גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכונית שמעניקה כרטיס כניסה לעולם הפרימיום

רכב הפרימיום החדש של לקסוס מצויד בתא נוסעים משודרג ושלל שיפורים ביחס לדור היוצא ● יש חזקים ממנו, אבל המחיר כמעט "עממי" במונחים של היום

לקסוס UX250H מודל 2022 / צילום: יח''צ
לקסוס UX250H מודל 2022 / צילום: יח''צ

באופן מפתיע, נדמה כי ההאטה הכלכלית כמעט פסחה על שוק הרכב הישראלי. בעוד שהמחירים ממשיכים לעלות, הביקוש נותר גבוה והלקוחות מסתערים על כל דגם חדש. למעשה, רשימות ההמתנה לדגמי מפתח שמבוקשים בציים מתפרסות על פני מספר חודשים קדימה.

גם חשמליים: מי זכה במכרז משרד הביטחון לכלי רכב לקצינים?
מותג הרכב הסיני שנחת בישראל ורוצה לטלטל את השוק | ניתוח

עוד תופעה שמאפיינת את "החגיגה" הנוכחית בשוק הרכב היא טשטוש הגבולות בין דגמים עממיים לבין דגמי פרימיום. דגמים שתומחרו בעבר בין 150 ל־170 אלף שקל, כעת נושקים ל־200 אלף שקל ויותר. לעומת זאת, ההתייקרות של דגמי הפרימיום מתונה יותר.

צמצום הפערים פותח דלת בפני לקוחות חדשים לשוק הפרימיום. אחת מהדוגמאות לכך היא דגם ה־UX המחודש של לקסוס, שכיום פער המחיר בינו לבין הדוד "העממי", טויוטה ראב 4, מגיע ל־10% בלבד.

הפער בין החוץ לפנים

בכל הנוגע לעיצוב, ה־UX המחודש מאוד מזכיר את הדור היוצא. חדי עין יבחינו בחישוקים חדשים, בשינויים מזעריים בפגושים ובעוד כמה פרטים מינוריים. זה עדיין אותו עיצוב של רכב קרוס־אובר רחב, נמוך יחסית ועתיר זוויות, שמצליח לבלוט על הכביש תודות לחרטום עם שבכת מצנן עצומת ממדים במרכזו.

אולם, בתא הנוסעים השדרוג בולט יותר לעין. בלקסוס לקחו ברצינות את הביקורת על הנדסת האנוש המבולגנת של הדגם היוצא, והעניקו למודל המחודש ממשק הפעלה הרבה יותר ידידותי. מסך המולטימדיה הוגדל משמעותית, במיוחד בגרסאות הבכירות, ותפריטי המגע נמצאים במרחק הושטת אצבע מההגה.

משטח המגע המוזר, שניצב בעבר ליד מוט ההילוכים, נעלם, וכתחליף יש כעת מערכת זיהוי פקודות קוליות באנגלית, שאמנם אינה מיומנת כמו המערכות של מותגי הפרימיום הגרמנים, אבל בהחלט חוסכת לא מעט הסחות דעת בזמן הנהיגה.

 

לוח המחוונים הדיגיטלי נותר כמעט ללא שינוי, והוא עושה את מלאכתו נאמנה. עם זאת, לנהגים שמרכיבים משקפי קריאה הוא יהיה פחות נוח לשימוש מהמסכים הדיגיטליים העדכניים בטויוטה, שהם טובים יותר. בינתיים, בלקסוס גם מסרבים להצטרף לטרנד המינימליסטי, כך שחובבי המתגים יקבלו תמורה מלאה לכספם במערך הפיקוד שמקיף את סביבת הנהג בעשרות מתגים פיזיים, וכולל גם מוט הילוכים גדול בעיצוב קלאסי.

המושבים הקדמיים ברכב רחבים ונוחים מאוד, וגם המושב האחורי רחב מספיק לשני מבוגרים ומתבגר. עם זאת, מרחב הברכיים של היושבים מאחור מוגבל יחסית ומהווה תזכורת לכך שהרכב חולק פלטפורמה עם טויוטה CH-R הקומפקטית וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.64 מטר.

הניסיון הרב של קבוצת טויוטה במערכות היברידיות והמעבר לסוללות ליתיום קומפקטיות אפשר למהנדסים לצייד את ה־UX בתא מטען בנפח מכובד יחסית של כ־440 ליטר, שלא יקפח את שוחרי הקניות וטיולי הפנאי.

כמקובל אצל לקסוס, איכות הגימור והייצור הגבוהה יוצרת אווירת פרימיום מובהקת: ריפוד העור מרשים ונעים למגע, במיוחד בגרסאות הבכירות, שמשלבות עור בגוונים שונים; רוב משטחי הפלסטיק הנגישים עטויים בדיפון רך; משטחי הפנים הדוקים; ובידוד הרעשים הוא מהטובים בפלח. האבזור מכובד ותואם את הדרישות בפלח, ומערכת הבטיחות כוללת מערך מרשים של אמצעי הגנה ועזרי נהיגה אקטיביים.

הבונוס: צריכת הדלק

בהנעה של הרכב אין הרבה חידושים ביחס לדגם היוצא. כמו בקודמו, להנעה אחראי מנוע 2 ליטר בנזין שבשילוב עם מנוע חשמלי צנוע וסוללה קטנה, שמייצרים הספק של 184 כ"ס ומשודכים לתיבה רציפה (CVT).

כמקובל במערכות ההיברידיות של קבוצת טויוטה, גם המערכת של ה־UX עדיפה יותר לנסיעות רגועות עם רגל קלילה על המצערת. במצב כזה, ברירת המחדל היא שיוט חשמלי חרישי גם בעיר וגם בנסיעה בין עירונית במהירות סבירה, במיוחד אם מפקידים את תפעול המצערת בידי המוח הממוחשב של מערכת בקרת השיוט.

מנגד, אם יוצאים מאזור הנוחות של המנוע לצורך האצה בעלייה, מגלים שמומנט מרבי שנמצא ב־5,200 סל"ד, מתורגם לתחושה מאומצת וצליל מחוספס תחת עומס. אמנם לא מדובר בצליל פוגעני ובידוד הרעשים המצוין של לקסוס מנטרל את הדציבלים הגבוהים מלחדור לתא, אבל עדיין מרכב כזה אפשר לצפות ליותר עידון בהאצה ואולי גם לעוד כמה כוח סוס. הפיצוי: צריכת דלק ריאלית של כ־15 ק"מ לליטר בתנאים ישראלים מקובלים, נתון מצוין לקטגוריה.

נהיגה כמו באירופה

את השינויים העיקריים ב־UX המחודש שמרו בלקסוס לאגף הנדסת השלדה. בעוד שהמכונית הקודמת התקשתה לצלוח נסיעה על בורות, בדגם החדש בולמי הזעזועים שופרו והמתלים כוילו מחדש. אין ספק שכעת, ה־UX מעניקה תחושה הרבה יותר "אירופאית".

אמנם במצב התכנות הרגיל היגוי עדיין קליל ומעורפל, אבל המצב הספורטיבי, שהפך כמעט לברירת המחדל שלנו בנסיעה, מחזיר תחושה ראויה להגה. על כבישים צרים ומתפתלים המכונית הדי כבדה הזו, ששוקלת כמעט 1.6 טון, מרגישה מחוברת לכביש ומפגינה מעט נטיית גוף בפניות. מי שמצפה לתחושה ספורטיבית, ימצא את מבוקשו בגרסת ה־F ספורט הבכירה. נוחות הנסיעה טובה והמכונית מנטרלת ביעילות שיבושי כביש נפוצים ואפילו את רמפות ההאטה הידועות לשמצה.

בכל הקשור לירידה מהאספלט צריך להנמיך ציפיות, תרתי משמע. למרות מראה הקרוס־אובר, השילוב בין פגוש קדמי עמוק ומרווח גחון צנוע של 16 ס"מ מגבילים את היכולת לנוע בכבישים לא סלולים ודורשים משנה זהירות בטיפוס על מדרכות גבוהות.

המחיר של לקסוס UX המחודש מתחיל בכ־230 אלף שקל. למרות שיש מרווחות וחזקות ממנו בפלח, בעידן התמחור המוזר של היום, מחיר זה עשוי להיות כרטיס כניסה אטרקטיבי לרבים לפלח הפרימיום. אבל אנחנו נחכה לגרסה החשמלית של ה־UX שאמורה להגיע בהמשך לארץ. 

חלק מהמתחרות

קיה ספורטז' הייבריד

230 אלף שקל עולה הגרסה ההיברידית. מערכת ההנעה משלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 230 כ"ס ומומנט של 36 קג"מ. התאוצה ל־100 אורכת 8 שניות וצריכת הדלק 17.5 ק"מ לליטר. האבזור עשיר.

קיה ספורטז' הייבריד / צילום: יח''צ

הונדה CR-V הייבריד

החל מ־238 אלף שקל עולה הדגם של הקרוס־אובר, שמגיע לארץ עם הנעה היברידית בלבד. הרכב מרווח למדי, ולהנעה אחראי מנוע 2 ליטר בנזין, שמשודך למנוע חשמלי, לסוללה ולתיבה רציפה ומאיץ את הרכב ב־8.9 שניות ל־100 קמ"ש.

הונדה CR-V הייבריד / צילום: יח''צ

DS4 פלאג־אין

245 אלף שקל עולה גרסת הפלאג־אין של DS. המכונית קומפקטית, אך ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.68 מ'. העיצוב אטרקטיבי וייחודי. מנוע 1.6 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת מייצר 225 כ"ס ומאפשר נסיעה על חשמל לטווח 60 ק"מ.

DS4 פלאג־אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית