רפיח מצד ישראל הוא "הסלמה מסוכנת"

הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל הוא ההרוג הרביעי ממטח הפצמ"רים אתמול לכרם שלום • גורם ישראלי בכיר ל"ניו יורק טיימס": "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"; לשכת רה"מ בתגובה: "שקר מוחלט" • דיווח: התקדמות בדרך להקמת כוח שמירת שלום ערבי בעזה • אחרי תקיפה בעומק לבנון: אזעקות בגולן ובגליל העליון • לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח • עדכונים בולטים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

משדרגת טנקים של צה"ל: החברה שעברה מקשיים תזרימיים לזינוק של 230% בשנה

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים