גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקטור התשתיות: מסלול מהיר להשקעה מניבה בסביבת אינפלציה גבוהה

השקעה בסקטור התשתיות מייצרת יציבות לאורך זמן עם פוטנציאל תשואות גבוה מצד אחד וסיכון נמוך מהצד השני ● הסקטור מהווה השקעה מיטבית בסביבת אינפלציה גבוהה ועליות ריבית, הודות להשפעתן הנמוכה על התחום ● אלו המניות ותעודות הסל הבולטות בסקטור

אחד הענפים שעשויים להיות מוגנים יחסית מפני עליית אינפלציה הוא ענף התשתיות / צילום: Shutterstock, Terelyuk
אחד הענפים שעשויים להיות מוגנים יחסית מפני עליית אינפלציה הוא ענף התשתיות / צילום: Shutterstock, Terelyuk

הכותבת היא שותפה בקרני פמלי אופיס 

אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול־דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו

פרויקטים לאומיים של פיתוח תשתיות בספקטרום נרחב ובהשקעה מאסיבית, מבטאים, הרבה מעבר להיבט הנוחות ורווחת התושבים, את עוצמתה הכלכלית של המדינה, ריבונותה ושליטתה בקידמה. פיתוח מגזר התשתיות באמצעות השקעות ישירות ועקיפות, הוא מדד משמעותי לקידמה ולצמיחה הכוללת במדינה.

"להשקיע עד 70% מהתיק בחו"ל": מה לעשות עם 100 אלף שקל פנויים
השוק הדובי סוגר 10 חודשים, האם זה הזמן להשקיע במניות? | ניתוח

ממשלות רבות ברחבי העולם מיטיבות לזהות זאת, ומובילות מהפכה גלובלית בתשתיות. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, חשף ביוני אשתקד, את תוכנית "תשתיות והשקעות גלובליות" (PGII) פורצת הדרך של הממשל האמריקאי בשיתוף עם מדינות G7. התוכנית פותחה לטובת אספקת תשתיות איכותיות ובנות קיימא שעתידות לייצר שינוי בחיי אנשים ברחבי העולם על-ידי חיזוק וגיוון שרשראות אספקה, שיפוץ כבישים באורך של 32 אלף ק"מ, שיקום גשרים מרכזיים וקטנים, הרחבה ופרישת רשתות תקשורת מתקדמות ומאובטחות, החלפת תשתיות מים וצינורות עופרת, תמיכה בפרויקטי אנרגיה ירוקה, קידום הביטחון הלאומי, ושורתפרויקטים נוספים בתוך המדינה ומחוצה לה - לטובת צמצום פערי התשתיות במדינות מתפתחות. מימון הפרויקטים בתוכנית PGII יתבסס על תקציבים ממשלתיים והטבות מס. לדברי הנשיא ביידן, "מדובר בהשקעה האמריקאית הגדולה ביותר ליצירת משרות מאז מלחמת העולם השנייה".

 

התמודדות עם יוזמת "החגורה והדרך" של סין

הכלכלנים האמריקאים תומכים בתוכנית שתספק לדבריהם, אינספור הזדמנויות חדשות לעובדים ועסקים, וכן תמריצים כלכליים ללא הסיכונים הנלווים לפרויקטים קצרים, המבטיחים כסף קל בטווח הקצר.

הנשיא ביידן הודיע כי ארה"ב תגייס לטובת התוכנית 200 מיליארד דולר מכספים ציבוריים ופרטיים והאיחוד האירופאי הודיע כי יגייס 300 מיליארד דולר. ההשקעה הכוללת יחד עם שותפי G7 (ארגון כלכלי בינלאומי הכולל 7 מדינות, בהן ארה"ב) וההון הפרטי, צפויה להגיע לסכום השקעה של 600 מיליארד דולר בתשתיות גלובליות במהלך החמש שנים הקרובות. ביידן לא התעלם מה"פיל שבחדר" והכריז בגלוי כי תוכנית PGII פותחה כחלק ממאמציהן של הכלכלות הדמוקרטיות המובילות בעולם להתמודד עם יוזמת "החגורה והדרך" של סין.

יוזמת החגורה והדרך (BRI) שהושקה ב-2013 על-ידי הנשיא שי ג'ינפינג, נחשבת לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים ביותר אי פעם. מדובר במגוון עצום של יוזמות פיתוח - מסילות ברזל, צינורות אנרגיה, כבישים מהירים ומעברי גבול יעילים דרך הרפובליקות הסובייטיות במערב ועד דרומה, לפקיסטן, הודו ויתר המדינות בדרום מזרח אסיה. מאז 2013, ההתקשרות החוזית המצטברות בתוכנית מסתכמת בכ-962 מיליארד דולר.

הודו לא איחרה להגיע בעקבות סין וארה"ב, וכחלק ממשימתה להפוך לכלכלה של 5 טריליון דולר עד 2027, הממשלה יצרה מדיניות השקעה בתשתיות שתבטיח במדינה תשתית ברמה עולמית. כיום הודו מבצעת פרויקטי תשתיות ותעשייה בשווי של כ-1.3 טריליון דולר.

תשתיות מגדרות מפני ברבורים שחורים

השקעות פרטיות בנכסי תשתית יכולות לספק חוסן בתקופות של עלייה בתעריפים ואינפלציה גבוהה. ככל שהאינפלציה עולה, ההכנסה הנומינלית של חברות התשתיות גדלה אף היא בהתאמה, והצפי הוא שהדיבידנדים שלהן יגדלו גם כן. השקעות בנכסי תשתיות פרטיים מהוות מעין גידור גם במקרים של ברבורים שחורים.

סקטור התשתיות להשקעה כולל מניות של חברות שמחזיקות, מפעילות, בונות, מתחזקות או מרחיבות מערכות תשתית והוא כולל את תחום התחבורה - מערכות להעברת אנשים ומטענים, שדות תעופה, מסילות ברזל, כבישים ונמלים; תחום הסחורות - ייצור, שינוע, עיבוד ואחסון של סחורות פיזיות, כגון גז, נפט וחשמל; תחום הנתונים - רשתות תקשורת ומרכיביהן.

חשיפה להשקעות בתשתיות מהדור הבא (רשתות טעינה של רכבים חשמליים, סוללות אחסון אנרגיה, מערכות צנרת להפצת מימן, מסילות חכמות, טכנולוגיות לכבישים מהירים, רשתות טלקום 5G ועוד), מחייבת את המשקיעים לנהל רמות סיכון גבוהות יותר הקשורים לפיתוח, טכנולוגיות וסיכונים מסחריים. בהתאם לכך, פוטנציאל התשואה הולך וגדל.

מניות בולטות מסקטור התשתיות

להלן כמה מניות שכדאי לעקוב אחריהן:

קטרפילר  (CAT) - יצרנית ציוד הבנייה והכרייה הגדולה ביותר עם שווי שוק של 113.91 מיליארד דולר, נכון להיום. החברה פעילה ב-180 שווקים, רבים מהם מתפתחים, דבר שמעניק לה זרמי הכנסה מגוונים יותר. מאז 2020 כשמניות רבות ספגו מכה קשה במשבר הקורונה, משקיעים הבינו כי הוצאות הבנייה יהיו חיוניות להתאוששות כלכלית והאופטימיות סביב העניין העלתה את מניות CAT בכמעט 162% בין מרץ 2020 לפברואר 2023.

ChargePoint  (CHPT) - ספקית עמדות טעינה לרכב חשמלי הגדולה בארה"ב. החברה מתקינה מטענים במקומות שונים ברחבי המדינה לבעלי בתים. על פי ההערכות יש יותר מ-30,000 נקודות טעינה ציבוריות בארה"ב ולמעלה מ-105 מיליון מטעני Home Flex ברחבי העולם. ChargePoint היא אחת החברות הגדולות והפופולריות יותר בעולם הרכב החשמלי וצפויה להרוויח באופן משמעותי מהמעבר לרכבי EV. שווי שוק החברה נכון להיום - 3.25 מיליארד דולר.

תעודות סל עם חשיפה לסקטור התשתיות

בקרב תעודות הסל, The Global X U.S. Infrastructure Development - עוקבת אחר מניות התשתיות והתעשייה בארה"ב, ומתמקדת בחברות שצפויות להרוויח מגידול בהוצאות התשתיות במדינה. מרחב הפעולה מאפשר לה להשקיע במגוון רחב יותר של חברות בתחום התשתיות מיתר תעודות הסל בתחום, ושלושת הענפים הגדולים ביותר שלה הם מוצרי חשמל (11.6% מהנכסים), מכונות תעשייתיות (9.6%) ופלדה (9.2%).

חמש המניות המובילות שלה, הן: יצרנית מוצרי הפלדה (Nucor Corp  (4.1%, חברת האנרגיה  Sempra  (3.2%), חברת הציוד החקלאי והבנייה  Deere  (3.1%), חברת הרכבות יוניון פסיפיק  (3%), וחברת הרכבות CSX  (3%).

תעודת הסל iShares Global Infrastructure - עוקבת אחר מניות תחבורה, תקשורת, מים, חשמל ומניות נוספות בסקטור התשתיות ברחבי העולם. כ-40% מאחזקותיה הן במניות של חברות שירותים, 36% במניות תחבורה ו-23% באנרגיה. 39% מ-75 אחזקותיה בארה"ב, 12% בקנדה, והיתר מחוץ לצפון אמריקה. החשיפה של תעודת הסל לחברות ליבה בתחום התשתיות בעלות תשואה גבוהה מסייעת לה להעניק תשואת דיבידנד של 2.7%.

המניות המובילות שלה כוללות את: חברת צינורות האנרגיה אנברידג' (5.5%), חברת חשמל של אנרגיה מתחדשת נקסט-ארה אנרג'י  (4.9%), חברת כבישי האגרה האוסטרלית Transurban Group (4.8%), מפעילת שדה התעופה הספרדית Aena  (4.6%), וחברת אחסון צינורות הגז הקנדית TC Energy  (3.8%).

FlexShares STOXX Global Broad Infrastructure - Index Fund - הקרן היא תעודת סל עולמית שכ־40% מאחזקותיה בארה"ב, 16% בקנדה והשאר מחוץ לצפון אמריקה. למרות שהחשיפה הגיאוגרפית שלה דומה לתעודת הסל iShares, הבדל מרכזי אחד הוא החשיפה הרבה למניות תקשורת באחזקותיה. מניות אנרגיה מהוות כ-30% מאחזקות תעודות הסל, ומניות התקשורת ברמה דומה. מניות התחבורה (23%) והשירותים (8.1%) מהווים את שני המגזרים העיקריים האחרים בקרן.

המניות המובילות של הקרן כוללות את: Canadian National Railway , חברת המדיה והתקשורת קומקאסט  ,(3.4%) חברת התקשורת והבידור Verizon Communications  (3.2%), חברת הדואר והלוגיסטיקה הגרמנית דויטשה פוסט  (3%), וחברת הרכבות הקנדית Canadian Pacific Railway  (3%).

עוד כתבות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור