גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יפן כותבת מחדש את כללי המשחק: סין, רוסיה וצפון קוריאה הן הסיבות

התערערות היציבות במזרח אסיה: יפן הודיעה שתכפיל את תקציבה הצבאי, ומזנקת בן לילה מהמקום התשיעי לשלישי בהוצאות ביטחון בעולם ● בינתיים, טילים צפון קוריאניים מרחפים מעל יפן ובקרבתה ● אבל החשש הגדול ביותר הוא מפני התקפה סינית קרובה על טייוואן

ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, רוכב על טנק במהלך סקירה ביטחונית / צילום: Associated Press
ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, רוכב על טנק במהלך סקירה ביטחונית / צילום: Associated Press

זה היה חג מולד מיוחד במינו בטאיוואן. בין יום ראשון בשש בבוקר ליום שני בשש בבוקר, 71 מטוסי קרב סיניים הופיעו על המכ"ם של האי הקטן, בשיפוליה הדרומיים של סין. הם התקרבו, או אפילו חצו, את קו-האמצע הלא רשמי, המחלק את מצרי טאיוואן בין היבשת לאי. שבע ספינות מלחמה ליוו אותם.

קשה להאמין שחג המולד נבחר במקרה. אמנם רק 4% מתושבי טאיוואן הם נוצרים, והחג אינו יום שבתון, אבל כמו רוב תושבי מזרח אסיה, גם אזרחי טאיוואן נהנים לציין אותו. בייג'ינג הסבירה, במידה שטרחה להסביר, כי נוכחותה האווירית והימית נועדה לגמול על "הפרובוקציות" של ארה"ב ושל טאיוואן. נראה שהיא התכוונה ל-10 מיליארד הדולר בסיוע צבאי לטאיוואן, אשר נכללו בחוק הקצאה צבאי עצום ממדים.

ואף כי שיגורם של 71 מטוסי קרב לעבר ארץ קטנה וחלשה בהרבה אינו יכול להיחשב לשגרתי, השווקים הגיבו במשיכת כתפיים. גם הבורסה של טאיוואן, כמו גם הבורסה של שנחאי, רשמה עליות. ללמדך שאפשר לחיות בצל האיום הסיני, אלא אם כן האיום הזה מתחיל לחרוג מגבולות של מחוות כעס.

צבא יפני ״ברמה עולמית״

תחושה של אי נוחות רובצת בימים האלה על מזרח אסיה. באמצע החודש יפן הודיעה כי בדעתה להכפיל את הוצאותיה הצבאיות בחמש השנים הבאות, מה שיקפיץ אותה למקום השלישי בטבלת תקציבי הביטחון בעולם, לאחר ארה״ב וסין (קודם לכן, היא הייתה במקום התשיעי).

קשה מאוד לטעות בחשיבות ההיסטורית של המהלך הזה, גם אם הוא חלק מנטייה נמשכת. לאחר מלחמת העולם השנייה יפן אימצה חוקה פציפיסטית, האוסרת עליה להחזיק צבא. אמנם במהלך השנים היא פיתחה כוח צבאי, אבל שמו הרשמי הוא "כוח ההגנה העצמית", והוא הוגבל בתקציבים, בגודל ובאיכות. ״זו נקודת מפנה במדיניות הביטחון הלאומי שלנו", הכריז ראש הממשלה פומיו קישידה באמצע דצמבר. "זו תשובתי לאתגרים הביטחוניים הניצבים בפנינו".

סוכנות רויטרס מביאה מפי מפקד לשעבר של הצי היפני את ההערכה שאם התכנית החדשה תוצא אל הפועל כהלכה, "כוח ההגנה העצמית יהיה כוח צבאי אפקטיבי ברמה העולמית הגבוהה ביותר".

הנייר האסטרטגי, המלווה את התכנית החדשה, קושר אותה בפלישת רוסיה לאוקראינה. היא "הפרה את החוקים (הבין לאומיים) האוסרים שימוש בכוח, וזעזעה את יסודותיו של הסדר הבין לאומי", מחברי הנייר כותבים על הפלישה.

אכן, מזון למחשבה בשביל ולדימיר פוטין. לא זו בלבד שפלישתם עלתה על שרטון, ומסרבת להיחלץ ממנו, אלא שהיא מעוררת אויבת ותיקה של רוסיה, עוד מן המאה ה-19, להתנער מתרדמתה, ולהתכונן לכל צרה שלא תבוא.

טירוף מערכות מוחלט

אבל הסיבה לחרדתה של יפן היא מקומית ומידית: אלף ק"מ מפרידים בינה לחצי האי של קוריאה. הטילים הבליסטיים של צפון קוריאה הופכים את אלף הק"מ האלה למרחק נגיעה. באוקטובר, צפון קוריאה שיגרה טיל מעל יפן, בפעם הראשונה זה חמש שנים. היא חזרה וערכה ניסויים בטילים בקצב גובר בשנתיים האחרונות. תיאורטית, הטילים האלה מסוגלים לפגוע במטרות בחוף המזרחי של ארה"ב, קל וחומר בכל נקודה בארכיפלג היפני.

טירוף מערכות יביא את צפון קוריאה לתקוף את יפן, אבל לנוכח מה שמתרחש באוקראינה, טירוף הוא עכשיו עניין יחסי. ליפן יש סיבה סבירה לחשוד במידה שבה הדיקטטור של צפון קוריאה, או הדיקטטור של סין, מקבלים עליהם עכבות רציונליות. עכבותיו של הדיקטטור במוסקבה הלוא הן חרותות על מצבותיהם של רבבות חיילים ואזרחים באוקראינה.

לחזק את הרושם שבפיונגיאנג אין עכבות ואין שכל ישר, באה החדירה הפתאומית של מל"טים צפון קוריאניים אל תחום האוויר של הדרום, ביום שני השבוע. זה קרה שעות לאחר ההתגרות הסינית בטאיוואן. קשה להאמין שיש קשר, אבל זה ביטוי להתערערות של היציבות במזרח אסיה.

מה בדיוק רצתה צפון קוריאה, קשה לדעת. חיל האוויר הדרום קוריאני נחל כישלון בניסיון ליירט את המל"טים. לא הועילו לו מטוסי קרב, ומסוקים המל"טים נעלמו כלעומת שבאו. מה היה קורה אילו נשאו תחמושת? הגנרלים של דרום קוריאה, ולא רק של דרום קוריאה, צריכים להישאל על הכישלון הזה. מומחים מסוג אחר צריכים להישאל אם ההצלחה תעורר תיאבון בצפון קוריאה לעבור משלב ההתגרויות והניסויים אל שלב הפעולות.

יפן הייתה מעדיפה להניח שהיא תוכל לסמוך על רצונה של סין למנוע מלחמה בצפון מזרח אסיה. אבל סין מעוררת בה חששות גוברים.

שישכשכו את רגליהן

לסין יש תביעה טריטוריאלית גורפת על ים סין, אך כי היא חולקת אותו עם שורה של ארצות. היא מוכנה להניח לחולקות לשכשך את רגליהן במים, אבל היא כופרת בזכותן לניצול כלכלי, קל וחומר למעמד פוליטי וצבאי. היא עושה כן על יסוד צירוף של טענות משפטיות ושל שרירים צבאיים. בעניין הזה לפחות, או בעצם לא רק בעניין הזה, היא מצפצפת על החוק הבין לאומי ועל דעתן של שכנותיה.

חדירות סיניות אל מי החופים של איים שנויים במחלוקת שכנעו את יפן ב-2018 להתחיל בנייה של נושאת מטוסים, בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. הן שכנעו אותה להגדיל פי שלושה את הזמנותיה למטוסי F-35. היא עכשיו הלקוחה הגדולה שלהם מחוץ לארה"ב.

הזירה הסבירה ביותר של התנגשות יפנית-סינית היא גם הזירה הסבירה של התנגשות סינית-אמריקאית: טאיוואן. ביפן הבהירו במפורש שיבואו להגנת טאיוואן אם סין תתקוף אותה. יפן שלטה בטאיוואן במשך חצי מאה, ומוסיפים להיות לה קשרים מיוחדים עם האי.

עד שרוסיה טרפה את הקלפים, הנחנו שהאיום העיקרי על הסדר הבין לאומי נשקף מצד כוונותיה של סין בטאיוואן. התכנית הצבאית החדשה של יפן אמנם מתארת את עליית סין כ"אתגר האסטרטגי הגדול ביותר" ליציבות העולם, אבל ראש ממשלת יפן השמיע החודש הגדרה מורכבת יותר: "באזורים סביב יפן מתרחשת פנייה ברורה לעבר ניסיונות לשנות את הסטטוס-קוו באופן חד צדדי, באמצעות כוח". לשון אחר, הסטטוס-קוו מתמוטט והולך.

לפני 40 שנה, מוסקבה הגביה בהתפרצות זעם, כאשר ראש ממשלת יפן בימים ההם תיאר את ארצו כ"נושאת מטוסים שאינה ניתנת להטבעה". יפן אינה מעוניינת עוד להציע שירותי סיפון לאיש. היא עכשיו זו המנהיגה את הספינה, ומקבלת עליה משימה עצומת ממדים להשתתף בהגנת העולם החופשי מפני המעצמות הטוטליטריות. כל זה קורה בסוף שנה שבה חזרו ונכתבו כללי המשחק כמעט בכל מקום.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני
ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ