גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למי אכפת ממודל עסקי כשיש דמי ניהול מנופחים: העיוות החשבונאי בחברות הציבוריות

דוחות 2022 הוכיחו שוב את אחד החורים הגדולים בשוק ההון: כשחלק לא מבוטל מרכיב השכר של מנהלי חברות נקבע לפי מחזור העסקאות, לבכירים אכפת פחות ממודל עסקי ומרווחיות ● ואת המחיר של העיוות החשבונאי הזה אנחנו משלמים ● וגם: מי היו כוכבי השבוע?

אוטובוס של אגד. החברה סיימה את השנה עם רווח נקי צנוע / צילום: שלומי יוסף
אוטובוס של אגד. החברה סיימה את השנה עם רווח נקי צנוע / צילום: שלומי יוסף

בדיחה ישנה מספרת על שני רואי חשבון שהלכו ברחוב, ובכל פעם שמצאו רפש על המדרכה (לשון נקייה) התערבו לסירוגין מי יגע ומי ישלם בתמורה כמה מאות שקלים. כעבור זמן, אחרי ששניהם נגעו, נגעלו ושילמו אותו מספר פעמים, אמר אחד מהם "תראה איזה מטומטמים. שנינו נגענו, שילמנו, אבל לא יצא לנו מזה כלום". עונה חברו - "לא יצא לנו כלום? תראה איזה מחזור עשינו".

הסכסוכים והרוכש המסתורי: מאחורי הקלעים של מכירת הענק של אחד הבניינים האייקונים בניו יורק 
דוחות חברות הנדל"ן מגלים ממה הן חוששות יותר: עליית הריבית או המהפכה המשפטית | ניתוח

דוחות 2022 הזכירו לנו שזו לא בדיוק בדיחה. לא מעט חברות מתפרנסות מאוד יפה מהמחזור - גם אם קשה להן לראות רווח של ממש בעמלן. ככה זה כשהמשקיעים הקטנים, אנחנו, התרגלו לכך שחלק לא מבוטל מהשכר ודמי הניהול של האנשים שמנהלים את החברות נקבע לפי היקף הנכסים והמחזור שמגלגלת החברה. ושלמרות שהם נגזרים גם מהרווחים עצמם, מדובר לא פעם ברווחים תיאורטיים וחשבונאיים בלבד, פועל יוצא של היקף העסקאות שעשו החברות הללו. ייקח הרבה מאוד שנים עד שיתברר אם זה גם היה משתלם בשורה התחתונה.

קרן קיסטון למשל דיווחה השבוע על דוחות 2022, שבהם נהנתה מדמי ניהול שקפצו פי שלושה מהשנה שלפניה, מ־5.3 מיליון שקל ל־15.8 מיליון. איך זה קרה? אותה קרן רכשה באפריל אשתקד את חברת ההסעות אגד לפי שווי של 4.8 מיליארד שקל, סכום שהרים לא מעט גבות, אבל גם הגדיל דרמטית את שווי הנכסים שלה. זאת, בשעה שדמי הניהול שלה "נגזרים משווי נכסי הקרן, כפי שיוצגו בספרים, בשיעור שנתי של 1% משווי הנכסים בתוספת מע"מ". אותה אגד, אגב, סיימה את השנה עם רווח נקי צנוע של 5.9 מיליון שקל, אחרי הפסד של 79 מיליון שקל בשנת 2021.

 

הסחרור הגדול ביותר: בקרנות הריט לנדל"ן

הדוגמאות הטובות והמקוממות ביותר הן קרנות הריט לנדל"ן. השוק נעצר ומשנה כיוון? לחברות הללו שווה לקנות עוד ועוד, פשוט כי היקף הנכסים שלהן גדל, ואיתו גם דמי הניהול. קרן מגוריט למשל, שמשקיעה בדירות להשכרה, הציגה בשנה שעברה הכנסות משכירות בסך 47 מיליון שקל, אבל דמי הניהול חתכו מהם כמעט חצי - 22.1 מיליון שקל (שאר ההכנסות נבעו מעליית ערך הנכסים לפי דוחות שמאי - בסך 322.5 מיליון שקל). לא בכדי המניה שלה נפלה ב־60% מאז ההנפקה בספטמבר 2016.

כל זה קורה בזמן שקשה מאוד להסביר איך בעולם של עלות מימון בגובה של 6%־7% (פריים פלוס קצת), מול תשואה ממוצעת של דירות להשכרה בשיעור של 2%־3%, המודל הזה יכול לייצר רווחים - גם בלי דמי ניהול שנגזרים משווי הנכסים עצמם. רק לפני שבועיים הגיע יו''ר מגוריט, ארז רוזנבוך, לוועדת הפנים של הכנסת, ואמר במפורש ש''אפשר לומר קדיש על שוק השכירות ארוכת טווח ואין מודל פיננסי שמצדיק השכרה ב־3% תשואה".

קרן אזורים ליוינג למשל, שעוסקת באותו ענף, הציגה תשואה שלילית של 40% מאז ההנפקה בתחילת 2020. התערערות המודל ניכרת גם בדוחות של אזורים ליוינג, שהציגה השבוע ירידת ערך חריגה ונדירה ברבעון הרביעי של 2022 - הפחתה של 126 מיליון שקל בגלל 2 פרויקטים להשכרה בלוד, מה שגרר אותה להפסד ענק של 136 מיליון שקל ברבעון, אבל לא מנע ממנהליה למשוך דמי ניהול של מיליונים.

הסיכון על בעלי המניות, והמנהלים מרוויחים

וזה לא קורה כמובן רק בשוק המגורים. קרן ריט 1 לדוגמה, קנתה בשנה האחרונה 6 קומות במגדל המשרדים דניאל פריש בתל אביב. בפברואר היא קנתה 5 קומות, 3,570 מ"ר, תמורת 66 מיליון שקל וביוני קנתה עוד קומה, 720 מ"ר, תמורת 16 מיליון שקל. היא עצמה מציינת כי דמי השכירות (NOI) "משקפים תשואה של כ־5%". האם זה משתלם, בהינתן עלות המימון הנוכחית? למי אכפת. דמי הניהול הם כאמור נגזרת משווי הנכסים, שעלו משמעותית בשנה האחרונה והעלו את דמי הניהול של הקרן בדוחות 2022 ל־30.2 מיליון שקל, לעומת 28.6 מיליון שקל בשנת 2021. אכן משתלם.

בקרן סלע התמונה דומה - החברה סגרה עסקאות בסך 1.3 מיליארד שקל בשנה שעברה, בתשואה חזויה של 5.7% (72 מיליון שקל). הסיכון מתגלגל על בעלי המניות, בזמן שהוצאות הנהלה וכלליות עלו מ־29 ל־34 מיליון שקל "לאור הגידול במצבת הנכסים של החברה". הדוגמה המובהקת והמדוברת היא רכישת בית מאני של הנהלת לאומי באפריל 2022 תמורת 623 מיליון שקל - פי שניים מההערכות ועם צפי לתשואה של 5.1% בלבד. שווה? בוודאי. ככה זה בנפלאות החשבונאות ושוק ההון. שם, ורק שם, ככל שהמחיר ששילמת גבוה יותר - כך גדל הרווח של מי שחתם על העסקה.

כוכבי השבוע

בלתי מספיק:

ותודה לכחלון: ההגרלות כיווצו את השוק

לאחר שהתאהבנו במודל ההגרלות שבחר מי יזכו בדירות מוזלות ומסובסדות, בנק ישראל הזכיר השבוע עד כמה המחיר היה יקר. ולא רק לקופת המדינה שמימנה את כל הטוב הזה, באובדן הכנסות של עשרות מיליארדי שקלים, לא פחות.

כלשון בנק ישראל: "נמצא קשר חיובי מובהק בין שינוי מחירי הדירות שנמכרו בשוק החופשי, לבין שיעור העסקאות שנמכרו בתוכנית 'מחיר למשתכן'. ביישובים בהם היקף המכירות של הדירות שבתמיכה ממשלתית היה גבוה, מחירי הדירות שנמכרו בשוק החופשי עלו בקצב גבוה יותר מאשר ביישובים האחרים". הכתובת הייתה על הקיר - מחיר למשתכן העלה את הביקוש לרכישת דירות (ודאי לחדשות), בזמן שההיצע גדל במשורה, וההיצע לדירות "רגילות", שמיועדות למי שאינו משתתף בהגרלות, התכווץ. הפרחים לכחלון ולשרים שלא העזו לבטל את ההטבות הלא כלכליות והמפלות.

מצוין:

ישראל מתקרבת למדינות המערב

הנתון המעודד השבוע נוגע לפריון העבודה הידוע לשמצה של הישראלים, שבמשך שנים הביטו במדינות אחרות מאחור. מחקר חדש שהציג השבוע בנק ישראל גילה כי ישראל הולכת ומצמצמת את פערי הפריון מול המערב. ב־2012 התוצר לעובד עמד על 86% מול ממוצע מדינות ה־OECD, ומאז הוא טיפס בהדרגה עד שהפער ירד ל־94% בלבד. וזה משמעותי, מאוד. בבנק ישראל מדגישים כי "הבנת התהליכים והגורמים המשפיעים על פריון העבודה חיונית לשיפור רמת החיים ולקידום צמיחה כלכלית בת־קיימא. ככל שהתפוקה של העובדים גדלה, עולה רמת החיים וכן עולה שכרם הריאלי של העובדים".

הטוב הזה קרה כי השוק הישראלי החל לאמץ יותר שיפורים טכנולוגיים המייעלים את העבודה, ובעיקר מעבירים אותנו מכלכלה של ייצור לכלכלה של שירותים. ועדיין - מותר לשאוף לא רק להיות קרוב לממוצע, אלא להביט עליו סוף סוף מלמעלה.

עוד כתבות

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים