גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבורסה יודעת יותר טוב מכולם: האם קרפור תזעזע את שוק המזון?

לאחר שאשתקד נחתכו שיעורי הרווח של הרשתות המקומיות, ומניותיהן צנחו בעשרות אחוזים, מציבה בפניהם 2023 כמה איומים משמעותיים: אינפלציה שמזניקה את ההוצאות התפעוליות, היחלשות השקל, עליית הריבית והאטה צפויה ● ומה לגבי קרפור? גורם בענף מעריך כי "כמות המוצרים שתביא תהיה קטנה, ויכולתה לתת הנחות מוגבלת"

סניף של קרפור בתל אביב. לקמעונאים יש עוד הרבה אתגרים פרט לכניסת הרשת / צילום: גלית חתן
סניף של קרפור בתל אביב. לקמעונאים יש עוד הרבה אתגרים פרט לכניסת הרשת / צילום: גלית חתן

ההשקה של עשרות סניפי קרפור ישראל השבוע היא מהלך שיווקי דרמטי, אבל משיחות עם בכירי ענף הקמעונות בישראל, עולה כי עיקר חששותיהם מפני הבאות אינם מיוחסים לכניסתה של הרשת הבינלאומית לפעילות בישראל. כך גם באשר לתשואות השליליות שהסבו מניותיהן של רשתות המזון מאז הוכרז על כניסתה הצפויה של קרפור לישראל אשתקד.

השקת קרפור בישראל: 50 סניפים חדשים בבת אחת. ואיך ישפיעו חסמי היבוא?
איך מגיעים למבול התייקרויות? מרחיבים את המנגנון הכלכלי הכושל במדינה
גל אדיר של עליות מחירים שוטף את המשק, ואין מי שיעצור אותו | ניתוח

בבורסה בת"א נסחרות מניותיהן של חמש קמעונאיות מזון גדולות המפעילות מאות סניפים ברחבי הארץ. הגדולה שבהן היא רשת שופרסל, ולצידה רמי לוי, יוחננוף, ויקטורי וטיב טעם. מניותיהן של כולן צנחו בעשרות אחוזים מאז הודיעה חברת אלקטרה מוצרי צריכה , בעלת השליטה ברשת יינות ביתן, כי חתמה על הזיכיון להקמת סניפי קרפור בישראל, בתחילת מרץ 2022. מניות שופרסל , ויקטורי  וטיב טעם  נפלו בין 30% ל-40% בפרק הזמן המדובר, יוחננוף  ב-23% ורמי לוי  נפגעה בשיעור הנמוך ביותר ואיבדה 14%.

 

הירידות הללו הושפעו כאמור רק במקצתן מכניסתה הצפויה של קרפור לישראל. נחשול אינפלציוני, תולדה מאוחרת של ימי מגפת הקורונה, פגע ברשתות המזון הזניק את הוצאותיהן התפעוליות. הצפי שכבר החל להתממש בענף הוא לשנה של התייקרויות במחירי המוצרים שיפגעו בכושר הקנייה של הציבור, יפגעו במכירות ויובילו את הרשתות המקומיות לפעול בסביבה מאתגרת ותחרותית יותר. 

"2023 הולכת להיות שנה מאוד מאתגרת לקמעונאיות המזון", מעריכה שירה אחיעז, אנליסטית הקמעונאות של אי.בי.אי, בשיחה עם גלובס. היא מוסיפה כי "להערכתי צפויה להיות התגברות של התחרות בענף, גם בעקבות כניסת קרפור וגם בשל הגודש בשטחי מסחר בערים. אבל עיקר הסיפור עבור הקמעונאיות הוא העלייה במחירי התשומות על רקע האינפלציה".

אחיעז מציינת כי "כל ההוצאות של החברות האלה עולות: שכר הדירה, מחירי החשמל, הריביות (על האשראי), וגם שערי חליפין (היחלשות השקל מול הדולר והאירו, ח"ש) לא מקלים עליהן ביבוא המוצרים. וחשוב לזכור שגם שכר המינימום עלה לפני חודש. לצד זה שמענו על עלייה במחיר מוצרי החלב, וגם יבואניות של מוצרי מזון וצריכה כמו שסטוביץ ודיפלומט מעלות מחירים". עוד לדברי אחיעז, "הרשתות יתמודד עם צרכן שהוא יותר סלקטיבי בסופר, על רקע ההאטה הצפויה במשק ועליית המחירים. הוא צפוי לרכוש מוצרים זולים יותר, מהמותגים הפרטיים, וזה משהו שכן יושפע מהבאת מוצרי המותג הפרטי של קרפור לארץ".

ההכנסות והרווחים התפעוליים החלו להישחק כבר ב-2022

שנת 2022 הייתה מאתגרת לרשתות המזון על רקע הטלטלות האינפלציוניות, משבר בשרשרת האספקה ועלייה במחירי חומרי הגלם, ובסיכומה רשמו הללו שחיקה משמעותית בשיעורי הרווח הגולמי והתפעולי שלהן. כניסתה של קרפור לישראל, נעשית כאמור באמצעות רשת יינות ביתן, שנתוניה הכספיים התפרסמו לאחרונה במסגרת הערכת שווי שנלוותה לדוחות הכספיים של בעלת השליטה אלקטרה צריכה.  

יינות ביתן, המפעילה 152 סניפים, רשמה שחיקה של 4% בהכנסות השנתיות שהסתכמו אשתקד ב-2.83 מיליארד שקל. הרווח הגולמי עמד על 902 מיליון שקל, ירידה של 3% ביחס לשנה הקודמת. כמו כן הרשת, בניהולו של אורי קילשטיין, הציגה הפסד תפעולי שנתי של 112 מיליון שקל, מול רווח תפעולי 57.5 מיליון שקל בשנה שקדמה לה.

סיבה מרכזית לכך הייתה תוכנית ההתייעלות שביצעה החברה, וכן מהסבת הסניפים לסניפי רשת קרפור. בשורה התחתונה רשמה יינות ביתן הפסד ענק של 207 מיליון שקל בשנת 2022, לעומת הפסד של 72.6 מיליון שקל שנה קודם לכן.

לדברי קמעונאי ותיק, שעקב אחרי תוצאות יינות ביתן, הסיבה היא כי "מדובר ברשת שהוצאות התפעול שלה מאוד גבוהות. שכר דירה גבוה ושכר העבודה מאוד גבוה משום שיש לה ועד חזק מימי רשת מגה. כדי לכסות על הוצאות תפעול כאלה גבוהות, הם יתקשו למכור לאורך זמן מוצרים במחירים זולים במיוחד".

 

שופרסל, הרשת הגדולה בענף בראשותו היו"ר איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן, רשמה אשתקד ירידה של 1% בהכנסות ל-14.7 מיליארד שקל. הרווח הגולמי נשחק ב-3% והסתכם ב-3.9 מיליארד שקל. תןכנית התייעלות שהונהגה ברשת, המפעילה 309 סניפים, חתכה את הרווח התפעולי שלה ל-1.9% מההכנסות למול כ-5% מהן בשנת 2021. בשורה התחתונה התאפס הרווח הנקי השנתי שלה כמעט לחלוטין אשתקד.

"פער בין הציפייה שנבנתה לבין מה שקרפור יביאו בפועל"

בכיר בענף הקמעונאות סבור כי כניסתה של קרפור לכשעצמה לא צפויה לזעזע את הענף: "הבעיה העיקרית היא שנוצר פער בין הציפייה שנבנתה למה שהם יביאו בפועל. כל רשת בינלאומית שנכנסת לכאן, מייצרת תחרות שהיא טובה לצרכן כך שלטווח הארוך זה מצוין. אבל נבנתה כאן ציפייה שקרפור העולמית נכנסת לארץ, ומדובר בעצם בזיכיון. קרפור היא ספק שלא משקיע שקל משלו בחנות, אלא רק מספק מוצרים לרשת ישראלית. מעבר לכך, קרפור עצמה היא לא רשת דיסקאונט. אם היו מכניסים רשת שממוקדת בהורדת המחיר, אז מילא. אולי היו מייצרים גם אלטרנטיבה אמיתית. אבל בסוף כמות המוצרים מהמותג הפרטי שתביא קרפור, תהיה מאוד קטנה. היכולת לתת הנחות על מחירי הספקים המקומיים מוגבלת להערכתי".

אותו גורם מבקש, בכל זאת, לשמור על אופטימיות: "הכניסה כן עשויה להביא ניצנים של הפיכת הקמעונאות בישראל לגלובלית, כמו מה שקרה למשל בתחום האופנה. אבל בהשקה הנוכחית עדיין מוקדם לצפות לזה. יש להם עוד אתגר והוא האירו שקפץ ב-7% מתחילת השנה. הם מייבאים ביוקר את המותג הפרטי".

רמי לוי לא מתרגש מכניסת קרפור לארץ

לקרפור העולמית יש 14 אלף סניפים ב-49 מדינות ומחזור המכירות שלה עומד על 81 מיליארד אירו בשנה, כך שכוח הקנייה שלה עצמה והיכולת להעמיד מותג פרטי עם קטלוג מוצרים נרחב, אמור לתת ליינות ביתן-קרפור יתרון.

מי שלא מתרגש לדבריו מניסתה של קרפור הוא רמי לוי, בעל השליטה ברשת הדיסקאונט הנושאת שמו. כאמור, מניית רמי לוי נפגעה בצורה מתונה יחסית, גם על רקע ההערכות שהמצב הכלכלי המכביד בארץ צפוי להיטיב עם הרשת המוזלת.

בראיון שהעניק לאחרונה לגלובס, התייחס לוי בספקנות לכניסתה של קרפור לארץ, כמו גם המותג ספאר שמתכננת להביא שופרסל: "הן לא ממהרות כל כך לבוא ולהיכנס לכאן.  הן בעצמן נכנסו? לא, הן נתנו זיכיון. קרפור מוכרת לזכיין סחורה, ומרוויחה כסף עליו. זה שונה ממצב שבו באה רשת ומשקיעה כסף ונכנסת לארץ".

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים