גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשנייקי פגשה את נטפליקס: מה עומד מאחורי שיתוף הפעולה בין הענקיות?

בעידן שבו לרוב חברות הסטרימינג אין באמת בידול משמעותי וגם אין סיבה להישאר בעולם תוכן אחד, החיבור בין השירות שהמציא את הקטגוריה למותג הספורט המוביל נראה מתבקש ● מה ירוויח כל אחד מהצדדים, לאן עוד אפשר לקחת את זה, ומה יעשו המתחרות

נטפליקס ונייקי. מהלך שעשוי לסמן את הכיוון של חברות הסטרימינג ב-2023 / צילום: Shutterstock
נטפליקס ונייקי. מהלך שעשוי לסמן את הכיוון של חברות הסטרימינג ב-2023 / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל Anyverse, מרצה ומומחה בינלאומי לחדשנות וטכנולוגיה

לפני קצת יותר משבוע התבשרנו על שיתוף פעולה מעניין בין שניים מהמותגים הגדולים ביותר בעולם: מצד אחד ענקית הסטרימינג, ומי שהמציאה את הקטגוריה, נטפליקס. מצד שני, המותג ב־הא הידיעה של עולם הספורט והלייף סטייל (וכנראה הרבה מעבר לזה), נייקי.

במסגרת שיתוף הפעולה, נטפליקס הודיעה כי תוסיף לשירות הסטרימינג וידאו שלה כ־90 סרטונים (בסך הכול 30 שעות תוכן) של נייקי, שיחולקו לקורסים שונים. מדובר בתוכן שהיום מקודם על ידי נייקי באפליקציה ייעודית שהושקה עוד ב־2009, בשם Nike Training Club.

נייקי הייתה בין הראשונות בעולם להשיק אפליקציית מובייל ייעודית לעולמות הכושר הגופני (להזכירכם, האייפון הראשון הושק רק ב־2007). מאז היא עיבתה שם את התוכן עם מגוון סרטונים ומיני קורסים, בתחומים כמו יוגה, אימוני כוח, קיק בוקסינג ועוד.

אז מה כל כך מעניין בשיתוף הפעולה הזה? בואו נצלול וננתח אותו, שכבה אחר שכבה.

לצאת מגבולות הספורט

נתחיל בפרטים שידועים על השת"פ שיצא לפועל רשמית בשישי האחרון - נטפליקס פתחה בשירות הסטרימינג שלה באפליקציות בטלוויזיה, מחשב ומובייל, אזור ייעודי לתכנים של נייקי (התוכן כבר עלה בעשר שפות, עברית אינה אחת מהן).

התכנים יעלו בשני סבבים - הראשון (46 סרטונים) עלה כאמור ב־30 בדצמבר, והשני (עוד כ־44 סרטונים) יעלה מתישהו במהלך 2023. סביר להניח שבעתיד יעלו תכנים נוספים, והם צפויים להיות זמינים לשימוש על ידי המשתמשים בנטפליקס בחינם, כרגע ללא תוספת תשלום על המנוי הקיים.

מה יוצא לנייקי משיתוף הפעולה הזה? לכאורה, הערך המיידי הוא האפשרות להגיע למאות מיליוני המנויים של נטפליקס ברחבי העולם (223 מיליון נכון לרבעון השלישי השנה). נכון שנייקי יכלה להגיע לאותם משתמשים גם במובייל עם האפליקציה שלה, כפי שהיא עשתה עד כה, אבל אין ספק שיהיה לה נוח יותר להציע את התכנים האלו על מסך טלוויזיה. זו גם דרך מעולה להגיע לקהלים חדשים שאולי נייקי פחות מצליחה להגיע אליהם בערוצים הרגילים שלה.

בתמונה הגדולה יותר, אני חושב שנייקי מבינה שבעידן האינטרנט החדש (תקראו לו מטארווס, Web3‪.0 או כל שם אחר שתרצו), עם היכולת לייצר תכנים במהירות הבזק באמצעות בינה מלאכותית ועם ההתרחבות של עולמות וירטואליים שרק תלך ותתעצם - יש לה הרבה כיוונים להתרחבות מעבר ל"רק" מוצרי ספורט, בין היתר לעולמות התוכן.

לכן, אני חושב שנייקי משתמשת בנטפליקס כדי לבחון את העניין והפוטנציאל של הצעת ערך כזו, ואם היא תראה שזה מוצלח, היא תרחיב את שיתוף הפעולה, או לחלופין תציע פלטפורמת סטרימינג ייעודית לספורט משל עצמה (בסגנון של חברות כמו Peloton, Tonal, Mirror ואחרות).

בלון הניסוי של נטפליקס

מה יוצא לנטפליקס מהמהלך הזה? גם כאן צריך להסתכל על הפשט ועל הטווח בינוני־ארוך. בפשט, נטפליקס מקבלת תוכן איכותי בסטנדרט של נייקי, מה שמייצר לה עוד יתרון תחרותי במלחמה העזה שלה מול דיסני פלוס, אפל טיוי, Hulu, HBO MAX ואחרים.

אבל אם נהיה רציניים, 30 שעות תוכן זה לא שובר שוויון, ואפילו לא קרוב לכך. בסופו של דבר, במונחים של שירותי הסטרימינג הקיימים זו טיפה בים. אז מה בכל זאת יוצא לנטפליקס מהמהלך? גם היא יכולה ליהנות מבלון הניסוי הזה, ולראות האם וכיצד המשתמשים שלה מגיבים למתחם ייעודי לספורט - מה תהיה רמת השימושיות, והאם זה יתפוס במדינות מסוימות יותר מאחרות.

אפשר גם לשלב מכירות אונליין כחלק מוטמע בשירות הווידיאו הזה (ולא רק שם). לדוגמה, ראית אימון, ובא לך לרכוש את הטייץ של המאמנת או החולצה של המאמן? אין בעיה, קליק אחד על שלט הטלוויזיה והם בדרך אליך. אם זו אכן תהיה הצלחה, אני לא אופתע אם נטפליקס ירצו להעמיק את שיתוף הפעולה עם נייקי, או לחלופין (האפשרות הסבירה יותר) - לבנות אזור ייעודי לתכני וולנס, ספורט ולייף סטייל. אולי אפילו לרכוש אחת או יותר מהשחקניות בתחום, כמו פלוטון בתחום הכושר הגופני, Calm ו־HeadSpace בתחום הוולנס והמדיטציות, או אחרות.

מה המודל העסקי בין החברות? באופן לא מפתיע הוא לא פורסם, אבל אני יכול להעריך שכרגע הוא בנוי על כך שאף צד לא משלם לאחר. נייקי מקבלת חשיפה לתכנים שלה (שחלק גדול מהם עדיין לא יעלה לנטפליקס, ויישאר באפליקציה שלה, מה שבהחלט יכול להביא לה בוסט של שימושיות), ואפשרות לבדוק איך זה עובד. נטפליקס מקבלת עוד תוכן, וכאמור אפשרות לשחרר בלוני ניסוי מהצד שלה.

אבל מעניין לחשוב מה יכול להיות מודל עסקי רלוונטי כאן. אם נטפליקס תמשיך בנתיב של לקיחת תכנים שיושבים אצל אחרים "על המדף", ולשמש עבורם כסוג של ערוץ הפצה (מעין מרקטפלייס של תכני סטרימינג), סביר להניח שהמודל יהיה דומה לזה של ספוטיפיי. כלומר, נתח משמעותי מהתשלום בגין המנוי החודשי יתחלק בין ספקי התוכן השונים, בנוסחה שהיא חלק יחסי מהתרומה שהם תרמו לשימושיות של המנוי באותו חודש.

סטרימינג של הכול

ומה לגבי המתחרות? נטפליקס היא לא היחידה ששמה את עיניה על תחום הספורט, גם שירות הסטרימינג של אמזון Prime Video מתכנן על פי פרסומים להשיק אפליקציה ייעודית רק לתכני ספורט (בעיקר שידורים חיים), וגם דיסני כבר פעילה בתחום עםESPN‪+ .

עם זאת, אני חושב שבכל שירותי הסטרימינג יבינו שיש ערך גדול גם בספריות תוכן (ואולי גם שיעורי לייב) של תכני וולנס וכושר כחלק מהצעת הערך. מבין כולן, זו שהוכיחה עד כה שהיא יודעת ללכת הכי רחוק ולחשוב בגדול זו דיסני. בעבר אלו היו הרכישות של פיקסאר, לוקאס פילמס ומארוול, אבל יכול מאוד להיות שהמנכ"ל החדש־ישן בוב אייגר חזר כדי להוציא עוד גל רכישות לפועל, בין היתר סביב הרחבה והעמקה של דיסני פלוס ושאר שירותי הסטרימינג של דיסני (שמחזיקה גם בהולו, וכאמור ב־.(ESPN‪+

מה הלאה במלחמת הסטרימינג הזו? היום, לרוב החברות אין באמת בידול משמעותי. לשירות א' יש סדרה מוצלחת, ואז מגיע שירות ב' ומביא סרט מדהים או סדרה מתחרה, וכן הלאה. כך או כך, כמות התוכן שהם יוצרים היא הרבה מעבר למה שאדם או משפחה ממוצעים מסוגלים לצרוך.

לכן, השלב הבא במלחמה הזו יהיה הפיכה של שירותי הסטרימינג, שהיום מתמקדים בעיקר בסדרות וסרטים, לעולם רחב יותר, שיציע סטרימינג של הכול - מסרטים וסדרות, דרך מוזיקה, פודקאסטים ומשחקים, ועד תכני וידאו ללימוד, העשרה, ספורט ועוד.

באופן הזה, יכולים לקרות שני דברים. הראשון הוא שחלק מהשחקניות יפלו בדרך, כי המאמץ גדול והיקף ההשקעות הנדרש גדול. השני הוא שהעוגה הכללית תגדל. אם היום שירות סטרימינג שמציע סדרות וסרטים בלבד יכול "להרשות לעצמו" לגבות רק דולרים בודדים ולא יותר מכ־20 דולר בחודש, בעולם שבו הוא יהיה שירות סטרימינג של הכול - הוא יוכל לגבות יותר, להציע מסלולים וחבילות.

אם כך יהיה, בסופו של דבר עדיין יהיו 3־5 שחקניות סטרימינג מרכזיות, אבל השוק שהן יחלשו עליו יהיה רחב יותר, וכנגזרת, ההכנסות והשוויים שלהם יהיו בהתאם.

שיתוף הפעולה בין נטפליקס לנייקי נראה לכאורה תמים, אבל יכול מאוד להיות שהוא מספק לנו צוהר לעתיד לבוא ב־2023, ובכלל בשנים הקרובות במלחמת הסטרימינג.

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה