גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה גברי הוליווד הפכו לשריריים באופן מוגזם?

בעשור האחרון, כתפיים מפוסלות באופן בלתי סביר הפכו לתנאי סף כמו, ואולי אף יותר, מיכולת משחק • האינפלציה בגופות השריריים של שחקני הוליווד תואמת את עלייתם של סרטי גיבורי על של מארוול ודי.סי, הדורשים מהם שייראו כמו אלים • הכוכבים פוקדים את חדר כושר חמישה ימים בשבוע ושומרים על תזונה בריאה ומבוקרת

מימין: צ'נינג טייטום, קומייל ננג'יאני, דוויין ג'ונסון / צילום: רויטרס, אי פי, ויקיפדיה
מימין: צ'נינג טייטום, קומייל ננג'יאני, דוויין ג'ונסון / צילום: רויטרס, אי פי, ויקיפדיה

 ג'ייקוב גלאגר כותב טור על אופנת גברים ב"וול סטריט ג'ורנל" 

לגיבור הסרט "בלאק אדם", בגילומו של דוויין ג'ונסון, יש שרירים כל כך גדולים שמפליא שהוא מצליח לסובב את הצוואר כדי לראות את הרעים. לכוכב הסרט "העיר האבודה" צ'נינג טייטום יש שרירי חזה כה מנופחים, שהם כמעט בגודל של קסדות פוטבול. השחקנים שמגלמים טייסים בסרט "אהבה בשחקים: מאווריק" מתהדרים בשרירים כל כך משורגים, שנראה שהם יכולים להרים מטוס קרב בהינף יד.

השרירים ממשיכים להתנפח. הטריילר לסרט "קריד 3" שיצא לאחרונה חושף כי לשחקן בוגר אוניברסיטת ייל ג'ונתן מייג'ורס, המשחק את דמיאן "דיים" אנדרסון, יש שרירי זרוע המכניסים אותו לקטגוריית משקל שונה לעומת מייקל ב' ג'ורדן, בעצמו לא ציפלון, שמשחק את אדוניס קריד.

בעבר גופם של שחקני סרטי פעולה היה בנוי באופן אמין. "גדלתי על הריסון פורד מתרוצץ בסרט "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור", והוא לא היה כזה שרירי", אומר דיוויד היגינס, מאמן כושר החי בלונדון. היגינס עבד עם כולם - מסמואל ל' ג'קסון,דרך דיוויד הארבור ועד קומייל ננג'יאני.

כשכריסטופר ריב שיחק את סופרמן ב־1978, הזרועות הצנומות שלו אפשרו לו לשחק באופן אמין את קלארק קנט, האלטר אגו של סופרמן. ברוס וויליס היה שרירי באופן אמין בסרט "מת לחיות" מ־1988, כששיחק שוטר שחוק עם קו שיער נסוג.

החברה משנה את עמדתה ביחס לגוף הגברי

אלא שבעשור האחרון, כתפיים מפוסלות באופן בלתי סביר הפכו לתנאי סף כמו, ואולי אף יותר, מיכולת משחק. האינפלציה בגופות השריריים של שחקני הוליווד תואמת לעלייתם של סרטי הקומיקס של מארוול ודי סי, הדורשים מהשחקנים שייראו כמו אלים.

"החברה שינתה את עמדתה באופן משמעותי בנוגע לתפיסת הגוף הגברי", אומר היגינס. לפני כעשור, כשהחל לאמן ידוענים, לעיתים קרובות היו אלה שחקניות, ולא שחקנים, שהיו יותר מושקעות באימוני כושר (מרגו רובי וסקרלט ג'והנסון היו בין הלקוחות שלו). כיום הצופים, שבמשך יותר מעשר שנים הורגלו לראות על המסך שחקנים מנופחים, מצפים שכך יראו גיבורי הקולנוע שלהם.

מגמה דומה מתרחשת בזירת הספורט המקצועי. שחקן הכדורסל לברון ג'יימס בכושר הרבה יותר טוב מכל שחקן ב"לייקרס" בשנות ה־80, כפי שבאטמן השרירי, בגילומו של רוברט פטינסון, יכול לפרק במכות את הגרסה הצנומה של מייקל קיטון לגיבור בגלימה.

כמה גדול זה גדול מידי?

יש כוכבים מגודלי גוף שתהו בשנים האחרונות אם התנפחו מעבר לגבול הטעם הטוב. בראיון לעיתון USA Today סיפר כריס המסוורת' שאשתו אמרה לו "די, זה מוגזם", על הגוף החסון שבנה כדי לשחק את גיבור הסרט "ת'ור". זאק אפרון, שעבד על קוביות בבטן לקראת הסרט "משמר המפרץ" ב-2017, אמר מאוחר יותר שהגוף המנופח שלו לא היה אמין.

קומייל ננג'יאני, שעבור תפקידו בסרט "נצחיים" מ-2021 הפך את עצמו להרקולס, מדבר באופן פתוח על עניינים של דימוי גוף. בראיון למגזין GQ בשנה שעברה, הוא אמר: "אם אני משחק את גיבור העל הדרום-אסייתי הראשון, אני רוצה להיראות כמו מישהו שיכול לנצח את ת'ור או קפטן אמריקה". מתוך הכרה בתגובות המזועזעות מגופו הבנוי כברזל, אמר ננג'יאני שנהיה לו "מאוד לא נוח לדבר על הגוף שלי".

 

איך משיגים את הגוף הנכסף?

לקראת צילומים, שחקנים נתונים תחת לחץ אדיר: הם צריכים לחטב את הגוף והרגליים בזמן קצר מאוד. "האימון לקראת תפקיד הוא, ברובו, ריצת ספרינט", אומר פטריק מרפי, מאמן מלוס אנג'לס שעבד עם ז'אק אפרון, אוליביה וויילד וקיאנו ריבס. התנפחות לקנה מידה של גיבור על היא "מטרה מוגזמת עבור כל אדם", אומר מרפי. כדי להגיע לגזרה הנדרשת נדרשת שגרת אימונים בחדר הכושר במשך חמישה ימים בשבוע ו"תזונה מגה נקייה". לא מדברים פה על שיעור ספינינג ספונטני.

ריצ'רד לואיס אימן את השחקן פול ראד במשך שבע השנים בהן גילם את איש הנמלה בסרט "אנטמן" מבית מארוול. הוא היה צריך להיות שרירי, אבל לא ענק כמו קפטן אמריקה. לקראת התפקיד הזה, ראד התאמן במשך שנה, אומר לואיס, והתמקד בחיטוב החזה, הגב ובייחוד הכתפיים. "גיבורי על חייבים כתפיים", הוא מסביר, בגלל שרוב השוטים הם משרירי הדלתא ומעלה.

לואיס מספר שראד נוטה לקצץ את שגרת האימונים שלו כשהוא לא לובש את חליפת גיבור העל. כשסרטי מארוול נכנסים לפרה־פרודקשיין, שלב ההכנות להפקה, הוא חוזר להתאמן באופן קבוע. לשחקן קומי כמו ראד, ההפסקות האלה הגיוניות: כשגילם מורה למדעים חנון בסרט "מכסחי השדים: החיים שאחרי", הוא לא היה צריך כתפיים שמתפקעות מתוך חולצות.

המחיר של שרירים עצומים

יש גבול פיזי לכמה גדול יכול שחקן להיות: "בממוצע, אנחנו יכולים להגדיל את מסת השריר בכ־30 גרם ביום, כלומר כ־9 קילו בשנה", אמר ד"ר קיילב רדן, רופא ספורטאים מבויסי, איידהו.

יכולה להתפתח "מעמסה על הפרקים, כי אתה מסתובב עם משקל אקסטרה של שרירים", אומר הרופא. הוא אמור לדעת. הוא, יחד עם שריריו המפותחים, הופיע בתוכנית תחרויות הספורט של NBC "משחקי הטיטאנים" וזכה לכינוי "ת'ור הדוק", בגלל דמיונו לגיבור העל המנופח של מארוול. ובכל זאת, ד"ר רדן כבר מתקרב לגיל 40, והוא נאלץ להפחית באימונים המפרכים בגלל פציעות ספורט.

גוף מנופח כאמצעי להיכנס לדמות

למרות המאמץ והמעמסה, רוב השחקנים נוטים להגדיל את מסת השריר שלהם. היגינס אומר שמעולם מפיק או במאי לא אמר לו ששחקן צריך להיות בגודל מסוים - הדרישה מגיעה מהשחקנים עצמם. "הם רוצים להיראות גדולים וחסונים כדי להיכנס לדמות", הוא אומר.

ואכן, שחקנים רבים מתגאים בגוף שלהם, ומציגים אותו לראווה בצילומי מגזינים, בסרטוני הדרכה ביוטיוב ובפוסטים ברשתות חברתיות, לצד המאמנים האישיים שלהם. אם באמת הייתי רוצה לדעת איך התנפח ג'ונתן מייג'ורס לקראת תפקידו ב"קריד 3", הייתי צופה ביוטיוב בסרטון של המגזין Men’s Health, בו מפרט השחקן את משטר האימונים המתיש שלו - אף על פי שהסרט טרם יצא לאקרנים.

לגבי סטרואידים, הפיל שבחדר הכושר, אומר ריצ'רד לואיס, שיש אולי שחקנים שנוטלים אותם כשיש להם מעט זמן להתכונן לתפקיד, אבל אף אחד מלקוחותיו לא משתמש בהם. "אם לא תשקיע באימונים", הוא אומר, אין תרופה שתעזור לך לקצר את הדרך".

עוד כתבות

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה