גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקצועות השיווק והפרסום עומדים להשתנות מהיסוד, ומי שלא ייערך - ייעלם

בעוד שנים ספורות, איש הקרייאיטיב הטוב ביותר לא יהיה האדם הכי מצחיק שמכיר את כל הפרסומות ששודרו אי-פעם, אלא דווקא זה שיהיה בקיא בתאטרון, בהיסטוריה או בזואולוגיה ● למה? כי את החיבור בין תחומים כל-כך שונים לכאורה הבינה המלאכותית לא תדע לעשות, והוא כן

יצירה שלך כלי הבינה המלאכותית 2 DALL-E. איום על האנשים היצירתיים, ולא רק על הפועלים / צילום: DALL-E
יצירה שלך כלי הבינה המלאכותית 2 DALL-E. איום על האנשים היצירתיים, ולא רק על הפועלים / צילום: DALL-E

הכותב הוא מנכ"ל Anyverse, מרצה ומומחה בינלאומי לחדשנות וטכנולוגיה

אולי לא הרגשתם את זה היום כשקמתם בבוקר, אבל עולם השיווק והפרסום כפי שאנחנו מכירים אותו כבר עשרות שנים משתנה לנגד עינינו. הוא לא משתנה כפי שהוא השתנה בעבר, כשהגיעה הטלוויזיה והפכה על פניו את כל מה שהיה עד אז בעידן שלטי החוצות, העיתונים והרדיו. הוא גם לא משתנה כמו עם כניסת האינטרנט לחיינו, או מאוחר יותר, הרשתות החברתיות והפרסום הפרוגרמטי. הוא משתנה בצורה הרבה יותר מהותית ודרמטית, והכי חשוב - בקצב הרבה יותר מהיר. 

ביקשנו מהבינה המלאכותית לכתוב טקסט על יכולות הצ'אט שלה: כך זה נראה
מי צריך פרסומאים: הבינה המלאכותית מאיימת על המקצועות היצירתיים | ניתוח

בשנה האחרונה נכנסו לשוק מנועי בינה מלאכותית יצרניים שכמותם עוד לא ראינו עד היום - DALL‪־E־2 שיודע לייצר תמונות ועיצובים על בסיס טקסטים בלבד, וצ'ט ג'י.פי.טי שיודע לכתוב כמעט בכל סגנון וכמעט על כל דבר.

במקביל, עולם הטק והכלכלה העולמית בכלל עוברים שינויים טקטוניים. שני הדברים הללו, שלכאורה לא קשורים אחד לשני, עומדים לשנות את מקצועות השיווק והפרסום - מתפקידי הניהול דרך תפקידי העיצוב, קופי, קריאייטיב, מדיה, אסטרטגיה, מותג וכן הלאה.

למה? החלק הראשון של התשובה פשוט: כשכל־כך הרבה חברות צריכות לצמצם הוצאות בתקופה של אינפלציה ושל מיתון בפתח מצד אחד, ויש אלטרנטיבות דיגיטליות ממוחשבות מבוססות בינה מלאכותית מצד שני - אין ספק כי הרבה חברות יעדיפו לחסוך את הכסף ולתת לכלי בינה מלאכותית יצרנית לעשות עבורם את העבודה. נכון, הם לא מושלמים, ועדיין ברוב המקרים אדם יוכל לעשות עבודה טובה יותר, אבל בפארטו, בפרט בתקופות כאלה של צמצומים, זה מספיק טוב.

החלק השני של התשובה הוא הקשה יותר - והוא לא משהו שאפשר לבטל בהינף יד או באמירה שהשוק תיכף יתאושש, או בקביעה שהחכמים מבינים את ההבדל ומעריכים עבודה טובה. הכוונה היא ליום שאחרי ChatGPT, DALL‪־‬E 2 ודומיהם, והאופן שבו הוא ישפיע על שוק הפרסום והשיווק. שם אנחנו נרגיש באמת את השינוי שציינתי - זה ששוק הפרסום והשיווק עוד לא ראה כמותו, ושמי שלא יידע להיערך אליו במלוא הרצינות והכוח, ימצא את עצמו נעלם במהירות שיא.

אם נמשיל את זה, ניתן לומר שב־2022 נוצרה רעידת אדמה תת־ימית איפשהו במעמקי האוקיינוס, אבל הצונאמי שהיא תביא איתה לחופינו יגיע רק ב־2023, 2024 ואילך.

תתחילו לזוז

בעולם שבו בינה מלאכותית יודעת לייצר ברמה כל־כך גבוהה תכנים כתובים, תמונות, אובייקטים תלת־ממדיים ובקרוב מאוד וידאו, ובעידן שבו היא חולשת על כל האינטרנט ונהנית מ"המוח של כולנו", יש הרבה מאוד בעלי מקצוע שנמצאים בפני בעיה חמורה. אולי הם לא ירגישו אותה באמת עד הגרסאות הבאות של DALL־E או של ChatGPT, או תצורה אחרת של כלים דומים אך מתקדמים עוד יותר (הם כאן מעבר לפינה) ־ אבל הם בהחלט צריכים להתכונן אליה.

זה נכון לא רק לאנשי שיווק ופרסום, אלא גם לעורכי דין, לרואי חשבון, למפתחים ועוד, וזה כמובן נכון שבעתיים כשמדובר בעסקים שפועלים בשוק תחרותי ורוצים להיות פה גם עוד עשור או שניים, או לצעירים וצעירות שמתחילים בימים אלו את הקריירה שלהם.

אז איך מתמודדים עם זה? הפתרון הוא כפול - ראשית, בני האדם, בכל מקצוע שהוא צריכים להבין לעומק כיצד משתמשים בכלי הבינה המלאכותית בכלל, והבינה המלאכותית היצרנית בפרט.

קחו לדוגמה את דאל־אי 2 - לכאורה הוא ייצר לכל אחד מאיתנו תמונה על בסיס טקסט שנזין לתוכו, אבל אדם א' יזין טקסט שטוח, ויקבל בתמורה תמונה סתמית ושטוחה, ואילו אדם ב' יזין טקסט מאוד עמוק, חכם ומפורט, ויקבל בתמורה תמונה מאוד עמוקה ומעניינת. כנ"ל בכל אחד מהכלים האחרים הרבים שצפויים לפרוץ לחיינו בשנתיים הקרובות.

שנית, בני האדם צריכים פשוט לזוז. זה מה שההיסטוריה מלמדת אותנו, וזה מה שנכון לעשות גם עכשיו: לכל מקום שאליו הגיעו הטכנולוגיה או הקידמה, לא נדרשנו לבטל את עצמנו ולא נוצרו מיליוני מובטלים כמו שנהגו להפחיד אותנו, אלא זזנו למקומות שבהם עדיין לבני אדם יש יתרונות מובהקים על פני מכונות - ואני יכול להעריך בזהירות שיהיו מקומות כאלה גם בעוד 20־30 שנה ויותר.

שאלת השאלות היא כמובן היכן יהיו המקומות האלה. בעיניי התשובה ברורה: במולטי־דיסציפלינריות ובהסקה העמוקה. אני מאמין שאיש הקרייאיטיב הטוב ביותר של 2030 לא יהיה האדם הכי מצחיק שמכיר בעל־פה את כל הפרסומות שנוצרו אי־פעם, כי את זה גם הבינה המלאכותית תכיר ואפילו תזכור טוב ממנו ותדע לאחות את המידע טוב יותר.

הטוב ביותר יהיה אותו איש קריאייטיב שבקיא בתאטרון, בהיסטוריה, בבוטניקה או בזואולוגיה. למה? כי את החיבור וההשראות שאפשר לקבל מתחומים כל־כך "רחוקים לכאורה", הבינה המלאכותית לא תדע לעשות - והאדם כן.

בואו נבחן דוגמה נוספת, מעולם הרפואה. היום, לכאורה, הרופא הטוב ביותר הוא זה שיודע כל דבר, שינן את כל הספרים ומכיר את כל הטכניקות. אבל בעידן של בינה מלאכותית שבאמת יודעת כמעט הכול, איזה ערך יש לכך? ככל הנראה נמוך מאוד.

אז מה נעשה עם אותם חדי־מוח שהלכו עד היום ללמוד רפואה? נלמד אותם גם פסיכולוגיה, סוציולוגיה, משחק ותקשורת, כדי שכאשר המכונה תגיד, חס וחלילה, לאותו רופא שעליו לומר לחולה מסוים שיש לו מחלה סופנית, הרופא יקדיש את מוחו החד לדרך שבה הוא אומר את זה, לכלים שהוא נותן לאותו אדם ומשפחתו להתמודד עם הסיטואציה, וכך הלאה. את זה המכונות, לפחות בטווח הנראה לעין, לא יודעות לעשות.

זה נכון לאיש קריאייטיב, כמו שזה נכון לרופא, רואה חשבון, עורך דין, משורר או מתכונאי. מה שהבינה המלאכותית "תכריח" אותנו לעשות בסופו של יום זה להיות יותר מולטי, וכנגזרת, תוציא מאיתנו הרבה יותר.

היערכות יצירתית

בין אם אתם אנשי שיווק, פרסום, תוכן או כל מקצוע אחר בחברה מסוימת, או שאתם בכלל במשרדי הפרסום או בכל מקום אחר - המציאות בעיניי היא אותה מציאות. העולם משתנה, חברות מצמצמות, ומכונות נכנסות לעוד דומיינים שעד היום היו נחלתם של ה"יצירתיים" אשר לכאורה היו מוגנים (הרי תמיד דיברנו על כך שבינה מלאכותית תחליף דווקא את הפועלים ואת הקופאים).

מדובר בשינויים גדולים מאוד - גם כלכליים, וגם ובעיקר, טכנולוגיים. אבל האם זה אומר שממחר הבינה המלאכותית תעשה עבורנו את העבודה ותשלח לנו הבטחת הכנסה בסוף החודש? כנראה שלא, בטח לא בזמן הקרוב. אבל זה כן אומר שאנחנו צריכים להיערך לעידן הזה שמתפרץ לחיינו במהירות שיא - גם מבחינה פרקטית תפעולית, אבל חשוב מכך, מבחינה תוכנית ויצירתית. 

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות