גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקסוס RX: דגם כביש-שטח עם מסך ענק ומחיר התחלתי של 414 אלף שקל

לקסוס RX החדש לא פונה למצניעי לכת ● יש לו תא נוסעים שופע הייטק ומערכת הנעה ירוקה שמספקת ביצועים מכובדים ● רק אל תצפו ל-90 ק"מ לליטר

לקסוס RX / צילום: יח''צ
לקסוס RX / צילום: יח''צ

במזל טוב לקבוצת טויוטה יש החל מהחודש שעבר נשיא ויו"ר חדש, קוג'י סאטו. השבוע הוא מיהר להבהיר מה עומד בראש סדר העדיפויות הניהולי שלו: לסגור את הפער של הקבוצה בתחום הרכב החשמלי ולהפוך אותה למובילה עולמית בתחום. בין השאר רמז סאטו כי טויוטה עובדת כיום על "פיתוח דור חדש ומהפכני של רכב חשמלי, שיושק ב־2026 תחת מותג הפרמיום לקסוס". הוא לא פירט מה תכלול אותה טכנולוגיה אבל למתחרים יש סיבה לשמור על ערנות; טויוטה היא קבוצת הרכב הגדולה והעשירה בעולם והיא גם המציאה את ההנעה ההיברידית והציבה בכך את התשתית להנעה החשמלית המודרנית.

ישראל וסין נערכות לקראת חתימה על הסכם סחר חופשי
מערכת הנהיגה עשויה לגרום לתאונות: טסלה תבצע ריקול של מאות אלפי כלי רכב
טיוטת חוק ההסדרים המעודכנת: סעיף להטלת "מס זיהום" על יבואני הרכב

עד שהפער ייסגר ממשיכה לקסוס, חטיבת הדגל של הקבוצה, להסתמך על מערכות ההנעה "המחושמלות" המסורתיות אבל מעניקה להן שדרוג. את הפרק הזה באבולוציה הטכנולוגית ממחיש הדור החדש של רכב הכביש־שטח הגדול RX, שנחת כאן לאחרונה. חיצונית ה־RX שובר את התדמית "הרגועה" המסורתית לטובת מראה בעל נוכחות מובחנת. החרטום דרמטי ונשלט על־ידי מכסה תא מנוע, שבולט מעלה כאילו יש תחתיו מנוע V8 אמריקאי ולא מערכת הנעה ירוקה. מתחתיו גריל טרפזי מושחר וענק עם פנסי הייטק מעוצבים ופגוש קדמי נמוך.

מסך מולטימדיה מתקדם

המאפיין הדומיננטי בפרופיל הצד, מלבד החישוקים המסיביים, הוא תפיחה שרירית מעל הגלגלים האחוריים, שנמתחת עד קצה הדלת הקדמית. יש גם חלון צד אחורי מושחר, שיוצר אשליה של גג "צף", אם כי זה אלמנט נדוש בימינו. הזנב קיבל טיפול מודרני מתבקש עם פנסים רוחביים והרוחב הנכבד מעניק לרכב יציבה אגרסיבית על הכביש. התוצאה הסופית היא רכב שכבר לא מיועד ללקוחות נחבאים אל הכלים, ומי שלא מסתפק בכך יכול להזמין את גרסת F-SPORT שמוסיפה שלל כונסי אוויר ותוספות ספורטיביות.

 

גם תא הנוסעים עבר עדכון. הוא עדיין משמר את האווירה היוקרתית ומשרת השלווה נוסח סוויטה במלון יוקרה בטוקיו עם ריפוד עור בתפירה מרהיבה, דיפוני עץ אמנותיים ובידוד רעשים נוסח מקדש שינטו בקיוטו. אך כעת הוא גם מחצין מערך גדוש של טכנולוגיות עדכניות ובראשן מסך מולטימדיה של 14 אינץ' עם ממשק מתקדם. גם לוח המחוונים עבר לעידן הדיגיטלי אם כי הוא פחות גדול ומרשים ממקביליו אצל המתחרים מגרמניה.

למרות ההייטק הנדסת האנוש מתוכננת גם עבור לקוחות מסורתיים (אוקיי, מבוגרים) עם כמות מכובדת של מתגים פיזיים לשליטה על מערכת האקלים והקול. הבאג העיקרי לטעמנו הוא מוט ההילוכים הקצר והנוקשה, שדורש התעסקות בהעברות בסיסיות.

מרחב פנים משופר

מרחב הפנים השתפר משמעותית לעומת הדור היוצא תודות לבסיס הגלגלים הארוך ואין בעיה להושיב מאחור שלושה מבוגרים. המושבים הקדמיים הם מהנוחים לנסיעות ארוכות בשוק. תא המטען "נענש" בשל הצורך להקצות נפח לסוללה הנטענת ומסתפק ב־461 ליטר לפני קיפול המושבים - פחות מאשר בטויוטה ראב 4 למשל.

את ה־RX החדש אפשר לקבל גם עם הנעה היברידית רגילה אולם דגם ה־450H בו נסענו מצויד בהנעת פלאג־אין מתקדמת, דומה לזו של טויוטה ראב4 פלאג־אין. היא משלבת בין מנוע בנזין נטול טורבו בנפח 2.5 ליטר לבין שני מנועים חשמליים חזקים, אחד מלפנים ואחד מאחור, בהספק כולל של 309 כ"ס. יש גם סוללת ליתיום שנטענת מרשת החשמל, שאמורה לספק טווח של עד כ־67 ק"מ על חשמל בלבד. ברירת המחדל בנהיגה רגועה היא גלישה חשמלית אך לחיצה קצת יותר נמרצת מכניסה את מנוע הבנזין לפעולה ומקצרת את הטווח החשמלי. כשהסוללה מתרוקנת פעולת המנוע חרישית למעט בהאצות אגרסיביות, שמשחררות המהום מכיוון תא המנוע.

למרות המשקל הרציני הביצועים מכובדים ובמצב הספורטיבי, המהירות נצברת בקצב מכובד גם בעליות תלולות. צריכת הדלק המשוקללת הרשמית היא כ-90 ק"מ לליטר אך כמו בהרבה דגמי פלאג־אין מקבילים הנתון הזה משקף בעיקר "באג" בפרוצדורת המדידה של WLTP. בתנאי אמת, עם האצות תכופות ונסיעה לטווחים שעולים על הטווח הריאלי של הסוללה - וזאת בהנחה שטרחתם לטעון אותה לפני היציאה לדרך - אפשר לצפות לצריכה של כ־20 עד 25 ק"מ לליטר. זמן הטעינה עומד על 6.6 שעות. די ארוך לסוללה בנפח כזה.

נטרול בורות מרשים

הדור הקודם של ה־RX הציב את הנוחות על חשבון היכולות הדינמיות והיה די אנמי לנהיגה. הדור החדש שומר על רמה גבוהה של בידוד ומנטרל בורות בצורה מרשימה עבור רכב שאינו מצויד במתלי אויר. אבל להבדיל, הוא גם מעניק לנהג הרבה יותר היזון חוזר וחדות, שהולמים את העיצוב החיצוני האגרסיבי. זו אמנם לא התחושה הספורטיבית של ב.מ.וו, והרכב עדיין שוקל 2.1 טון לפני נוסעים ומטען, אבל להיגוי של ה־RX יש משקל מאוזן והוא מתרגם במהירות ובצורה מדויקת את פקודות הנהג לשינויי כיוון מהירים על כבישים צרים ומתפתלים. חבל רק שתחושת הבלמים עדיין מרגישה מלאכותית.

גרסת הבסיס ההיברידית של ה־RX, שהאבזור שלה רחוק מלהיות בסיסי, עולה כ־414 אלף שקל. גרסת הפלאג־אין מציבה את המחיר על 480 אלף שקלים אחרי עליית מס הקנייה. אמנם מוזר לדבר על מחירים כאלה במונחי "תמורה לכסף" אך כשבוחנים את המחירים האסטרונומיים שאליהם נסקו דגמי הפלאג־אין המקבילים של מותגי הפרמיום האירופאים, ואת מוניטין שמירת הערך של לקסוס, מדובר בתמחור אגרסיבי שמתחרה בדגמים מקטגוריות נמוכות יותר.

חלק מהמתחרות

 ג'יפ גראנד־צ'ירוקי פלאג־אין 

 גרסת הפלאג־אין משלבת מנוע 2 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה בקיבולת 17 קילוואט־שעה שמספקת טווח של עד 40 ק"מ בתקן ארה"ב. ההספק 375 כ"ס ויש הנעה כפולה. תא הנוסעים מרווח. המחיר ביבוא מקביל מתחיל בכ־550 אלף שקל. 

ג'יפ גראנד־צ'ירוקי פלאג־אין / צילום: יח''צ

 מרצדס GLC300e 

 550 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של מרצדס GLC החדש בגרסת 300E פלאג־אין. מנוע 2 ליטר בנזין ומנוע חשמלי בהספק משולב של 313 כ"ס וסוללת ליתיום נטענת גדולה, עם טווח חשמלי של עד 120 ק"מ. תא הנוסעים מפואר ומאובזר. 

מרצדס GLC300e / צילום: יח''צ

 ב.מ.וו X4 30E פלאג־אין 

 430 אלף שקל לגרסת הבסיס של 30e X3 פלאג־אין של ב.מ.וו, הקצרה מ-RX אך בסיס הגלגלים דומה. תא הנוסעים מרווח, תא מטען של 450 ליטר, ומנוע 2 ליטר טורבו שבשילוב חשמלי מייצר 292 כ"ס. סוללה של 12 קילוואט עם טווח עד 44 ק"מ. 

ב.מ.וו X4 30E פלאג־אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי