גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניסאן ג'וק הייבריד: הרכב הפופולרי, בגרסה הירוקה

הגרסה ההיברידית החדשה של ניסאן ג'וק שומרת על העיצוב התוסס של הסדרה ומשלבת ביצועים נמרצים עם התנהגות כביש מהנה ● אבל יש בפלח אופציות רהוטות יותר

ניסאן ג'וק הייבריד / צילום: יח''צ
ניסאן ג'וק הייבריד / צילום: יח''צ

בדוח מסירות הרכב של השליש הראשון לשנת 2023, שפורסם השבוע, מסתתר נתון מעניין. לראשונה עקפו מסירות כלי הרכב החשמליים בישראל (BEV) את המסירות של כלי הרכב ההיברידיים, שהיו עד כה המלכים הבלתי מעורערים של פלח הרכב "הירוק" בישראל. אמנם ההבדל בנתח השוק הוא רק כ־3% ותרמו לכך גם גורמים נקודתיים, כמו היעדרות ממושכת מהשוק של קורולה הייבריד, מובילת המכירות בפלח. ועדיין זו מגמה מעניינת, שמסמנת כנראה נקודת מפנה בתמהיל הרכישות של ציי הרכב הגדולים בישראל.

המשפחתית החשמלית החדשה שנחתה בישראל ומה קורה עם המחירים של טסלה?
ההחלטה של מירי רגב שמאיימת על עתיד החברה: איך תצא נת"ע מהטלטלה הנוכחית? | ניתוח  

אבל לא היינו ממהרים להספיד את ההיברידיות. אין כיום הרבה יצרני רכב, שמסוגלים לייצר ולשווק מכוניות חשמליות או אפילו דגמי פלאג־אין במחיר נגיש. לפיכך, היברידיות הן עדיין המסלול העיקרי לעמידה בתקנות הפליטה הקשוחות של אירופה.

קבוצת רנו־ניסאן היא מצטרפת מאוחרת לפלח ההיברידי, אולם היא נחושה כיום להדביק את הפער ולהשיק את ההנעה הזו בכל הקולקציה שלה והשנה הגיע גם תורו של ניסאן "ג'וק", אחד הדגמים הנמכרים ביותר של המותג ניסאן באירופה ובישראל.

עיצוב חיצוני 

העיצוב החיצוני הצעיר (יש מי שיגיד "רועש") היה ועודנו אחד מגורמי המשיכה העיקריים של סדרת הג'וק וגם הדור הנוכחי, שהושק לפני כשנתיים, ממשיך את המסורת. אורכו כ־4.2 מ' בלבד, אבל הוא רחב ונראה אתלטי בזכות עם שלל תפיחות ובליטות שריריות מסביב לגלגלים, שמשות צד צרות יחסית מאחור וידיות חבויות בדלת האחורית.

לחרטום יש עיצוב "עמוס" שכולל מערך פנסים מפוצל, יחידות תאורה ראשיות מעניינות, פגושים שמהווים חלק אינטגרלי מהכנפיים הקדמיות ומכסה מנוע זוויתי. הזנב מחצין בליטה רוחבית מתחת לשמש האחורית ואם מוסיפים לכך גג משתפל, צביעה בשני גוונים וחישוקי 19 אינץ' הרכב נראה הרבה יותר גדול מממדיו האמיתיים. לגרסה ההיברידית יש כמה פריטים ייחודיים כמו גריל בעיצוב קצת שונה, אך צריך מבט בוחן כדי להבחין בהן.

 

פנים הרכב

הכניסה לתא הנוסעים די נוחה אם כי יש בפלח כלים עם מפתן גבוה יותר. סביבת הנהג ממשיכה את הדימוי הנמרץ של העיצוב החיצוני בזכות מושבים קדמיים עמוקים ותומכים, הגה ספורטיבי ונעים לאחיזה ושעוני חיווי גדולים.

המרווח הפנימי טוב מכפי שמרמזים הממדים החיצוניים והמושב האחורי השטוח יכול לאכלס שני מבוגרים פלוס מתבגר או כיסא תינוק, עם כמות סבירה של מרחב לרגליים, לכתפיים ולראש. חבל שהחלונות הצרים מאחור משרים בתא אווירה אפלולית ודחוסה ומגבילים את התצפית לנוסעים נמוכים.

מוטלימדיה ומצלמות 

מערך הפיקוד נראה פחות עתידני ומתוחכם מזה של הדגם־האח רנו קפצ'ור ואת מקום לוח המחוונים הדיגיטלי מחליף לוח אנלוגי שמסתייע במערכת מולטימדיה אופקית בגודל די תקין ובמספר צגי חיווי למעקב אחרי פעולת המערכת ההיברידית. אישית אנחנו מעדיפים את הסידור "המיושן" הזה, שמאפשר להבחין במידע חיוני בקלות ללא סיוע של משקפי קריאה, אבל לדור ה־Z עשויות להיות תלונות.

רמת האבזור בגרסה הבכירה בה נסענו די מכובדת, כולל התנעה באמצעות מפתח, ריפוד משודרג וכו' אם כי ללא "בונוסים", שאפשר לקבל לעיתים בפלח המחיר הזה, כמו תפעול מושבים חשמלי או גג שמש.

בכל הנוגע לבטיחות אין מקום לתלונות וכל הדגמים מצוידים במערך מקיף של מערכות אקטיביות, כולל מערכת לתיקון ההגה בעת סטייה מהנתיב, שרבים כנראה יחשבו שהדבר החיובי היחיד בה הוא מתג הכיבוי. כמקובל אצל ניסאן איכות הגימור וההרכבה טובה. אמנם אין יותר מדי משטחי דיפון רכים בסביבת הנהג והנוסעים, אבל נראה שהתא תוכנן לשרוד שנים ארוכות.

תא מטען

תא המטען בגרסה ההיברידית מסתפק ב־354 ליטר במקום 422 ליטר בגרסת הבנזין. הוא עדיין שימושי למטען קניות ופנאי סביר, אך לדחוק לתוכו שתי עגלות תינוק זו כבר משימה לא פשוטה.

מנוע וצריכת דלק 

מהנדסי ניסאן מגלים חיבה למערכות הנעה מסובכות וגם המערכת ההיברידית כאן היא די מורכבת. היא כוללת מנוע 1.6 ליטר בנזין, מנוע חשמלי די חזק וסוללה קטנה שנטענת אוטומטית על ידי מנוע הבנזין אם היא יורדת מתחת לרמת טעינה מסוימת. יש גם מערכת בלימה "דיגיטלית" שהפעלתה מגדילה את רמת מיחזור האנרגיה ומאפשרת נהיגה כמעט בלי לגעת בדוושת הבלם. כל המערכות מתואמות על ידי תיבה אוטומטית ייחודית למערכת הזו עם שני הילוכים להנעה החשמלית וארבעה לבנזין.

בשטח המערכת עושה את העבודה, אם כי המערכות ההיברידיות של טויוטה ויונדאי רהוטות וצפויות יותר. כאשר הסוללה טעונה במלואה המכונית יוצאת מהמקום בצורה חלקה וחרישית ומשייטת בנינוחות חשמלית בעיר ובפקקים. אבל אם הסוללה יורדת ממפלס הטעינה הרצוי, מנוע הבנזין נכנס לפעולה אוטומטית בצליל די עצבני וצורם.

בעת האצה נמרצת המנוע נוטה לזנק לסל"ד גבוה ולהירגע לאחר מכן. בעת ההעברה בין הבנזין לחשמל התיבה אוטומטית משמיעה לעיתים נקישות מוזרות, שמוסיפות למסתורין. כך או כך עם הספק משולב של 143 כ"ס ותאוצה מאפס ל־100 בכ־10 שניות, הביצועים סבירים וצריכת הדלק סבירה לקטגוריה עם כמעט 17 ק"מ לליטר ריאליים בנסיעה שרובה בעיר.

על הכביש

שלדת הג'וק מכוילת לטעמו של השוק האירופאי וקל להרגיש את זה על הכביש. ההיגוי מאוזן עם היזון חוזר מדויק, נטיית הגוף מזערית בפניות ואחיזת הכביש מצוינת תודות לחישוקים הגדולים ולצמיגים הרחבים. הוסיפו לכך משקל עצמי צנוע יחסית של 1.4 טון וקיבלתם מכונית שמאפשרת לנהג להשתעשע איתה על כבישים מתפתלים. זו תחושה דינמית "כמו פעם", שכבר חשבנו שלא נחווה יותר בעידן החשמליות הכבדות והמעורפלות.

חבל רק שההתנהגות ההדוקה באה על חשבון ספיגת זעזועים די קשיחה עם נטייה של המתלים לטלטל את הנוסעים בעת מעבר על מהמורות עירוניות ופסי הרעדה. סביר להניח, שגרסת הבסיס עם חישוקי 17 אינץ' תעשה עבודה טובה יותר בעיר.

מחיר 

הג'וק מוכר לרבים בישראל כאופציה זולה וקומפקטית לצעירים, אבל כמו כל דבר בשוק הרכב של ימינו גם זה שייך להיסטוריה. במחיר שנע בין 155 ל־160 אלף שקל הרכב יוצא מאזור הנוחות הטבעי של "רכב התחלתי לצעירים" אבל זה נכון גם למתחרים דוגמת CH-R ויונדאי קונה הייבריד ולכל הכלים הללו עדיין יש שווי שימוש מופחת. ואם מסתכלים על הכמויות שבהן נמכרים המתחרים, נראה שיש בפלח הזה מקום גם לג'וק ההיברידי.

חלק מהמתחרות

טויוטה C-HR הייבריד
162 אלף שקל עולה הקרוס־אובר ההיברידי הוותיק והנמכר. העיצוב החיצוני עדיין אטרקטיבי ותא הנוסעים מציע מרווח סביר. מערך הפיקוד עדכני ועתיר מערכות בטיחות.

טויוטה  C-HR הייבריד / צילום: יח''צ

יונדאי קונה הייבריד
150 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של יונדאי קונה הייבריד. הרכב דומה בממדיו לג'וק ותא הנוסעים שלו קומפקטי אך מאובזר. דור חדש (ויקר) נמצא מעבר לפינה.

יונדאי קונה הייבריד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת